پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۹
حجت‌الاسلام پناهیان:

گام بعدی قوه قضائیه محاکمه مدیران ناکارآمد باشد

سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب: 699249
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر قوه قضائیه مدیرانی را که با تصمیم نگرفتن یا بد تصمیم گرفتن کشور را می‌خوابانند مواخذه کند، دیگر دعوای سیاسی نخواهیم داشت و بی‌عرضه‌ها روی کار نمی‌آیند.
گام بعدی قوه قضائیه محاکمه مدیران ناکارآمد باشد
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در مشهد رواج فرهنگ استضعاف را یکی از نقایص مهم جامعه برشمرد و با اشاره به آیه شریفه «و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض...»، گفت: در این آیه شریفه خداوند تاکید می‌کند که می‌خواهیم مستضعفین را رؤسا و وارثان ثروت و قدرت قرار دهیم؛ این استضعاف لزوما استضعاف دینی یا سیاسی نیست، بلکه هر انسانی را که از هر لحاظ ضعیف نگه داشته شده و استعدادهای انسانی‌اش شکوفا نشده باشد، شامل می‌شود.

وی افزود: طبق این تعریف نه‌تنها کارمندان کشورهای در حال توسعه بلکه کارمندان مرفه نظام‌های سرمایه‌داری هم مستضعف هستند ولو دانشمند و نخبه و بسیار مرفه باشند؛ جامعه ما به‌جایی رسیده است که خانواده‌ها خواستگار کارمند را ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه بگویند مگر عرضه کار نداشتی که کارمند شدی؟؛ این یعنی شاخصی برای اینکه می‌خواهیم مستضعف باقی بمانیم.

* مردم نگذارند پول‌ها به جیب صهیونیست‌ها برود
حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: امروز وقتی به جوانان می‌گویم بروید دنبال پول درآوردن، با عصبانیت مرا به تئوریزه کردن نظام سرمایه‌داری متهم می‌کنند، در حالی که من می‌خواهم همه پول و سرمایه دنیا دست کارتل‌ها و تراست‌ها نباشد و ثروت بین مردم تقسیم شود؛ مردم باید عرضه داشته باشند پول‌ها را جمع کنند تا به جیب صهیونیست‌ها نرود.

* هنوز درک نکرده‌ایم که جهاد با مال، بر جهاد با جان مقدم است/ استکبار وقتی نابود می‌شود که استضعاف نباشد
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: هنوز درک نکرده‌ایم که جهاد با مال بر جهاد با جان مقدم است، لذا علیه خوی استکباری قیام کرده‌ایم اما علیه خوی استضعاف نه؛ امام صادق(ع) به اصحابشان حق بازنشستگی از تجارت را نمی‌دادند و اینکه در حکومت امام زمان(عج)دزدی نمی‌شود برای این است که مردم به حدی از نظر مالی قوی و دارا هستند که نیازی احساس نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه به شخصه استخدام را توهین به خود می‌دانم، اظهار کرد: اینکه ائمه اطهار(ع) تاکید دارند که تا می‌توانید کارمند نشوید، برای این است که خوی استضعاف از بین برود، زیرا وقتی استضعاف برود استکبار هم از بین خواهد رفت.

* جوانان انقلابی برای کودکان امروز مدرسه راه بیندازند
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با انتقاد از ضعف ارتباطات در میان متدینان و بسنده کردن آنان به صحت عقاید بدون کاربردشان در زندگی، تصریح کرد: به فرموده امام صادق(ع) نباید مثل چهارپایانی باشیم که با هم زندگی می‌کنند ولی کار به کار هم ندارند. آموزش و پرورش ما با حافظه محوری که دارد، استعدادهای کاری و خلاقیت فرزندانمان را ذبح می‌کند. شما خودتان برای نسل‌های بعد مدرسه راه بیندازید و خدمتی را که به شما نکردند به دیگران ارائه دهید؛ ریاضیات را می‌توان ضمن تجارت به‌صورت عملی آموخت نه لزوما سر کلاس.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: در دانشگاه هم اگر شما دانشگاهی‌ها با هم تعاونی تشکیل ندهید و در کنار تحصیل کار اقتصادی نکنید، ریسک و تجارت نکنید، استارت آپ نداشته باشید، دچار خوی استضعافی شده‌اید؛ من تعجب می‌کنم با این همه کاری که دانشجو می‌تواند انجام دهد،  مسئولان دانشگاه از من می‌پرسند دانشجویان اوقات فراغت و تفریحشان را چگونه بگذرانند؟

