جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

۵۰درصد زندانیان مشمول عفو شدند/ تعداد زندانیان ۲۸درصد بیش از ظرفیت زندان‌ها

سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 684251
مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندانهای کشور با اشاره به اینکه پس از عفو گسترده اخیر ۶۱هزار نفر از زندانها آزاد شدند و ۱۸۹هزار و ۵۰۰ نفر هنوز زندانی هستند، گفت: ظرفیت اشغال‌شده زندانهای کشور ۱۲۷.۶۸درصد است.
به گزارش جهان نيوز، حسین پورمند مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندانهای کشور که به‌عنوان جایگزین علی‌اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کشور برای سخنرانی در خصوص راهبردهای عملی کاهش جمعیت کیفری در زندانهای ایران به همایش ملی مدیریت جمعیت کیفری در دانشگاه شهید بهشتی آمده بود آماری را از وضعیت زندانهای کشور ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه این آمارها از سایت بین‌المللی زندانهای جهان که دائماً به‌روزرسانی می‌شود اتخاذ شده است گفت: در کل جهان در حدود 7 میلیون و 700 هزار زندانی وجود دارد، اما تخمین زده می‌شود که آمار درست به 10 میلیون نفر می‌‌رسد.

مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندانهای کشور این تفاوت آمار را بخشی از عدم ثبت آمار زندانیان توسط برخی از کشورها و عدم ثبت کامل آن توسط برخی دیگر از کشورها دانست و تصریح کرد: من به شما اطمینان می‌دهم که آمار زندانی‌های ایران در این سایت به‌درستی ثبت می‌شود، چرا که قوه قضائیه آمار متهمان و زندانیان در بازداشت را به‌صورت کامل رصد می‌کند.

پورمند با ابراز اینکه در جهان تعداد زندانیان براساس هر 100 هزار جمعیت محاسبه می‌شود افزود: در جمعیت 80میلیونی کشور ما این آمار در دو فاصله نزدیک به هم اندازه‌گیری شد که در اسفندماه سال 97 ایران در هر 100 هزار نفر جمعیت 233 نفر زندانی داشته و در رتبه نهم آسیا قرار داشته است.

وی سپس آمار زندانیان ایران در بهمن‌ماه 97 را اعلام کرد و گفت: در آن زمان به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 310 زندانی داشتیم و در رتبه ششم آسیا قرار داشتیم.

پورمند با یادآوری اینکه تعداد زندانیان از بهمن تا اسفند 97 به‌خاطر عفو گسترده و تاریخی که صورت گرفت کاهش یافت، اضافه کرد: به‌تعبیر برخی از اهل‌فن این عفو در تراز یک عفو عمومی بود و با توجه به تغییری که در شاخص‌ها و کاهش مستثنیات عفو صورت گرفت برای اولین بار زندانیان زن و اتباع بیگانه بیشتری آزاد شدند.

وی تعداد کل مشمولان این عفو اعم از آزادشده و تخفیف مجازات‌یافته را 102 هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد آزادشدگان نیز 61 هزار نفر است.

مدیرکل قضایی و اجرایی سازمان زندانهای کشور با اعلام اینکه نیمی از زندانیان کشور از این عفو گسترده برخوردار شدند گفت: در استانی مثل سمنان 65 درصد و در استانی مثل ایلام 35 درصد از زندانیان مشمول عفو شدند این درصدها تابع مستثنیات عفو و نصاب سابقه کیفری در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص شرایط عفو کسانی را که دو مجازت حبس در حال اجرا و در نوبت اجرا دارند این‌گونه تشریح کرد که در بیشتر استانها عفو در مورد تمام موارد اعمال شد و برخی از استانها معتقد بودند که حبس در نوبت اجرا هنوز به مرحله اجرا نرسیده است که مورد عفو قرار بگیرد.

پورمند تعداد کنونی زندانیان کشور را 189 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی به‌نسبت جمعیتش کمترین زندانی و خراسان جنوبی بیشترین زندانی را دارد.

وی در ادامه ارائه آمار در خصوص سابقه کیفری زندانیان سال 97 گفت: 47.24 درصد افراد برای اولین بار وارد زندان شدند و 52.76 درصد آنها حداقل یک بار سابقه ورود به زندان را داشته‌اند.

وی تعداد زندانیان تحت قرار را 23.21 درصد اعلام کرد و گفت: بیشتر این افراد بر اثر عدم تأمین قرار کفالت و وثیقه در زندان هستند و این در صورتی است که در قانون سال 92، 15 نوع قرار قضایی وجود دارد که قضات می‌توانند از آنها استفاده کنند.

پورمند تعداد زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر را 36.43 و زندانیان سرقت و ربودن مال غیر را 29.21  و تعداد زندانیان جرائم علیه اشخاص را 10.61 درصد از زندانیان اعلام کرد و گفت: مابقی مربوط به سایر جرائم هستند.

وی آمار تعداد افرادی را که کمتر از 10 روز وارد زندان می‌شوند زیاد و تکان‌دهنده دانست و گفت: اینها بیشتر مرتکب جرائم خفیف شده‌اند که قضات می‌توانند از مجازات‌های جایگزین استفاده کنند.

مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندانهای کشور یک‌چهارم زندانیان جهان را متهم و منتظر محاکمه اعلام کرد و با اعلام اینکه "کشور ما هم همین وضعیت را دارد"، گفت: در این رابطه رتبه 133 جهان و 15 آسیا را داریم.

وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت در رابطه با سرانه فضای فیزیکی هر زندانی به‌میزان 14 متر که شامل تمام فضاهای مورد استفاده زندانیان می‌شود، گفت: ظرفیت اشغال‌شده زندانهای ایران 127.68 درصد است.

پورمند نسبت زندانیان زن ایران را نسبت به کل زندانیان کشور 2.93 درصد اعلام کرد و گفت:‌ از این نظر در رتبه 162 کشورهای جهان هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ممد
United States
۵۰درصد زندانیان مشمول عفو شدند؟؟؟!!!!! ......۵۰ درصد؟؟؟!!!!