کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه تحلیل های عجیب اصلاح طلبان بعد از شکست در انتخابات

علی صوفی: اگر اصلاح طلبان رد صلاحیت نمی‌شدند، اوضاع مردم خوب می‌شد/ ریاست جمهوری هم دست اصولگرایان بیافتد، اوضاع کشور وخیم می‌شود

11 اسفند 1398 ساعت 9:25

شعار انتخاباتي اصلي اصولگرايان حذف رييس‌جمهوري يا دست‌كم حذف تعدادي از وزرا بوده و آنچه مبرهن است، سال آينده ما احتمالا شاهد بركناري تعدادي از وزرا خواهيم بود. حتي اگر فضا براي‌شان آزاد باشد، بعيد نيست تهديدي براي رييس‌جمهوري نيز باشند.


گروه سیاسی جهان نیوز: اصلاح طلبان که این روزها سنگین ترین شکست انتخاباتی خود را طی می کنند، همچنان در حال فرافکنی هستند.

به گزارش جهان نیوز، علي صوفي، عضو شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان بدون اشاره به آمار زیرصدهزار رای اصلاح طلبان در تهران و همچنین نقش اصلاح طلبان در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، گفته است که اگر اصلاح طلبان در انتخابات مجلس رد صلاحیت نمیشدند، وضعع مردم خوب میشد!

وی همچنین با اظهارات عجیب پیروزی اصولگرایان در مجلس را سبب بدتر شدن اوضاع کشور دانسته و مدعی شده که با پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، شاهد وخامت اوضاع کشور خواهیم بود.

به گزارش جهان نیوز، گزیده اظهارات این چهره اصلاح طلب را در گفتگو با روزنامه اعتماد می‌خوانید:
*رد صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي بيشتر موردي صورت گرفت اما زماني كه به هيات‌هاي نظارت و شوراي نگهبان رسيد يك جريان سياسي به ‌طور كامل پاك‌سازي و حذف شد و اجازه حضور در انتخابات به اصلاح‌طلبان داده نشد.

*تحليل اصلاح‌طلبان از شرايط جامعه با توجه به نارضايتي‌ها و اعتراضات دي ‌ماه 96 و آبان‌ ماه 98 اين بود كه اين انتخابات با مشاركت و استقبال مردم مواجه نخواهد شد. از طرفي ديگر نمي‌توان اين واقعيت را كتمان كرد كه دست‌كم بخشي از مردم راي ندادن را به عنوان اعتراض مدني انتخاب كرده بودند. آن هم پس از آنكه ديدند در دو اعتراض خياباني در دي‌ ماه 96 و آبان ‌ماه 98 نظرات‌شان شنيده نشد. در نتيجه از آنجا كه مردم ديدند حاكميت هيچ وقعي به مطالبات‌شان نمي‌نهد و در معيشت مردم هم مشكلات جدي به وجود آمده اين روش جديد را امتحان كردند. در چنين شرايطي پيش‌بيني مي‌شد كه انتخابات بسيار سردي در راه خواهد بود. كما اينكه آمار‌ مشاركت هم اين موضوع را تاييد مي‌كند كه پايين‌ترين ميزان مشاركت در انتخابات را در دوره اخير شاهد بوديم. هر چند اين مشاركت پايين، ربطي به اصلاح‌طلبان نداشت بلكه مردم اصلاح‌طلبان و اصولگرايان را كه به نوعي دست‌اندر‌كار حكومت هستند، مقصر مي‌دانند. به هر حال با اين پيش‌بيني‌اي كه از فضا‌ي سرد انتخابات وجود داشت، بسياري از اصلاح‌طلبان به ‌رغم فراخواني كه داده شد و خواهش آقاي خاتمي، متاسفانه حاضر به نام‌نويسي و اعلام كانديداتوري نشده و آن تعدادي هم كه آمدند به لطف شوراي نگهبان رد صلاحيت شدند.

*اصلاح‌طلبان مي‌خواستند با حضور و نام‌نويسي براي كانديداتوري در انتخابات مجلس از مردم براي مشاركت دعوت كنند و دست‌كم مشاركت را ميزاني افزايش دهند اما اين مجال به آنها داده نشد. اگر اين رد‌ صلاحيت‌ها به شكلي كه شاهد بوديم، انجام نمي‌شد، ممكن بود سهم اصلاح‌طلبان از اين مجلس بيشتر باشد.
*پيش از اين هم اصولگرايان در دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم مجلس را در دست داشتند؛ همزمان دولت نهم و دهم هم در دست اصولگرايان بود و به نوعي حاكميت يكدستي را به وجود آورده بودند. اما از اين حاكميت يكدست نه مجلسي كارآمد حاصل شد، نه دولتي كارآمد و نه حتي گامي در مسير حل مشكلات مردم برداشته شد بلكه اين حاكميت يكدست منجر به وخامت دوچندان اوضاع شد. به‌ طوري كه ما در عرصه بين‌المللي شاهد بروز تنش‌هاي عظيم و صدور قطعنامه‌هاي گاه و بيگاه عليه ايران و قرار گرفتن كشور در مسير خطر جنگ بوديم. در عرصه داخلي هم شاهد گراني، بيكاري و تورم بوديم و در مجموع اين اتفاقات باعث شد كه كارنامه‌اي قابل ‌قبول از اصولگرايان نداشته باشيم.

*تعبيرم اين است كه اصولگرايان رويكرد مردمي ندارند و مردم براي آنان صرفا زينتي انتخاباتي و ابزار هستند. اساسا در تفكر كلي‌شان هم دست‌كم طيفي از جناح راست، حكومت اسلامي را به ‌جاي جمهوري اسلامي مي‌پسندد. در واقع جمهوريت را نيز به اجبار و از سر ناچاري تحمل مي‌كنند. در نتيجه اگر مجلس را در دست بگيرند طبيعتا بر سر تسلط قدرت درون پارلمان با يكديگر رقابت خواهند كرد. اما اينكه در اين رقابت‌ها چه كسي پيروز شود و در نتيجه آن تغييري در وضع مردم ايجاد خواهد شد، نامعلوم است. از طرفي اگر اصولگرايان در انتخابات 1400 دولت را هم در اختيار بگيرند بايد شاهد وخامت اوضاع باشيم و متاسفانه بايد بگوييم كه وضع مردم بدتر نيز خواهد شد.

*اساسا اصولگرايان نگاه‌شان به مردم نگاهي ابزاري است و مطالبات مردم براي‌شان اهميتي ندارد، بلكه آنچه معمولا اصولگرايان پيگيرش هستند، يك نوع حاكميت سياسي است و سعي‌شان همواره بر اين است كه بتوانند قدرت را در دست و نگاه خاص‌شان نگه دارند. غالبا اصولگرايان رويكرد مردمي ندارند؛ بلكه اين اصلاح‌طلبان هستند كه به مردم احتياج دارند و متكي به مردم هستند. در واقع اصلاح‌طلبان ناگزيرند كه به مطالبات مردم توجه كنند. كما اينكه هر جا كه توجهي به مردم نكردند، آسيب ديده‌اند. همان‌طور كه در اين دوره از انتخابات شاهد ريزش پايگاه اجتماعي‌شان بوديم، به اين دليل كه مجلس دهم كه از اصلاح‌طلبان تشكيل شده بود، چندان موفق به پيگيري مطالبات مردم نشد؛ همچنين دولتي كه در سال 96 روي كار آمد، به اصلاح‌طلبان پشت كرد و بي‌اعتنا بود. اما اصولگرايان اين ادعا را ندارند.

*اساسا اصولگرايان به اين نكته توجهي ندارند كه مجلس صداي ملت است، نه صداي حاكميت. به اين دليل كه حاكميت خودشان جايگاه و تريبون دارند كه صداي خود را به ملت برسانند. در حالي كه اين مردم هستند كه احتياج به تريبون دارند و تنها تريبوني كه در اختيار مردم است، همين مجلس است. اما اصولگرايان به اين امر كه مجلس بايد صداي مردم باشد، اعتقادي ندارند. بنابراين مردم در اين صحنه غايب و اولين و مهم‌ترين بازنده خواهند بود.

*قطعا ما ديگر شاهد همراهي و همدلي بين مجلس دهم و دولت نخواهيم بود. شعار انتخاباتي اصلي اصولگرايان حذف رييس‌جمهوري يا دست‌كم حذف تعدادي از وزرا بوده و آنچه مبرهن است، سال آينده ما احتمالا شاهد بركناري تعدادي از وزرا خواهيم بود. حتي اگر فضا براي‌شان آزاد باشد، بعيد نيست تهديدي براي رييس‌جمهوري نيز باشند. البته تنها مانعي كه ممكن است در اين زمينه داشته باشند، شخص رهبري خواهد بود كه ظاهرا رييس‌جمهوري هم از قول ايشان عنوان كردند كه دولت تا پايان به كار خود ادامه مي‌دهد. هرچند اين بدان معني نيست كه وزراي دولت حتما ثابت خواهند ماند. بنابراين اصولگرايان براي اينكه تهديد‌هاي‌شان را عملي كنند، تعدادي از وزرا را حذف مي‌كنند.

*اگر اصلاح‌طلبان كنار گذاشته نمي‌شدند، شايد مي‌توانستند اوضاع را تا حدي تعديل كنند و صداي مردم باشند. اما با حذف اصلاح‌طلبان ديگر مردم اميدي به بهبود وضع خود ندارند؛ همچنين يأس و نااميدي هم بيشتر مي‌شود. اين نا‌اميدي زمينه خطرناكي را به وجود مي‌آورد كه معلوم نيست به چه شكلي درخواهد آمد. همچنين شكاف دولت و ملت عميق‌تر مي‌شود.


کد مطلب: 720351

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/720351/علی-صوفی-اگر-اصلاح-طلبان-رد-صلاحیت-نمی-شدند-اوضاع-مردم-خوب-می-شد-ریاست-جمهوری-هم-دست-اصولگرایان-بیافتد-کشور-وخیم-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com