وی در پاسخ آنان که شأن روحانی را صرفا پرداختن به امور احکام و عبادات می‌دانند، تاکید کرد: مگر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، روحانی و رهبر انقلابی‌های جهان نیستند، اما وارد امور سیاسی اجتماعی شده‌اند تا رفع استضعاف شود؛ من به عنوان یک روحانی حاضرم تمام عمرم علیه دیدن صحنه‌های نامناسب در اینترنت، یک بار هم سخنرانی نکنم ولی هر شب و روز در نقد مذهبی‌هایی که بازی دانلود می‌کنند صحبت کنم، چرا که این کارشان مقدمه دیدن تصاویر مستهجن است؛ کسی که خلاق و مفید و مشغول کسب و کار است وقتی برای بازی ندارد.

* چرا اقتصاد تسبیح حزب اللهی‌ها دست چین است؟/ حق نداریم از هر کارخانه‌ای خرید کنیم
وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت شروع به کار افراد از سنین نوجوانی و جوانی، خطاب به دانشجویان گفت: ۳۰سال پیش، جنگ نظامی ما با همسن و سالان شما اداره شد؛ امروز در جنگ اقتصادی نیز شما باید حرف اول را بزنید. به من می‌گویند داری حزب اللهی‌ها را به سمت ثروت سوق می‌دهی، اما من سوالم این است که چرا اقتصاد تسبیح حزب اللهی‌ها دست چین است؟

حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: حزب اللهی‌ها حق ندارند مایحتاجشان را از هر کارخانه‌داری بخرند، چرا که با خریدشان دارند به کارخانه‌دار قدرت می‌دهند، پس باید بدانند قدرت را به چه کسی می‌دهند؟ فرهنگ استضعاف یعنی کالاهای خود را از روی رنگ و قیمت انتخاب کنیم و هیچ معیار اصیلی نداشته باشیم که حاصل آن جز تقویت کارخانه دارهای لیبرال و تسلط مستکبران بر ما نخواهد بود.

وی با تاکید براینکه تا فرهنگ استضعاف از بین نرود فرهنگ استکبار از بین نخواهد رفت، افزود: چرا یک کارخانه باید میلیاردها تومان برای تبلیغات و ایجاد اعتماد هزینه کند و بعد با کمبود نقدینگی مواجه شده و ورشکست شود؟ شما دانشجویان خودتان یک شبکه بزرگ هستید؛ نگذارید یک جوان کارآفرین دچار هزینه‌های گزاف و بی‌حاصل شود یا برای یک وام ناچیز معطل بماند.

* مردم اگر پول ندارند، رابطه و اعتماد به یکدیگر که دارند
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب ۱۰سال است هر سال را با عناوین اقتصادی نامگذاری می‌کنند اما انقلابی‌ها هیچ کاری در این راستا انجام نداده‌اند، ادامه داد: پرطرفدارترین رشته در میان صهیونیست‌ها اقتصاد است ولی ما بیشتر سراغ فناوری‌ها می‌رویم و توجه نداریم پول این فناوری را چه کسی در می‌آورد؟؛ حق نداریم هیات راه بیندازیم بدون پیش‌بینی صندوق قرض‌الحسنه اعضا، حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم. چه کسی گفته مردم پول ندارند و نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند؟ اگر پول ندارند رابطه و اعتماد که دارند؛ وقتی امام می‌فرمایند «ما می‌توانیم» منظور مردم است نه دولت.

*  اسلام ۱۴۰۰سال منهای سیاست و حقایق اجتماعی به ما تلقین شده است
حجت‌الاسلام پناهیان ابراز کرد: ۱۴۰۰سال است که اسلام منهای سیاست و حقیقت اجتماعی زندگی را به ما تلقین کرده‌اند و نباید انتظار داشت که روحانیان ما یک شبه بیایند میدان‌دار کار اقتصادی شوند.

