سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

آه و ناله مردم از گرانی‌ها و ادامه بی‌تدبیری‌ها

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 688280
افزایش قیمت کالاهای اساسی بر زندگی اقشار متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته و باعث سقوط این قشر به زیر خط فقر شده و دیگر تحمل این شرایط برای‌شان سخت و صدای آنها را در آورده است.
آه و ناله مردم از گرانی‌ها و ادامه بی‌تدبیری‌ها
به گزارش جهان نيوز، در دو سال اخیر به طرز عجیبی قیمت‌ها از کالاهای بزرگ تا کوچک و مواد غذایی، نه به‌صورت ماهانه بلکه روزانه و یا حتی ساعتی بالا می‌رود.
 
افزایش گرانی در کشور از افزایش دلار و ارز آغاز شد، وقتی دلار بالا رفت به‌دنبال آن خودرو، لوازم خانگی، برقی و حتی گوشت و مرغ و میوه گران شد، گرانی افسارگسیخته‌ای در کشور به راه افتاد که دیگر مدیریت آن کار هر کسی نبود.
البته بعد از مدتی دلار نه به قیمت قبلی اما به حالت تقریباً ثابت برگشت ولی اجناس و کالاها همچنان گران و دائماً در حال افزایش است و هر روز مردم با یک شوک و رونمایی از گرانی جدید کالاها مواجه می‌شوند.

یک بار تخم‌مرغ، یک بار رب گوجه‌فرنگی، روغن نباتی، یک بار سیب‌زمینی و پیاز و حتی در سال گذشته پوشک بچه نیز چندین برابر شد.

و اخیراً هم خرما و التهاب در بازار شکر در مصادف با ماه مبارک رمضان و اقلامی دیگر مانند برنج، ماکارونی و تن ماهی.
افزایش قیمت کالاهای اساسی بر زندگی اقشار متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته و باعث سقوط این قشر به زیر خط فقر شده، گرانی‌ها سبب حذف فرآورده‌های پروتئینی از سفره‌های برخی از مردم شد و دیگر تحمل این شرایط برای‌شان سخت بوده و صدای آنها را در آورده است.

این اعتراض به گرانی و گلایه از حل نشدن مشکل، این روزها در میان مردم در همه جا شنیده می‌شود، در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها، کوچه و بازار و یا در میان مسافران تاکسی.

صبح تا بعدازظهر قیمت‌ها فرق دارد
مردم در گفت‌وگو در کوچه و بازار علاوه بر گلایه از گرانی نظر خود را در مورد علت گرانی و مهار نشدن آن بیان کرده‌اند که تحلیل‌های آنان که شاید کارشناسی نبوده و از زبان مردم عادی است اما در نوع خود جالب و خواندنی‌ست.

_ یکی از شهروندان ساروی در گفت‌وگو با فارس، با ابراز گلایه از افزایش روزانه موادغذایی می‌گوید: صبح تا بعدازظهر قیمت‌ها فرق می‌کند و هیچ نظارتی وجود ندارد، همیشه افزایش قیمت در کشور وجود داشت اما نه به این شکل، بالا رفتن قیمت کالاها واقعاً مشکلات جدی را برای ما به‌وجود آمده است.

این شهروند عدم نظارت بر واحدهای صنفی را علت این افزایش قیمت دانسته و می‌گوید: همچنین افزایش قیمت دلار تأثیر زیادی بر قیمت‌ها داشته که دولت در جلوگیری از افزایش ارز و ثبات بازار آن ناتوان بوده است.

پدر مردم از گرانی درآمده است
_ دیگر شهروندی که برای خرید به فروشگاه مواد غذایی آمده بود با بیان اینکه گرفتار مشکلاتی هستیم که نمی‌دانیم از آن رهایی می‌یابیم یا نه، بیان می‌کند: صدای خرد شدن استخوان‌های مردم را زیر بار گرانی شنیده می‌شود، پدرِ مردم از گرانی درآمده است.

وی ادامه می‌دهد: البته صدای ما از گرانی در آمده ولی صدای‌مان بیشتر از بی‌توجهی و بی‌عرضگی متولیان کنترل قیمت‌ها درآمده است، اینکه می‌بینیم مسؤولانی که انتخاب کرده‌ایم درست کار نمی‌کنند آزارمان می‌دهد.

هدف عصبانی‌کردن مردم است
_ جوان دانشجوی ساروی در گفت‌وگو با فارس اما عقیده دیگری دارد و بیان می‌کند: این اتفاقات در کشور از گرانی و تورم و افزایش دلار از عدم ناتوانی در نظارت نیست، در عرض چند ماه چند مواد غذایی که مورد نیاز و از اصلی‌ترین موارد در سبد غذایی مردم است، گران می‌شود، یک برهه پیاز، یک برهه رب گوجه‌فرنگی یک برهه لبنیات و همینطور بحران ادامه دارد، آیا هدف این چیزی جز عصبانی‌کردن مردم نیست؟ در همه دولت‌ها افزایش قیمت وجود داشته اما در جایی متوقف می‌شود این گرانی افسارگسیخته به نظرم اصلاً اتفاقی نیست و افکار را به سمت اینکه افرادی برای ناامید کردن مردم از مسؤولان و البته از نظام نقشه کشیده‌اند، می‌برد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی که آیا مردم در گرانی‌ها نقشی ندارند، می‌گوید: مردم وقتی می‌بینند که ارزش سرمایه‌ای که دارند با سو مدیریت آقایان روزبه‌روز کمتر می‌شود، به‌دنبال افزایش آن هستند و البته ناچارند، آیا چاره دیگری دارند؟

این شهروند ادامه می‌دهد: کسی شاید ۳۰ سال زحمت کشیده است و مثلاً بازنشسته شده و ۱۰۰ میلیون گرفته وقتی با ۱۰۰ میلیون در سال قبل می‌توانست سه خودرو بخرد اما الان فقط می‌تواند یک خورود بخرد، معلوم است که به‌دنبال افزایش سرمایه خود می‌رود، شب می‌خوابد صبح روز بعد از ارزش پولش کم شده، پس برای بالا بردن ارزش پول خود به خرید و فروش خودرو و یا هرچیز دیگری روی می‌آورد، وقتی ثباتی در بازار وجود ندارد و سرمایه فرد در حال تحلیل است چه کاری باید انجام دهد؟

دولت برای تأمین هزینه‌های خود دلار را گران کرد
_ یکی از بازاریان شهرستان ساری اما با نقد بر دولت، همه این‌ها زیر سر خود دولت می‌داند می‌گوید: به نظر شما بانک مرکزی نمی‌تواند و این قدرت را ندارد تا دلار را به مثلاً ۷ هزار تومان برگرداند؟

دلار را خود دولت گران کرد تا هزینه‌های خود را تأمین کند، بشکه‌ای ۳ هزار تومان کجا و بشکه‌ای ۱۴ هزار تومان کجا، الان مانند ۴۰ سال پیش نیست که مردم بی‌سواد باشند، همه سواد دانشگاهی دارند، خیلی‌ها هم علوم سیاسی خوانده‌اند و به‌واسطه فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آمار و اطلاعات مردم در ارتباط با امورات کشور بالا رفته و از کوچک‌ترین اتفاقات آگاهند.

وی می‌گوید: مردم می‌دانند هر کدام از وزرا نمایندگان و مسؤولان در کجا خانه دارند و زن و بچه‌شان در خارج از کشور در چه وضعیتی هستند و اینکه شاید خانه‌شان قیمت حقوق یک ماه کل کارگران کشور باشد، اگر گرانی است و اگر تحریم هستیم همه آن را لمس کنند، اگر اینگونه باشد تحمل آن به مراتب سخت‌تر از این وضعیت کنونی نیست، گرانی به اقشار متوسط فشار زیادی آورده است اما فاصله طبقاتی مردم و مسؤولان زیاد است.

نمایندگان مجلس وکیل مردم نیستند وکیل دولت‌اند
_ گلایه از عدم نظارت و سوء‌مدیریت، قاچاق و سو استفاده‌های کلان نه به دولت بلکه به مجلس نیز در سخنان مردم بود و جوانی در گفت‌وگو با فارس یک ضلع مشکلات را نمایندگان مجلس عنوان کرده است که نمایندگان مجلس به جای اینکه وکیل مردم باشند وکیل دولت‌اند، اگر وکیل مردم بودند استیضاحی که در دستور کار قرار می‌گیرد شبانه با لابی و پس‌گرفتن امضاها لغو نمی‌شود، اگر نمایندگان با مردم و وکیل مردم بودند الان کشور به این شکل نبود.

_ شهروندی دیگری صادرات و واردات بی‌رویه را علت گرانی در کشور می‌داند و می‌گوید وقتی خودمان مثلاً کم داریم چرا باید صادر کنیم که افزایش قیمت داشته باشیم، پیاز را صادر کردیم گران شد، شنیده‌ام که علت افزایش قیمت مرغ صادرات جوجه یک‌روزه است، چرا دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از این اقدام برای ثبات بازار مرغ جلوگیری نمی‌کند؟

ما برای این وضعیت انقلاب نکردیم
و اما ترکش‌های گلایه‌های مردم نه تنها به دولت و مجلس بلکه به نظام جمهوری اسلامی نیز رسیده است، برخی که مخالف نظام هستند و همواره به فحش و ناسزا می‌پردازند حساب‌شان جداست، اما افرادی که نظام را قبول داشته به‌دلیل این گرانی و شرایط اقتصادی و کوچک‌شدن سفره خود و شرمندگی در برابر زن و فرزندان خود زبان از گلایه باز کرده‌اند و سوی پیکان این ‌بار از سوءمدیریت از چند سال اخیر به بیشتر از آن رسیده و کل نظام را نشانه گرفته است.

صحبت‌های مسافران و مردم در تاکسی‌ها و هر محفلی که از گرانی می‌شود این را هم زمزمه می‌کنند که انقلاب را پابرهنگان کردند تا از فساد تبعیض و فاصله طبقاتی نجات یابند اما هنوز هم پابرهنه و مستضعفند، این عدم مدیریت و گرانی استخوان‌شکن برای مردم به خصوص قشر متوسط باعث شده که همه را به یک چشم می‌بینند.

این جملات از مردم در محافلی که صحبت از گرانی است، شنیده می‌شود و تعمیم چند سال فشار اقتصادی و گرانی بیش از حد و اندازه به کل نظام و ۴۰ سال بعد از انقلاب و همچنین بدبینی نسبت به تمام مدیران، مسؤولان نظام در رهاکردن مردم از دید آنان چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد و باید برای رهایی از این وضعیت فکری جدی شود.

مردم همیشه پای کار بوده‌اند و حتی با وجود فشار اقتصادی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بیشتر از سال‌های گذشته برای نشان دادن وفاداری خود به نظام اسلامی به جهانیان به میدان آمدند تنها مشکل‌شان در این برهه از زمان مسئله گرانی بوده که لازم است دولت با کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و همچنین مقابله با گران‌فروشی و قاچاق کالاها شرایط زندگی برای مردمی که واقعاً حق‌شان این نبوده و نیست را بهبود بخشد و امید دوباره و به خصوص اعتماد نسبت به مسؤولان نظام را در دل مردم زنده کند.

 
منبع: فارس
برچسب ها: گرانی کالا مردم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *