کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کتاب‌ها مثل واکسن تلخ و دردآورند

26 تير 1398 ساعت 12:02

مهناز فتاحی با بیان اینکه کتاب‌ها شبیه واکسن تلخ و دردآورند اما مفید، گفت: بدون تعارف برخی صحنه‌ها را به دلیل رنج یادآوری خاطرات نمی‌توانستم کامل کنم.


به گزارش جهان نیوز، مراسم رونمایی از سه کتاب کودک و نوجوان مهناز فتاحی نویسنده رمان «فرنگیس» عصر امروز سه شنبه 25 تیر، در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه حجت‌الله ناظری سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان با خواندن متنی ادبی گفت: سه اثر «گم بی»، «قلب کوچک سپهر»، «من عروسک گلهانم» به قلم بانوی هنرمند اهل کردستان، مهناز فتاحی، نوشته شده است. وی از دریچه احساسات کودکان و نوجوانان گفتنی‌ها و حوادث مهم دفاع مقدس را برای تمدن آینده جهوری اسلامی ایران ثبت کرده‌ است.

وی افزود: این هنر را نه می‌توان خرید و نه می‌توان فروخت. صرفاً عاشق بودن به این مرز و بوم است که باعث می‌شود این قلم چنین تأثیرگذار بوده و موضوعات دفاع مقدس از زبان وی برای آیندگان ثبت و ضبط شود.

در ادامه این نشست، کلیپی از صحبت‌های مهناز فتاحی درباره خاطرات خود از کودکی‌هایش در کرمانشاه پخش شد. وی در این کلیپ مطرح کرده بود: نوشتن از پناهگاه‌ها برایم بسیار سخت بود و در اینترنت هیچ مقاله ای درباره پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه نیافتم. در تاریخ 26 اسفند سال 66 در این پناهگاه که مردم منطقه سکونت کرده بودند، طی یک بمباران 300 نفر شهید و زخمی شدند و مورد اصابت موشک قرار گرفتند.

مهناز فتاحی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه که در این جلسه نیز حضور یافته بود، بیان کرد: برخی از ماجراهای دفاع مقدس را تنها می‌توان در داستان بیان کرد و «گم بی» این‌گونه است. گاهی به زندگی و گذشته ام فکر می‌کنم؛ اینکه تقدیر من اینطور بوده که با قلم و نوشتن دوست باشم.

وی ادامه داد: از زمان کودکی به طور تجربی با نوشتن آشنا شدم. در حال حاضر خوشبختانه از استعدادهای دوران کودکی و نوجوانی حمایت می‌شود. اما در دوران کودکی ما که با جنگ همراه بود، بمب از آسمان می‌بارید. به خانه مادربزرگمان در ده پناه می‌بردیم و من اولین نوشتن‌ها را آنجا تجربه کردم و خدا را شکر می‌کنم که تا امروز تنهایی‌هایم را با قلم گذرانده ام. «گم بی» ماجرای دختری است که در جنگ اتفاقات عجیبی را تجربه می‌کند. دختری که پدرش مجبور می‌شود برای نجات چهار فرزند دیگرش از نجات او بگذرد.

فتاحی با اشاره به اینکه باید برای روایت ماجراهای دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان آن‌ها را در قالب داستان قرار داد، اضافه کرد: در این صورت است که کودکان با سختی‌ها آشنا می‌شوند. کتاب «قلب کوچک سپهر» به همین دلیل در قالب داستانی ریخته شده است. هر سه کتاب برگرفته از تجربیات زندگی‌اند و ریشه در واقعیت دارند. هرکس می‌تواند قهرمان زندگی خود و هر زندگی یک داستان باشد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از زبان داستانی در روایت کتاب‌های کودک و نوجوان، توضیح داد: برخی ماجراها را نمی‌توان بیان کرد. «قلب کوچک سپهر» بیش از 300 صفحه دارد و کامل نوشته نشده است؛ زیرا کامل نوشتن آن واقعاً سخت بود. همین مقدار هم به گفته برخی خوانندگان اشکشان را درآورده است. کتاب‌ها شبیه واکسن تلخ و دردآورند اما مفید. بدون تعارف برخی صحنه‌ها را به دلیل رنج یادآوری خاطرات نمی‌توانستم کامل کنم. برای مثال چطور می‌توانستم در «قلب کوچک سپهر» بگویم که پزشکان به من می‌گفتند باید ماسک اکسیژن را از صورت فرزندم بردارم و سخت بود نوشتن اینکه هیچ راه علاجی وجود ندارد. خوشبختانه اکنون سپهر من زنده است و طبق خوابی که دیده بود، هر سال تولد امام علی(ع) را جشن می‌گیرد و همه را به این جشن دعوت می‌کند.

نویسنده رمان «فرنگیس» بیان کرد: امیدوارم کتاب «قلب کوچک سپهر» به بیمارستان‌های کودکان و نوجوانان راه یابد. این کتاب ویژه پرستاران و والدین و کادر درمان و همه کسانی است که می‌توانند به کودکان و نوجوانان کمک کنند.

«گم بی»، «من عروسک گلهانم» و «قلب کوچک سپهر» عنوان سه کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. فاضل نظری رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، افشین آزادی رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه و عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و مدیر منابع انسانی حوزه هنری نیز در این مراسم حضور داشتند. در بخشی از این مراسم، ابوتراب خسروی به خوانش بخش‌هایی از کتاب «قلب کوچک سپهر» پرداخت.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 694727

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/694727/کتاب-ها-مثل-واکسن-تلخ-دردآورند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com