سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

5 سد کردستان سرریز شد/ سدچراغ‌ویس پرخطرترین سد کردستان

دوشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 679092
معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: پنج سد استان سرریز و برخی از سدهای دیگر استان هم در آستانه سرریز شدن هستند.
۵ سد کردستان سرریز شد
به گزارش جهان نيوز، محمد معززاده مردوخی پیش از ظهر امروز در شورای هماهنگی مدیریت بحران کردستان اظهار کرد: تراز آب تمامی رودخانه‌های استان کردستان در حال افزایش بوده و برای جلوگیری از بحران‌های جدی باید هشدارهای لازم به مردم به منظور دور شدن از حریم رودخانه‌ها داده شود.

وی اضافه کرد: سدهای سورال، زیویه، گاران و عباس‌آباد بانه سریز کرده و برخی از سدهای دیگر استان نیز در آستانه سرریز شدن است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: 96 درصد حجم سد قشلاق سنندج پر شده و در حال حاضر تنها 9 میلیون مترمکعب از حجم آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه 93 درصد حجم سد گاوشان پر و 39 میلیون متر مکعب ظرفیت آن باقی مانده است، اضافه کرد:  85 درصد حجم سد آزاد هم در حال حاضر پر شده و 46 میلیون متر مکعب ظرفیت آن باقی مانده است.

معززاده‌مردوخی اظهار کرد: آستانه سرریز شدن سد چراغ‌ویس سقز 47 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر  34 درصد آن پر شده و در حال حاضر 19 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد.

وی نسبت به خطرآفرین بودن این سد در صورت سرریز شدن خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برخی از روستاهای نزدیک این سد تاکنون تملک نشده است اگر حجم آب از ظرفیت 19 میلیون متر مکعب ظرفیت باقیمانده فعلی تجاوز کند خطر آسیب به روستاها افزایش خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: با توجه به این موضوع سد چراغ‌ویس سقز یکی از سدهای پرخطر استان است.

معززاده‌مردوخی گفت: تنها برای پرداخت خسارات روستای میره‌ده نیاز به 150 میلیارد ریال است.

وی با تاکید براینکه در روزهای آینده با توجه به استمرار بارش‌ها شاهد سرریز شدن سایر سدهای استان خواهیم بود، گفت: انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد در بحث اطلاع‌رسانی گسترده به مردم و کاهش آسیب‌های پایاب سدها کمک کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *