جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پشت پرده باج‌خواهی جدید آمریکا از عراق

يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 692341
آمریکا با طرح ادعای جدید مبنی بر پرواز پهپادها از عراق برای حمله به تاسیسات نفتی عربستان باج خواهی جدیدی را از بغداد آغاز کرده است.
پشت پرده باج‌خواهی جدید آمریکا از عراق
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، واشنگتن فشار خود را بر عراق بیشتر کرده تا این کشور را وادار به محدود کردن گروه‌های مقاومت کند. اتهامات آمریکا در رابطه با پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین از سمت عراق به عربستان ، به شکل واضح نشان می دهد که برخی تلاش می کنند تا بهانه هایی برای فعالیت آمریکا در عراق جور کنند.

در 17 ژوئن ماه جاری سومین دوره جلسه رهبران سیاسی در قصر السلام کاخ ریاست جمهوری در وسط بغداد پایتخت عراق و با حضور برهم صالح رئیس جمهور و عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق برگزار شد.

بیانیه ای که طی این جلسه صادر شد، از مسائل عمومی فراتر نرفت که در چارچوب آن، منابع نزدیک به نخست وزیر به سوال الاخبار درباره اتفاقات رخ داده در این جلسه پاسخ دادند. یکی از این منابع اعلام کرد که آنها در این جلسه بر ملاحظه ویژه شرایط ملی و نیز در اولویت بودن منافع عراق و مردم این کشور تاکید و حمایت خود را از دولت به منظور تعهد به این سیاست اعلام کردند.این منبع همچنین اعلام کرد که اعضای حاضر در این جلسه اعلام کردند که با هر گروهی که به طور عمدی از اصول یکپارچه ملی خارج شود برخورد می کنیم.

مشعان جبوری نماینده مجلس از استان صلاح الدین دررابطه با بیانیه نشست قصر السلام اظهار کرد که آمریکایی ها مدارکی به عبد المهدی ارائه داده اند که ادعا می کند یک گروه عراقی در عملیات هدف قرار دادن ایستگاه های پمپاژ نفت شرکت آرامکو عربستان در ماه مه گذشته نقش داشته است.

سه منبع اطلاعاتی که یکی از آنها از وزارت خارجه، دومی از منابع نزدیک به عبدالمهدی و سومی از رهبری حشدشعبی است گزارش دادند که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در 15 ژوئن طی یک گفتگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به وی اعلام کرده بود که واشنگتن مدارکی دارد که ثابت می کند که گروه های عراقی در حمله به ایستگاه های پمپاژ نفت شرکت آرامکو نقش داشته و چندین هواپیمای بدون سرنشین که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفتند از منطقه جرف صخر در 60 کیلومتری جنوب غربی بغداد به سمت عربستان پرتاب شدند.

با توجه به استقرار تیپ های حزب الله عراق در آن منطقه، طبق گزارش های شبکه آمریکایی سی ان ان، واشنگتن مسئولیت این حمله را متوجه آن ها دانست. ارتش آمریکا در روزهای پس از انهدام هواپیمای بدون سرنشین خود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک حمله سایبری ضد این تیپ ها ترتیب داد. عبدالمهدی پاسخ پامپئو را همانند گفته دوروز قبل خود در یک مصاحبه مطبوعاتی هفتگی اش داد. وی در این گفتگو اعلام کرده بود که همه سازمان های اطلاعاتی و نیروهایمان چنین چیزی را رصد نکرده اند و هیچ چیز در این مورد برایمان ثابت نشده است.

اما صحبت رسمی در رابطه با این موضوع، در بیانیه مشهوری که در 18 ژوئن منتشر شد بیان شده است. این بیانیه بر منع هرگونه فعالیت نیروهای مسلح عراقی یا غیر عراقی در خارج از چارچوب نیروهای مسلح تاکید و همچنین اعلام کرد که هیچ یک از نیروهایی که در چارچوب نیروهای مسلح فعالیت می کنند اجازه ندارند که حرکت یا عملیاتی خارج از مدیریت و تسلط نیروهای مسلح انجام دهند. این بیانیه در ادامه تاکید کردکه به نظر نمی رسد نیروها از این چارچوب خارج شده باشند.

همان منابع تصریح کردند که نخست وزیر همچنین دراشاره به سخنان پامپئو تصریح کرد که پرتاب های موشکی که اخیرا پایگاه های آمریکا را در عراق هدف گرفتند، دلایل قانع کننده ای برای اثبات ادعای پرتاب موشک ها از سمت عراق به عربستان نیست. منابع ادامه دادند که با وجودی که بغداد با این دلایل قانع نشده به ویژه که منابع رصد کننده نیز این موضوع را رد می کنند، ماتیو تولر سفیر آمریکا در صبح 18 ژوئن تاکید کرد که فیلم ها و عکس هایی راارائه می دهد که سخنان پامپئو را تایید می کند. این امر موجب شد که عبدالمهدی مجبور شود تا برای مهار فشار های آمریکا از یک تکنیک کلامی استفاده کند.

در واکنش به این ادعاها منابع حشدشعبی و گروه های مقاومت نیز، اتهامات آمریکا را رد کردند.منابع ارتش یمن و نیز کمیته های مردمی هم این سخنان پامپئو را نفی و بر نادرست بودن آن تاکید کردند. این منابع اشاره کردند که واشنگتن با این ادعا می خواهد تفکر و کار یمن را تحقیر کند، و نیازی نداریم که کسی جایمان حمله کند و از آمریکا می خواهیم تا مدارک و شواهد خود را نشان دهد. منابع یمنی در ادامه اظهار داشتند که ایالات متحده تلاش می کند تا به این طریق عراق را تهدید به بی طرفی در جنگ کرده و کنترل فعالیت های نیروهای مقاومت را به دست بگیرد.

منابع گروه های عراقی نیز این ادعاها را رد و اعلام کردند که این دلایل ساختگی است تا واشنگتن از این طریق بهانه ای برای فعالیت در عراق داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *