کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فعالیت ۴۰۰۰ گروه‌ جهادی در مناطق سیل‌زده

7 فروردين 1398 ساعت 16:29

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: بیش از ۴۰۰۰ نفر از گروه‌های جهادی در ۲ استان گلستان و مازندران فعال هستند که عمدتا این گروه‌ها، نیروهای جهادی بومی هستند.


به گزارش جهان نیوز، سردار غلامی، سازمان بسیج سازندگی اظهار داشت: بسیج و رده های مرتبط با آن در مورد سیل گلستان و مازندران اقدامات گسترده‌ای انجام دادند. با توجه به تجربه بسیج در حوادث غیرمترقبه مختلف همچون زلزله کرمانشاه، زلزله ورزقان و... آمادگی خوبی در مواجهه با اینگونه حوادث در تشکیلات بسیج به وجود آمده است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی که در مواجهه با سیل گلستان و مازندران رخ داد، ورود رئیس سازمان بسیج، سردار غیب پرور به منطقه و اتخاذ تصمیم جهت قرار دادن 15 استان به عنوان معین استانهای درگیر سیل همچون مازندران، گلستان و خوزستان از اقدامات کلیدی در این مورد است. به تبع، 7 استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قزوین، همدان، تهران، البرز و اصفهان به عنوان معین استان گلستان، 5 استان گیلان، اردبیل، تهران، زنجان و سمنان به عنوان  معین استان مازندران و 3 استان چهارمحال و بختیاری، لرستان و مرکزی نیز به عنوان معین استان خوزستان انتخاب شدند.

سردار غلامی بیان داشت : از دیروز استانهای مذکور وارد مازندران و گلستان شدند و با توجه به ضرورت کار منظم که لازمه عبور از مشکلات و حوادث این چنینی است، خط حدهای استانهای معین مذکور مشخص شد. تبعا این استانهای معین با نواحی حوزه مسوولیتی خودشان مرتبط شده و مستقر شدند و امکانات و تجهیزاتشان مثل فعال کردن آشپزخانه ها، نانواییها، تجهیزات مهندسی و عمرانی و... در این دو استان قرار گرفت.

رئیس سازمان بسیج سازندگی یادآور شد: تبعا خدمات رسانی و حل مشکلات با توجه ورود استانهای معین در منطقه، وارد فاز جدیدی شده و می‌شود. بیش از 4000نفر از گروه های جهادی در هر دو استان فعال هستند و عمدتا این گروه ها، نیروهای جهادی بومی هستند و نظر هم بر این است که کارها تا حد ممکن با همین گروه های جهادی بومی پیش برود، جز در مواردی که نیاز به نیروهای تخصصی مربوط در عرصه‌های خاص مختلف هست. توانمندی این استانها برای استفاده از نیروهای مردمی خودشان یک ظرفیت قابل توجه است.

سردار غلامی در پاسخ به این پرسش که دلیل و ثمره استفاده از نیروهای بومی چیست؟، بیان داشت:  یک رویکردی در سازمان بسیج است مبنی بر تشکیل گروه‌های جهادی محله محور در مناطق مختلف، از میان 11000 نیروی جهادی موجود، بیش از 4000 نفرشان نیروهای جهادی محله محور هستند. این گروه‌های جهادی محله محور با تعاملی که با مردم منطقه دارند، اتفاق و اتحاد خاصی با مردم جهت پیشبرد امور را صورت داده اند.

وی ادامه داد: این گروه‌های جهادی از گنبد کاووس، لایروبی منازل و مناطق را آغاز کردند و امروز نیز بخشی از بسیجیان خواهر استان مازندران در قالب لشکر حضرت زینب(س) امور خدمت رسانی را آغاز کردند. یکی از کارهای جدیدی هم که امروز آغاز شد  ورود گروه‌های جهادی دام پزشکی، بسیج مهندسین کشاورزی و بسیج عشایری که همراه با استقرار سردار عشایری(رییس سازمان بسیج عشایری) در منطقه است صورت گرفت.

رئیس سازمان بسیج سازندگی افزود: بسیج عشایری و بسیج دام پزشکی در میان گروه های عشایری استان گلستان حاضر شده و می‌شوند. به تبع، اقشار تخصصی مختلف نیروی بسیج به مرور وارد مسئله می‌شوند. تا الان 50 کامیون تریلر مقدار پشتیبانی استانهای معین مذکور از این استانهای سیل زده‌ای است که ذکر شد که این کمکها با توجه به بررسی میدانی نیازها و اولویتهای مردم مناطق آسیب دیده است.

سردار غلامی تصریح کرد: از نکات مهم دیگر که جزو تدابیر فرماندهان سپاه استانهای گلستان و استان مازندران محسوب می‌شود این است که از ظرفیت همه پایگاه ها و حوزه‌های مقاومت برای توزیع امکانات و نیازمندیهای مردم بهره بردند. این توزیع امکانات حتما باید توسط ساختارهای بومی که از منطقه و نیازهای آن شناخت دارند صورت بپذیرد. پس، الان هم یک شبکه بومی توزیع و آشنا به منطقه، فعال شده است و هم ظرفیت استانهای معین را با این نیروهای بومی منطبق و هماهنگ کرده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از دغدغه های این روزها و احوال مردم، توزیع عادلانه و مکفی ملزومات است. تدابیرتان برای این امر چیست؟،گفت:  سیستم طراحی شده ما بدین نحو است که در این دو استان(مازندران و گلستان) 12 استان به کمک آمده و امکانات خودشان را آورده تا با توجه به نقاط مشخص و معین، با شبکه مردمی و پایگاه های بومی و... به توزیع ملزومات و امکانات بپردازند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان داشت: به طور طبیعی در این گونه مقاطع، خود مردم در حد توانشان داشته‌ها و ملزوماتی را به منطقه آروده و توزیع می‌کنند. این جنس اقدامات که خودجوش هستند در مدار توزیع عادلانه امکانت که ذیل طرح مذکور است می‌گنجد. ما نمونه ای از سیستم توزیع عادلانه را در ماجرای سرپل ذهاب تجربه کردیم که نیروها و استانها در آن زمان، دفترچه هایی برای  فهرست و برآورد مناطق و گروه‌های تحت پوشش شان توزیع کردند و تخصیص امکانات براساس این دفترچه ها صورت می‌پذیرفت.

سردار غلامی در باره اینکه  با توجه به درگیر شدن بسیاری از استانهای دیگر به حادثه سیل و بارندگی غیرکنترل شده، کدام استان های دیگر مورد توجه شما قرار خواهند داشت؟گفت: یکی از اولویتها استان خوزستان است. برخی نقاط هم مثل پل دختر در استان لرستان و بخشهایی از استان فارس مورد توجه است که باید با توانمندیهای خود این استانها به دلیل کم بودن حجم مشکلات پیش آمده در آنها و ظرفیتهای مطرح، به پاسخ این امور پرداخت. اما نکته این است که گستردگی کار در دو استان مازندران و گلستان به نحوی است که باید استانهای دیگر به کمک آمده تا مسئله برطرف بشود.

منبع: فارس


کد مطلب: 679250

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/679250/فعالیت-۴۰۰۰-گروه-جهادی-مناطق-سیل-زده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com