جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۴

پاتک جمهوری اسلامی به توطئه ترامپ/ نفت نفروشیم چه خواهد شد؟

پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب: 683439
تمدید نکردن مجوز معافیت های خرید نفت ایران از سوی آمریکا در 48 ساعت ابتدایی واکنش‌ها و اتفاقات جالبی را به دنبال داشت که لازم است اثرات آتی آن بررسی شود.
پاتک جمهوری اسلامی به توطئه رئیس‌جمهور آمریکا
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، دوم اردیبهشت مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اقدامی قابل پیش بینی و البته خصمانه و ضد بشری- در شرایطی که بخش عمده ای از مردم کشور با خسارت های به بار آمده ناشی از بحران سیل در 40 روز گذشته دست و پنجه نرم می کنند- اعلام کرد که این کشور برای به صفر رساندن میزان صادرات نفت ایران 8 کشوری که پیش از این به مدت 6 ماه از خرید نفت ایران معاف بودند از 10 روز آینده اجازه معاملات نفتی با ایران را ندارند و خطرات این کار برایشان بیشتر از مزایای آن خواهد بود.
 
پاتک جمهوری اسلامی به توطئه ترامپ/ نفت نفروشیم چه خواهد شد؟

برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که با این اقدام جدید آمریکا چه اتفاقاتی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد؟! آیا آمریکا در تحقق اهداف خود موفق خواهد شد؟

افزایش قیمت جهانی نفت با وجود خوشرقصی عربستان و امارت
در راستای عدم تمدید معافیت های خرید نفتی و تهدید به حذف ایران از بازار نفت جهانی، عربستان و امارات به آمریکا اطمینان دادند که برای جبران کمبود تولید نفت ایران و جلوگیری از جهش قیمت نفت در بازار جهانی تولید خود را افزایش می دهند.

به عقیده کارشناسان حوزه انرژی افزایش تولید نفت توسط عربستان و امارات در کوتاه مدت ( 2 تا 3 ماه) امکان پذیر است اما در بلندمدت عملا توانایی افزایش تولید به اندازه جبران جای خالی نفت تولیدی ایران وجود ندارد.

پیش از این وزارت انرژی آمریکا نیز از عرضه 6 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور و آمادگی برای این شرایط خبر داده بود.

البته این اقدامات مانع وقوع انتظارات تورمی در بازار نفت و رشد قیمت آن نشد و در همان روز قیمت جهانی نفت با بیش از 3 درصد افزایش به 73.5 دلار در هر بشکه صعود کرد.

با توجه به تلاش های سابق ایالات متحده برای رسیدن به آرزوی صفر کردن صادرات نفت ایران و ناکامی های همیشگی در 40 سال گذشته و افزایش تجارب و استعدادهای ایران در دور زدن تحریم ها به نظر می رسد این اقدام آمریکا بیش از آن که شکل اجرایی داشته باشد همانند سایر تحریم های پسابرجامی جنبه روانی دارد و به دنبال بر هم زدن ثبات اقتصاد ایران به‌ویژه بازار ارز و سرمایه است.
 
پاتک جمهوری اسلامی به توطئه ترامپ/ نفت نفروشیم چه خواهد شد؟

با گذشت بیش از 48 ساعت از این اقدام آمریکا علاوه بر اینکه برخلاف انتظار دشمنان و پادویی و اجرای عملیات روانی پیاده نظام رسانه ای آن ها نرخ ارز در ثبات و آرامش قرار داشت در کمال تعجب بازار سرمایه کشور رشد 1.9 درصدی را تجربه کرد که نشان از کنترل بهتر دولت در بازارها نسبت به سال گذشته و افزایش آگاهی و فرهنگ جامعه از شرایط جنگ اقتصادی و بازی دست های خارجی دارد!

در سطح بین المللی کشورهای چین و ترکیه به سرعت واکنش نشان دادند و این اقدام یکجانبه آمریکا را تنش زا و خطرآفرین برای منطقه خاورمیانه دانستند.

عدو شود سبب خیر؛ توفیق اجباری در تحقق رویای اقتصاد بدون نفت
در هر حال کارشناسان معتقدند با فرض محال صفر شدن صادرات نفتی ایران، اقتصاد کشور با توجه به منابع عظیم غیرنفتی با مشکل روبرو نخواهد شد و حتی این وضعیت می تواند با تبدیل تهدید به فرصت توفیقی اجباری در رسیدن به رویای 70 ساله اقتصاد بدون نفت باشد.

رهبر معظم انقلاب: هر قدر اراده کنیم نفت صادر می کنیم
رهبر معظم انقلاب در فرمایشات چهارم اردیبهشت خود به مناسبت هفته کار و کارگر در واکنش به تهدیدها و عدم تمدید معافیت های نفتی کشورمان از سوی آمریکا با تأکید بر اینکه هر قدر خودمان اراده کنیم  نفت صادر خواهیم کرد، فرمودند: «ملت ایران، ملتی نیست که علیه او کار و توطئه کنند و بنشیند و تماشا کند» و «دشمنی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.»
 
پاتک جمهوری اسلامی به توطئه ترامپ/ نفت نفروشیم چه خواهد شد؟

ایشان افزودند: «تحریم‌ها اگرچه در برخی موارد زمینه‌ساز بروز مشکلات می‌شوند اما اگر با آنها مقابله صحیح و منطقی شود، به نفع کشور خواهد بود زیرا تحریم‌ها موجب تکیه بر توان، ظرفیت و ابتکارهای داخلی خواهد شد. اگر اقتصاد مقاومتی محقق شود، تصمیم‌های سردمداران آمریکایی و صهیونیستی درباره نفت و مسائل اقتصادیِ دیگر، تأثیرگذار نخواهد بود.»

رئیس جمهور: آمریکای متجاوز را پشیمان می کنیم
رئیس جمهور نیز در همین روز و در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه باید آمریکا را از محاسبات اشتباه خود پشیمان کنیم گفت: امروز هیچ راهی برای ملت بزرگ ایران جز ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی: صفر کردن صادرات نفتی و ایجاد التهاب ارزی توهم است
همچنین همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود صفر کردن صادرات نفت ایران و ملتهب شدن بازار ارز را توهم دانست و کاهش احتمالی فروش نفت را مستلزم جبران فوری دولت با صرفه جویی و کاهش هزینه ها و یارانه های پنهان عنوان کرد.
 
پاتک جمهوری اسلامی به توطئه ترامپ/ نفت نفروشیم چه خواهد شد؟

همتی با بیان اینکه بایستی صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد کشور بیش از پیش تقویت شود گفت: سیاست های اقتصادی باید بر اساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار بر مردم طراحی و اجرا شود.

تکلیف کاهش احتمالی درآمدهای ریالی و دلاری دولت ناشی از تحریم نفتی چه می شود؟
در مجموع سال گذشته کشور 38.5 میلیارد دلار واردات و 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی را تجربه کرد؛ علاوه بر این بر اساس برآوردها حدود 8 میلیارد دلار از کل واردات مربوط به کالاهای لوکس و مصرفی غیرضرور است! که حتی بدون در نظر گرفتن حذف آن ها ارز حاصل از صادرات غیر نفتی می تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز دولت به درآمد ارزی و واردات باشد.

سایر راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی
  • افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق اجرای طرح جامع مالیاتی و ماده 169 مکرر و جلوگیری از فرار مالیاتی
    حمایت واقعی از تولید و ایجاد جذابیت در بازار سرمایه جهت هدایت نقدینگی به فعالیت های مولد
    کاهش هزینه‌های جاری و جلوگیری از هدر رفت منابع با افزایش بهره وری
    توسعه و گسترش پترو پالایشگاه ها و فرآوری محصولات نفتی و افزایش درآمدها
    مدیریت بهینه منابع و بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه اقتصاد کشور
    جذب توریست با تغییر سیاست گذاری ها از جمله حذف ویزا
    هدفمند کردن 947 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان
    فروش بنزین به کشورهای همسایه جهت کسب درآمد و جلوگیری از قاچاق آن
پاتک جمهوری اسلامی به توطئه ترامپ/ نفت نفروشیم چه خواهد شد؟

نگارنده معتقد است با اینکه حرکت نمایشی و در واقع جنگ روانی آمریکا از به صفر رساندن صادرات نفت خام و عدم تمدید معافیت های معاملات نفتی با ایران اثر خاصی بر صادرات نفتی ایران ندارد اما فرصتی طلایی است تا جمهوری اسلامی از این غذای آماده (نفت خام) که برای سلامت، مقاومت و آینده اقتصاد کشور مضر است دست بکشد و با اجرای استراتژی اقتصاد مقاومتی در برابر سلطه جویی امپریالیزم غربی برای همیشه و در تمام عرصه ها اقتصاد ملی و معیشت مردم را از مداخلات و تکانه های خارجی مصون کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ممد
United States
چنان تو دهنی محکمی به ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان و شیخ زائد و ......... خواهید زد که هفت دور به دور خودشان بچرخند و ندانند از کجا خورده اند......!!!!
M.sh
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خون مردم مظلوم یمن همه دشمنان را یکجا نابود میکند به لطف خدا.
Iran, Islamic Republic of
.....
وقتی منبع درآمد نفت باشد ارز حاصله از آن با دلار آمریکا محاسبه شود معلوم است که دشمن طمع کند و خیال کند می تواند مردم ایران را به تسلیم برساند غافل از اینکه مردم ایران با بعضی مسئولان لیبرالش تفاوت بسیار دارد.
Iran, Islamic Republic of
ایران باید از طریق نیروهای متحد خود در خارج از کشور استفاده کنه و برای دشمنان ایجاد مشکل کنه
Iran, Islamic Republic of
اوه اوه عجب خدعه ای
اقتصاد آمریکا از هم پاشید.
....
Iran, Islamic Republic of
...
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت بابرنامه (اقتصاد مقاومتی)عمل کند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکندوالا این دولت هیچ تدبیری برای حتی پیاز و... هم نداردو فقط و فقط به برجام 0+0 تکیه کرده و منتظر الطاف اروپاست!!!؟؟؟؟
ali
Iran, Islamic Republic of
اگه صادرات غیر نفتی از پیاز تا فراورده های نفتی باعث شکوفایی اقتصاد کشور و به تبع وابستگی به فروش نفت را کاهش می دهد مطمئن باشید ملت حاضر به همکاری و تحمل سختی هاش هست به شرطی که انحصار صادرات دست یه سری از خدا بی خبر که همیشه از آب گل آلود ماهی می گیرند ، نباشد .
Iran, Islamic Republic of
كار امريكا تمومه عجب مقابله به مثلي
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
راه مقابله به مثل فقط شعار نيست اگر واقعا در مبارزه جدي هستيد تمام اقا زاده و باباييها و دادشي ها را با ميلياردها دلار كه دارند از امريكا فراخوان بدهيد تا شوك عظيمي به اقتصاد اين كشور وارد كنيد نه اينكه بازم بگيد ملت و مردم باباي امريكا را در ميارن
Iran, Islamic Republic of
تحريم پتروشيمي و تحريم ثانويه توافق هسته اي هم در راه است تحريم پترو شيمي مستقيما رور قيمت ها تاثير دارد نجنبيد و فقط شعار بديد انها جري تر ميشوند و گامهاي بعدي را اجرايي ميكنند