وی رتبه نخست ایران در سختی راه‌اندازی کسب و کار در جهان را مایه ننگ مسئولان و نهادها دانست و گفت: راه حل این معضل در بیانیه گام دوم انقلاب، تغییر ساختارها و شیوه حکمرانی مطرح شده است. چرا که ساختار حکمرانی ما یک خلأ جدی دارد؛ بین مردم و دولت، با خلأ وجود یک طبقه که کارشان کارمندی و بزرگ کردن دولت نبوده و درصدد کارآفرینی و فعال کردن مردم باشند، مواجه هستیم و این کار جز از جوانان ساخته نیست.

پناهیان با تأکید بر ضرورت تشکیل شبکه نخبگان اجتماعی و اقتصادی مردمی، خطاب به جوانان افزود: وقتی مردم قدرت گرفتند نه‌تنها محتاج دولت نخواهند بود بلکه می‌توانند تعیین کننده نیز باشند؛ کارگروه‌های فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی تشکیل داده و با هم کار کنید؛ مردم را از فقر و سیطره دولت نجات دهید، دست دلالان و سرمایه داران بزرگ را که مردم را چپاول می‌کنند قطع کنید. مردم‌سالاری فقط در عرصه سیاسی نیست، بلکه مشارکت مردمی در همه شئون جامعه را شامل می‌شود.

* خودمان زمینه رانت و فساد را ایجاد می‌کنیم
حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به این فرموده امام صادق(ع) که اگر با سرمایه‌ات کار نکنی احمق می‌شوی، ادامه داد: وقتی پول‌های خود را خرده خرده در بانک می‌گذاریم و همه در تهران جمع می‌شود و انباشت ثروت صورت می‌گیرد، چطور انتظار داریم رانت و فساد ایجاد نشود؟

وی با بیان اینکه اکنون نسبت دولت و مردم به هم ریخته و مردم ضعیف‌تر از آن که باید باشند و دولت بزرگتر از آن که باید باشد است، به مصادیق آثار و برکات قدرتمندشدن مردم در عرصه‌های سیاست و اقتصاد اشاره و تصریح کرد: آقای ظریف مرد بسیار بزرگیست در نگفتن سخنان حقی که نمی‌شود نگفت؛ در کشور ما یک تظاهرات نمایشی با حمایت عوامل بیگانه راه می‌افتد فورا بیانیه می‌دهند و هیاهو می‌کنند ولی آقای ظریف به فرانسه می‌رود و یک جمله درباره اعتراضات واقعی مردم و عدم مقبولیت رئیس جمهور فرانسه که در تاریخ آن بی‌نظیر است حرفی نمی‌زند.

* اگر استکبارستیزی‌مان همراه استضعاف‌ستیزی نباشد، مستکبرپرور می‌شویم
وی عرفان را مقابله با ظلم و استضعاف دانست و گفت: از همین رو است که عارفی چون آیت‌الله بهجت از قدرت مردم می‌گوید آن هم سال‌ها قبل که هنوز خبری از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نبود؛ اگر فقط با استکبار مقابله کنیم ولی استضعاف خود را از بین نبریم، مدام در خودمان مستکبر پرورش می‌دهیم.

* گام بعدی قوه قضائیه محاکمه مدیران ناکارآمد باشد
حجت‌الاسلام پناهیان پیشنهاد کرد: اگر قوه قضائیه بعد از مبارزه با فساد، کار خود را تمام شده نبیند و مدیرانی را که با تصمیم نگرفتن یا بد تصمیم گرفتن کشور را می‌خوابانند مواخذه کند، دیگر دعوای سیاسی نخواهیم داشت و بی‌عرضه‌ها روی کار نمی‌آیند، چرا که در چنین شرایطی هر کسی توان ورود به عرصه سیاست را نخواهد داشت و هر کس هم که وارد شد دربه در دنبال جوانان می‌گردد تا جوانان را به کار گیرد و قوی کار کند.

