پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴

ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت/ فشار بر ایران نتیجه ندارد

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۷
کد مطلب: 664750
«جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره آمریکا معتقد است که ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت و به اهمیت این توافق در کسب منافع آمریکا پی خواهد برد.
ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت
به گزارش جهان نيوز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چند هفته پیش اعلام کرده بود که قبل از پایان سال ۲۰۱۸، سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل دادوستد با ایران اجرایی خواهد شد.

دسامبر تمام شد و سال نو فرا رسید، اما سازوکار ویژه اروپا برای جبران خسارت‌های خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از زمان اعلام آن طی جلسه‌ای در نیویورک در اواخر سپتامبر ۲۰۱۸، SPV فراز ونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. موانع متعددی، از تهدیدات آمریکا گرفته تا عدم تمایل کشورهای اروپایی به میزبانی از آن، سر راه SPV قرار گرفته و اجرایی شدن آن را به تاخیر انداخته است.

از سوی دیگر، مقامات ایران به طور فزاینده از بی‌عملی اتحادیه اروپا انتقاد می‌کنند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به اروپا گفته که نمی‌تواند بدون خیس شدن شنا کند. یعنی اروپا برای جبران خسارت خروج کاخ سفید از برجام، باید هزینه بپردازد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز ضمن انتقاد از تأخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز و کار مالی موسوم به SPV پس از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در ایجاد ساز و کار مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طی مذاکرات ماه های گذشته این احساس کم کم جدی تر می شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی های جدی در اجرای SPV مواجهند.

وی سیطره دلار و همچنین در هم تنیدگی اقتصاد اروپا و آمریکا را از دلایل اصلی تأخیر در اجرای SPV خواند و افزود: اتحادیه اروپا و حتی سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام نیز در اسارت و گروگان اقتصاد آمریکا هستند، لذا لازم است که در جهت استقلال خود و برای ادامه حیات مستقلانه تصمیم بگیرند.

«جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در خصوص وضعیت مکانیسم مالی اروپا با ایران موسوم به SPV گفت: اینکه وضعیت این مکانیسم به کجا خواهد رسید چندان مشخص نیست.

وی افزود: با وجود اینکه سیاست آتی ترامپ در خصوص ایران نیز نامشخص است اما به نظر من برجام باید حفظ شود.

نماینده سابق کنگره آمریکا در ادامه یادآور شد: تصور من این است که پرزیدنت ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت. او به زودی متوجه خواهد شد که برجام توافقی است که باید به آن احترام بگذارد.

جیم اسلتری در ادامه تأکید کرد: پرزیدنت ترامپ به زودی متوجه خواهد شد که برجام بهترین تأمین کننده منافع امریکا و همه طرفهای امضاءکننده آن است.

وی یادآور شد: برجام نباید از بین برود و این را ترامپ به زودی درخواهد یافت. برجام را باید حفظ کرد و مسائل دیگر، باید مبتنی بر آن شکل بگیرد.

عضوشورای روابط خارجی آمریکا افزود: در واقع برجام باید مبنا و محور تصمیمات همه طرفهای امضاءکننده آن باشد و همه طرفها باید به آن پایبند باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: از این وضعیتی که آمریکا به وجود آورده باید تأسف خود و متأسف بود. امیدوارم عقلانیت در سیاست خارجی امریکا حاکم شود و از تنش با ایران دوری کنند.

جیم اسلتری در پایان گفت: حتی در این وضعیت بغرنج هم می توان به صلحی در خاورمیانه دست یافت که مبتنی بر تعهدات اعضای آن باشد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ترامپ رفت که دوباره برگردد
برای انتخابات 1400 برخواهد گشت
برای حمایت از اصلاحات آمریکایی ضد ایرانی
چقدر نتیجه خواهد گرفت؟
الله اعلم.
Iran, Islamic Republic of
...
علیرضا
با سلام و احترام خدمت رئیس جمهور محترم کشور عزیزم
جناب آقای روحانی (زیدعزه)

بعد از سلام و احترام از شما رئیس جمهور محترم و از جناب آقای ظریف تقاضا دارم که فریب این حرف‌ها و پدرسوخته بازی‌های آمریکایی ها را نخورید و خام آنها نشوید هیچ برگشتی در کار نخواهد بود و این مطالب برای فریب افکار عمومی و گول زدن جنابتان می‌باشد پس تقاضا دارم که حواستان را جمع کنید و وضع را از این که هست بدتر نکنید

السلام علی من اتبع الهدی
Iran, Islamic Republic of
این نصایح برای آدمهای خواب مفید است ولی خود را به خواب زده ها را مفید نباشد در این مورد میتوانم یک مقاله مفصل بنویسم.