کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت دلش را به آمریکا و اروپا گره زده است

5 فروردين 1398 ساعت 9:22

70 درصد مشکلات خودتحریمی ناشی از مدیران ضعیف است/ دولت دلش را به آمریکا و اروپا گره زده است.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام احمد سالک در رابطه با نکات و مسائل مهم پیش روی کشور در سال 98، اظهار کرد: نکته اول وجود ظرفیت‌های فراوان معادن و ظرفیت‌های بسیار مهم سرمایه‌ای کشور مانند نفت، گاز، طلا، نقره و است که بخش عظیمی از این ظرفیت‌ها کشف نشده و باید کشف شود که کار بسیار بزرگی در این جهت نیاز است پس وجود ظرفیت‌های معدنی در داخل کشور مسأله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دوم ظرفیت نیروهای جوان، انقلابی و مؤمنی است که در سطح کشور و در بخش‌های مختلف وجود دارد و نمی‌توان این سرمایه عظیم را در کشور جوانی مانند ایران نادیده بگیریم، همانطور که مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چندین مرتبه اسم جوانان را آوردند و فرمودند که بار سنگین این مسأله به دوش جوانان این کشور است.

وی ادامه داد: نکته سوم، وجود تجربه 40 ساله است که البته تجربه کمی نیست؛ در بخش‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی مشکلاتی داریم که باید در سال 98 در بخش بودجه و برنامه‌ریزی کشور برطرف کنیم و این نکته قابل توجهی است که دستوراتی هم در این رابطه داده شده است.

بانک‌ها مانع رشد تولید ملی
سالک نکته چهارم را شعار امسال که رونق تولید است می‌داند و عنوان کرد: باید موانع رونق تولید ملی را شناسایی کنیم و با آن‌ها مقابله کنیم؛ یکی از موانع بانک‌ها هستند که بی‌رحمانه به دلیل تملیکی که مرتب انجام می‌دهند، اجازه نمی‌دهند رشد تولید ملی صورت بگیرد و برای کشور یک مصیبت شده‌اند، تمام کشورها در حالت اضطرار، بحران و رکود اقتصادی، بانک‌ها با یک نرخ پایین، به کمک آن‌ها می‌آیند ولی ما در ایران شاهد این وضعیت نیستیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در ادامه متذکر شد: مانع بعدی وجود مواد اولیه است که در خارج از کشور چندین برابر فروخته می‌شود و در داخل هم انتظار دارند به همان قیمت بفرشند و اینگونه ما قدرت رقابت نخواهیم داشت؛ این مانع نیز باید برطرف شود و مواد اولیه تولیدی داخل کشور در اختیار مراکز تولیدی قرار بگیرد.

وی مانع بعدی را حجم نقدینگی معرفی کرد و تصریح کرد: این حجم نقدینگی باید به مراکز تولیدی از جمله کارخانجات و مراکز مختلفی که داریم وارد شود و رشد تولید را سرعت ببخشد؛ همچنین مانع بعدی رونق تولید ملی، بازاریابی است که وزارت خارجه پس از فرمایش مقام معظم رهبری، معاونت اقتصادی پیدا کرد ولی تا این لحظه شاهد هستیم که این معاونت نتوانسته در دنیا بازاریابی قوی ایجاد کند و این مطلب بسیار مهمی است که باید توجه شود.

70 درصد مشکلات خودتحریمی ناشی از مدیران ضعیف اقتصادی است
سالک همچنین خاطرنشان کرد: اگر تأثیر تحریم‌های اقتصادی را درصد بدهیم، حدود 30 تا 35 درصد اثر داشته است ولی حدود 70 درصد مشکلات به خاطر خودتحریمی مدیران ضعیفی است که در مراکز مختلف اقتصادی نشسته‌اند؛ مدیران که میدانی نیستند و استاد دانشگاه اقصاد را در استانداری سرکار گذاشتند که بحث اقتصاد میدانی را حل کند ولی نمی‌تواند و این شخص باید سر کلاس برود و درس بدهد؛ اینجا یک فرد متخصص میدانی نیاز دارد و در این قضایا نباید با کسی تعارف داشت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از اینکه شاهد یک باندبازی در نصب و عزل مسؤولان هستیم، بیان کرد: در بحث همین سیلابی که در گلستان به وجود آمد و استاندار آن، خارج از کشور بوده، نشان می‌دهد که استاندار با بینش و با برنامه‌ای نبوده و نباید در این ایام وظایف خود را رها کند و برود؛ این موضوع بسیار مهم است حتی با وجود اینکه وزارت کشور هم به او اجازه داده باشد که البته با وزارت کشور هم باید برخورد کرد که چرا این کار انجام شده است، ولی او نباید چنین کاری می‌کرد.

دولت دلش را به آمریکا و اروپا گره زده است
وی در ادامه مطرح کرد: مسأله بعدی که در مقابل ماست، مسأله قانون است و معتقدیم که مجلس با تصویب قوانینی مثل قانون رشد تولید ملی و رقابتی، قوانین کسب و کار حلال، قوانین دیگر اصل 44 و غیره، برای دولت ریل‌گذاری کرده است ولی دولت نتوانسته است از آن استفاده کند.

سالک ادامه داد: مهم‌تر از همه این‌ها، 24 سیاست اقتصاد مقاومتی است که ما شاهد بودیم که دولت به آن معنای وسیع کلمه به میدان نیامد، دلیلش هم این است که دلش را به اروپا و آمریکا بسته است و اقتصاد داخل کشور را با برجام با آمریکا و اروپا گره زده و این مصیبت‌ها به سر مردم وارد آمد و ضعف مدیریتی حتما باید برطرف شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان اعلام کرد: نمی‌توانیم به بیگانگان تکیه کنیم زیرا آن‌ها آدم‌های دروغگو و مکاری هستند که فقط منافع خودشان را در نظر می‌گیرند و باید به این مسأله مهم دقت کرد؛ باید برای پیشرفت به مشارکت مردمی و ظرفیت‌های داخلی خودمان تکیه کنیم و این به معنی قطع رابطه با دنیا نیست بلکه باید ارتباطاتمان را با دنیا و 15 کشور همسایه  نیز تقویت کنیم.

منبع: فارس


کد مطلب: 679056

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/679056/دولت-دلش-آمریکا-اروپا-گره-زده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com