پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

تور خاورمیانه‌ای پمپئو با اهداف ضد ایرانی

يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب: 665474
وزیر امور خارجه آمریکا همچنان در حال سفر به کشورهای مختلف خاورمیانه است و برآیند صحبت‌های وی در چند روز گذشته نشان می‌دهد هدف اصلی وی از انجام تور خاورمیانه‌ای صرفا مقابله با ایران بوده است.
تور خاورمیانه‌ای پمپئو با اهداف ضد ایرانی
به گزارش جهان نيوز، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا تور خاورماینه ای خود را از هفته گذشته آغاز کرده و در سفر به مصر با انجام یک سخنرانی سیاست خارجی جدید واشنگتن در حوره خاورمیانه را تشریح کرد.

نکته عجیب در خصوص صحبت های پمپئو آن است که وی اشاره چندانی به بحران‌هایی همچون جنگ یمن و یا تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه نداشته و بجای آن در خصوص افزایش فشارها بر ایران و لزوم مقابله جدی تر با افراط گرایی سخن گفته است.

وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب پس از دو توقف در اردن و عراق وارد قاهره شد و روز جمعه در یک سخنرانی در پایتخت مصر به تبیین خط‌مشی دولت آمریکا در خاورمیانه پرداخت و بخش بزرگی از سخنرانی خود را به مسئله مقابله با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه اختصاص داد.

وی حتی در سخنرانی خود در قاهره از نحوه برخورد آمریکا با اعتراضات سال ۸۸ در ایران انتقاد کرده و مدعی شده که دولت اوباما هیچ کاری را در این خصوص انجام نداده و از معترضان حمایت جدی نکرده است.

پمپئو در سفر خاورمیانه ای خود گفته است: تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران قوی‌ترین تحریم ها در تاریخ هستند و تا زمانی که ایران سیاست‌هایش- که ایالات متحده و جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند- تغییر ندهد این تحریم‌ها تشدید خواهد شد.

او در ادامه چند کشور عربی از جمله امارات، عربستان، کویت، عمان و اردن را نام برد که به گفته او، همگی در مهار ایران مشارکت کرده‌اند.

مایک پومپئو گفته که تلاش‌ها برای مهار ایران به خاورمیانه ختم نمی‌شود و از کره جنوبی تا لهستان همگی به این کارزار کمک کرده‌اند.

تلاش برای دور کردن قطر از ایران
یکی از اهداف اعلام نشده تور خاورمیانه ای پمپئو که سفر به قطر نیز در آن قرار دارد دور کردن قطر از ایران است. پمپئو امروز یکشنبه در سفر به قطر قرارداد توسعه پایگاه العُدید را امضا کرد.
پیشتر قطر از انجام مذاکراتی با واشنگتن برای تبدیل شدن پایگاه هوایی العدید آمریکا به پایگاهی دائمی در خاک این کشور خبر داده و اعلام کرده بود که  به منظور تبدیل کردن پایگاه هوایی العدید، بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خارج از این کشور، به پایگاهی دائمی، با مسئولان واشنگتن بحث و تبادل نظر کرده است.

این اقدام پس از گذشت بیش از یک سال از ایجاد بحران دیپلماتیک در شورای همکاری خلیج فارس میان قطر با امارات و عربستان به بهانه حمایت دوحه از تروریسم صورت گرفت.
پایگاه العدید در سال ۲۰۰۵ در حالی در قطر تاسیس شد که آمریکا در پی درخواست عربستان از واشنگتن برای ترک این کشور پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱، به دنبال پایگاهی جایگزین در منطقه می‌گشت.

از سال گذشته و با شدت گرفتن بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، قطر به ایران نزدیک شد و این امر به مذاق عربستان سعودی و آمریکا خوش نیامد. در طول یک سال گذشته تلاش های زیادی برای دور کردن دوحه از تهران انجام شده اما نتیجه چندانی دربر نداشته از همین رو پمپئو در سفر جدید خود به دوحه تلاش کرد تا با دور کردن قطر از ایران ارتباطات منطقه ای تهران را به حداقل ممکن برساند.

نشست لهستان با هدف آچمز کردن اروپا
پمپئو در تور خارومیانه ای خود همچنین از برگزاری نشستی علیه ایران در کشور لهستان خبر داد و بدنبال آن فاکس‌نیوز روز جمعه، ۲۱ دی‌ماه، به نقل از مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از برگزاری اجلاسی جهانی «درباره ایران» در ماه آینده میلادی خبر داد.

این اجلاس جهانی که ایالات متحده میزبانش خواهد بود و شبکه فاکس‌نیوز آن را «ادامه کارزار فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی توصیف کرده است قرار است یک ماه دیگر در کشور لهستان برگزار شود.

فاکس‌نیوز در گزارش خود هدف از برگزاری این اجلاس را به از قول وزیر خارجه آمریکا به طور مشخص «ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر نفوذ منطقه‌ای ایران» عنوان کرد.
پمپئو در مصاحبه‌ای اختصاصی با فاکس‌نیوز نیز تاکید کرده که «یک عنصر مهم» در اجلاس ماه آینده که مورد بررسی قرار خواهد گرفت تضمین این است که «ایران اثر بی‌ثبات‌کنندگی [در منطقه] نداشته باشد».

به گفته پمپئو، «چند ده» کشور در اجلاس ۱۳ و ۱۴ فوریه، ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه، گردهم خواهند آمد، «کشورهایی از سراسر جهان».

وزارت امور خارجه آمریکا نیز جمعه در بیانیه تصریح کرده است که کشورهای شرکت کننده در این اجلاس منافع مشترکی در ایجاد ثبات در خاورمیانه دارند. در این بیانیه تاکید شده است که در این نشست بین المللی طیفی از مسائل حیاتی از جمله تروریسم، افراط گرایی توسعه موشکی و عدم اشاعه، امنیت و تجارت دریایی و تهدیدهایی که گروههای نیابتی متوجه منطقه می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

«اثر بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه عبارتی است که مقامات دولت دونالد ترامپ و شخص او بارها به‌ویژه در ارتباط با توافق اتمی برجام مورد تاکید قرار داده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا وقتی در اردیبهشت‌ماه سال جاری خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد گفت که این توافق آزمایش‌های موشکی ایران و اثر تهران بر منطقه و جهان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. از همین رو مقامات دولت آمریکا می‌گویند که کارزار «فشار حداکثری» را به راه انداخته‌اند تا در نهایت جمهوری اسلامی بار دیگر به پای میز مذاکره بیاید، مذاکره‌ای که قرار است به توافقی جامع‌تر از برجام ختم شود.

اما نکته مهم در این رابطه آن است که نشست لهستان در حالی برنامه ریزی شده که اروپا در تلاش برای اجرایی کردن تعهدات خود در قبال ایران در خصوص کانال مالی ویژه است.
در شرایطی که اروپا از سوی ایران متهم به کم کاری در خصوص عمل به تعهدات است برگزاری این نشست در یک کشور اروپایی می تواند به نوعی قراردادن متحدان برجام در برابر کار انجام شده باشد.

اروپائی ها در حرف از اقدام آمریکا در خروج از برجام و بازگرداندن تحریم های ایران ناراضی هستند اما برگزاری نشستی در خصوص فعالیت های منطقه ای ایران و مانور دادن بر روی مسائلی همچون توان موشکی ایران-امری که اروپا از گذشته درباره آن حساسیت داشته- درست در زمانی که این کشورها بدنبال اجرایی کردن تعهدات خود در قبال تهران هستند می تواند موجب همصدایی اروپا با آمریکا علیه ایران شود.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هیچ غلطی نمی توانند بکنند