* کارخانه‌های دولتی حیات خلوت سیاسیون شده‌اند
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر آسان‌سازی مسیر کسب و کار برای جوانان گفت: وضعیت کنونی کسب و کار در ایران با هیچ یک از آموزه‌های اسلام سازگار نیست. روحانیان ومنبری‌ها نباید به مردم فقط از نماز و روزه بگویند؛ نماز را که شمر هم می‌خواند. وجه اختلاف شمر با امام حسین(ع)، نمازشان نبود بلکه رفع استضعافی بود که امام دنبال می‌کرد. امروز کارخانه‌های دولتی حیات خلوت سیاسیون شده و پول بانک‌ها را می‌خورند ولی صدای هیچ کس بلند نمی‌شود.

* دیرباوری جوانان، مصداق آشکار استضعاف جامعه
وی دیرباوری جوانی را دومین نقیصه بزرگ جامعه و مصداق دیگری از استضعاف دانست و گفت: فضای جامعه ما به گونه‌ای شده که جوان‌ها احساس بزرگی و توانمندی نمی‌کنند، در حالی که ۱۸ سالگی در قرآن و روایات، یک عمر کافی محسوب شده و مورد مؤاخذه است.

حجت‌الاسلام پناهیان ضمن تاکید بر اهمیت تقویت نظارت اجتماعی مردم بر یکدیگر افزود: این توهین به دانشجو و دانش‌آموز و طلبه است که او را با زور نمره و امتحان و حضور غیاب کنترل می‌کنند؛ چرا از سازوکارهای دیگر استفاده نمی‌کنیم که خلاقیت جوانانمان را نابود نکند. چرا روش‌های اسلامی تعلیم و تربیت باید در آموزش و پرورش کشورهای خارجی پیاده شود و ما مسلمان‌ها حتی الفبای تربیت اسلامی را ندانیم.

وی تاخیر در ازدواج و تشکیل زندگی را ناشی از ضعف خودباوری جوانان دانست و خطاب به آنان افزود: برای حفظ شخصیت و استقلالتان و منفعل نبودن، زودتر از جریانات حرکت کنید؛ یک هفته قبل از امتحان خودتان از معلم بخواهید امتحان بگیرد، پیش از ورود استاد و حضور و غیاب او خودتان همدیگر را حضورغیاب و علت غیبت‌ها را پیگیری کنید، درستان را پیش از تدریس استاد بخوانید و از استاد بخواهید چیزی اضافه بر مطالب تئوری کتاب و جزوه برایتان بگوید.

* دوران جوانی دوران کارهای بزرگ و متفاوت است؛ از ریسک و تهدید نترسید
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه به نبوغ، درک عمیق علمی و قدرت تحلیل کلان آیت‌الله خامنه‌ای در دوران جوانی اشاره و تصریح کرد: ایشان ۲۰سال پیش از رهبری رهبرگونه فکر و زندگی می‌کردند. دوران جوانی دوران کارهای بزرگ و متفاوت است نه دوران استضعاف و مصرفی بارآمدن؛ منتظر تشویق نباشد و از ریسک نترسید؛ نقش جوانان در گام دوم انقلاب، پی‌ریزی تمدن اسلامی و حکمرانی جدید است.

حجت‌الاسلام پناهیان با انتقاد از کسانی که می‌گویند اگر دنبال تولید ثروت برویم فاسد می‌شویم، خاطرنشان کرد: با چنین نگاهی اگر سراغ عبادت هم برویم فاسد می‌شویم، پس باید عبادت را هم کنار بگذاریم، همینطور قدرت و حکومت را. باید به سمت قدرت و ثروت برویم تا بتوانیم به جامعه خدمت کنیم.

* متدینان ایثارگر پیشتاز تقویت اقتصادهای منطقه‌ای شوند
وی در پاسخ سوال یکی از دانشجویان مبنی براینکه آیا استقلال اقتصادی مناطق منجر به خودمختاری و تجزیه‌طلبی نمی‌شود؟، یادآور شد: رهبری در حکم خود به مسئول بنیاد مستضعفان بر تقویت اقتصاد منطقه‌ای تاکید کردند؛ نکته قابل توجه این است که برای اینکه مردم از نظر اقتصادی قوی شوند، دین‌داران ایثارگر باید جلودار باشند نه منفعت طلب‌ها؛ وقتی ایثار و از خودگذشتگی اصل مهم در قوی شدن مردم شد فقط با تقواها سراغ آن می‌روند، بنابراین قوی شدن مردم ذاتا جز با ایمان و تقوا امکان ندارد.

