کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنامه جمهوری اسلامی:

در بازگشایی مساجد عجله نکنید؛ نماز را در خانه هم می‌شود خواند؛ معنویت از راه دور هم کسب می‌شود/ پارک‌ها باز، مساجد بسته!

7 ارديبهشت 1399 ساعت 10:46

این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم بلا مانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند؟!


به گزارش جهان نیوز، روزنامه پرحاشیه جمهوری اسلامی نوشته است: رئیس‌جمهور و سایر مسئولین مرتبط با ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار شدیدی از ناحیه کسانی قرار دارند که مایل هستند مساجد، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه هرچه زودتر بازگشائی شوند. اگر مشکلات حاد اقتصادی پیش نمی‌آمد و یا دولت دارای توانائی مالی زیادی بود که می‌توانست مشکلات صاحبان مشاغل را تأمین کند، بازگشائی محل کسب و کارها هم جایز نبود.

این روزنامه حامی دولت می نویسد: با توجه به غیرقابل کنترل بودن رفت و آمدها دراماکن مذهبی و اینکه نماز را می‌توان درخانه هم خواند و زیارت را هم می‌توان از دور انجام داد، رعایت الزامات بهداشتی با هدف حفاظت از جان‌ها ایجاب می‌کند برای مدتی از آن مستحبات به نفع این واجب صرفنظر شود. معنویت نیز چیزی نیست که نتوان آن را با عبادت در خانه و زیارت از راه دور به دست آورد.

بیشتر بخوانید:
شش نکته درباره یادداشت تاسف‌بار مدیرمسئول «جمهوری اسلامی»
چرا بايد اين همه آدم در منطقه کشته شوند به خاطر دعواهاي ما؟
روزنامه جمهوری اسلامی:ائمه جمعه و مسئولان نظامی کمتر حرف بزنند!


کیهان: چرا بازارها و بوستانها باز است و مساجد و حرم‌های مطهر تعطیلند؟

اما کیهان در رویکردی متفاوت نوشت: از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته که خبر شیوع کرونا در کشورمان منتشر شد، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و در ادامه اماکن عمومی همچون بوستان‌ها، سینماها، بازارها و صنوف غیرضروری نیز دچار تعطیلی شدند.
 
بقاع متبرکه و حرم‌ها در کشورمان که همواره مأمن و محل حضور مردم مومن کشورمان هستند و همچنین مساجد که بر اساس گزارش مطرح شده در ستاد مقابله با کرونا سهم کمی به نسبت برخی دیگر از اماکن عمومی یا حمل‌ونقل عمومی در شیوع کرونا داشته‌اند نیز از این موضوع مستثنی نشدند و تاکنون بسته مانده‌اند.

این در حالی است که با وجود این تعطیلی، مساجد کشورمان در ایام سخت کرونایی تبدیل به قرارگاه‌های جهادی مبارزه با کرونا و محل تولید و تدارک مایحتاج مراکز درمانی یا اقلام مورد نیاز نیازمندان خسارت‌دیده از کرونا شده‌اند. در روزهای گذشته به مرور مجوز فعالیت واحدهای صنفی و مراکز خدماتی به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر شده و حتی اماکنی همچون پاساژها و بازارها و بوستان‌ها نیز به روی مردم باز شده‌اند و کم کم دامنه این بازگشایی‌ها بیشتر خواهد شد.

در این بین با رسیدن ماه مبارک رمضان بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است.

تا کنون زمزمه‌هایی از بسته ماندن مساجد و حرم‌های مطهر تا حداقل 15 اردیبهشت به گوش می‌رسد اما این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم بلا مانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند؟!

درخواست ۲۲۶ روحانی و مداح  از مسئولان مبنی‌ بر بازگشایی حرم‌ها و مساجد
در همین حال، جامعه مذهبی کشور متشکل از ۲۲۶ نفر از خطباء، روحانیون، مداحان و شعرای مذهبی از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کردند که بعد از گذشت دو ماه از عالم‌گیر شدن ویروس کرونا، دستور بازگشایی اماکن مذهبی را صادر کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: «بیش از دوماه از تلاش‌ها و مجاهدت‌ها برای مبارزه با بیماری عالم‌گیر کرونا می‌گذرد. در این مدت، جامعه مذهبی و هیئتی کشور، همزمان با همراهی در تصمیمات آن ستاد، اقدامات مختلفی در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این بیماری داشته است. همچنین با درک شرایط خاص کشور، بیشترین همراهی را در جلوگیری از تجمعات (به رغم وجود مناسبت‌های متعدد مذهبی) انجام داده است. در مسئله بسته شدن حرم‌های مطهر، اگرچه هم در آن زمان و هم در گزارش‌های اخیر ستاد، آن اعتاب مقدسه با کمتر از نیم درصد احتمال شیوع در انتهای جدول اماکن پرخطر بودند، اما نهایتاً این تصمیم ستاد بود که اجرایی شد. اینک در ماه میهمانی خدا، ماه مبارک رمضان هستیم، ماهی که از دیرباز در میان مردم این سرزمین، جلسات با شکوه قرآن و مناجات، جایگاه ویژه‌ای داشته است.اکنون و پس از تصمیمات جدید آن ستاد محترم مبنی بر بازگشایی مشروط بسیاری از امکان از قبیل پارک‌ها، بوستان‌ها و حتی سینماها، این سؤال به‌وجود می‌آید که آیا نمی‌توان برای گشودن حرم‌های مطهر که ملجا همیشگی مردم ایرانند نیز مانند سایر اماکن، پروتکل‌های خاص هرچند سختگیرانه در نظر گرفت؟

آیا نمی‌شود در این ماهی که بهار عبادت است، برای گشودن درب مساجد، شرایطی را در نظر گرفت و به جای ایجاد محرومیتی عمومی، با رعایت سخت‌گیرانه نکات بهداشتی، شرایط را برای حضور حداقلی از جامعه فراهم کرد؟

ما به عنوان بخشی از جامعه مذهبی کشور، در خواست بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد را داریم و اعلام می‌کنیم آماده همکاری در جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر از ماه پرنور رمضان هستیم.»

حال باید دید آیا این خواسته به حق و انتظار مردم کشورمان به زودی و در این ماه مبارک محقق خواهد شد؟


کد مطلب: 725689

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/725689/بازگشایی-مساجد-عجله-نکنید-نماز-خانه-هم-می-شود-خواند-معنویت-راه-دور-کسب-پارک-ها-باز-بسته

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com