يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰
۱۴
به بهانه اعدام «سلطان قیر»

دولت در مبارزه با فساد همراه دستگاه قضایی است؟

يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۵۶
کد مطلب: 660205
کار قوه قضائیه در زدودن مخلان اقتصادی کشور موضوع مهمی است اما در ابتدا باید کاری کرد که زمینه و بستر فساد در اقتصاد کشور از بین برود.
دولت در مبارزه با فساد همراه دستگاه قضایی است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: پرونده «حمید باقری درمنی»، معروف به «سلطان قیر» هم با اجرای حکم اعدام این مفسد اقتصادی بسته شد. پیشتر نیز قوه قضائیه در اقدامی قاطعانه «وحید مظلومین» سلطان سکه و همدستش را مجازات کرد. قوه قضائیه در این روند نشان داده که برای رساندن آرامش به بازار با کمک دستگاه‎های مربوطه و به طور هماهنگی در حال پاکسازی اقتصاد ایران از فسادهای نجومی است.

فسادهای اقتصادی که خسارت‌های جبران ناپذیری به اقتصاد ایران وارد می کنند و اصل اساسی اقتصاد یعنی امنیت را مخدوش می کنند. اقتصادی که امنیت نداشته باشد و هر فردی با نام سلطان بخواهد در آن اعمال قدرت کند و به طور مافیایی کار خود را پیش ببرد نمی تواند ثبات داشته باشد و تولید و سرمایه دیگر افراد نیز دستخوش این روند مضحمل کننده قرار می گیرد و متعاقب آن اقتصاد به بیماری مهلکی مبتلا می شود که زودن آن در آخرین مرحله یعنی برخورد با مخلان اقتصاد کشور چندان راه حل بنیادین نیست. اگرچه کار قوه قضائیه یک کار بازدارنده نسبت به بروز فسادهای دیگر و بسیار حائز اهمیت است اما همه اذعان دارند که فساد باید از ریشه قطع شود و به جای درمان باید با پیش گیری اولیه علاج کار کرد.

به قول «مولانا جلال الدین محمد بلخی» خداوندگار ملک سخن « اول ای جان دفع شر موش کن، وانگهان در جمع گندم جوش کن». کار قوه قضائیه در زودن مخلان اقتصادی کشور موضوع مهمی است اما در ابتدا باید کاری کرد که زمینه و بستر فساد در اقتصاد کشور از بین برود و این موضوع در حوزه اجرایی و قوه مجریه باید صورت گیرد.

در این روند قوه قضائیه با مخلان اصلی در انتهای کار برخورد می کند اما در حوزه اجرایی که یک روند ساری و جاری است باید به طور هماهنگ با قوه قضائیه نظارت کافی به طور مداوم و پیگیرانه انجام شود تا شاهد نتایج مثبت آن در ابعاد مختلف باشیم. مدیریت و نظارتی در این روند نتیجه بخش است که مداوم و پیگیرانه باشد.

رهبر معظم انقلاب نیز با بیان اینکه گلوگاه‌های اقتصادی در اختیار دولت است درباره برخورد قوه مجریه با فساد در روند اجرای کار و نظارت در این روند فرودند: «مهمترین بخشی که میشود با فساد مبارزه کرد، دولت است. خود دولت هم این را قبول دارد و دنبال کرده است. برای مبارزه‌ی با فساد، در دولت انصافاً کارهای مهمی هم در گلوگاه‌ها انجام گرفته است. گلوگاه‌های فساد باید گرفته شود. این که شما میبینید جنسی نباید وارد شود، اما وارد میشود؛ نباید به کسی امتیازی داده شود، اما داده میشود؛ اولین چیزی که به ذهن انسان میرسد، باید گمان وجود فساد و اراده‌ی فاسدی باشد. بنابراین در دستگاه‌های دولتی باید گلوگاه‌ها گرفته شود. اگر موردی بود که از این صافیها و از زیرِ دست مسؤولان دولتی رد شد، آن وقت نوبت قوه‌ی قضاییه است. البته هم قوه‌ی قضاییه و هم مسؤولان دولتىِ ذیربط باید دست خودشان را کاملاً پاک نگه دارند. من آن‌روز گفتم؛ باید دستمال را تمیز کرد تا بشود شیشه را با آن تمیز کرد». (۱۳۸۳/۰۴/۱۹)

در حوزه گرانی‌ها اقداماتی که تا به امروز در دولت انجام شده یکی به نعل و یکی به میخ زدن بوده است. درحالی که دولتمردان از گرانی‌ها می گویند اما برخی از اقدامات دولت خصوصا در احیای کارت سوخت که به تعبیر بسیاری زمینه سازی برای گرانی قیمت بنزین و متعاقب آن گران شدن دیگر کالاهاست، سبب شده تا بازار با یک شوک روانی هنوز به روند اصلی خود باز نگردد. هنوز ریسک سرمایه گذاری در بازار بسیار بالاست. در این روند مردم نیز در خرید محتاط تر شده‌اند زیرا از یکسو قدرت خرید آنها پایین آمده و از سوی دیگر قیمت کالاها آنقدر بالاست که نه برای تولید کننده صرف می کند با این قیمت‌ها کالایی تولید و به بازار عرضه کند و نه برای خریدار مقرون به صرفه است که با چنین قیمتی کالایی را خریداری و مصرف کنند.

در این روند در حوزه خودرو نیز شاهد یک نوع رفتار انحصاری قدرت طلبانه و خودسرانه خودروسازان در گرانی محصولات نه چندان با کیفیت شان هستیم. اظهارات اخیر وزیر صمت که قیمت خودرو را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حواله کرد نوعی برون سپاری مسئولیت در این عرصه بود. این موضوع عدم نظارت کافی بر بخش تولید و عرضه و قیمت گذاری آنرا نشان می دهد. 

در حوزه گرانی‌هایی که امروز شاهد هستیم مراجع عظام تقلید نیز نسبت به برخورد با گران فروشان به دولت تذکر داده‌اند. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز ضمن هشدار به تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی گفت: «مردم گرانفروشی و فروش اجباری چندمحصول (فروش سبدی) را به سازمان های تعزیرات، حمایت و صنعت، معدن و تجارت گزارش دهند تا به عنوان فروش اجباری اقدام به تشکیل پرونده تخلفاتی شود.»

اما این هشدارها هنوز درحوزه عمل نتوانسته گران فروشان را از گران فروشی باز دارد. با این حال قطعا یک دست صدا ندارد و تنها نمی توان به اقدامات قاطعانه قوه قضائیه دل خوش بود و باید در عرصه های دیگر از جمله نظارت مجلس بر دولت و نظارت دولت بر بازار و اقتصاد کشور و سپس در مرحله نهایی برخود با مخلان اقتصادی شاهد بخورد قوه قضائیه باشیم. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


1-آیا واقعا دولت و قوه قضاییه و در اصل حکومت قصد مبارزه با مفاسد اقتصادی را دارد
2-اگر حکومت قصد مبارزه با مفاسد را دارد چرا زمینه بروز مفاسد که همان گاوگاههای می باشد را مسدود نمی کند
3- قطعا دولت می داند که اعدام این افراد بدون داشتن رانت های اطلاعاتی هرگز موفق به انجام این مفاسد نبودندچرا حکومت سرشاخه اصلی این اطلاعات را با اعدام نمودن این مفسدان در هاله از ابهام فرو می برد
4- با وجود افراد با داشتن اطلاعات لازم و دادن آن به سایر افراد مجددا باعث بوجود آمدن افرادی مانند جزایری و زنجانی و درمنی می شوند پس مباررزه با مفسدان در ایران آب در هاوان کوفتن است
5- و هزازان اما دیگر که اگر گفته شود..........
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جمع كنيد اين شو تبليغاتيو بچه گول ميزنيد
فاكر
Iran, Islamic Republic of
... .
Iran, Islamic Republic of
از عراقچی چه خبر؟
Iran, Islamic Republic of
از سیف چه خبر؟
Iran, Islamic Republic of
از خاوری چه خبر؟
Iran, Islamic Republic of
از فریدون چه خبر
Iran, Islamic Republic of
جه خبر؟
Iran, Islamic Republic of
دولت اگرهمراه باشدیامجلس قوانین ضدرانت وفساد تصویب کندچنین مواردی پیدانمیشودکه البته وجودافرادی
مانندحسین فریدون عراقچی وسیف دردولت فعلی وامثال
بقائی وخاوری دردولت دهم یاپرداخت رشوه توسط شهرام جزائری به مجلس ششم نشان دهنده خواب آلودگی عمدی یاسهوی دولت ومجلس درمبارزه بافسادبوده وخودسرمنشابسیاری ازفسادهای بزرگ است
Iran, Islamic Republic of
اين اقا از مصاحبه ها معلوم است ادم نه چسبي بوده و دانگ ودونگ را رعايت نميكرده
Iran, Islamic Republic of
اخر عاقبت هرخرده پاي كه اقا زاده هارا بپيچوند
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اين همه مفسد تو اين مملكت اونوقت همين چند نفر تو تور قوه قضايه افتادن ؟!...