جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳۴

محکوم فتنه وحامی کشف حجاب در بین داوران جایزه ادبی بوشهر +عکس

پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب: 690184
فارس نوشت: مؤسسه فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بوشهر که مجری برگزاری برنامه سومین دو سالانه ملی جایزه ادبی بوشهر است برای داوری آثار جایزه ادبی خود از افرادی دعوت کرده که غالبا در حوزه شعر و داستان کم مخاطب هستند و نوع ادبیات آنها نه در جامعه ملی و نه در استان محبوبیت ندارد.
به گزارش جهان نيوز، چند روزی است که بوشهر تحت تأثیر اخباری از قِبَل نصب تصاویر سناتورهای پهلوی همچون «سناتور علی دشتی از نویسندگان و سیاست‌مداران حامی انگلیسی در دوران پهلوی و نویسنده کتاب «۲۳ سال» در رد نبوت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام که از سوی علما مرتد شناخته شد، و نیز تصویر رسول پرویزی رفیق گرمابه و گلستان اسدالله علم و جاسوسی که در شبکه جاسوسی - مطبوعاتی «بدامن» فعالیت می‌کرد و همچنین صادق چوبک از دوستان نزدیک امیرعباس هویدا روشنفکر بهائی»، به سرخط خبرها در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ملی و استانی تبدیل شده است، اقدامی که از سوی مؤسسه فرهنگی ورزشی شهرداری بوشهر صورت گرفت و باعث شد بسیاری از مردم و اقشار جامعه نصب تصاویر سناتورهای پهلوی را برنتابند و با صدور بیانیه‌ها و مطالبی در فضای مجازی واکنشی منفی به این ساختارشکنی فرهنگی نشان دهند.

فشار مردمی و رسانه‌ای و ورود دادستان بوشهر به ماجرا
این مسأله سبب شد تا با فشار مردمی و رسانه‌ای بنرها از سطح شهر جمع شود. از طرفی حسن‌پور دادستان بوشهر نیز به ماجرا ورود کرد تا این موضوع از طریق نهادهای نظارتی و مربوطه پیگیری شود. دادستان بوشهر گفته «اگر مشخص شود که سوءنیتی در کار بوده قطعاً با مسببان این کار برخورد جدی خواهد شد».

همچنین جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بوشهر و جامعه هنرمندان بوشهر و نیز تعدادی از فعالان هنری و رسانه‌ای با انتشار بیانیه و مطالبی این اقدام را محکوم کردند و افراد مختلف نیز به شکل‌های متفاوت اعلام موضع کردند.

براساس این گزارش، نصب تصاویر سناتورهای پهلوی با کارنامه و سوابقی سیاه، خشم و واکنش منفی مردم را در پی داشت و باعث شد تا افکار عمومی پاسخگویی مسؤولان مربوطه به ویژه شهرداری بوشهر را مطالبه کنند. این خواسته و فشار مردمی و رسانه‌ای به جایی رسید که روز گذشته امیری شهردار بوشهر سرانجام سکوت خود را شکست و در گفتگویی با خبرگزاری فارس نسبت به اتفاق رخ داده پاسخ داد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری بوشهر توبیخ شد
شهردار بوشهر، محمد صادق سعیدی رئیس سازمان فرهنگی ورزشی خود را با «توبیخ کتبی»، «درج در پرونده» و «محدود شدن اختیارات» محکوم تنبیه کرد و «بی‌سوادی» متولیان امر را مهمترین عامل نصب تصاویر عوامل دربار پهلوی در سطح شهر عنوان می‌کند هرچند در این موضوع اشتباه و نظارت ضعیف شهردار بوشهر بی‌تاثیر نبوده است.

اما دسته گل جدید شهرداری بوشهر و موسسه فرهنگی آن
اما اقدام شهرداری بوشهر و مؤسسه فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری به همین جا ختم نشد. این مؤسسه که مجری برگزاری برنامه سومین دو سالانه ملی جایزه ادبی بوشهر است، برای داوری آثار جایزه ادبی خود از افرادی دعوت کرده که غالبا در حوزه شعر و داستان کم‌مخاطب هستند و نوع ادبیات آنها نه در جامعه ملی و نه در استان محبوبیت ندارد. داوران اکثرا از نویسندگان بنام در بین مردم نیستند و کتاب‌های آنها بیشتر در جمع‌های شبه روشنفکری خوانده می‌شود تا در میان مردم و شاعران؛ آنها جزء شاعران محبوب مردم نیستند و بسیاری از علاقه‌مندان ادبیات، اصلاً نام اکثر آنها را نشنیده‌اند، این افراد از سوابق مثبت سیاسی و فرهنگی و دینی برخوردار نیستند.
 

آتفه چهارمحالیان حامی جاسوس‌ها، مروج بی‌حجابی
آتفه چهارمحالیان یکی از داوران دعوت شده از سوی مؤسسه فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بوشهر برای جایزه ادبی است.  مراجعه ما به صفحه رسمی وی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و پست‌های منتشر شده وی، ضدیت این فرد را با نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. وی در برخی پست‌های خود هشتگ #نه_به_حجاب_اجباری_زنان_سرزمینم را با تصویری از خانمی که بدون حجاب و صورتی نامعلوم را منتشر کرده است.

نوع موضوع گیری آتفه چهارمحالیان در برخی از پست‌های اینستاگرام حتی تبدیل به خوراک رسانه‌ای جریان‌های معاند نظام همچون رسانه «کلمه» می‌شود. او حتی از جاسوسان معروف به فعال محیط‌زیست  نیز بارها در نوشته‌های خود حمایت کرده است.

وی در پست دیگری در اینستاگرام تصویری از خود به صورت بی‌حجاب و سگی در دست و لباسی نیمه‌برهنه را هم منتشر کرده است که عقاید فکری وی را نشان می‌دهد.

همسر وی که از نویسندگان نزدیک و مرتبط با هوشنگ گلشیری شاعر ضدانقلاب بود در سال ۹۶ خود‌کشی کرد.
 

هوشنگ گلشیری و خبرچینی برای ساواک
وی در سال 1352 دستگیر و به پنج ماه حبس محکوم شد، در دادگاه خود، سرسپردگی‌اش به رژیم شاه را چنین ابرازکرد: "... با عنایت به اینکه بنده هیچ علاقه‌ای به هیچ مکتب یا نحله سیاسی ... ندارم و از اینکه به هر نحو و هر صورت به عنوان نویسنده سیاسی قلمداد شوم، سخت هراسانم، تقاضای برائت از اتهامات منتسبه را دارم. جاوید شاه "
از آن پس گلشیری به ‌طور کامل در اختیار ساواک قرار گرفته و به‌دلیل رفت و آمدی که با برخی نویسندگان و کانون منتسب به آنها داشت، از سوی ساواک ، وظیفه خبرچینی از آنها برعهده‌اش گذارده شد. 

اگرچه پیش از آن، گلشیری با انجمن ایران و انگلیس در ارتباط بود، مدتی را هم با دختری انگلیسی به نام «باربرا» به سر برد و در نوشته‌های خود به اسائه ادب به ساحت پیامبر اسلام (ص)و دین پرداخت اما به پاس این خدماتش به ساواک بود که او را به سازمان تازه تأسیس «مرکز توسعه صنایع سینمای ایران» موسوم به «فیتیسی» وابسته به اشرف پهلوی و شوهرش بوشهری‌پور، معرفی کردند.
 
 

گلشیری طبق برنامه‌های دربار و ساواک در کانون نویسندگان نیز در جهت انحراف هرچه بیشتر آن و دوری‌اش از به اصطلاح سیاست (در دوران رژیم شاه) یا در واقع جدایی از مردم حرکت کرد.

وی در جلسه کانون که در تیر سال 1357 و در اوج مبارزات و نهضت مردم مسلمان برگزار شد، سعی کرد تا جایی که می‌تواند کانون فوق را از مبارزات مردمی دور نگه داشته و در مسیر سیاست‌های ضد مردمی رژیم پهلوی سوق دهد. او در آن جلسه گفت: «... این جلسات به نزدیک شدن افراد به هم کمک می‌کند. همه ما الان شدیدا به امور صنفی کانون می‌اندیشیم... اگر ما در وقایع عام مملکت خود را درگیر کنیم و حوادثی مثل کشتار قم و تبریز را تفسیر کنیم، کاری غلط است...!»

دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر در یکی از مصاحبه‌هایش- در کتاب «ما نیز مردمی هستیم»- می گوید (نقل به مضمون): گلشیری فکر می‌کنم تنها کسی که آثار او را تا آخر می‌خواند من هستم... 

خلیل درمنکی زندانی فتنه ۸۸
خلیل درمنکی یکی دیگر از داوران حاشیه‌دار جایزه ادبی است که در جریان فتنه ۸۸ دستگیر شده. وی داور نخستین دوره‌ جایزه‌ شعر شاملو (سال ۱۳۹۴) هم بوده است. این منقد ادبی در سال‌های گذشته بیشتر نقدهای خود را در روزنامه‌ی شرق چاپ کرده است. او با مجلاتی چون سینما و ادبیات، قال و مقال، کارنامه، تصویرنامه و روزنامه‌های دیگری چون آریا، همشهری، صبح امروز، اعتماد ملی و.. نیز همکاری داشته است.
 
از سال ۱۳۷۷ به این سو، در روزنامه‌ها و مجلات ادبی نقد ادبی منتشر کرده است. او خود را از زمره‌ منتقدینی می‌داند که پس از دوم خرداد ۷۶ برآمدند و سخت ریشه در جنبش دانشجویی و به ویژه فتنه سال ۷۸ داشتند.

عباس خلیلی درمنه (خلیل درمنکی) در تاریخ ششم دی‌ماه و در پی حوادث مرتبط با عاشورا 88 بازداشت شده بود اما پس از حدود ۵ ماه آزاد شد.

محمد آزرم عاشق یدالله رویایی
محمد آزرم نیز دیگر داور دعوت شده مؤسسه فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بوشهر است. دفاع تمام قد محمد آزرم از یدالله رؤیایی شاعر ضدانقلاب و کسی که در یکی از آخرین نوشته‌های خود علیه فقها، فتوای مراجع را «فتواهای عصر جاهلیت» لقب می‌دهد و جمهوری اسلامی را «ارتجاع سیاه» می‌خواند، نشان از دیدگاه‌های سیاسی این فردی است که حالا به عنوان داور مدعو شهرداری است.

محمد آزرم از عاشقان یدالله رؤیایی است گفت: «شعر تعریف هنری زبان است و نگاه به آن از منظر جدال‌های ایدئولوژیکی عقلانی نیست و یدالله رؤیایی هم یکی از دو چهره مهم شعر امروز فارسی است و نیازی به تریبون‌های دولتی هم ندارد؛ اما چنین حرف‌هایی با روحیه اعتدال و امید کاملاً ناهمخوان است.»
 

یدالله رؤیایی را بیشتر بشناسید
به گزارش فارس، یدالله رؤیایی در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۱۱ در دامغان به دنیا آمد. آموزش‌های دبستانی و دبیرستانی خود را ابتدا در زادگاهش، و از آن پس در تهران در دانش‌سرای شبانه‌روزی تربیت معلم به پایان رساند. چندسالی به کار تدریس و سرپرستی امور اوقاف دامغان اشتغال داشت. نوجوانی و جوانی او به تمایلات مارکسیستی و گرایش به حزب توده ایران گذشت.

رؤیایی در حالی اداره امور اوقاف دامغان را بر عهده گرفت که از آن مسؤولیت هیچ چیز نمی‌دانست و اعتقادی به احکام فقه اسلامی نداشت، چنان‌که خود در این مورد می‌گوید: «ناگهان رئیس اداره اوقاف دامغان شده بودم، به حکم دکتر حسابی وزیر فرهنگ مصدق، بیست‌ویک سالم بود و هنوز هیچ مفهومی از موقوفه نمی‌دانستم. روزها وقفنامه می‌خواندم، شب‌ها مارکس... من هم عمل به نیت واقف کردم، معذور مارکس و تریاک توده‌هاش.

یدالله رؤیایی که بسیاری از مشاغل کلیدی فرهنگی را در زمان محمدرضا پهلوی به عهده داشت پس از انقلاب اسلامی از ایران گریخت و ابتدا به فرانسه و سپس به نروژ پناهنده شد. رؤیایی در یکی از آخرین نوشته‌های خود علیه فقها، فتوای مراجع را «فتواهای عصر جاهلیت» لقب می‌دهد و جمهوری اسلامی را «ارتجاع سیاه» می‌خواند.
 

یدالله رؤیایی که معتقد است «شاعر نه به مردم بدهکار است نه به دین و اخلاق» در حالی از طرف مسؤولان فرهنگی وزارت ارشاد و دست‌اندرکاران جشنواره فجر به این مراسم دعوت می‌شود که در توهین آشکار به ساحت امیرالمؤمنین و سیدالشهدا علیهم‌السلام آن بزرگواران را مظهر خشونت معرفی می‌کند. او همچنین می‌نویسد: «ما به دموکراسی احتیاج داریم و دموکراسی احتیاج به خدا ندارد.» این عبارات تنها گوشه‌ای از نوشته‌های منتشر شده از او می‌باشد که به راحتی در دسترس همگان قرار دارد و متأسفانه مسؤولین فرهنگی یک بار دیگر چشم خود را بر این موارد بستند و نشان دادند که در خوشبینانه‌ترین حالت هیچ شناختی نسبت به مسائل فرهنگی و عناصر این حوزه نداشته و ندارند.

