کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تست رایگان کرونا در چه مراکزی انجام می‌شود؟

22 فروردين 1399 ساعت 20:15

جهانپور با بیان اینکه انجام تست‌ تشخیصی کرونا در بیمارستان‌ در صورت ارسال آن به آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت رایگان است، گفت: انجام آزمایش برای افراد بدون علامت، کار بی‌ارزشی است.


به گزارش جهان نیوز، دکتر کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا انجام تست کرونا قبل از زایمان در بخش‌های خصوصی تخلف است یا خیر، اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان افزایش تست در کشور افزایش یافته است، به دلیل ریسک کرونا برای مادر و فرزند، اگر تست کرونا از مادر قبل از زایمان گرفته شود منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی ندارد اما باید توجه داشت که انجام تست‌های تشخیصی کووید19 در بیمارستان‌ها و ارسال آن به آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت رایگان است و هیچ تعرفه و هزینه‌ای ندارد.


وی تأکید کرد: آزمایشگاه‌هایی خارج از موراد مورد تأیید وزارت بهداشت برای انجام تست کرونا، بحث انجام آزمایش از افراد بدون علامت را راه‌انداخته‌اند که این کار، امر بی‌ارزشی است و از سوی وزارت بهداشت نیز تعرفه‌ای برای آن تعیین نشده است و حق دریافت وجه هم از نظر وزارت بهداشت ندارند زیرا انجام تست از افراد فاقد علامت باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب می‌شود و ممکن است این فرد به جامعه بازگردد و دیگران را نیز مبتلا کند.

بنابراین در صورت نمونه‌گیری قبل از زایمان و ارسال نمونه به آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت هیچگونه پولی نباید اخذ شود.

اعتماد به نفس کاذب، نتیجه انجام تست در آزمایشگاه‌های خصوصی
وی در خصوص انجام تست در آزمایشگاه‌های خصوصی، اظهار کرد: از اواخر دی ماه که توالی ژنی ویروس شناسایی شد تست‌های پی‌سی‌آر شروع شد و امروز کیت‌های مختلفی در دنیا تولید می‌شود و بنابراین آزمایشگاه‌های خصوصی به آنها دسترسی دارند ولی باید توجه داشت که انجام تست فقط برای شناسایی افراد و قرنطینه آن‌ها موثر است؛ البته در صورتی که کیت‌های مورد استفاده در این آزمایشگاه‌ها مناسب باشند و باید توجه داشت که موارد منفی کاذب در تست‌ها بسیار زیاد است و 32 تا 42 درصد مورادی که نتیجه تست آنها منفی می‌شود ممکن است کاذب باشد و این مسئله یک اعتمادبه نفس کاذب در فرد ایجاد می‌کند؛ بنابراین توصیه‌ای مبنی بر مراجعه به بخش خصوصی جهت انجام تست کرونا نداریم و دغدغه مردم با تولید انبوه کیت‌ها در آینده رفع خواهد شد.

تأمین اقلام بهداشتی در صنوف بر عهده متصدیان اصناف است
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت به جز مکان‌های اداری و مراکز خدمات بهداشتی و درمانی متکفل تأمین اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده نیست، خاطرنشان کرد: بخش‌های دولتی و خصوصی باید پروتکل‌های ابلاغی در زمینه امور بهداشتی را اجرا کنند و منابع لازم برای اجرای آن را نیز تهیه کنند؛ امروز در زمینه تأمین الکل و هیپوکلریت سدیم و آب اکسیژنه هیچ کمبودی نداریم و حتی مازاد بر نیاز کشور اگر به درستی استفاده شوند خواهیم داشت.
وی افزود: در خصوص ماسک نیز بخش عمده نیازمان مرتفع شده است و متصدیان و اصناف باید نسبت به تهیه اقلام بهداشتی با منابع خود اقدام کنند.

73 طرح تحقیقی در زمینه کرونا در حال انجام است
وی در خصوص تحقیقات انجام گرفته روی داروها و بیماری کرونا، تصریح کرد: بیش از 73 طرح تحقیقی در زمنیه کرونا در حال انجام است و عمده این تحقیقات در خصوص درمان، پیشگیری، تشخیص و واکسن کروناست و با توجه به اینکه یک پنجم این طرح‌ها جزو تحقیقات بزرگ خواهند بود نتایج آن‌ها بسیار سودمند خواهد بود.

وی اضافه کرد: داروی اختصاصی در زمینه کرونا در جهان وجود ندارد ولی برخی داروها می‌توانند موثر باشند که در این زمینه نیز تمام داروها در کشور تولید می‌شوند و ماده موثره برخی از این داروها نیز در کشور ساخته می‌شوند. هیچ داروی موجود در پروتکل نداریم که دسترسی آن به صورت عام فراهم نباشد.

تشخیص پزشک و تست کرونا اساس درج علت فوت بیمار
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اساس درج علت فوت ناشی از ویروس کرونا بیان کرد برای جلوگیری از سرگردانی خانواده‌های درگذشتگان، علاوه بر شرح علائم، سی‌تی‌اسکن هم می‌تواند مبتلا به کووید 19 را تایید کند. در نتیجه صدور گواهی فوت برای ابتلا به کرونا بر اساس شرح حال، علائم و سی‌تی‌اسکن و تشخیص پزشک صادر می‌شود. و تست آزمایشگاهی نیز می‌تواند ملاک باشد.

وی در خصوص تست‌های الایزا بیان کرد: توفیقاتی در زمینه انجام تست سرولوژیک برای تشخیص تیتر آنتی‌بادی کووید19 رسیده‌ایم و یکی از اقدامات آتی ورود این تست‌ها به بازار به صورت انبوه خواهد بود. برآورد ما از هزینه انجام شده نهایی این تست‌ها این است که هزینه تست الایزا حدود یک دهم تست PC است و کاربرد آن بیش از تست PCR و زمان انجام آن کمتر از این تست خواهد بود.

موفقیت‌های ایران در زمینه تست کرونا
جهانپور افزود: یک موفقیت دیگر در خصوص کرونا در کشور این است که به تست‌های رپید (سریع) دستیابی پیدا کنند که در صورت تأیید و رفع اشکالات به تولید انبوه می‌رسد و برای تمام صنوف کاربردی خواهد بود و در 5 تا 10 دقیقه تعیین می‌کند که آیا فرد سابقه ابتلا به کرونا یا ابتلای فعلی به آن را دارد یا خیر.

وی ادامه داد: رپیدتست‌های موجود فعلی تأیید نشده هستند و از ابتدا نیز مورد تأیید سازمان غذا و دارو و انستیتو پاستور قرار نگرفته است و به طور رسمی فعلا چنین تست‌هایی در کشور نداریم و مجوز هم ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان برای مبتلایان به کرونا تصریح کرد: روش استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان تکنیک جدیدی نیست، اما برای این بیماری در هفته‌های اخیر در قالب مطالعات بالینی استفاده شده است.

در گزارش‌های اولیه اثربخشی نسبی دیده شده است. این کار در بیمارستان‌های مختلفی در حال انجام است. کاربرد آن برای بیماران مبتلا به کرونا تا زمان فراهم شدن فناوری‌های دیگر می‌تواند اثر نسبی داشته باشد. این روش، روش کم خطری است و در جاهای مختلفی از آن استفاده می‌کنند.
 
منبع: تسنیم


کد مطلب: 723953

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/723953/تست-رایگان-کرونا-مراکزی-انجام-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com