جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۸
۳۰
نظر کارشناسان درباره اقتصاد کشور؛

مردم نگران بازار شب عید هستند/ دولتمردان مشکل را به گردن آمریکا می‌اندازند

سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 675369
به نوعی یله و رها بودن بازار در این روزها مشاهده می شود. تدبیرهای دولت هم نتوانسته نتیجه بخش باشد. لااقل دربازار فعالیت اثربخش خاصی مشاهده نمی شود و «تقریبا هیچ» نتیجه این تدبیرهای ناامید کننده است.
مردم نگران بازار شب عید هستند/ دولتمردان مشکل را به گردن آمریکا می‌اندازند
گروه سیاسی جهان نيوز- امیر حمزه نژاد: سال 97 هم با همه مشکلاتش در حال سپری شدن است و به استقبال شب عید می رویم. پیشتر جهان‌نیوز در گزارشی مبسوط نسبت به مشکلات اقتصادی کشور که ممکن است به بازار شب عید هم کشیده شود هشدار داده بود. التهابات اقتصادی از اوائل سال جاری با موج گرانی دلار شروع شد و به دیگر بازارها رخنه کرد. حالا دلار در کانال 11 الی 13 تومان در نوسان است و قیمت بقیه کالاها از جمله خودرو، گوشت و ... جدای از دلار در حال رشد سرسام آوری هستند.

بازار عید در حالی در تلاطم است که برخی از اقشار ضعیف جامعه ازجمله کارگران با مشکلات مختلف معیشتی و تامین مایحتاج خود روبرو هستند. عدم توانایی دولت در مدیریت موج گرانی‌ها تا به امروز محرز است و مردم در حوزه اقتصادی این موضوع را به خوبی لمس می کنند. کارشناسان هم مطرح می کنند که بی کفایتی در مدیریت اقتصادی که از اوائل سال با موج های مختلف گرانی همراه بوده است بعید نیست که بازار شب عید را هم فرا بگیرد.

در همین رابطه، «حسین سلیمی» نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بیان می کند: « تنظیم بازار شب عید موضوعی نیست که بتوان در این زمان اندک از پس آن بر آمد. از این رو با توجه به افزایش قیمت‌های فعلی، حتی بخش خصوصی نیز نمی‌تواند تا شب عید بازار را سر و سامان دهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که مردم و دولت از هم دور شده‌اند و اعتماد مردم از دولت و مسوولان سلب شده است‌. حتی رابطه دولت و بخش خصوصی نیز در شرایط فعلی مناسب نیست و نتیجه خاصی از آن حاصل نشده است‌.»

همچنین « فتح‌الله بیات»، رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار کرد: «سفره کارگر خالی است‌. معیشت آنان در تنگناست. با این وجود مشکلات هر روز افزون‌تر می‌شود و دولت در این باره سکوت اختیار کرده است‌. وقتی آخر سال درباره دستمزد صحبت می‌کنیم و به دلیل شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید، افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حقوق کارگران را مطرح می‌کنیم کارفرمایان آشفته می‌شوند ولی اگر خودشان قیمت اجناس و کالاهایشان را بالا ببرند کارگران نباید اعتراض کنند.»

به نوعی یله و رها بودن بازار در این روزها مشاهده می شود. تدبیرهای دولت هم نتوانسته نتیجه بخش باشد. لااقل دربازار فعالیت اثربخش خاصی مشاهده نمی شود و «تقریبا هیچ» نتیجه این تدبیرهای ناامید کننده است. در حوزه خودرو شاهد آن هستیم که با وجود پیش فروش‌ها نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه حالا می بینم که قیمت برخی از خودروها حالا پرواز می کنند و  نجومی می شوند. درحالی که پیشتر با همین قیمت ها می توانستیم خودرو خارجی لوکس خریداری کنیم حالا باید پرایدی که از رده خارج شده را خریداری کنیم!

بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که مشکل کمبود مواد غذایی نیست و بحث بیشتر پیرامون توزیع اقلام و کالاهاست. در همین رابطه «حسن صابری»، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار بیان می کند: « بخشی از ذخیره‌سازی سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید انجام شده و جای نگرانی در این زمینه نیست، سایر میوه‌ها نیز به وفور تولید شده است و مشکلی از این لحاظ نخواهیم داشت. با روند جاری قیمت میوه در بازار تا قبل از شب عید با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی روبه‌رو خواهد بود.»

وی می افزاید: « برای رفع نیاز بازار نیازی به واردات نیست و این در حالی است که طی سال گذشته این صنف بیش از ۱۱۰ میلیون دلار صادرات داشته و این رقم در سال جاری نیز محقق خواهد شد.»

در اقلام اساسی که مردم نیازمند و ناچار به خرید این کالاها هستند قیمت‌ها افزایش یافته و اما از خریداران کاسته نشده است اما در سایر بازارها درحالی که باید رونق شب عید کسب و کارها را سامان ببخشد، شاهد رکود تورمی هستیم.

در همین راستا، «رسول شجری» رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز مطرح می کند: «با توجه به کاهش قدرت خرید عموم افراد جامعه، بازار با رکود مواجه شده و آن‌طور که باید، تقاضایی برای خرید شب عید در بازار ایجاد نشده است و می‌توان مدعی شد که خرید شب عید هنوز آغاز نشده است.»

اما دولتمردان دیگر پاسخ صریحی به این روند تلنبار شدن مشکلات روی مشکلات نمی دهد. قصه جای خالی سخنگوی دولت دیگر بسیار کهنه و تکراری است و چندین بار رسانه‌ها از جمله جهان نيوز به این موضوع پرداخته است که ‏حدود هفت ماه است که دولت ‎سخنگو ندارد و در برخی از محافل خبری و رسانه‌ای این رفتار دولت در خصوص عدم پاسخگویی مناسب به افکارعمومی اینگونه تحلیل می‌شود که در این شرایط بد اقتصادی دولت چندان تمایلی به پر کردن این خلاء ندارد!

البته از سوی دیگر دولتمردان بازی را به زمین آمریکا کشیده اند. تحریم ها و اینکه آمریکا سبب بروز چنین مشکلاتی در اقتصاد کشور شده است از یک سو شاید قابل باور باشد اما نمی توان از سوء مدیریتی که در بازار مشاهده می شود چشم پوشی کرد. ایران کشوری است که به تحریم‌ها عادت کرده و پیشترها هم تحریم های مختلف را علیه کشورمان دیده‌ایم اما تا به این میزان از بهم ریختگی بازار و تورم سرسام آور را مشاهده نکرده بودیم. موضوعی که به وضوح گفته کارشناسان که سوء مدیریت در توزیع مناسب اقلام مورد نیاز مردم را علت اصلی این نابه سامانی بازار می دانند، تایید می کند.

در تنظیم بازار گوشت که حتی کار به اینترنتی فروختن آن هم انجامید و با شکست مواجه شد و حالا صف های طویل برای گوشت‌های یخی ایجاد شده یکی از همین موارد است. برخی این روزها به طنز مطرح می کنند که دولت یک کار برای بی کارها بوجود آورده که در صف ها می ایستند وگوشت یخ زده خریداری می کنند و به رستوان ها می فروشند. دولتمردان در این عرصه به جای پاسخگویی درباره تنظیم بازار مشکلات را به گردن کدخدایی که قبلا با آن سر سازش و مذاکره داشتند، می اندازند و مشکلات هر روز با موج گرانی های جدیدی مضاعف می شود و همان آش و همان کاسه تکرار می شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
بهروز
Iran, Islamic Republic of
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست زیرا همه کالاها اعم از برنج و گوشت و مرغ و غیره موجود است اما دولت توان توزیع مناسب کالاها را ندارد و باعث ایجاد صف گوشت یخی و غیره شده است .
Iran, Islamic Republic of
....
بابائی
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی عامل اصلی همه مشکلات درسراسرکشور است، نه آمریکا
Iran, Islamic Republic of
سر مردم کلاه میگذارند مشکلات کشور هیچ ربطی به آمریکا ندارد مسولان بی عرضه هستند
Germany
کریپتوها در تیررس FATF

وضع قوانین جدید بر ارزهای دیجیتال درگروه ویژه اقدام مالی به منظور جلوگیری از پولشویی و عدم اختصاص خدمات بانکی به شرکت‌های سرویس‌دهنده ارزهای دیجیتال خبر بسیار مهمی است که فعالان این بخش باید آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن را به دقت زیر نظر بگیرند صبر کنید با عدم تصویب fatf اوضاع از این هم بدتر میشه
هشدار جدی
Iran, Islamic Republic of
FATF جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و پیوستن به آن باعث هوشمند شدن تحریم ها و تنگ تر شدن حلقه تحریم ها و به تبع آن افزایش نرخ ارز خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
من با نظر شما موافقم اینها تایید نمیکنند هرکس سرمایه کوچلویی داره از بانکها بیرون بکشه وتبدیل کنه که امیدی به اینها نیست .
بابائی
Iran, Islamic Republic of
مدیران دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون هیچ کاری مردم ایران و کشور نکردند و همچنان نیزادامه دارد.
مشکل اصلی اقتصادی مردم به خاطرناتوانی، بی مدیریتی و بی نظارتی دولت روحانی است.
دولت روحانی مردم ایران را گرفتار کرده است.
دولت روحانی کشور را گرفتارکرده است.
لطفا نخرید
Iran, Islamic Republic of
از مردم با شعور و فهیم ایران تقاضا می کنم به پویش نخریدن آجیل شب عید بپیوندند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
صحیح است صحیح است
Iran, Islamic Republic of
علي بركت اله
بابائی
Iran, Islamic Republic of
گزارش اختصاصي؛
استقبال مردم عراق ار کالاهاي ايراني
به علت استقبال مردم عراق از کالاهاي ايراني اين کشور از ظرفيت مناسي براي سرمايه گذاران و تجار ايراني برخوردار است.

تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

به علت استقبال مردم عراق از کالاهاي ايراني اين کشور از ظرفيت مناسي براي سرمايه گذاران و تجار ايراني برخوردار است.

{$sepehr_media_3249704_400_300}

مصاحبه ها:
1-خانم ، شهروند عراقی
2-رعد محسن فروشنده مواد غذائی ایرانی در شهر نجف
3-شهروند عراقی
4-دکتر ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق
5-فواد خالدی نماینده شرکت پگاه در بغداد
6-محمد علی صالحی مدیر کارخانه شرکت کاله در کربلا
بابائی
Iran, Islamic Republic of
کشف احشام قاچاق در کازرون
۲ دستگاه خودرو حامل ۱۴۵ راس احشام قاچاق در کازرون کشف شد.

تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱

کشف احشام قاچاق در کازرونفرمانده انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی شهرستان کازرون پس از اطلاع از اینکه عده‌ای قاچاقچی در حال انتقال و جا به جایی تعداد زیادی دام قاچاق هستند، رسیدگی به موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.
سردار گودرزی افزود: ماموران پس از کسب مجوز قضائی، ۲ دستگاه کامیون و وانت نیسان حامل دام قاچاق را شناسایی و در یک عملیات ضربتی موفق به توقیف آن‌ها شدند.
وی تصریح کرد: در بازرسی از این خودروها، ۱۴۵ راس دام قاچاق به ارزش ۲ میلیارد ریال را توقیف کردند.
فرمانده انتظامی فارس گفت: در این خصوص ۲ نفر دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

سردار نقدی در گفتگو با مهر:
اعتماد مسئولان به دموکرات‌های آمریکا به دلیل تحلیل غلط‌شان بود
اعتماد مسئولان به دموکرات‌های آمریکا به دلیل تحلیل غلط‌شان بود

معاون فرهنگی سپاه با بیان اینکه مشکل اقتصادی با روابط خارجی حل نمی‌شود، گفت: عده‌ای فکر می‌کردند اگر دموکرات‌ها در آمریکا سرکار بیایند به برجام پایبند خواهند ماند.

سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که به بدعهدی‌های باراک اوباما در قبال برجام اذعان کرده بود (اینجا بخوانید)، اظهار داشت: اینکه عده‌ای فکر می‌کردند اگر دموکرات‌ها رهبری آمریکا را در دست داشتند به برجام پایبند بودند، به دلیل تحلیل سرتاپا غلط است.

وی ادامه داد: آنهایی که فکر می‌کنند مشکل اقتصادی کشور با روابط خارجی حل می‌شود، تحلیل تماماً اشتباهی دارند.

سردار نقدی گفت: برخی مسئولان در دولت، دستگاه دیپلماسی، مجلس شورای اسلامی و دیگر سازمان‌ها با وجود گذشت چندین سال همچنان تحلیل‌های غلطی دارند. اینها بروند تحلیل‌های سرتاپا غلط خود را اصلاح کنند. مسئولان باید به دنبال عملی کردن بیانیه مهم مقام معظم رهبری باشند.

معاون فرهنگی سپاه با بیان اینکه آمریکا با همه کشورهایی که مذاکره کرده از موضع بالاتر و استکباری سخن گفته است، ادامه داد: تاریخ نشان داده آمریکایی‌ها هیچگاه به عهد خود پایبند نبوده و پیمان‌های بین‌المللی که خود آنها را ایجاد کرده‌اند مانند مباحث تجارت جهانی را برهم زده‌اند.

سردار نقدی در ادامه با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت: جان کری ۶ ماه پیش اعلام کرد برنامه دولت آنها هم این بوده که برجام را اجرا نکنند و اروپایی‌ها را هم با خود همراه کنند اما ترامپ عجله کرده و قبل از اینکه اروپایی‌ها را با آمریکا همراه کند، از برجام خارج شده است.

وی افزود: دلیل انتقاد جان کری از ترامپ این است که عجله کرده و پیش از همراه کردن اروپایی‌ها از برجام خارج شده است. این سخنان مشخص می‌کند که در عهدشکنی و بدعهدی میان دموکرات و جمهوری خواه در رهبری آمریکا تفاوتی وجود ندارد، این اعتراف بیان حقیقتی بود که برای پاسخ به افکار عمومی آمریکا توسط جان کری اعلام شده است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
ما از خیر پسته گذشتیم
اما نمی توانیم از خیر مرغ پرورشی(کارخانه ای)
بگذریم
نمی توانیم کدی تماته(کدو و گوجه فرنگی) نخوریم
و......
Iran, Islamic Republic of
...
عامر
Iran, Islamic Republic of
ناتواني و سؤمديريت كه در كشور هميشه بوده است ...
صابر
Iran, Islamic Republic of
بعد از پایان جنگ تحمیلی تا امروز هرگز صف گوشت یخی و غیره نداشتیم .
Iran, Islamic Republic of
چرا در باره تخلف صدا وسیما در نظر سنجی چیزی منعکس نمیکنید
Iran, Islamic Republic of
مردم نگران شب عيد نباشند اجيل شده 150000 تومان
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
اطلاق سوء مدیریت به این مورد صحیح نیست، بلکه موضوع فقدان مدیریت است که آن نیز جزئی از نقشه براندازی بشمار میرود.
عمار
Iran, Islamic Republic of
-خریدآجیل =نمک پاشیدن به زخم مستمندان
کمپین نه به خرید آجیل
-لطفا همه شرکت کنید دربروز گرانی ها که سود اصلی آن برای مافیااست بهترین راه اتحاد ملت وراه انداختن کمپین عدم خرید است تاقیمت اجناس متناسب شود.
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
نخر. طوری نمیشه، همه را صادر میکنم به ترکیه ، میرم آنتالیا ویلا میخرم.!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
....
Germany
...
علی
United States
....
علی
United States
....