فساد اخلاقی رویایی
 یدالله رویایی از شاعرانی که دوستی دیرینه‌ای با شاملو داشت در توصیف سفر مشترکش با شاملو به ایتالیا می‌نویسد: " روزها و شب‌های ما در کوچه‌های رم و بارهای ونیز به مستی و بی‌خبری می‌گذشت؛ با ویسکی و آذوقه‌ای از تریاک و شیره ناب(!) که با خود برده بودیم و مخدراتی دیگر، گاهی هم از نوع اعلایش: با دلبرکانی نه چندان غمگین"

 به این توضیحات حال پنل تخصصی داستان جایزه ادبی بوشهر در حالی امروز(23 خرداد) در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار می‌شود(در پوسترهای جشنواره از ذکر 9 دی خوداری شده است) که حضور این داوران با چنین سابقه و کارنامه‌ای حواشی بسیاری را ایجاد کرده است، حواشی که به نظر می‌رسد از متن پررنگتر باشد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هنوز رسوایی نصب تصاویر سناتورهای پهلوی در سطح بوشهر لقه لقه زبان مردم و محافل حقیقی و مجازی است و معلوم نیست پشت پرده این اتفاقات چه اندیشه‌ای است. 

در چنین شرایطی چند سؤال پیش می‌آید: چه کسی یا چه کسانی پشت این قضایا پنهان شده‌اند؟ 

این افکار از کجاها به جامعه فرهنگی و ادبی بوشهر تزریق می‌شود؟ 

چه سناریویی برای آینده هنری بوشهر طراحی شده و تئوریسن‌های این طراحی‌ها چه کسانی هستند؟ 

آیا برای برنامه ریزی این برنامه و دعوت از داوران فیلترهایی وجود نداشته است؟ چه علت و اندیشه‌ای برای تخریب چهره بوشهر با چنین سابقه ادبی و فرهنگی وجود دارد؟ 

شهردار بوشهر، شورای شهر و مؤسسه فرهنگی اجتماعی شهرداری پس از رسوایی نصب تصاویر سناتورها اکنون چه پاسخی به افکار عمومی در دعوت از این افراد با چنین سوابق ضد انقلابی و اسلامی دارند؟

چرا تنوع فکری و قلمی را در میان شاعران و نویسندگان شاهد نیستیم و غالبا از نزدیکان، علاقه‌مندان، شاگردان گلشیری و رویایی هستند که سوابق آنها ذکر شد؟

موسسه فرهنگی شهردار با ترویج این سبک از شعر و ادبیات که بیگانه با مردم و کم‌مخاطب هستند چه نفعی را به حوزه ادبی استان می‌رسانند؟

 مراجع امنیتی و نظارتی و قضایی چه برخوردی با این مسائل خواهند داشت؟

این‌ها همه سؤالاتی است که برای پاسخ آن باید منتظر ماند و به نظاره نشست...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...؟
Iran, Islamic Republic of
کجا هستند احمد تنگستانی ها ، رئیس علی دلواری ها و نادر مهدوی های بوشهر که دشمن با سلاح هنر وارد شده است؟
Iran, Islamic Republic of
عاطفه نه آتفه، دیپلمش هم باطله شده منتقد ادبی...!!!!
fdgdfg
Iran, Islamic Republic of
اینها معتقدند که نباید باید آثار زبان عربی رو از زبان فارسی حذف کنیم . به همین خاطر بعضی از حروف رو مثل ط ع ث و ... رو جایگزینش رو میذارن
مثل ت آ س و ....

البته شاید به نظر حرفشون درست بیاد اما نیتشون بده

ضمن اینکه این حروف حدود بیش از هزار سال در زبان ما هست و خودش بخش بزرگی از تاریخ ماست . تمام افتخارات ادبی ما مثل حافظ و سعدی و حتی فردوسی با همین حروف کتابت می کردند.

