جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۳۰

فرهنگ بسیجی مانع حضور کَلّاش‌ها در سیاست می‌شود

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 708964
حجت‌الاسلام پناهیان گفت: اگر می‌توانستیم بسیج را در سیاست وارد کنیم، در این صورت کَلّاش‌ها و زبان‌بازها وارد سیاست نمی‌شدند، افرادی که در دو سخنرانی، متفاوت حرف می‌زدند وارد سیاست نمی‌شدند!
پناهیان: کلّاش‌ها و زبان‌بازها وارد سیاست شده اند
به گزارش جهان نيوز، ویژه برنامه گرامیداشت هفته بسیج در هیأت میثاق با شهدا شب گذشته سه‌شنبه ۵ آذر ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مدیحه‌سرایی میثم مطیعی در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

مفهوم بسیج در کشور غریب است
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم اظهار داشت: یکی از مفاهیمی که در جامعه به درستی معرفی نشده در حالی که فراتر از یک مفهوم نظری و حقیقتی ارزشمند و واقعیتی مؤثر، بسیج است که در جامعه غریب واقع شده است در حالی که گاهی با اضافه کردن برخی پسوندها، تلاش شده گشایشی در ذهن مخاطب ایجاد شود، مانند بسیج سازندگی، بسیج علمی و غیره اما مردم زمانی که واژه بسیج را می‌شنوند، یاد چه مفاهیم و معانی می‌افتند؟
وی اضافه کرد: به واسطه برخوردهای شاعرانه و عارفانه با بسیج و زیبایی‌های آن در ادبیات انقلاب، این مقوله بیشتر احساسی شده است تا یک مقوله واقع‌بینانه، به طوری که اگر امروز از بسیجی یا گرامیداشت آن، صحبت می‌شود، جنبه تاریخی مدنظر قرار گرفته می‌شود.

قله برجسته بسیج در دوران دفاع مقدس رقم خورده است
پناهیان گفت: قله برجسته بسیج در دوران دفاع مقدس رقم خورده است به حدی که شاید برخی تصور کنند، بسیج در دفاع مقدس شکل گرفت اما باید بدانیم بسیج دو سال قبل از آغاز دفاع مقدس برای اولین‌بار در محلات شکل گرفت و در این راستا مساجد برای حفظ امنیت محلات فعال شدند، حتی بسیج بعد از یک سال از آغاز دفاع مقدس، وارد میدان مبارزه شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی، شهید چمران یک نیروی چریکی نامنظم راه‌اندازی کرد تا از آن طریق نیروهای آ‌زاد مردمی را به دفاع مقدس ببرد یعنی در اوایل جنگ تشکیلات بسیج حضوری نداشت.

وی با بیان اینکه حفظ آثار دفاع مقدس از اوجب واجبات است، تصریح کرد: این واجب موجب شده است که بسیج رنگ دفاع مقدسی، شهدا و جهاد فی‌سبیل‌الله بگیرد و جنبه عاطفی، اخلاقی، عرفانی و احساسی پیدا کند، در این زمینه اقدامات سنگین و جدی نیز صورت گرفته است.

در دوران سازندگی تلاش شد فرهنگ بسیجی کنار رود
پناهیان با بیان اینکه در دوران سازندگی تلاش شد، فرهنگ بسیج کنار رود و تکنوکراسی و دموکراسی حاکم شود، تصریح کرد: در آن دوران  اراده‌ای وجود نداشت تا از تفکر بسیجی برای اداره کشور و دانشگاه استفاده شود، بر این اساس حدود ۱۵ سال ساختارهای بسیج در عرصه‌های مختلف شکل نگرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که بر اثر این اتفاق امروز تلقی مردم از بسیج چیست، افزود: نقش بسیج در دوران دفاع مقدس پررنگ بود و نمی‌توان آن را در نظر نگرفت به طوری که در این راستا جمله مشهوری میان مردم ایجاد شد که بسیج مدرسه عشق است. 

مقام معظم رهبری شخصاً برای گسترش فرهنگ بسیج ایستاده‌اند
وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها و حوزه علمیه، بسیجی اداره نمی‌شود، تصریح کرد: امروز بسیجی یک مقوله اخلاقی، معنوی و فوق آن انقلابی شده است که حتی معنای این انقلابی بودن نیز به درستی تبیین نشده است و آن را یک احساس و شور می‌دانند، در حالی که امروز با تأکیدات مقام معظم رهبری در حدود ۲۰ سال اخیر تلاش شده است که بسیج در عرصه‌های مختلف فعال شود، در این راستا ایشان عبارت‌هایی همچون بسیج علمی، مدیریت بسیجی‌وار، مدیریت جهادی و غیره را در ادبیات خود مورد استفاده قرار داده است و برای گسترش فرهنگ بسیجی تلاش کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه با این تلاش‌ها نمی‌توان گفت، بسیج در عرفان و احساسات خلاصه می‌شود اما همچنان تلقی مردم تغییر نکرده است، گفت: در ابتدا بسیج، برای حفظ امنیت شهرها ایجاد شد لذا این نیروها مسلح شدند، بعد از آن دوران دفاع مقدس و جنگ شکل گرفت و مجدداً نیروهای بسیجی، مسلح و آماده حضور در میدان شدند اما امروز مسائل سیاسی و اقتصادی در کشور مطرح است در حالی که حضور بسیج در این عرصه کمرنگ است. 

 بسیج، مظهر مردم‌سالاری دینی است
پناهیان ادامه داد: مقام معظم رهبری ۵ سال پیش تعریف دقیقی برای بسیج ارائه کرده‌اند مبنی بر اینکه مردم‌سالاری دینی تنها مشارکت‌های صندوق نیست و  اگر حضور مردم در اقتصاد نیز پررنگ شود مردم ‌سالاری اقتصادی محقق شده است و ایشان معنای مشارکت مردم را حضور بسیجی تعریف و بسیج را مظهر مردم‌سالاری دینی معرفی کرده بودند.
 
وی با بیان اینکه همان‌طور که یک زمان بسیج، معنای نظامی داشت امروز باید معنای اقتصادی، علمی، تولید شغل و کارآفرینی پیدا کند، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که اگر فردی نام بسیجی را شنید، بداند یک کارآفرین است اما امروز متأسفانه تصور مردم این است که بسیجی یک فرد نظامی است که شب پست می‌دهد بنابراین این تصور باید با تبلیغات اصلاح شود البته بخشی از این اصلاح نیز نیازمند مشاهده واقعی و عینی است یعنی بسیج باید پیشتاز در تمام امور حتی سیاسی شود.

ورود فرهنگ بسیج به سیاست، مانع حضور  کَلّاش‌هاست
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه در کشور بسیج را در مقابل برخی ساختارهای دیگر قرار دادند تا ایجاد منازعه کنند، تصریح کرد: اگر می‌توانستیم بسیج را در سیاست وارد کنیم نه اینکه حزب تأسیس کنیم یا نماینده مشخص کنیم بلکه آن فکر، فرهنگ و نحوه برخورد با مسائل را در سیاست وارد کنیم در این صورت کَلّاش‌ها و زبان‌بازها وارد سیاست نمی‌شدند، افرادی که در دو سخنرانی، متفاوت حرف می‌زدند وارد سیاست نمی‌شدند.

پناهیان گفت: برخی سیاسیون امروز در زمان دفاع مقدس در اتاق برنامه‌ریزی‌ها، حضور نیم‌بندی داشتند اما همان زمان هم تفکر بسیجی را باور نداشتند و حتی حرف‌های بسیجی را دروغ می‌دانستند، امروز نیز معلوم است کدخدای این افراد کیست!

وی تصریح کرد: فرهنگ بسیجی اگر به درستی تبیین شود مردم به جای آنکه برخی کلمات مانند مدیریت استراتژیک را مطرح کنند و یا بگویند بنا دارند مدیریتی دقیقی در این مسأله داشته باشند خواهند گفت بنا دارم به سمت مدیریت بسیجی حرکت کنم زیرا بسیاری از مدیران استراتژیک امروز جهان باید در برابر مدیران بسیجی دفاع مقدس ما شاگردی کنند. تصور کنید اگر این فرهنگ امروز به اقتصاد ما ورود پیدا می‌کرد چه رخ می‌داد!

بسیجی آینده‌نگر و هوشمند است
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز اگر فردی بگوید، می‌خواهم شهادت‌طلب و خاکی رفتار کنم به راحتی می‌تواند بگوید می‌خواهم بسیجی باشم و مردم معنای ‌آن را درک می‌کنند اما نباید تفکر بسیجی را در این گوشه و صرفاً برای زمان جنگ محدود کنیم بلکه باید ثمرات این فرهنگ را هر لحظه در زندگی مردم مشهود کنیم، فردی که بسیجی نباشد قادر نیست حتی نوک بینی خود را مشاهده کند و امکان اداره حکومت را ندارد نتیجه‌اش آن می‌شود که روزی می‌گوید کارت سوخت باید برداشته شود، چند سال بعد مجدداً آن را دایر می‌کند. بسیجی آینده‌نگر و هوشمند است.

پناهیان افزود: جاری و ساری کردن فرهنگ بسیجی در زندگی به معنای استفاده از نمادهای دفاع مقدس مانند چفیه و لباس نظامی نیست، بسیاری بعد از دوران دفاع مقدس تلاش کردند از کشور بسیجی‌زدایی کنند در حالی که بسیج شجره طیبه است و اگر معنای آن را درک کنیم باید در تمام عرصه‌های مختلف آن را به کار ببندیم.

طرح یک بسیجی، جهان‌شمول و منطبق با وحی است
وی ادامه داد: طرحی که یک بسیجی طراحی کند جهان‌شمول، دارای پیچیدگی بالا، مردمی، شکوفا کننده استعدادها، قرآنی و منطبق با وحی است اما متأسفانه هنوز فرهنگ بسیجی در کشور به درستی تبیین نشده است مانند آنکه کلمه حزب‌اللهی نیز هنوز در کشور قریب است و برخی تصور می‌کنند حزب‌اللهی کسی است که ولی خدا را قبول دارد در حالی که حزب‌اللهی یعنی تشکیلاتی بودن، حتی انقلابی بودن هم در کشور غریب است و برخی معتقدند انقلابی‌گری در همان یک یا دو سال اول انقلاب مطرح بود و بعد از آن احساسات و شور انقلابی فروکش کرده است یعنی این مفهوم رفیع را به شورشی در درون تقلیل دادند و نمی‌توانند آن را جاری در زندگی و مدیریت بدانند در حالی که تا ظلم وجود دارد و عقب‌ماندگی در کشور دیده می‌شود انقلابی بودن ادامه دارد و نیاز به تغییر و تحول احساس می‌شود. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر فرهنگ بسیجی در کشور جا افتاده بود امکان برخی منازعات سیاسی وجود نداشت، تصریح کرد: فضای امروز جامعه پر از مجادلات بی‌پایه و مضر است که حداکثر ضربه را به کشور می‌زند، جامعه ما امروز بیش از حد سیاسی شده است البته این حرف من بنا ندارد که به رفتار لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها اشاره کند بلکه جامعه ما در بسیاری از موارد که محل اختلاف است باید تخصصی عمل کند تا مشکلات برطرف شود که اگر تخصصی رفتار شد فردی غلط می‌کند در برابر آن بایستد. 

موضوع قیمت بنزین سیاسی نیست یک بحث تخصصی است
پناهیان افزود: چرا جامعه ما تخصصی اداره نمی‌شود و به جای تخصصی اداره شدن و تبیین عالمانه و اندیشمندانه برخورد پوپولیستی در آن رواج دارد؟ برخی از سیاسیون ما گویی شورشی هستند و به دنبال ایجاد دعوا هستند که اگر این گونه نباشد نمی‌توانند عمل کنند. مقام معظم رهبری در موضوع بنزین فرمودند من در این زمینه متخصص نیستم یعنی این موضوع تخصصی است و نباید سیاسی عمل کرد. مسؤولینی که این بحث را سیاسی کردند جنایت و خیانت کردند.

وی گفت: دولت فعلی با دولت قبل مشکل داشت لذا تصور کرد کارت سوخت که توسط آن دولت ایجاد شده بود یک موضوع سیاسی است و آن را حذف کرد در حالی که اشتباه بود و موجب دزدیده شدن بنزین می‌شد حال با وقاحت تمام از موضع خود برمی‌گردند حتی عذرخواهی هم نمی‌کنند و به مردم خبر هم نمی‌دهند. موضوع بنزین بحث سیاسی نیست یک موضوع تخصصی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر مملکت بسیجی اداره می‌شد کشور سیاسی نمی‌شد و تخصص در آن رواج داشت، افزود: مدیریت کشور پررمز و راز نیست که سیاسیون عملیات محرمانه برای مدیریت آن داشته باشند، مدیریت نفت و بنزین یک موضوع تخصصی است و سیاسی کردن آن به دلیل نبود، فرهنگ بسیجی است.

پناهیان افزود: موضوع کنسرت نیز اصلاً جنبه سیاسی ندارد بلکه تخصصی و مرتبط به فرهنگ و تفریح جامعه است که متخصصین باید نظر دهند چه میزان برگزار شدن کنسرت در کشور نیاز است حتی موضوع دستگیری افراد فاسد نیز حقوقی و تخصصی است و نباید آن را سیاسی کرد.
وی در پایان با بیان اینکه بسیجی‌وار عمل کردن یعنی با تدبیر عمل کردن، تصریح کرد: برخی اتفاقات کشور ما اصلاً ناشی از بی‌تدبیری نیست اگر فردی می‌خواست واقعاً کشور ما را در برهه کنونی به هم بریزد چگونه باید عمل می‌کرد. البته مهم این است که جبهه حق وظیفه خود را به خوبی بشناسد و با عمل به آن، در اذهان مردم دلبری کند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بايد در يك اقدام ضربتي تمام مفت خوران نفتي نيست و نابود شوند .....
Iran, Islamic Republic of
وگرنه صبر مردم لبريز شده
وگرنه بی حرکت
Germany
...
شاکی
Iran, Islamic Republic of
کاخ های اشراف و اختلاس گران باید نابود بشود.
Iran, Islamic Republic of
در ايران دو گروه هستند يكي ميسازد و ديگري ويران ميكند..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بازي كي بود كي بود من نبودم كهنه شده
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
ایشان خبر ندارند که اکثر مسئولین و کارگزاران این نظام سابقه بسیجی دارند و در این نهاد خدمت کرده اند.
شاهد
Iran, Islamic Republic of
بسیج لشگر مخلص خداست.
Iran, Islamic Republic of
اصل تفکر بسیجی است نه عضویت
Iran, Islamic Republic of
اصل حکومت مردم بر مردم می باشد و بخاطر همین اصل مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) انقلاب کردند.
Iran, Islamic Republic of
و نکته مهمتر آنکه ایشان نگفتند که کلاش ها چه زمانی وارد سیاست شده اند و چه کسانی می بایست جلوی ورود آنها را بگیرد.
نجفی
Iran, Islamic Republic of
چیز واضحی است. مردم با رای ندادن به تفکر لیبرالی
افرین مردم باید انتخاب کنند
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
شما هم فقط حرف ميزني
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
داريد در يك جاده يك طرفه حركت ميكنيد
خسن
Iran, Islamic Republic of
انتخاب خوب درمجلس و ریاست جمهوری چاره کار است
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
هموطن
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای پناهیان لازم به معرفی بسیج نیست، بسیج خودرا زمان امام معرفیکرد،با این وقت گرفتنها شما خود را میخواهیدمطرح کنید!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
...