جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۹
ماندگاری بار روانی روی دوش مردم

دولت دیگر نمی‌خواهد سخنگو داشته باشد؟

پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 673559
در رسانه‌ها گمانه زنی های مختلفی درباره گزینه های احتمالی پست سخنگویی دولت مطرح شده است که تا به امروز هیچ کدام محقق نشده و در حد گمانه زنی باقی مانده است.
دولت دیگر نمی‌خواهد سخنگو داشته باشد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: پس از اینکه «محمد باقر نوبخت» برای دومین بار از سمت سخنگویی دولت انصراف داد تا به قول خود تمرکز بیشتری بر روی سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، جایگاه سخنگویی دولت خالی ماند.

حالا حدود هفت ماه است که دولت سخنگو ندارد و در برخی ازمحافل خبری و رسانه‌ای این رفتار دولت در خصوص عدم پاسخگویی مناسب به افکارعمومی اینگونه تحلیل می شود که در این شرایط بد اقتصادی دولت چندان تمایلی به پر کردن این خلاء ندارد.

اگرچه تا به امروز برخی از دولتمردان از جمله «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور و خود «محمد باقر نوبخت» سخنگوی سابق دولت سعی دارند به نوعی کمبود این پست را جبران کنند اما برای رسانه‌ها و مردم سخنگوی رسمی جایگاه دیگری دارد.
درواقع سخنگوی رسمی موضع کلی و جزئی دولت درباره امور را به طور کاملا شفافی مطرح می کند؛ در حالی که سخنگویان غیررسمی دولت اغلب در جایی که چندان پاسخی ندارند، کاملا طبیعی از پاسخ صرف نظر می کنند.

در شرایطی که فرد سخنگو وظیفه دارد موضع همه جانبه دولت را درباره مسائلی مانند افزایش نرخ ارز و کالاهایی مانند خودرو پراید بدون هیچ ابهامی مطرح کند. حتی وزیر می تواند موضوع زیر مجموعه خود را به مقام بالاتر و تصمیم کلی دولت ارجاع دهد اما سخنگو ملزم به پاسخگویی است و وظیفه دارد موضع رسمی و کلی دولت را با جزئیات مطرح کند.

امروز مردم به شدت به دنبال دانستن در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و همینطور اینکه دولت چه برنامه‌ای برای ساماندهی بازار کالاهای مختلف دارد، هستند. این سردرگمی سبب شده تا کنش های اقتصادی مردم در موج‌های گرانی کالاها نیز منفعلانه و حتی آسیب زا به وضعیت اقتصادی کشور و خودشان باشد.

در خصوص خرید فوری برخی از خودروها مشاهده کردیم که مردم چه هجومی آوردند تا کالایی که تا چند ماه پیش بسیار پایین تر از این قیمت بود را خریداری کنند. جالب اینجاست که همین موارد بیشتر از اینکه به کاستن تب و تاب بازار کمک کند به التهاب اقتصادی می انجامد.

از سوی دیگر درحالی که قیمت ارز رو به سوی 19 هزار تومان داشت و رکود تاریخی زد بعد از مدتی کاهش یافت و به کانال قیمت 11 هزار تومان وارد شد اما در بازار نه تنها اجناسی که همراه با ارز گران شده بودند کاهش نیافتند بلکه حالا می بینم که این اجناس گوی سبقت گرانی را از دلار ربوده و حالا بدون هیچ استدلال جدی اقتصادی بعضا به طور روانی به طور سرسام‌آور افزایش می یابند.

در رسانه‌ها گمانه زنی های مختلفی درباره گزینه های احتمالی پست سخنگویی دولت مطرح شده است که تا به امروز هیچ کدام محقق نشده و در حد گمانه زنی باقی مانده است. از « اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور گرفته تا «علی ربیعی» وزیر برکنار شده دولت اسامی مختلفی برای انتخاب جهت انتصاب این سمت حساس نام برده شده است.

چندی پیش نام «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور که حالا به عنوان سخنگوی غیر رسمی دولت شناخته می شود نیز برای این پست یاد شد. حالا گفته می شود که یکی از وزرای دولت قرار است در جایگاه سخنگوی پاستورنشینان جای گیرد. با توجه به نزدیکی واعظی و جوان و خوشنام بودن وزیر ارتباطات، نام «محمد جواد آذری جهرمی» یکی از حدسیات رسانه‌هاست اما از حسد و گمان حتی حرف تا عمل راه زیادی باقی است.

با این احوال وشرایط آنچه مهم است اهتمام دولت برای انتخاب یک سخنگو برای پاسخگویی به افکار عمومی است. بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که بخش اغلب آشفتگی اوضاع اقتصادی کشور حباب و مربوط به جو روانی است و از این نظر یک سخنگوی خوب، هم می توان کمک حال دولت برای مدیریت امور و هم تاثیرگذار در ایجاد آرامش روانی جامعه برای گذر از این برهه حساس اقتصادی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا مشکل داشته باشیم مردم نگران ظریف بودند که این مرد هم بلند شد و مردم نگرانی دیگری ندارد. خدا رو شکر
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
سخنگو نیاز نداره صب که از خواب بلند شم تو خیابان قیمتها را می بینم که با شیب ملایم درحال افزایش بسوی قله دماونده علی برکت الله
و تورم 300درصد از نظر حقوق دان اعظم نه سرهنک 30درصده
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
در نهاد ریاست جمهوری جنگ قدرت بر پا است استعفای وررا یکی از آنها انه
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سخنگو میخواهیم چه کار، این جوری خیلی راحتتره برای دولتی که خود را پاسخگوی افکار عمومی نمیدونه چه نیازی به استفاده از سخنگو است؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مگر ما این چند سال سخنگوی دولت داشتیم که بعد از این داشته باشیم ایشان قبلا مسئول لبخند درمانی داخلی بودند و ظریف هم برای خارج کشور لبخند درمانی میکردند حالا....