جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

گل‌آرایی حرم امام رضا(ع) با ۲۵۰ هزار شاخه گل

چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 693683
معاون اماکن متبرک و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به گل‌آرایی حرم امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت گفت: این کار با ۲۵۰ هزار شاخه گل و با همت خیرانی از سراسر کشور انجام می‌شود.
گل‌آرایی حرم امام رضا(ع) با ۲۵۰ هزار شاخه گل
به گزارش جهان نيوز، آستان مقدس و نورانی امام هشتم همزمان با ایام دهه کرامت آذین‌بندی و گل‌آرایی شده و بسیاری متخصصان این امور داوطلبانه به چراغانی و گل‌آرایی حرم مطهر می‌پردازند.

گل‌آرایی حرم مطهر امام رضا(ع) با ۲۵۰ هزار شاخه گل، گل بوته، درختچه و گیاهان زینتی
خلیل منبتی معاون معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به گل‌آرایی حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت گفت: همزمان با فرا رسیدن دهه کرامت، دلدادگان حضرت رضا(ع) بالغ بر ۲۵۰هزار درختچه‌، گل‌بوته و انواع شاخه گل‌های با کیفیت را برای تزئین صحن و سرا و گلدان‌های فوق ضریح مضجع شریف ارسال می‌کنند که در سال‌های اخیر و با گسترش فرهنگ وقف و نذر به تعداد این افراد افزوده شده است.
 
 
ارسال گل توسط خیران شهر‌های مختلف به مشهد
وی از ارسال این گل‌ها توسط خیران شهر‌های مختلف خبر داد و گفت: این گل‌ها از شهرهای تهران، رامسر، پاک‌دشت،کرج، محلات، شیراز و شهرهای شمالی کشور ارسال شده که اغلب گل‌های پریوش. جعفری، سرو، کاج، تویا، شمعدانی، یاس هلندی، کالانکوا، ناز یخی، امپیشن، گل‌های آپارتمانی و ... است که برای زیباسازی ورودی‌های اصلی حرم مطهر، ورودی صحن‌ها، نقارخانه، سقاخانه و داخل آب نماها به کار می‌روند.

نصب فرشی از گل در صحن جامع رضوی
منبتی با اشاره به فرشی از گل در حرم امام رضا(ع) گفت: همچنین فرشی از گل مزین به القاب امام رضا(ع) با عرض ۸ تا۱۰ و طول ۱۸ تا ۲۰ متر در صحن جامع رضوی پهن می‌شود که با درختچه‌ و گل‌های شمعدانی، اطلسی، ناز و شمشاد تزیین می‌شود.
 
 
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از حضور تیم ۲۵۰ نفره خادمان امام هشتم برای گل‌آرایی حرم خبر داد و گفت: این برنامه‌ها از میلاد حضرت معصومه (س) و با آغاز دهه کرامت آغاز شده و در روزهای منتهی به سالروز میلاد حضرت رضا(ع) به اوج خواهد ‌رسید. همچنین برای این منظور بیش از ۲۵۰ نفر از خادمان حرم امام رضا (ع) و نیز گروه‌های گل‌آرایی و نذر‌کنندگان از جمله گروه گل‌آرایی عتبات عالیات و حرم مطهر رضوی و گروه خادمیاران رامسر و... طی دهه کرامت با حضور در مشهد به گل‌آرایی و تزئین اماکن متبرکه می‌پردازند.

بسته‌بندی گل‌های حرم و اهدای آن به زائران
وی ادامه داد: این گل‌های زیبا به واسطه متبرک بودن پس از خشک شدن جمع‌آوری و بسته‌بندی شده و بین زائران توزیع می‌شود.
 
 
نورپردازی گنبد، گلدسته‌ها و صحن‌های حرم توسط خیران و موقوفات
منبتی درخصوص نور‌پردازی و چراغانی حرم مطهر امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت گفت: موضوع نورپردازی آستان مقدس امام هشتم (ع) از دیگر نکاتی است که در ایام دهه کرامت چشم‌نوازی می‌کند و در این راستا هم خیرانی از استان‌های مختلف گرد هم جمع شده‌اند و ضمن بهره‌گیری از جدید‌ترین تکنولوژی‌ها گنبد منور رضوی، گلدسته‌ها و صحن‌های حرم را چراغانی می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این اتفاقات استقبال خیران برای این کار است و این عزیزان همه هزینه‌های گل‌آرایی و نور‌پردازی را خودشان تقبل می‌کنند. همچنین آستان قدس رضوی موقوفاتی برای روشنایی حرم دارد که از عواید آن هم برای نورپردازی حرم استفاده می‌شود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *