جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

برنامه «ستاره‌های مسلمان» برای ماه مبارک

شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 684676
همه با تصویر محمد صلاح و سادیو مانه، پس از آنکه گل می‌زنند و سجده می‌کنند آشنا هستند. سجده آنها به سمت مکه است و به این ترتیب خدا را سپاس می‌گویند.
برنامه «ستاره‌های مسلمان» برای ماه مبارک
یه گزارش جهان نيوز، ماه رمضان امسال به‌زودی آغاز می‌شود و مصادف با آخرین هفته‌های فوتبال در اروپا است اما بازیکنان مسلمان مانند صلاح، مانه و پل پوگبا در این ماه چه کار می‌کنند؟

آنها در ماه رمضان روزه خواهند گرفت. آنها پیش از جام جهانی سال پیش، که مصادف با ماه رمضان بود هم روزه گرفته بودند. همچنین جام ملت‌های آفریقا 2019 یک هفته به تعویق افتاده تا بازیکنان مسلمان بتوانند پس از ماه رمضان استراحت کنند. این تورنمنت قرار بود در 24 خرداد آغاز شود اما آغاز آن به 31 خرداد موکول شده است. به این ترتیب برگزاری این بازی‌ها مصادف با ماه رمضان نخواهد بود.

اما بازی لیورپول و بارسلونا در نخستین روزهای ماه رمضان برگزار می‌شود. لیورپول همچنین در انتهای فصل لیگ برتر با نیوکاسل و ولوز بازی دارد و می‌خواهد با پیروزی در این دو دیدار، بخت قهرمانی خود را زنده نگه دارد. آنها فاصله اندکی با منچسترسیتی دارند و امیدوارند که سیتی با امتیاز از دست دادن، فرصت قهرمانی را نصیب آنها کند. این دو بازی در آخرین هفته‌های لیگ برتر هم در ماه رمضان است.

در برخی روزهای ماه رمضان امسال، اذان صبح در انگلیس ساعت 2:30 بامداد است و اذان مغرب هم گاهی در ساعت 20:33 است. به این ترتیب فوتبالیست‌ها بیش از 12 ساعت نباید آب و غذا مصرف کنند.

طبق تعالیم اسلام، اگر یک نفر در وضعیتی قرار بگیرد که سلامتش به دلیل روزه به خطر بیفتد، می‌تواند روزه‌اش را بشکند و آن را در روزی دیگر بگیرد. محمد صلاح در روز فینال لیگ قهرمانان سال گذشته روزه‌اش را به همین دلیل شکست. لیورپول در آن بازی به مصاف رئال مادرید رفت و پس از برخورد صلاح با سرخیو راموس و تعویض شدن او، لیورپول با نتیجه سه بر یک شکست خورد.

صلاح پیش از این بازی روزه‌اش را کامل گرفته بود اما طبق اعلام پزشک باشگاه، او در روز فینال و روز قبل از آن روزه‌اش را شکست.

یورگن کلوپ در نشست خبری پیش از بازی لیورپول و رئال گفت: «دین افراد به خودشان بستگی دارد و این چیزی است که من فهمیده‌ام. من چیزی در این باره نمی‌گویم و شما خودتان عملکرد بازیکنان ما را می‌بینید. صلاح با وجود روزه گرفتن در تمرینات سرشار از قدرت است.»

رمضان در انگلیس در روز شنبه آغاز می‌شود و لیورپول هم سه‌شنبه با بارسلونا بازی دارد. صلاح و مانه، دو بازیکن مسلمان لیورپول در این ماه روزه می‌گیرند.

بازی دو تیم در ساعت 8 عصر برگزار می‌شود و افطار هم در ساعت 8:33 است. به این ترتیب این دو نفر اگر روزه بگیرند، بین دو نیمه افطار خواهند کرد.
 

 
بازیکنان چندین تیم حاضر در جام جهانی تصمیم گرفتند که پیش از این مسابقات روزه نگیرند. شوقی علام، مفتی اعظم مصر اعلام کرد که بازیکنان تیم ملی مصر از روزه گرفتن معاف هستند. به این ترتیب آنها پیش از جام جهانی روزه نگرفتند و روزه گرفتن را در زمانی دیگر انجام دادند. سنگال، دیگر کشوری که اکثر جمعیتش مسلمان هستند هم در جام جهانی حاضر بود. در هنگام برگزاری جام جهانی، گزارش شد که بازیکنان این تیم تصمیم گرفته‌اند روزه‌شان را به زمانی دیگر موکول کنند.

اما برخی تیم‌ها مانند الجزایر در جام جهانی 2014، تصمیم گرفتند روزه بگیرند. آنها برنامه‌های غذایی خاصی در نظر گرفتند تا بازیکنانشان در هنگام بازی‌ها با تمام توان بازی کنند. رایس مبولحی، دروازه‌بان این تیم در بازی‌های آنها در جام جهانی، بین دو نیمه با آب و خرما افطار می‌کرد.

برخی تیم‌ها هم تصمیم می‌گیرند که جلسات تمرینی خود را در ساعات نزدیک به افطار برگزار کنند، یعنی زمانی که بازیکنان بتوانند پس از افطار و خوردن و نوشیدن، در ادامه تمرینات شرکت کنند. متخصصان تغذیه و مربیان تیم، برنامه غذایی و تمرینات خاصی برای بازیکنان در نظر می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند بازیکنان از بوفه غذا انتخاب کنند تا به این ترتیب آنها بتوانند به‌خوبی در تمرینات شرکت کنند. آنها غذاهای خاصی را به بازیکنان می‌دهند تا به این ترتیب توان بالای آنها حفظ شود.

جام ملت‌های آفریقا در سال جاری به دلیل ماه رمضان یک هفته به تعویق افتاد و به این ترتیب کشورهای مسلمان می‌توانند با برگزاری دیدارهای لیگ‌هایشان پس از افطار، برنامه زمانی خود را با ماه رمضان تنظیم کنند. تیم‌های ملی این کشورها هم جلسات تمرینی خود را در زمان‌هایی برگزار می‌کنند که بازیکنان بتوانند به‌خوبی در تمرینات حاضر باشند.
 
برای مثال، تیم ملی فلسطین بازیکنانش را یک ساعت پیش از افطار به باشگاه بدنسازی می‌فرستد تا سوخت‌وساز آنها افزایش یابد و بازیکنان در افطار هم به مقادیری برابر کربوهیدرات (مانند برنج)، پروتئین و سالاد می‌خورند. همچنین برای بازیکنان آنها، شنا در یخ در طول ماه رمضان امری رایج است.

بدر عاقل، پزشک سابق تیم ملی فلسطین می‌گوید: «مهم‌ترین نکته این است که بازیکنان در طول روز خیلی بی‌تحرک نباشند. ما می‌خواهیم بازیکنان زیاد به خواب نپردازند و فعالیت زیاد بدنی داشته باشند. ما همچنین روی برنامه غذایی آنها تمرکز داریم و به آنها تاکید می‌کنیم که بازیکنان پس از افطار دست‌کم سه لیتر آب بنوشند تا دچار کم‌آبی در طول روز نشوند.»

به این ترتیب بازیکنان مسلمان برنامه‌های متفاوتی برای تمرین در حین روزه گرفتن در ماه رمضان دارند و به روش‌های مختلفی برای دیدارها آماده می‌شوند. بازیکنانی مانند صلاح در روز بازی روزه‌شان را می‌شکنند و برخی بازیکنان دیگر برنامه تمرینی خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند با توان لازم در میادین ظاهر شوند.

منبع: ورزش سه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بازيكنان ايراني چي؟
Iran, Islamic Republic of
مگه اونا روزه میگیرن؟