در کل به نظر خودشون روشن فکرن .
Germany
...
امیر
Iran, Islamic Republic of
چرا اخبار مربوط به اختلاس ها با این آب و تاب و جزئیات دقیق پیگیری نمی شود؟به راستی ضد انقلابهای واقعی چه کسانی هستند؟ چرا در برابر اقدامات ریاکاران و دزدان یقه سفیدی که با پایمال کردن خون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مقدس وضعیت اقتصادی و اجتماعی امروز ایران را بحرانی کرده اند مدام سکوت و نرمش می شود؟ اگر به موقع بر علیه خائنین اقدام انقلابی می شد کسی جرأت چپاول بیت المال را نداشت که حالا مردم اینطور دلسرد باشند، چه برسد به برگزاری محافل مثلاً ادبی با عده ای معلوم الحال غرب زده!
وقتی سطح حساسیت در تقید به حلال و حرام در امور مالی کاهش یابد معلوم است که کار اجتماع به ابتذال فرهنگی و اخلاقی می انجامد.
United States
سلام،احسنت
mohsen
Iran, Islamic Republic of
...
امید
Iran, Islamic Republic of
هر وقت اخبار رسانه های کشورمان را نگاه کنی در حال پخش دادگاه مفسدان اقتصادی با اسم و...هست ماهواره را قطع کنی این چیزا را می بینی
Iran, Islamic Republic of
شاید شما در زمان اعلام جزئیات مفاسد اقتصادی در خواب بودید یا شاید به دلایلی در راستای منافع یا امیالتان تمایلی به شنیدن و خواندن آن جزئیاتی که فرمودید ندارید
طیبه
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
که مطلقا با اسلام ناب همخوانی که ندارد تضاد هم دارد...
Netherlands
دوست گرامی دزد و اختلاسگر جیب می زند وهمه از او متنفرند منحرف فکری با پوششی از حرفهای دلچسبو عمقی آکنده از نفاق و فتنه از بعضی دل می رباید و همه متوجه عمق تفکراتش نیستند
Iran, Islamic Republic of
کجا نمی شود؟ یک نگاهی به بقیه خبرها بکنید.
Iran, Islamic Republic of
موافقم
./..
Iran, Islamic Republic of
اگه دقت کنید آخر سر پیوند مفسدان اقتصادی رو با مفسدین فرهنگی می تونید ببینید
رسول مشهدي
Iran, Islamic Republic of
جالب است كه هر نويسنده و يا هنرمند و يا موجود زنده يا مرده اي كه با شما موافق نباشد فاسد و مرتبط با ساواك و سيا و موساد است و شما وصل به اولياء و انبياء.
آيا فكر نميكنيد اين روش كمي قديمي و نخ نما شده و برندگي آن از بين رفته.؟
آيا در جامعه نمي بينيد هر كه را شما مورد حمله رسانه اي خود قرار ميدهيد در روز راي گيري شما را با نتيجه 30 بر 0 شكست ميدهد؟
بهتر است بخود آمده و ادبيات كهنه و مندرس و شكست خورده خود را بهينه نماييد.
Iran, Islamic Republic of
فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا . انشاءالله
ب
Iran, Islamic Republic of
برادر رسول خیلی جوش نزن ...
Iran, Islamic Republic of
این اتفاقات آنهم در شهرستانها قطعا تصادفی نیست و نشان از ارتباط با سفارتخانه های غربی دارد
Iran, Islamic Republic of
کم نیستند مسؤلینی که رسما ولی پنهای ضد انقلاب تشریف دارن.
اگر دولت بعد دولت جوان حزب اللهی نباشه، مطمئن باشید آسیب های جدی تری در انتظار انقلابه
تارا
Iran, Islamic Republic of
خدا به داد این کشور باین اتفاقات فرهنگی این سالها برسه
Iran, Islamic Republic of
همه این برنامه ها از فرهنگی گرفته تا سیاسی و افتصادی و اختلاس وووو همه در راستای مقابله با نظام وجمهوری اسلامی ایران است که به برکت خون شهدا به شکست خواهد انجامید. ان شاله.
United Arab Emirates
....
United Arab Emirates
.....
امیر
Iran, Islamic Republic of
....
France
شاید برخی ایرادات منطقی باشد اما بطور کلی مردم خودی در همه جا برترند حتی اگر جمعیت ان ها کمتر باشد و باین می گویند تبعیض !!
Iran, Islamic Republic of
دستگاههای ذیربط امنیتی چرا قبل از وقوع پیشگیری نمی کنند؟ خدا نکند سیاسی بازی وارد این دستگاهها شود.
دلیران تنگستان
Iran, Islamic Republic of
بوشهر بی صاحب است !!!!
خ
Iran, Islamic Republic of
این سر و پاها به زودی بوشهر رو تصرف می کنند، باید نظارت شود
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
بی صاحبی فرهنگ ؛ در دولت تدبیر اصلاح طلبان !!
Iran, Islamic Republic of
...
ممد
United States
از خونگرم ترین مردم ایران..... مردم بوشهر.... دوستتان داریم.....