جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

حمله به حجاب کامل با گرانی!

چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 701214
مانتوهای کوتاه جلو باز با قیمتی زیر ۵۰ هزار تومان در حراجی‌های کنار خیابان و روی دست فروشندگان مترو خرید و فروش می‌شود اما برای خرید یک چادر مشکی باید حداقل چیزی حدود ۳۰۰تا ۴۰۰هزار تومان هزینه کنید!
حمله به حجاب کامل با گرانی!
به گزارش جهان نيوز، همین گرانی چندبرابری قیمت چادر مشکی خانم‌های محجبه را با چالش جدی مواجه کرده است؛ گرانی چند برابری چادر مشکی صدای فعالان فضای مجازی را هم در آورده است.

احمد امیرآبادی فراهانی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در حالی که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در پیش است، قیمت چادر مشکی افزایش یافته و هزینه تهیه یک چادر که در سال‌گذشته ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان بوده، در حال حاضر به ۵۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی کاری که رضاخان با کشف حجاب نتوانست انجام دهد با گرانی قیمت چادر در حال انجام است.»

هرچند نگاه‌های مارکسیستی و اقتصاد زیر بنای فرهنگ و ایدئولوژی دانستن با انتقاداتی همراه است، اما نمی‌توان از تأثیر مهم اقتصاد بر سایر مسائل از جمله مسائل فرهنگی چشم‌پوشی کرد.

واقعیت این است پوشش‌هایی می‌توانند به عنوان پوشش عمومی در جامعه پذیرفته شوند که متناسب با قدرت خرید اکثریت جامعه طراحی و قیمتگذاری شده‌اند و هنگامی که پوششی با توان مالی مردم همخوانی نداشته باشد، هرقدر هم که آن‌ها در برابر فشار اقتصادی موجود مقاومت و از اعتقاداتشان دفاع کنند، رفته‌رفته ممکن است آن پوشش لااقل برای بخشی از جامعه که اعتقاداتشان به اندازه کافی برای مقاومت در برابر چالش‌های اقتصادی محکم نیست، حذف و با پوشش‌های ارزان‌تر جایگزین شود.

به خصوص اینکه هجمه‌های فرهنگی متعددی نیز موضوعاتی نظیر «حجاب» را دنبال می‌کند، اما به نظر می‌رسد در کنار این هجمه‌های فرهنگی، گرانی چندبرابری چادر مشکی ضربه آخر را به بدنه این پوشش مبتنی بر باور بانوان کشورمان وارد کند. به گونه‌ای که در آستانه سال جدید تحصیلی خانواده‌هایی که برای دختران دانش‌آموزشان می‌خواهند چادر نو تهیه کنند با افزایش قیمتی سرسام‌آور روبه‌رو هستند.

ژله و مربا ارز دولتی می‌گیرد چادر مشکی نه!
با گشتی در بازار چادر مشکی دستتان می‌آید که یکی از متأثرترین کالاها از تورم یک‌ساله اخیر چادر مشکی است. اگر تا یک‌سال پیش با حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌توانستید یک قواره چادر مشکی مناسب تهیه کنید، این روزها برای تهیه همان چادر باید حدود سه تا چهار برابر هزینه کنید. هر چند سایر کالاها هم از این تورم بی‌تأثیر نبوده‌اند، اما چادر مشکی فرق می‌کند و یک لباس عادی نیست. به خصوص با عنایت به هجمه‌های گسترده‌ای که علیه این پوشش اعتقادی در جامعه وجود دارد، انتظار می‌رود تا پوششی که به عنوان حجاب برتر شناخته می‌شود مورد حمایت قرار بگیرد، اما اگر پای صحبت‌های شاغلان صنف پوشاک اسلامی بنشینید متوجه می‌شوید که نه فقط حمایتی در کار نیست بلکه پوشش برتر بانوان ایرانی با بی‌مهری مسئولان مواجه است.

اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درباره گرانی چادر می‌گوید: «۹۳ درصد نیاز کشور به چادر مشکی از واردات تأمین می‌شود؛ وارداتی که با ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی انجام می‌گیرد.»

به گفته وی، در فهرست کالاهای مورد حمایت دولت که ارز دولتی می‌گیرند، کالاهایی همچون مربا، ژله، کلاه‌گیس یا غذای سگ و گربه قرار دارد، اما مواد اولیه چادر مشکی در این فهرست نیست. این در حالی است که کالاها، کالاهایی خدماتی است. سلیمانی با اشاره به واردات ۳۰۰ میلیون دلار موز تصریح می‌کند: «این میزان موزی که وارد می‌شود ۱۵ روزه خورده و تمام می‌شود، اما در حوزه تولید کالای حجاب و چادر مشکی در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر مشغول کار هستند.»

این تولیدکننده کالای حجاب معتقد است، چهار برابرشدن قیمت چادر مشکی بدین معناست که خانم‌های محجبه ما جریمه می‌دهند!

گزینه‌های روی میز
حالا خانواده‌های مذهبی کشورمان برای انتخاب پوشش چند گزینه مقابل خود دارند؛ مانتوهای جلوباز و بدون دکمه‌ای که با قیمتی کمتر از ۵۰ هزار تومان می‌شود آن‌ها را حتی از داخل مترو تهیه کرد و چادری که برای تهیه ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین مدل‌هایش باید بالای ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنند. در این کارزار باید دید فرهنگ و اعتقادات مذهبی آن هم در کوران تهاجم فرهنگی امروزی تا کجا توان مقاومت دارد!


منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Iran, Islamic Republic of
...