پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

ظریف: اروپا وعده‌های کلامی به ایران را عملی نکرد

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۹
کد مطلب: 664732
وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای روز چهارشنبه گفته که اروپایی‌ها وعده‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام به ایران داده شد را عملی نکردند.
ظریف: اروپا وعده‌های کلامی به ایران را عملی نکرد
به گزارش جهان نيوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه بین‌المللی گفت که کشورهای اروپایی وعده‌های کلامی خود به ایران را عملی نکرده‌اند. 

مجری شبکه «ان‌دی‌تی‌وی» در ابتدای این مصاحبه نظر وزیر خارجه ایران را درباره مواضع هند در قبال فشارهای آمریکا علیه دهلی نو در قبال روابطش با تهران جویا شد.

«محمد جواد ظریف» در جواب گفت: «تاریخ روابط ما و هند به هزار سال قبل برمی‌گردد و مردم دو کشور از نظر فرهنگی خیلی شناخت خوبی نسبت به هم دارند، ما طی قرن‌ها روابط فرهنگی، سیاسی داشته‌ایم و با هم طی قرن‌ها تبادلات تجاری داشته‌ایم در نتیجه برای یک قدرت خارجی بسیار سخت است که وارد شود و در این روابط مداخله کند به ویژه وقتی که آنچه آمریکا خواستار آن شده است، نه فقط نقض قوانین بین‌المللی است بلکه همچنین دیگران را هم به نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل فرا خوانده است، هند یک موضع اصولی اتخاذ کرده و اعلام کرده است که تنها از تحریم‌های سازمان ملل تبعیت خواهد کرد و از تحریم‌های یکجانبه تبعیت نمی‌کند. همانطور که گفتید، فشارهای اقتصادی (علیه هند) وجود دارد و آمریکایی‌ها از همه ابزارها برای اعمال فشارهای غیرقانونی استفاده می‌کنند، اینگونه اقدامات اقداماتی است که هیچکس خواهان مشاهده آنها نیست چرا که سابقه‌ای در آینده ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه با قدرت‌های سیاسی و اقتصادی برای فشار آوردن به دیگران برای نقض قوانین بین‌المللی فشار بیاورند، چنین اقداماتی به ضرر خود این قدرت‌ها هم خواهد شد».
 
وی افزود: «روابط ما با هند، همیشه بریا ما مهم بوده است، هند یک همسایه مهم ما است، برای ما روابطمان با هند منحصر به مسائل اقتصادی نیست، ما نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای مشترکی داریم، از جمله در افغانستان و در حوزه خلیج فارس و یکی از دلایلی که من اینجا (در هند) هستم، همین است، ما حوزه‌های منافع مشترک زیادی با هند داریم».

ظریف ادامه داد: «همانطور که شما هم گفتید، به خاطر فشارهای آمریکا اقدامات اروپایی‌ها که قرار بود در راستای وظایف آنها در زمینه برجام و همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (2231) انجام شوند، هنوز تحقق نیافته است، آنها وعده‌های کلامی دادند اما متاسفانه از منظر اقدامات عینی این وعده‌ها را عملی نکرده‌اند البته ما با دیگر کشورها اقداماتمان را پیش برده‌ایم، به ویژه در رابطه با شرکای سنتی‌مان، کشورهای همسایه‌مان عراق افغانستان، ترکیه، روسیه و همچنین با چین و هند و دیگر کشورهای آسیایی (کارمان را به جلو برده‌ایم)».

مجری هندی در این مصاحبه از ظریف درباره تبادلات هند و ایران در آینده و نحوه مقابله آنها با فشارهای آمریکا در دراز مدت سوال کرد. 

ظریف جواب داد: «ما قادر بوده‌ایم که به رغم دیگر مواقع سخت هم راه‌های یبرای تعامل با هم پیدا بکنیم و من مطمئنم که ایران و هند قادر به یافتن راه‌ها برای ادامه تعاملاتمان هستیم به ویژه بخش‌های خصوصی دو کشور قادر به یافتن راه‌ برای دور زدن این اقدامات غیرقانونی آمریکا خواهند بود، بیایید به خودمان یادآوری کنیم که این اقدامات آمریکا، اقدامات غیرقانونی هستند و اینطور نیست که ما بخواهیم قانون را بشکنیم و اقدامات غیرقانونی بکنیم، ما در تلاش هستیم که از قلدری (آمریکا) دوری کنیم».

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف حالا شما دلواپس نشو! امضای کری تضمین است!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اروپا بدجوری سر کارتان گذاشت. موگیرینی هیچ کاری نکرد.