پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

باتری ماشین

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 705902
در سال 1859 هنگامیکه گستون پلانته (Gaston Plante) - فیزیکدان فرانسوی- باتری اسید-سرب را به عنوان اولین باتری الکتریکی قابل شارژ اختراع کرد، قاعدتاً هرگز به فکرش خطور نمی­کرد که این اختراع روزی به عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات در بسیاری از صنایع دنیای مدرن تبدیل شود. امروزه بر کسی پوشیده نیست که با گذشت بیش از 150 سال از زمان اختراع باتریهای الکتریکی قابل شارژ، صنایع مهمی همچون خودروسازی برای باتری ماشینها، نیروگاههای تولید برق خورشیدی برای ذخیره انرژی، دیزل ژنراتورها برای شروع کار، سیستمهای هوشمند ساختمان و... همگی نیازمند اختراع گستون پلانته می­باشند و البته دیگر دانشمندانی همچون "کامیل آلفونسه فور" و "هنری اوون" که این تکنولوژی را به طرز محسوسی توسعه داده و به تولید تجاری رساندند نیز نقش بسزایی در این مهم ایفا نموده­اند.

مبانی تولید انرژی الکتریکی در باتری ماشین که مبتنی بر ایجاد جریان بین صفحات سرب با استفاده از اسید سولفوریک به عنوان الکترولیت می­باشداز ابتدا تاکنون تغییری چندانی نداشته و توسعه دهندگان صرفاً با روشهای نوین سعی در افزایش کارایی و افزایش طول عمر باتریها داشته­اند. نسلهای بعدی باتریهای اسید-سرب مانند باتریهای VLRA، AGM و... همگی حاصل اینگونه تلاشهاست. هرچند در ایران هنوز نسل نوین باتریهای اسید-سرب در هیچکدام از کارخانه­های تولید باتری تولید نمی­شود اما در حال حاضر این باتریها به صورت گسترده­ای در اروپا، امریکا و شرق آسیا تولید و مورد استفاده واقع می­شود. قیمت این نوع باتریها حدود 2 تا 3 برابر باتریهای معمولی بوده اما عمر آنها نیز به میزان قابل توجهی بیشتر می­باشد به گونه­ای که خرید باتریهای نسل جدید دارای صرفه اقتصادی بیشتری خواهد بود. با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور ما باتریهای نسل جدید (AGM) تولید و حتی به علت قیمت بالا وارد نمی­شوند.

امداد باتری
لذا کارشناسان ما در امداد باتری با ذکر نکاتی ساده سعی می­کنند شما را با راهکارهای افزایش طول عمر باتری ماشین آشنا سازند:
تعویض باتری ماشین
قطعاً مراقبت و استفاده صحیح از باتری و خودرو تأثیر بسزایی در افزایش عمر باتری خواهد داشت. بیاید تصور کنیم شرایط ایده آل باشد: بدون دمای بالا، بدون رطوبت بیش از حد و به طور خلاصه، یک شرایط کامل برای ماشین شما. در این شرایط، انتظار می­رود که عمر باتری خودرو حدود سه سال باشد. دلایل متعددی برای خرابی باتری ماشین می­توان ذکر نمود اما نکته مهم اینست که شما پس از مواجهه با علائم خرابی باتری، ابتدا از پایان عمر باتری خود اطمینان حاصل نموده و سپس با خیالی آسوده و با شیوه­ای مطمئن و مقرون به مصرفه اقدام به تعویض باتری ماشین نمایید. برخی از عوامل خرابی ماشین به شرح ذیل است:

تخلیه بیش از حد باتری یکی از عوامل آسیب زاست. در یک باتری خودرو لازم است همواره حداقل 50% سطح شارژ حفظ شود. این عمل تضمین می­کند که کل محلول الکترولیت موجود در باطری (اسید سولفوریک) بر اثر واکنش شیمیایی لازم جهت تولید جریان برق به طور کامل تغییر نکند. هنگامی که سطح شارژ پایین باشد میزان آب موجود در الکترولیت زیاد می­شود و باتری با حجم زیادی از آب، توانایی انتقال جریان الکتریکی بین قطبها را نخواهد داشت. حتی این تولید آب می­تواند در دماهای زیر صفر باعث انجماد محلول و خرابی کلی باتری گردد. برای اجتناب از تخلیه بیش از حد باتری اطمینان از صحت عملکرد دینام خودرو یکی از عوامل مهم می­باشد. در صورت خرید از امداد باتری، کارشناسان اعزامی ما دینام خودروی شما را با دستگاه مخصوص تست خواهند کرد.
 

انتخاب باتری با ظرفیت متناسب با مصرف برق خودرو نیز یکی از عوامل مهم در افزایش طول عمر باتری و همچنین دینام خودرو می­باشد. انتخاب باتری با ظرفیت (آمپر-ساعت) بیش از توان شارژدهی دینام باعث فشار آمدن به دینام و در طولانی مدت باعث سوختن دینام خواهد شد و چنانچه باتری با ظرفیت (آمپر-ساعت) کمتر از توان شارژدهی دینام انتخاب شود باعث بارگذاری بیش از حد باتری و نهایتاً خرابی باتری خواهد شد. همچنین جهت جلوگیری از تخلیه بیش از حد باتری لازم است همواره از خاموش بودن کلیه لوازم الکتریکی مانند لامپها، ضبط و... هنگام خاموشی طولانی مدت خودرو اطمینان حاصل نمایید.

فروش باتری ماشین

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص انتخاب باتری مناسب و اطلاع از قیمت باتری ماشین و نحوه خرید باتری ماشین کافیست با شماره 42267 – 021 تماس حاصل نمایید.
 
 
برچسب ها: جهان نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *