پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

حذف ۴صفر از پول ملی دو سال زمان می‌برد/مقدمات را فراهم می‌کنیم

دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 664183
رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به فرایند 2 ساله حذف چهار صفر از پول ملی در صورت تصویب دولت و تایید مجلس،گفت: پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می شوند.
همتی: حذف ۴صفر از پول ملی دو سال زمان می‌برد
به گزارش جهان نيوز، عبدالناصر همتی طی پیامی در فضای مجازی در خصوص لایحه پیشنهادی حذف ۴ صفر از پول ملی به ۵ نکته اشاره کرد و توضیحاتی نیز در این خصوص به شرح زیر ارائه داد.

در خصوص لایحه پیشنهادی برای حذف ۴ صفر از پول ملی چند نکته را باید توضیح دهم:

۱ ـ لازمه اجرایی شدن، تصویب دولت و تائید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

۲ ـ یک فرآیند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک ۲ سالی طول می کشد.

۳ ـ این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به کارگیری ابزارهای نوین سیاستهای پولی و شیوه های جدید و کارآمد، نظارت بر بانکها خواهد و عملیاتی شدن آن عملاً متاخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

۴ ـ بعد از قانونی شدن، پولهای جدید به تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس های فرسوده قبلی وارد چرخه می شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس های فعلی نخواهد بود.

۵ ـ اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفر ها وجهه پول ملی را در صحنه بین المللی ارتقاء می بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی است برای اصلاحات جدی اقتصادی.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این دولت توانایی تغییر نداره