چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
پولیتیکو:

گزینه‌های آمریکا در مقابل ایران محدود است

دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 693329
تارنمای پولیتیکو بامداد دوشنبه درباره گام دوم ایران در کاهش تعهدات خود در برجام، نوشت: دولت ترامپ که زمانی مدعی بود که گزینه های مختلف علیه ایران روی میز دارد ، هم اکنون با گزینه های کمتری مواجه است.
گزینه‌های آمریکا در مقابل ایران محدود است
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، ترامپ بعد از خروج از توافق هسته‌ای در سال گذشته بارها اعلام کرد که خواهان مذاکره با ایران بر سر یک توافق جدید است اما وی همچنان به اعمال تحریم‌های شدید و انتقال نیروهای نظامی به منطقه خاورمیانه ادامه داد.

ایران نیز روز یکشنبه تصمیم به کاهش تعهدات خود به برجام گرفته است.
به دنبال اعلام کاهش تعهد ایران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در نیوجرسی به تعطیلات رفت تا کنون سیاست سکوت را پیش گرفته است اما با این وجود یک مقام ارشد واشنگتن گفت، آمریکا همچنان به فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه می‌دهد.
«مایکل هانلون» کارشناس دفاعی آمریکا در موسسه بروکینگز گفت: استراتژی دولت تحمیل تحریم بیشتر دیگر کشورها علیه ایران است تا شرایط مطلوب مذاکره فراهم شود اما چشم انداز آینده نسبت به این استراتژی نامعلوم است.

به گزارش تارنمای پلیتیکو، ترامپ بسیار دوست دارد تا برنامه هسته‌ای ایران مانند کره شمالی هر چه زودتر به مذاکره مستقیم میان طرفین برسد اما نمی‌داند که گزینه ایران با کره شمالی بسیار متفاوت است.

ایران روز یکشنبه در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی این کشور علیه ایران و عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای گام دوم کاهش تعهد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را انجام داد.

طبق توافق هسته‌ای که میان ایران و ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۱۳۹۴ منعقد شد، مقرر شد که ایران با رفع تحریم‌های بین المللی از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شود؛ اما آمریکا در سال ۱۳۹۷ با خروج از این توافق اعلام کرد که تحریم‌های خود را برگردانده و با اعمال فشارحداکثری تلاش می‌کند تا ایران را پشت میز مذاکره برای توافق جدید بنشاند.

در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال ، اروپا تاکنون این تعهد خود را انجام نداده است.

ایران دو ماه قبل اعلام کرده بود که "به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند؛ چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. "
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *