پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

ظریف: پامپئو با خبرنگاران ایرانی مصاحبه کند

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب: 696498
وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا که گفته بود خواستار مصاحبه با رسانه‌های ایران است پاسخ داد و گفت او می‌تواند درخواست خبرنگاران ایران برای مصاحبه را بپذیرد.
ظریف: پامپئو با خبرنگاران ایرانی مصاحبه کند
به گزارش جهان نيوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران امروز چهارشنبه (۹ مرداد) به اظهارات «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا که گفته مایل است با رسانه‌های ایران مصاحبه کند، واکنش نشان داد. 

آقای ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «پامپئو به جای ارائه پیشنهادهای توخالی و متظاهرانه می‌تواند درخواست‌های بی‌شمار خبرنگاران ایرانی برای مصاحبه با مقام‌های آمریکایی را قبول کند. او تا کنون [درخواست مصاحبه را] رد کرده چون می‌داند باید پاسخگوی سوالاتی موشکافانه باشد-درست همان‌طور که من مقابل رسانه‌های آمریکا هستم.»

وزیر خارجه ایران در یک پیام دیگر نوشته است: «در این صورت پامپئو و رئیس او باید توضیح دهند چرا او و رئیسش: ایران را ملت تروریستی می‌خوانند، برای خودشیرینی مقابل دولت‌های دست‌نشانده‌شان، نام تاریخی خلیج فارس را تحریف می‌کنند، برای کرنش در برابر یک عضو تیم B حتی انجیل را تحریف می‌کنند و از تروریسم اقتصادی علیه کل ملت ایران استفاده می‌کنند.»

«مایک پامپئو» پیشتر گفته بود دوست دارد همان‌طور که ظریف در سفرهایش به آمریکا با رسانه‌های این کشور مصاحبه می‌کند با رسانه‌های ایران مصاحبه کرده و به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کند. 

 او روز دوشنبه در مصاحبه‌ای در «باشگاه اقتصادی واشنگتن» گفت: «بی‌صبرانه منتظر فرصتی هستم که با مردم ایران صادقانه صحبت کنم و به آنها بگویم که در داخل کشورشان چه می‌گذرد، اما آنها (مسئولان ایران) تا به حال این پیشنهاد من را نپذیرفته‌اند.» 

پامپئو پیش از این هم در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ گفته بود که مایل است به ایران سفر کند. وی گفت: «مطمئناً، اگر ضرورت داشته باشد، با کمال میل به آنجا می‌روم. دوست دارم فرصتی باشد و [به ایران] بروم. نه برای اینکه صحبت‌های تبلیغاتی بکنم، بلکه حقایق را به مردم ایران درباره اینکه رهبرانشان چه کار کرده‌اند و چطور این موضوع به ایران لطمه زده، بگویم.»

«سید محمد مرندی» از فعالان رسانه‌ای در سطح بین المللی از جمله افرادی است که برای مصاحبه با پامپئو اعلام آمادگی کرده است. این تحلیلگر سیاسی در پیام توئیتری خود نوشت: «تقریباً تمامی شبکه‌های تلویزیونی که تحت مالکیت ایران بوده یا با ایران همراه هستند توسط آمریکا تحریم شده‌اند. حساب‌های بانکی خارجی (و اغلب محلی) آنها مسدود شده، کارمندان‌شان مورد آزار قرار می‌گیرند و اپراتورهای ماهواره‌ای نیز تحت اجبار قرار گرفته‌اند که (برنامه) آنها را قطع کنند لذا (این رسانه‌ها) زمانی که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از آنها انتظار مصاحبه دارد عمیقاً احساس اهانت کردند.»

استاد دانشکده مطالعات جهان در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «من پیشنهاد مصاحبه ۴۵ دقیقه‌ای به صورت گفت‌وگو ‌با مایک پامپئو را در جریان یکی از سفرهای خارجی‌اش می‌دهم. این مصاحبه می‌تواند در ساختمان غیر دولتی از طریق یک رسانه بزرگ مستقل از آمریکا انجام شود. الجزیره انگلیسی، راشاتودی، شبکه تلویزیونی جهانی چین، المیادین، SABCNews، تی‌.آر.تی یا هر رسانه این‌چنینی دیگری می‌تواند میزبان این گفت‌وگو باشد.»

مدیر گروه مطالعات آمریکای دانشکده مطالعات جهان اضافه کرد: «انگلیسی من کامل نیست و هرگز پیشتر (چنین) گفت‌وگویی انجام نداده‌ام اما به اندازه کافی درباره ایران می‌دانم، به اندازه کافی در تلویزیون بوده‌ام تا احساس اطمینان کنم که مخاطبان را نا امید نخواهم کرد. اگر پامپئو جدی است وی باید بپذیرد. من منتظرم.»

پامپئو در حالی از گفت‌وگو با مردم ایران سخن گفته که دولت آمریکا توهین‌آمیزترین الفاظ و سیاست‌ها علیه ملت ایران را با پرده‌پوشی‌های کمتر نسبت به دولت‌های قبلی در صدر سیاست‌های خود قرار داده است.  

ترامپ در یکی از نخستین تصمیم‌های خود بعد از ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. نام عربستان که ۱۵ نفر از شهروندانش جزو عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند در فهرست این کشورها نبود.

کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید هرچه سریع‌تر این جنگ پایان یافته و نهادهای مستقل بین‌المللی به جنایات سعودی رسیدگی کنند.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود اقای ظریف می گفت فعلا که سازمان ملل در نیویورک است و ما ناچارا به امریکا می اییم و خوب درخواست مصاحبه را هم می پذیریم. انشالله در اینده نه چندان دور وقتی سازمان ملل به ایران منتقل شد و شما برای حضور در اجلاس های سازمان ملل به ایران امدید به رسانه های ایران مصاحبه کنید.
ممد
United States
پمپو بهتر است زودتر برای چند تا محقق و سیاستمدار و خبرنگار ایرانی در صدا و سیما و ایرنا و ایلنا و .....دعوتنامه رسمی و ویزا و بلیط و هزینه ی سفر تپل بفرستد که قطعا همه خواهند رفت و ایشان هم حرف بزند تا ببینیم چه چیز تازه ای خواهند گفت!! یا تکرار مکررات خواهد بود!!!