شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 702277
درهای حوزه های رای گیری ساعت هفت امروز (شنبه) به وقت محلی به روی مشارکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گشوده شد؛ انتخاباتی با حاشیه ای تکراری اما مهم؛ طالبان و سایه سنگین تهدیدهای آن برای تخریب فرآیند دموکراتیک این کشور.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان
به گزارش جهان نيوز کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که ۳۸ هزار دستگاه بایومتریک نیز برای شفافیت رای گیری تهیه شده است و افراد واجد شرایط رای می توانند تا ساعت ۱۵ امروز آرای خود را ثبت کنند. در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ١٣ نامزد با هم رقابت خواهند کرد.

دی ماه سال گذشته (۱۳۹۷) ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد، در همان ماه فهرست ابتدایی نامزدهای ریاست جمهوری اعلام شد. پنج ماه بعد یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ فهرست نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان نهایی شد.  

۱۸ چهره در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام حضور کردند اما حنیف اتمر، نورالحق علومی، شیدا محمد ابدالی، زلمی رسول و محمد ابراهیم الکوزی انصراف داده‌اند و دو تن از آنها در حال حاضر نیز در راس قدرت هستند، «اشرف غنی»، رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله»، رئیس اجراییه افغانستان.کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ماه مرداد آغاز شد.  

رای گیری از روز ششم مهر(امروز) آغاز و به مدت یک روز ادامه خواهد داشت. نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری نیز ۲۷ مهرماه اعلام خواهد شد که یک روز پس از آن می توان ثبت اعتراضات به نتایج ابتدایی آرا را آغاز کرد و نتایج نهایی نیز ۱۶ آبان، منتشر می شود. هزینه برگزاری انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار برآورد شده است.

«حوا علم نورستانی» رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد، نزدیک به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر (از حدود ۱۳ میلیون واجد شرایط رای دهی) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نام‌نویسی کرده‌اند.

وی با تاکید بر استفاده از بایومتریک در انتخابات گفت: کمیسیون از هر لحاظ برای برگزاری انتخابات آمادگی دارد.
 

 
مقامات امنیتی نیز مکرراً با اعلام اینکه ۷۲ هزار نیروی امنیتی مسئول تأمین امنیت انتخابات هستند، مردم را برای شرکت در آن تشویق می کنند.

همزمان با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و افزایش تهدیدات طالبان، نظامیان افغان برای تامین امنیت این انتخابات از صبح روز چهارشنبه به حالت آماده باش در آمدند.

مسئولان افغانستان می گویند پیش‌ بینی می‌شود با وجود تهدید طالبان، شهروندان حضور گسترده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

اگر هیچ یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به حد نصاب ۵۱ درصد آرا دست نیابند، باید در آخر ماه اکتبر مرحله دوم انتخابات برگزار شود. نتیجه نهایی باید ۷ نوامبر (۱۶ آبان) مشخص شود. ۵ هزار حوزه رای‌گیری در سراسر این کشور دایر شده و ۷۰ هزار پلیس تامین امنیت رای دهندگان و حوزه‌ها را بر عهده دارند.
 

نتایج انتخابات آنلاین اعلام خواهد شد
به گزارش کمیسیون انتخابات افغانستان، نتایج انتخاباب بعد از پایان فرآیند رای گیری به صورت آنلاین در سامانه ای خاص اعلام خواهد شد که نامزدها می توانند از نتیجه انتخابات آگاه شوند . بر اساس این گزارش نتایج همه شعبه ها به سامانه مرکزی در کمیسیون انتخابات ارسال و در این سامانه نتیجه روی سایت اعلام می شود.

بر اساس آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات،  چهار هزار و ۹۲۸ مرکز رأی‌دهی در ۳۴ ولایت کشور امروز باز است؛ اما ۴۴۵ مرکز به علت تهدیدات امنیتی بسته شد.

به دلایل امنیتی در ۱۴ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان اصولا هیچ کارزار انتخاباتی برگزار نشده است. طالبان نیروهای خود را فراخوانده‌اند که "با همه ابزارها مانع برگزاری انتخابات شوند".

گرچه تهدیدهای طالبان در دورهای قبلی انتخابات هم سابقه داشته است، اما به دلیل شدت‌گیری عملیات این گروه در ماه‌های اخیر، کارشناسان، برگزاری انتخاباتی توام با خونریزی را منتفی نمی‌دانند. برای طالبان به شکست کشاندن انتخابات، نوعی نمایش قدرت به حساب می‌آید و انتظار دارند که با تخریب انتخابات، ضمن تضعیف بیشتر دولت، موضع خود را هم در مذاکرات احتمالی با آمریکا تقویت کنند.

به هر روی، سایه طالبان بر این رویداد دموکراتیک افغانستان سنگینی می کند هر چند، شعار محوری همه کاندیداها، دستیابی به صلح با طالبان است. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته که در صورت انتخاب دوباره، مذاکرات صلح را به جریان خواهد انداخت. دونالد ترامپ چند هفته قبل، گفت‌وگوهای صلح با طالبان را به دلیل حملات اخیر آنها به کابل و کشته شدن یک سرباز آمریکایی متوقف کرد.

«نوذر شفیعی» کارشناس ارشد مسایل بین الملل در مورد انتخابات افغانستان در گفت و گو با ایرنا گفت: طالبان یکی از دلایل شکست مذاکرات با آمریکا را اعمال فشار دولت افغانستان می داند و با اقدامات تلافی جویانه خود به دنبال ایجاد جو وحشت همزمان با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *