سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۱

حدیث/ به نعمت‌های مردم نگاه نکنید

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 695825
پس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به کسی فرمود تا جار بزند: هر کس با عمل به این آیه، به ادب خدا آراسته نگردد، روحش با حسرت از دنیا جدا می‌شود.
به گزارش جهان نيوز، امام رضا علیه‌السلام در حدیثی می فرمایند:

روایت می‌کنم که جبرئیل علیه‌السلام به نزد پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرود آمد و گفت: ای پیامبر خدا! خداوند تو را سلام می‌رساند و به تو می‌فرماید: بخوان به نام خدای مهر گسترِ مهربان، هرگز به آنچه اصنافی از ایشان را از آن برخوردار کرده‌ایم، چشم مدوز، که زیور زندگی دنیاست تا ایشان را بیازماییم. و بدان که روزیِ پروردگار تو بهتر و پایدارتر است*.

پس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به کسی فرمود تا جار بزند: هر کس [با عمل به این آیه] به ادب خدا آراسته نگردد، روحش با حسرت از دنیا جدا می‌شود.

 
متن حدیث: 
 
اَروی اَنَّ جَبْرَئیلَ علیه‌السلام اُهْبِطَ اِلی رَسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله فَقالَ: یا رَسولَ اللّه ِ، اِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ یَقْرَاُ عَلَیْکَ السَّلامَ وَ یَقولُ لَکَ: اِقْرَأ: بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ «لاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ اَزْواجا مِنْهُمْ*» الآیَةَ. فَاَمَرَ النَّبیُّ صلی الله علیه و آله مُنادیا یُنادی: مَنْ لَمْ یَتَاَدَّبْ بِاَدَبِ اللّه ِ تَقَطَّعَتْ نَفْسُهُ عَلَی الدُّنْیا حَسَراتٍ. 

"فقه الرضا(ع)، صفحه 364"

*وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَیٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَیٰ/ آیه ۱۳۱ سوره طه

و هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادّی، که به گروه‌هایی از آنان داده‌ایم، میفکن! اینها شکوفه‌های زندگی دنیاست؛ تا آنان را در آن بیازماییم؛ و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است!
برچسب ها: حدیث امام رضا ادب
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
صلوات بر حضرت رسول صلوات الله علیه و اهل بیت مکرم ایشان

حدیث قابل تاملی بود
تشکر بابت طرح این حدیث