پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۲
۵۳

۱۰ نکته در مورد توافق اردوغان ــ پوتین درباره ادلب

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 721042
ترکیه با درنظرداشتن احتمال شکست آتش‌بس موجود که البته حتمی به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های خود را با آمریکا و اروپا افزایش خواهد داد و طبیعی است که در این رایزنی‌ها دست به امتیازدهی‌هایی بزند.
۱۰ نکته در مورد توافق اردوغان ــ پوتین درباره ادلب
به گزارش جهان نيوز، روز گذشته پس از قریب به یک هفته تنش در فضای سیاسی ترکیه و نیز شکننده شدن وضعیت سیاسی منطقه، اردوغان به دیدار پوتین رفته است و توافق‌نامه‌ای 2ماده‌ای که البته قرار است هیئت‌های کارشناسی در هفته‌های آینده به‌روی آن به توافق بیشتری برسند از سوی دو طرف خوانده شد.

طبیعی است که همچون گذشته رسانه‌های ترکیه در پی قهرمان‌سازی اردوغان خواهند بود و آنچه را روز گذشته به‌روی آن توافق شد به‌معنای تحقق خواسته‌های آنکارا تعبیر خواهند کرد، اما توجه به گفته‌ها و تهدیدات اردوغان که از ماه پیش میلادی آغاز شده بود و با کشته شدن 34 سرباز و افسر ترک در ادلب به اوج خود رسید فاصله قابل توجهی دارد.

در این باره توجه به چند نکته می‌تواند مفید باشد:

1. کشته شدن سربازان ترکیه در سوریه شوک سنگین و غیرمترقبه‌ای برای اردوغان بود. سردرگمی نه ساعات، که روزهای اولیه دولت در قبال مسئله بهترین نشانه برای این شوک است. در حالی که در کوچکترین مسئله دستگاه ریاست جمهوری وارد عمل شده و در عالی‌ترین سطوح اقدام به اعلام موضع می‌کند، اما تا 48 ساعت هیچ واکنش رسمی از سوی دولت بیان نشد و نخستین واکنش اردوغان که در یک سخنرانی درون‌حزبی بود این مسئله را کنار مسائلی همچون تورم و موفقیت‌های حزب در راه‌سازی و... مطرح کرد. حزب عدالت و توسعه از برگزاری نشست اضطراری در مجلس خودداری و جلسه غیرعلنی را موکول به یک هفته بعد (سه‌شنبه هفته جاری) کردند.

نکته جالب ماجرا فضای رسانه‌ای بود که اردوغان برای ایجاد درگیری سیاسی در کشور ایجاد کرد و کمال کلیچدار اوغلو را به‌عنوان هدف حملات خود و جبهه رسانه‌ای تحت امرش قرار داد. کسانی که با تاکتیک‌های سیاسی اردوغان آشنا هستند، می‌دانند که شیوه موضوع‌تراشی برای رسانه‌ها و تحریف افکار عمومی به‌سوی مسئله‌ای که خصوصاً دعوای سنتی لائیک ــ اسلامگرا را به‌همراه دارد بهترین شیوه او برای مغفول گذاشتن مسائل حیاتی است. این سیاست نهایتاً چهارشنبه این هفته به درگیری فیزیکی سخت و کمتر دیده‌شده‌ای میان نمایندگان مجلس منجر شد تا فضاسازی لازم برای از یاد بردن حادثه اصلی به اوج خود برسد.

2. اردوغان برای نخستین بار پس از این حادثه به‌صورت ضمنی به استیصال آنکارا در قبال مسئله ادلب و سوریه اشاره کرد. مسائلی همچون شیوه تمایز میان تروریست‌ها و کسانی که آنکارا آنها را مخالفین مسلح می‌داند، موج پناهجویان به‌سوی ترکیه و بحران امنیتی ناشی از فرار مسلحین به‌سوی ترکیه از جمله مسائلی است که در سخنرانی‌های اردوغان و مقامات دولتی به‌صورت ضمنی و یا آشکار به آن اشاره شد.

3. اصل سفر اردوغان به مسکو در حالی که بسیاری از رسانه‌های ترک و نیز افکار عمومی این کشور نیروهای روسی را مسئول کشته شدن این سربازان می‌دانند خود یک گام حیثیتی سنگین برای اردوغان بود. بسیاری از کارشناسان رسانه‌ای معتقدند روسیه حتی اگر مباشرت در حمله نداشته باشد با درز اطلاعات گشت‌زنی‌های نیروهای ترک به دمشق و نیز چشم‌پوشی از حملات آنها، مسئول مستقیم وضعیت موجود است. در نخستین واکنش‌های وزرای خارجه و دفاع ترکیه نیز اظهاراتی با این مضمون بیان شد اما به‌یک‌باره در حالی که اردوغان در پی رایزنی با مقامات آمریکایی و اروپایی بود از تصمیم خود برای سفر به روسیه خبر داد.

4. اردوغان با استفاده از بحران به‌وجودآمده در پی باز کردن پای ناتو و آمریکا به مسئله ادلب و آغاز مرحله‌ای جدید در مسئله سوریه بود که در این موضوع نیز شکست قابل توجهی را تجربه کرد. مسئله قابل توجه در این موضوع عقب‌نشینی او از اظهارات پرتکرار و مشهور خود مبنی بر این‌که "آمریکایی‌ها از هزاران کیلومتر دورتر برای چه باید به منطقه ما بیایند؟" است. او این بار از همان آمریکایی‌ها درخواست مداخله کرد که البته با پاسخ منفی واشنگتن مواجه شد. جنبه حیثیتی این مسئله که اردوغان از ناتو و آمریکا درخواست مشارکت کرد فارغ از پاسخ آنها مسئله‌ای است که تا ماهها گریبانگیر اردوغان خواهد بود.

5. استفاده ابزاری از پناهندگان که همواره آنکارا از آن به‌عنوان نشانه‌ای از بزرگواری و سخاوت خود یاد می‌کرد دیگر کارکرد نخواهد داشت. اگرچه در این مسئله یونان و اتحادیه اروپا نیز لکه ننگ فراموش‌ناشدنی‌ای را در کارنامه خود قرار دادند اما ترکیه نیز نشان داد که از انسانی‌ترین مسائل برای فشار سیاسی بر طرفهای مقابل خود استفاده می‌کند و آن‌چنان که تا پیش از این بیان می‌کرد قائل به استانداردهای مهاجرین و انصار عصر رسول‌الله(ص) نیست!

6. اردوغان چند هفته پیش از این (15 فوریه) تأکید کرده بود که اگر نیروهای سوری به پشت مناطق دیده‌بانی ارتش ترکیه بازنگردند تمام اقدامات ممکن را انجام خواهد داد. اما در توافق روز گذشته هیچ نشانه‌ای از این خط قرمز ترکیه وجود ندارد و خواسته 30کیلومتری آنکارا عملاً نادیده گرفته شده است، یعنی در این مسئله نیز ترکیه از آنچه گفته بود عقب‌نشینی کرد.

7. بی‌شک توافق‌نامه روز گذشته همچون توافقات پیشین در رابطه با ادلب توافقی موقت است و هیچ امیدی به تداوم آن وجود ندارد. همچنان که در همان 6 ساعتی که طرفین در حال مذاکره بودند بی‌آنکه کاهشی در درگیری‌ها وجود داشته باشد جنگ تمام‌عیار در منطقه ادامه داشت، در واقع همه متوجه این حقیقت هستند که در این مرحله این صحنه میدانی است که تعیین‌کننده است و مذاکرات سیاسی صرفاً فضایی برای تنفس نیروها ایجاد می‌کند.

توافقنامه دیروز نیز صرفاً اقدامی اولیه برای حل موقت یک خونریزی بود و از آن نمی‌توان به‌عنوان یک درمان همیشگی یاد کرد. در همان سخنرانی کوتاه چنددقیقه‌ای دو رئیس جمهور در حالی که پوتین نیروهای تروریست را عامل بر هم زدن وضعیت منطقه دانسته آنها را مسبب نقض آتش‌بس معرفی کرد، اما اردوغان دولت دمشق را به‌عنوان متهم اصلی ماجرا مورد اشاره قرار داد. همین سخنرانی‌های چنددقیقه‌ای نشانه‌ای از عمق اختلافات بنیادین در نوع خوانش صحنه بود. تجربه نشان داده است زمانی که خوانش طرفین در یک موضوع دارای اختلافات بنیادین است چاره‌ای جز پاک کردن صحنه و برپایی نظمی نوین که امکان خوانشی چندگانه نداشته باشد وجود ندارد.

8. ترکیه با در نظر داشتن احتمال شکست آتش‌بس موجود که البته حتمی به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های خود را با آمریکا و اروپا افزایش خواهد داد و طبیعی است که در این رایزنی‌ها دست به امتیازدهی‌هایی بزند. شب گذشته فقط ساعتی پس از اعلام توافق، جورج سوروس خواستار حمایت از ترکیه شد. این اظهارات را می‌توان به‌عنوان پالسی مهم از جبهه غرب دانست.

9. مسئله ادلب فضای رسانه‌ای و آزادی بیان ترکیه را نیز تحت تأثیر خود قرار داده فضای کشور را محدودتر کرد. در حالی که تعدادی فعال توییتری صرفاً به‌دلیل ترجمه اخبار رسانه‌های ناهمسو با سیاست‌های آنکارا در همان روز نخست کشته شدن سربازان ترک دستگیر و زندانی شدند، روز گذشته نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین پایگاه‌های خبری کشور به‌دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت در قبال این مسئله فیلتر شد. این واکنش‌های تند دولت نشان‌دهنده حرکت به‌سوی سیاست‌های انقباضی در فضای عمومی کشور است.

10. فارغ از مسئله ادلب اردوغان به‌جهت سیاسی در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. بحران اقتصادی، بحران بیکاری، بحران پناهجویان، کشته شدن هرروزه سربازان در مناطق مختلف و بحران‌های دیپلماتیک همگی او را در وضعیت سختی قرار داده است. او در چنین مواقعی در سیاست داخلی تندخوتر و در سیاست خارجی اهل نرمش می‌شود. اکنون نیز همین پارادایم تکراری رخ خواهد داد. در حالی که او نسبت به مخالفان داخلی سختگیرتر شده و خواهد شد حاضر به کرنش در برابر همه حتی بشار اسد خواهد شد. او دقیقاً لحظاتی پس از پایان قرائت متن توافقنامه از سوی وزیر خارجه‌اش در حضور لاوروف در حالی که بی‌خبر از باز بودن میکروفون‌ها بود از چاووش اوغلو پرسید: "آیا این موارد به اطلاع اسد هم رسید؟" این نشان می‌دهد او حاضر به هر کاری است تا فقط به‌عنوان فرد شکست‌خورده ماجرا به چشم نیاید!

بهروز سالوسی کارشناس مسائل ترکیه و روسیه

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
رجب طیب ارطغرل!!!
Iran, Islamic Republic of
آرزویی که تحقق نخواهد یافت

÷
Iran, Islamic Republic of
آرزوی اردوغان چه عیبی داره خوب شما ندارید که می خواهید ایران را گسترش بدید؟
Iran, Islamic Republic of
اردوغان منو یاد کفتار و لاشخور میندازه
Iran, Islamic Republic of
یاد هر چی که بندازه مربوط به کشور خودشه شما در داخل خوتون ببینید چنین افرادی رو دارید ؟
Iran, Islamic Republic of
کوله داران تجربه!
Iran, Islamic Republic of
اروپا جنایتکار شماره یک و سایر کشورهای اروپایی ازسال 2011 تاکنون شریک جرم جنایات وحشبانه، وحشی گری وغیرانسانی ترکیه جنایتکار شماره یک درادلب سوریه هستند
Iran, Islamic Republic of
شرم آوراست که کشورهای به اصطلاح اسلامی ازسال 2011 تاکنون درمورد جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش در جنگ سوریه خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
نگرانی جدی آمریکا از اقدام ترکیه در خرید سامانه اس-۴۰۰/ آمریکا جنایتکار شماره یک از تجاوز متجاوز ترکیه جنایتکار شماره یک در ادلب سوریه کمک، حمایت و پشتیبانی می کند.
Iran, Islamic Republic of
حدود ۲۷ هزار تروریست خارجی تحت حمایت آمریکا، غرب، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل در عراق و سوریه هستند
Iran, Islamic Republic of
ترکیه و روسیه در نهاین با هم تفاهم خواهند کرد چون ترکیه نماینده ناتوست ما باید مواظب خودمون باشیم
Iran, Islamic Republic of
دفاع از مسلمانان مظلوم هند وظیفه همه ماست
Iran, Islamic Republic of
حضور نظامی متجاوز ترکیه درخاک شمال سوریه تجاوز به حاکمیت سوریه است و هم نقض قوانین بین المللی است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تشکر بشار اسد از تلاشهای پوتین برای تضمین حاکمیت سوریه
Iran, Islamic Republic of
اردوغان در برابر سوریه بی دفاع مانده است
Iran, Islamic Republic of
تحلیلگر عراقی: آمریکا همچنان به دنبال توطئه علیه بغداد است
Iran, Islamic Republic of
تعداد تلفات کرونا در دنیا به ۳۴۹۱ تن رسید
Iran, Islamic Republic of
نقض آتش‌بس ادلب به دست تروریست‌ها تحت حمایت ترکیه و متحدانش!
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به حامیان اصلی تروریسم در سوریه و عراق
تروریست های خارجی تحت امر آمریکا، غرب و ترکیه ازسال 2011 تاکنون در سوریه و عراق چه غلطی می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
چرا خاک ترکیه ازسال 2011 تاکنون برای تروریست های خارجی امن است.
Iran, Islamic Republic of
افزایش قربانیان در آمریکا به 17 نفر/ نیمی از ایالت‌های آمریکا درگیر کرونا هستند
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
مجله واشنگتن اگزماینر: پوتین ترکیه را تحقیر کرد اما اردوغان در مقابلش زانو زد
Iran, Islamic Republic of
ترکیه ازسال 2011 تاکنون عامل اصلی مشکلات پناهجویان بوده است.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
ترکیه و رژیم صهیونیستی ازسال 2011 تاکنون با حمایت آمریکا در حمله به سوریه کاملاً هماهنگ هستند
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به حامیان اصلی تروریست های داعش در سوریه و عراق
تروریست های خارجی ازسال 2011 تاکنون از طریق ترکیه وارد سوریه وعراق می شوند و همچنان نیز ادامه دارد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دخالتهای ترکیه در امور دیگر کشورها تهدیدی برای صلح جهانی است
Iran, Islamic Republic of
دخالت های ترکیه، تهدید مستقیمی برای امنیت ملی عربی و امنیت و صلح جهانی است و اقدامات آنکارا نقض اصل حسن همجواری، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت است.
Iran, Islamic Republic of
یک شبکه فارسی زبان وابسته به اسرائیل مسئولیت جنگ روانی این روزها را بر عهده گرفته است....
Iran, Islamic Republic of
می‌خواهیم برجام را حفظ کنیم/ به دنبال یافتن راه‌حل دیپلماتیک هستیم
وزارت خارجه انگلستان تاکید کرد که خواهان حفظ برجام است.
Iran, Islamic Republic of
آمادگی ارتش سوریه برای پاسخ قوی به هرگونه نقض آتش‌بس
خبرگزاری سانا نوشت واحدهای ارتش سوریه برای پاسخ قوی به هر گونه تلاش گروه‌های تروریستی در نقض آتش‌بس در آماده‌باش به سر می‌برند.
Iran, Islamic Republic of
اردوغان و نتانیاهو اشغالگر و متجاوز هستند
ترکیه و رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه کاملاً هماهنگ هستند.
آمریکا و ترکیه در ادلب پیروز نمی‌شوند.
واشنگتن و آنکارا در ادلب پیروز نمی‌شوند.
اردوغان، کاملاً با رژیم صهیونیستی هماهنگ است.
مبارزه با تروریسم تا آزادسازی آخرین ذره از خاک سوریه ادامه دارد.
Iran, Islamic Republic of
نیروهای ترکیه‌ای که در خاک سوریه حضور دارند، در آماده باش خواهند بود
نیروهای ترکیه‌ای که در خاک سوریه چه غلطی می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
آمریکا ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم درافغانستان و منطقه خاورمیانه است.
Iran, Islamic Republic of
گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، کشورهای عربی، ترکیه و رژیم صهیونیستی درسوریه و عراق باید نابود شوند.
Iran, Islamic Republic of
...
مرز ترکیه همچنان به روی کالا‌های ایرانى بسته است/ ورود کامیون‌های ترک به ایران ممنوع شد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روسیه: آماده‌ اعزام نیرو به افغانستان هستیم
بشار جعفری: اردوغان و نتانیاهو فرقی با هم ندارند/نمی‌گذاریم سناریوی اسکندرون در ادلب تکرار شود
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ترکیه درباره شیوع کرونا سکوت کرده
ترکیه تاکنون ۴۷۵۰ شبه نظامی را به لیبی اعزام کرده است.
Iran, Islamic Republic of
ترکیه ازسال 2001 تاکنون مورد اعتماد ما نیست.
ترکیه ثابت کرد که هیچ فرقی با رژیم کودک کش صهیونیستی ندارد.
آمریکا، ترکیه، اسرائیل، داعش، مخالفان سوری، تکفیری ها و گروه های تروریستی یک هدف را دنبال می کنند.
Iran, Islamic Republic of
کشته شدن ۱۱۷ نفر از شبه نظامیان وابسته به ترکیه در لیبی
نیروهای شرق لیبی از سرنگونی یک پهپاد دیگر ترکیه خبر دادند.
درخواست پارلمان عربی از جامعه بین الملل برای مقابله با ترکیه
Iran, Islamic Republic of
زمان نابودی کامل داعش تحت حمایت ترکیه و متحدانش فرا رسیده است.
آنکارا حق تعیین سرنوشت مردم سوریه را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
مشکلات سوریه ازسال 2011 تاکنون براثر دخالت و مداخله آمریکا، غرب، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل بوجود آمده است.
Iran, Islamic Republic of
تروریست ها و حامیانش و سازمان های بین المللی یک هدف را دنبال می کنند.
ترکیه ازسال 2011 تاکنون همراه با چند کشور دیگر بیش از 999 هزار تروریست به سوریه وعراق فرستاده است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ترکیه ازسال 2011 تاکنون به قاچاقچی پناهجو تبدیل شده است.