دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱۲

واکنش‌ها در عراق به حمله آمریکا علیه الحشد الشعبی

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 712905
به دنبال حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) موج شدیدی از واکنش‌ها در محکوم کردن این اقدام، عراق را فرا گرفت و مقامات و مسؤولان، سران احزاب و گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی با صدور بیانیه هایی این حملات را بشدت محکوم کردند.
واکنش‌ها در عراق به حمله آمریکا علیه الحشد الشعبی
به گزارش جهان نيوز، هواپیماهای آمریکا یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را هدف گرفتند.

ارتش آمریکا با تأیید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهای آنها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به گردان‌های الحشد الشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند.

بر اساس تازه ترین آمار، کشته های این حمله دستکم به ۱۹ نفر افزایش یافته و شمار زخمی ها نیز ده‌ها نفر برآورد شده است.

لحظاتی پس از این حمله، مردم، مسؤولان، شخصیت‌های سیاسی و دولتی عراق، اقدام آمریکا در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را محکوم کردند.

حمله آمریکا به القائم اقدامی غیرقابل قبول و زیان‌بار است
به دنبال این حمله «برهم صالح» رییس جمهوری عراق در تماس تلفنی با کاردار سفارت آمریکا، اقدام واشنگتن علیه مقر الحشد الشعبی را محکوم کرد.

وی گفت که حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار، نقض حاکمیت عراق است.
رییس جمهوری عراق تأکید کرد: آنچه که روی داد، اقدامی غیر قابل قبول و مغایر با توافق‌های دو جانبه است که به عراق آسیب می‌رساند.

درخواست توضیح عادل عبدالمهدی از وزیر دفاع آمریکا
"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، لحظاتی پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح این اقدام خلاف موازین بین المللی شد.

عبدالمهدی هر گونه اقدام و حمله یکجانبه به عراق را نقض حاکمیت ملی کشورش دانست که می تواند امنیت عراق و منطقه را تهدید کند.

نشست فوق العاده شورای وزیران امنیت عراق
پس از اقدام آمریکا در نقض آشکار حاکمیت ملی عراق و حمله به نیروهای بسیج مردمی، عادل عبدالمهدی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح عراق دستور برگزاری نشست فوق العاده شورای وزیران امنیت ملی را صادر کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در این نشست، عبدالمهدی از الحشد الشعبی خواسته خویشتن‌داری کند.

حضور نظامی آمریکا باری بر دوش ملت عراق
از سوی دیگر، گروه "عصایب اهل الحق" عراق حضور نظامی آمریکا در کشور را باری بر دوش ملت و تهدیدی علیه نیروهای مسلح عراق دانست.

این گروه شیعه با صدور بیانیه ای، حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی را محکوم کرد.

حمله آمریکا، تجاوز بزرگ علیه حاکمیت ملی عراق
رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با صدور بیانیه ای، این اقدام آمریکا را به منزله تجاوز به حاکمیت و سیادت ملی توصیف کرد و از دولت خواست؛ علیه این تجاوز، موضعی قاطع اتخاذ کند.
سید عمار حکیم افزود: حمله آمریکا به نیروهای الحشد الشعبی تجاوز به استقلال عراق و ناقض موافقت‌نامه های دو کشور است.

نقض ناشایست حاکمیت ملی عراق
جریان صدر نیز به دنبال این حادثه با انتشار بیانیه ای با محکوم کردن حمله هوایی به مقرر نیروهای الحشد الشعبی، این اقدام را نقض حاکمیت ملی عراق توصیف کرد.

ابو دعاء العیساوی به عنوان معاون مقتدی صدر در این بیانیه نوشته است که حمله نظامی آمریکا به بی ثباتی در عراق و منطقه منجر می شود.  

درخواست اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق
جریان "کتائب حزب الله" نیز با محکوم کردن حمله هوایی به الحشد الشعبی و کشته و زخمی شدن ده‌ها سرباز بی گناه، خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق شد.

در بیانیه این جریان آمده است که عراق، کشور مستقل و با حاکمیت ملی است؛ بنا بر این حضور نظامی خارجی در این کشور به معنای نقض استقلال و نفی حاکمیت ملی عراق است.

کتائب حزب‌الله آورده است که کلاغ‌های شرور آمریکایی تجاوز خصمانه‌ای را مرتکب شدند و فرزندان ما را که مدافع مرزهای غربی کشورمان بودند، هدف قرار دادند.

افزایش تدابیر امنیتی پیرامون سفارت آمریکا
همزمان سفارت آمریکا که از دو هفته پیش شاهد کاهش کارکنان غیرضروری خود بود، به حال آماده‌باش در آمد و تدابیر امنیتی پیرامون آن افزایش بی سابقه ای یافت.

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند به دنبال حملات نیروهای آمریکایی به مواضع الحشد الشعبی، سفارت آمریکا در بغداد شماری از کارکنان خود را از این شهر خارج کرد.

آمریکا امروز نیز ده‌ها تن از کارکنان غیر نظامی شاغل در سفارت خود از بغداد را خارج کرد و بر تقویت تدابیر نظامی در این محل افزود.

از سوی دیگر، پایگاه های نظامی آمریکا در عراق به نشانه احتمال حمله تلافی‌جویانه به حال آماده‌باش در آمدند.


منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Romania
.....
United Arab Emirates
غرب به دنبال شعله‌ور کردن تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس است
United Arab Emirates
حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی، اجرای قانون جنگل کاخ سفید بود.
United Arab Emirates
آمریکا و مزدورانش دیگر در عراق امنیت نخواهند داشت
United Arab Emirates


پایتخت عراق امروز حال و هوای تازه ای داشت و دیگر کوچه و بازار کمتر پیگیر اخبار میدان تحریر بود، مردم این بار با اندوه و حسرت از حمله نظامی آمریکا و کشته شدن فرزندان شان یاد می کردند....
Iran, Islamic Republic of
حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت به ملت عراق است.
Iran, Islamic Republic of
1600 «مزدور» ترکیه برای آموزش نظامی و اعزام به لیبی وارد اردوگاه‌های نظامی شده‌اند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آمریکایی ها جنایتکار شماره یک مردم عراق را قتل عام می کنند، پنتاگون: به حاکمیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم شرم آور است!
Iran, Islamic Republic of
حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی +تصاویر
گروه اطلاع‌ رسانی امنیتی نیز اعلام کرد، مقر تیپ ۴۵ حشد شعبی هدف سه حمله هوایی آمریکایی قرار گرفت و چهار مبارز برجسته این گروه به شهادت رسیدند.
آمریکایی ها جنایتکار شماره یک مردم عراق را قتل عام می کنند، پنتاگون: به حاکمیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم شرم آور است!
Romania
حضور آمریکایی ها جنایتکار شماره یک ازسال 2003 تاکنون درعراق غیر قانونی است و هم برخلاف قوانین بین المللی است ولی متاسفانه مقامات آمریکا جنایتکار شماره یک و سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک ازسال 2003 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
حضور نظامی آمریکا درعراق تجاوز به حاکمیت ارضی عراق است.