این فعال فرهنگی اجتماعی با تاکید براینکه اگر قوی نشوند و مستضعف باشند، ذاتا استکبار پدید می‌آید، افزود: در ذات این طرح (تقویت اقتصادمنطقه‌ای)، کنترل آسیب‌ها نهفته است، چرا که اولین اصل پیشرفت اقتصادی تعامل بدون مرز سیاسی است، بنابراین همین مرزهای موجود را هم برمی‌دارند چه رسد به اینکه بخواهند مرز جدید ایجاد کنند.

* آداب و رسوم غلط را به چالش بکشید
حجت‌الاسلام پناهیان از جوانان درخواست کرد: فرهنگ استضعاف را از بین ببرید و با استارتاپ‌ها زمینه کار و اشتغال ایجاد کنید، زودتر ازدواج کنید و قناعت داشته باشید؛ زندگی جهادی را تجربه کنید و نگذارید خانواده‌ها با توجیهات بی‌پایه مانع ازدواج ساده‌تان شوند. امروز هدف و اصل زندگی زیر بار سنگین آداب و رسوم غلط و تشریفات، به فراموشی سپرده شده است؛ شما این رسوم غلط را تمسخر کنید و به چالش بکشید.

* وقتی برای کارآفرینی سنگ تراشی می‌کنند باید دو برابر فریاد زد
وی در پاسخ یکی از دانشجویان درباره عدم همکاری مسئولان برای کارآفرینی خاطرنشان کرد: اگر مسئولی در راه‌اندازی کار جوانان برای کارآفرینی همکاری نکرد، احتمال زیاد ریگی به کفشش هست. شما اگر با هم شبکه باشید کارتان زودتر راه می‌افتد؛ شبکه ملی جوانان مذهبی کارآفرین و فرهنگ مطالبه‌گری در کارآفرینی را گسترش دهید؛ منتظر نباشید دزدی شود تا داد بزنید، بلکه وقتی برای کارآفرینی سنگ تراشی می‌کنند، باید دو برابر دزدی فریاد بزنید.

وی در زمینه خصوصی‌سازی‌های غیراصولی در کشور یادآور شد: بد واگذار کردن، خودش موجب رانت خواری می‌شود، این‌ها باید با نظارت‌های منطقه‌ای و قوی شدن بدنه میان مردم و دولت کنترل شود و گرنه قانون به‌تنهایی نمی‌تواند از فساد جلوگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رسول
Iran, Islamic Republic of
الان خیلیها مخالف اقای موسوی هستند امام ره هم فرمودند : مخالفان موسوی حتی توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارند !......یعنی ناکارامدند !......جناب پناهیان خودش زحمت کشیده و لیست مدیران ناکارامد را تهیه و در اختیار اقای رئیسی قرار دهد .
Iran, Islamic Republic of
بی مدیریتی موسوی از همان انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد. بی جهت طرفداری نکنید.
ب
Iran, Islamic Republic of
...
رسول
Iran, Islamic Republic of
...
رسول
Iran, Islamic Republic of
ریاضیات را می‌توان ضمن تجارت به‌صورت عملی آموخت نه لزوما سر کلاس.!............وقتی تحریمیم با کی تجارت کنیم ؟ چی بفروشیم ؟ پولشو چطور بگیریم ؟!................
Iran, Islamic Republic of
این حرف ایشان کاملا پوپولیستی و عوامانه است زیرا هر مدیری با توجه به شرایط و مقتضیات تصمیمی میگیرد که ممکن است این تصمیم صحیح باشد یا غلط هرچند خود این صحیح و غلط بودن هم نسبی است ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام قاطعیت جناب رییسی ستودنی است ...خداییش اگه محاکمه مسئولین ناکار آمد فتح باب بشه..‌‌‌‌ چی میشه!!!! ....علی برکت ا.‌‌
احمد
Iran, Islamic Republic of
راز حمله دولتیان به پناهیان فاش شد
Iran, Islamic Republic of
اي كاش قوه قضاييه پرونده هاي ده سال گذشته فساد اقتصادي كه خاتمه داده شده است را بررسي مجدد نمايد ...