يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مراحل شکست در مبارزه در کلام امام علی(ع)

سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 686204
امام علی علیه السلام در کلامی ارزشمند یکی از مراحل شکست در مبارزه را عدم اجرای مرحله جهاد با قلب دانسته و فرموده‌اند کسی که با قلب، معروفی را ستایش نکند، و منکری را انکار نکند، قلبش واژگون می‌گردد.
مراحل شکست در مبارزه در کلام امام علی(ع)
به گزارش جهان نيوز، از ابی جحیفه نقل شده گفت از امیر مؤمنان علیه السلام شنیدم که فرمود: اوّلین مرحله از جهاد که در آن باز می‌مانید، جهاد با دستانتان، سپس جهاد با زبان، و آنگاه جهاد با قلب‌هایتان می‌باشد، پس کسی که با قلب، معروفی را ستایش نکند، و منکری را انکار نکند، قلبش واژگون گشته، بالای آن پایین، و پایین قلب او بالا قرار خواهد گرفت.

متن حدیث:

عَنْ أَبِی جُحَیْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَقُولُ: أَوَّلُ مَا تُغْلَبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الْجِهَادِ الْجِهَادُ بِأَیْدِیکُمْ ثُمَّ بِأَلْسِنَتِکُمْ ثُمَّ بِقُلُوبِکُمْ فَمَنْ لَمْ یَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ یُنْکِرْ مُنْکَراً قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلَاهُ.

"نهج البلاغه، حکمت ۳۷۵"
 
برچسب ها: حدیث امام علی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *