يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲

سیاستمدار دیوانه ای که گوشی برای شنیدن ندارد!

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 724981
در پی تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر توقف تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی، موج انتقادات زیادی حتی از سوی همپیمانان ترامپ به سوی وی روانه شد؛ اما نکته جالب این است که او گوشش بدهکار هیچ‌کس نیست.
دیوانه‌ای که گوشی برای شنیدن ندارد!
به گزارش جهان نيوز، از همان ابتدای شیوع بیماری همه‌گیر کرونا (کووید ۱۹) در سرتاسر جهان، تمامی کشور‌های درگیر با این ویروس سعی کردند تا با همکاری و همدلی از شّرِ این ویروس منحوس خلاص شوند؛ سازمان بهداشت جهانی نیز در این روز‌ها به‌عنوان یک مرجعیت سازمان‌دهنده بر بهداشت جامعه جهانی نقش‌آفرینی می‌کند؛ وظیفه اصلی این سازمان مبارزه با بیماری‌ها، مخصوصاً بیماری‌های مسری شایع و ارتقای سلامت عمومی مردم جهان است.

ابتدای ماه فوریه و پس از اطلاع‌رسانی چین به سازمان بهداشت جهانی در مورد ابتلا به بیماری نامشخص، این سازمان در ژنو بیش از ۴۰۰ محقق ارشد جهانی را در راستای تحقیقات برای ساخت واکسن را گرد هم آورد.

تا دهه دوم آوریل نیز، سازمان بهداشت جهانی بیش از دو میلیون تجهیزات محافظ شخصی را به ۱۳۳ کشور و بیش از یک میلیون کیت تشخیص به ۱۲۶ کشور ارسال کرد.

به اذعان بسیاری از کارشناسان پس از شیوع ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین نهاد بین‌المللی در زمینه امنیت بهداشت جهانی در مقابله با بحران بهداشت عمومی جهانی در این روزها نقش جبران‌ناپذیری ایفا می‌کند.

کارشناسان تاکید کرده‌اند که سازمان بهداشت جهانی تحت رهبری «تدروس آدهانوم» دبیرکل این سازمان، وظایف خود را با جدیت انجام داده و در پیشبرد همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با ویروس کرونا نقش هماهنگی کلیدی ایفا کرده است.

در کنار این خدمات سازمان بهداشت جهانی، «دونالد ترامپ» رئیس‎جمهور آمریکا سه‌شنبه‌شب در یک نشست خبری، سازمان بهداشت جهانی را به «سوء مدیریت» در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متهم کرد و با اشاره به اینکه این سازمان «اطلاعات نادرست چین» درباره این ویروس را منتشر کرده است، گفت که تأمین بودجه این سازمان را متوقف خواهد کرد.

وی قبلا هم گفته بود سازمان بهداشت جهانی از چین جانبداری می‌کند، در حالی‌که بودجه واریزی آمریکا به این سازمان، حدود ۱۰ برابر چین است.

پس از این تصمیم ترامپ بود که موج انتقادات جهانی نسبت به این تصمیم به راه افتاد؛ در نخستین واکنش «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز تأسف از این اقدام نابهنگام، تأکید کرد که همکاری‌های بین‌المللی زیربنای همه تلاش‌ها برای غلبه بر ویروس کرونا است.

وی تصریح کرد که این تصمیم بر عملکرد سازمان بهداشت جهانی تأثیرگذار خواهد بود، اما این سازمان همچنان برای عمل به وظایف خود تلاش خواهد کرد.

این تصمیم ترامپ صدای آمریکایی‌ها را هم درآورد؛ «پاتریس هریس» رئیس انجمن پزشکی آمریکا پس از نشست خبری رئیس‌جمهور آمریکا گفت: در دورانی که با بدترین بحران بهداشت و سلامت در یک قرن اخیر روبرو هستیم، تعلیق بودجه سازمان بهداشت جهانی یک اقدام خطرناک در یک مسیر نادرست است که موجب آسان‌تر شدن شکست ویروس کرونا نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مقابله با شیوع یک ویروس جهانی نیازمند همکاری بین‌المللی و اتکا به علم و آمار است، تاکید کرد: قطع بودجه و منابع مالی سازمان بهداشت جهانی به جای تمرکز بر روی راهکارها، یک اقدام خطرناک در یک شرایط حساس برای جهان است.

«بیل گیتس» مؤسس شرکت مایکروسافت نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «توقف تأمین مالی سازمان بهداشت جهانی در زمان یک بحران بهداشت جهانی به همان اندازه که به‌نظر می‌رسد خطرناک است؛ کار آن‌ها (سازمان بهداشت جهانی) کاهش شیوع کووید ۱۹ است و اگر این کار متوقف شود، هیچ سازمانی نمی‌تواند جایگزین آن‌ها شود.»

همپیمانان اروپایی آمریکا نیز در پی این تصمیم دولت آمریکا ساکت ننشستند؛ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز تاسف از تصمیم دونالد ترامپ برای قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی، این تصمیم را غیرقابل توصیف کرد.

این انتقادات به تصمیم ترامپ، تنها گوشه‌ای از اعتراضات جامعه جهانی به این تصمیم ابلهانه رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ فارغ از نیت اصلی ترامپ دیوانه در توقف تأمین بودجه سازمان بهداشت جهانی، بسیار جالب است که ترامپ گوشش به حرف هیچکس حتی هم‌پیمانانش هم بدهکار نیست.

منبع: دفاع پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *