پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

دو نیمه کردن پیکر شهید اقبالی به دستور صدام

پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب: 705035
شهید اقبالی دوگاهه از خلبانان غیور ایران اسلامی بود که توسط صدام وحشیانه به شهادت رسید و بدنش در دو شهر نینوا و موصل دفن شد.
دو نیمه کردن پیکر شهید اقبالی به دستور صدام
به گزارش جهان نيوز، سیدعلی اقبالی دوگاهه، در ۲۵ سالگی استاد خلبان جنگنده F-۵ و در ۲۷ سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. سرلشکر خلبان «عباس بابایی» و سرلشکر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش وی بودند.

شهید اقبالی تکمیل دوره خلبانی را به مدت ۲۲۰ ساعت در سال ۱۳۴۷ در پایگاه هوایی «ویلیامز» واقع در شهر «فنیکس» از ایالت آریزونای آمریکا به پایان رساند و کسب رتبه نخست در بین بیش از ۴۰۰ دانشجوی خلبانی از کشور‌های مختلف را به عنوان خلبان نمونه این پایگاه از آن خود کرد. همچنین در سال ۱۳۵۳ جهت گذراندن دوره کارشناسی تفسیر عکس‌های هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به آمریکا اعزام شد.

این هموطن دلیر اکثر تلمبه‌خانه‌ها و نیروگاه‌های برق عراق را از کار انداخته بود و طرح‌های عملیاتی وی باعث شده بود صادرات ۳۵۰ میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد. از این رو صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود. از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق به خاک سپرده شد.

علی اقبالی دوگاهه پس از بمباران پادگان العرقه در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد کرده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقتنامه‌های بین‌المللی رفتار با اسرا، به فجیع‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین وضع به شهادت رسید به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق به خاک سپرده شد.

این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بی‌شرمانه برای سرپوش گذاشتن بر آن، تا سال‌ها از اعلام سرنوشت این شهید خودداری می‌کرد و طی ۲۲ سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی ارائه نمی‌کرد، تا این که در خرداد سال ۱۳۷۰، بر اساس گزارش‌های موجود عملیاتی و اطلاعاتی و نامه ارسالی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزادشده و خلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان سید علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

پیکر مطهر شهید اقبالی دوگاهه که بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاک سپرده شده بود، با پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، به همراه پیکر‌های مطهر تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از ۲۲ سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن اسلامی بازگشت و به شکلی بسیار با شکوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مرداد سال ۸۱ در قطعه خلبانان بهشت زهرا (س) در کنار سایر همرزمانش آرام گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *