کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از کارشکنی مداوم غرب؛

اروپا نوازی آقای نایب رئیس بعد از نوازش منتقدان/ مشکل از ماست، اروپا کاره‌ای نیست!

1 آذر 1397 ساعت 13:22

پزشکیان بازهم در مواضعی که اصلاح طلبان بسیار دیده شده است به جای انتقاد از اروپایی در تعلل و کارشکنی در اجرای برجام تو را در زمین منتقدان انداخت.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: «مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و از جمله اصلاح طلبان شاخص مجلس اخیرا صحبت‌هایی درباره برجام اروپایی کرده است که بسیار جالب توجه است.

نایب‌رییس مجلس در مصاحبه با «روزنامه جهان صنعت» با بیان اینکه اروپا درباره برجام کم کاری نمی کند، گفت: «وقت‌کشی اروپا را در اجرای تعهداتش به ایران قبول ندارم و معتقدم که اروپا تمام تلاشش را کرده که با ایران همکاری و قوانین‌اش را اصلاح کند اما این موضوع به این سادگی نیست...ما یک انتظار داریم و یک واقعیت. انتظار ما از اروپا خیلی زیاد است و متاسفانه بر اساس بایدها برایشان خط و نشان می‌کشیم.»

حمایت و دفاع تمام قد نماینده اصلاح طلب از اروپا درحالی است که چندی است اروپایی‌ها به ایران قول دادند برای حفظ برجام در برابر تحریم‌های آمریکا یک موسسه مالی تجاری برای ارتباط با ایران تشکیل بدهند اما درحالی که ترامپ دو روز زودتر از 13 آبان تحریم‌هایی که با برجام روی کاغذ لغو شده بود را دوباره برگرداند، اروپا هنوز در حوزه تعیین مقر این موسسه مشکل دارد. البته در این میان شنیده شده که ترس و واهمه اروپایی‌ها از آمریکا یکی از دلایل تعویق این موضوع است.

در این حیطه حتی کشورهای مختلف اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک و دانمارک و در پشت صحنه آنها آمریکایی‌ها در صدد هستند که طی یک بازی امنیتی و پاپوش‌سازی برای دیپلمات‌های ایرانی تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان تصویب و اعمال کنند.

پزشکیان پیشتر درباره FATF  مطرح کرده بود که چیزی درباره آن نمی داند. این درحالی است که با رای اصلاح طلبان بود که برجام رای آورد و CFT به طور ناقص تصویب شد که با سد شورای نگهبان و اشتباهاتی که این شورا گرفته روبرو شده است. جالب اینجاست که مرکز پژوهش‌های مجلس بایستی به عنوان یک نهاد پژوهشی و تحقیقاتی به کمک نمایندگان بیاید که قدرمسلم همه نوع تخصصی ندارند اما طرفداری از برجام بیشتر از اینکه تحقیقاتی باشد، از یک جریان سیاسی آب می خورد.

سخنان پزشکیان درحالی بود که وی در سال گذشته درباره برجام گفته بود: « بنده عضو اکیپ مجلس در بررسی برجام بودم و تنها این را فهمیدم که اگر برجام نبود ما هر روز یک هزار میلیارد تومان باید به خاطر تحریم‌ها ضرر می‌کردیم.»

وی درباره تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام که از جمله انتقادت جدی منتقدان به مجلس است، گفت: «اگر برجام ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس مصوب شد به دلیل آن بود که تمام قراردادهای بین‌المللی در صورت طرح در مجلس شورای اسلامی به سرعت و بدون بحث خاص رای‌گیری شده به طوری که یا مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا رد می‌شود.»

از سال 94 تا به امروز برجام در کشور در حال اجراست اما همیشه این مسئله با کارشکنی اروپا و آمریکا روبرو شده است. کشور از مواهب یا همان سیب و گلابی‌هایی که روحانی گفت هنوز بهره‌مند نشده است و بسیاری از دولتمردان از جمله «ولی الله سیف» و «علی اکبر صالحی» نسبت به نتایج اجرای این سند هسته ای با «تقریبا هیچ» و «عدم همکاری بانک های غربی» سخن گفته‌اند.اما هنوز اصلاح طلبان در حال حمایت از غرب هستند حتی در این زمینه منتقدان را متهم می سازند.

 در مورد انتظاراتی که پزشکیان بیان می کند بسیار زیاد است، باید گفت این تلنبار شدن انتظاراتی است که مسئولان از برجام برای مردم ایجاد کرده‌اند. وعده‌هایی که تحقق نیافت و واقعیت این است که جامعه منتظر است و انتظاردارد وضعیت اقتصادی بهبود یابد تا تولید به جایگاه عادی خود بازگردد و معیشت کارگران و مردم تامین شود. حق طبیعی هر فردی برای زندگی روزمره. البته مشخص نیست که سیاست اصلاح طلبان برای حفظ برجام به هر طریقی تا کجا ادامه دارد. چند سال است که همین سیاست سبب شده که بسیاری از ظرفیت‌های داخلی کشور مسکوت بماند.

 ضرری که هر چقدر هم برجام پویا باشد نمی توان آنرا جبران سازد. با این اوصاف رویه‌ای اصلاح طلبان در این حیطه می بینم که نگران کننده است، حفظ برجام حتی برجام توخالی به هر طریقی هم مردمی که امیدوار شده اند را منتظر و نگران می کند و هم به کشور آسیب می زند. این رویه تا جایی پیش رفته است که نائب رئیس مجلس به تطهیر سازی اروپا می پردازد و بیان می کند که مشکل از منتقدان است و اروپایی‌ها تقصیری ندارند. هر چند منتقدان در وهله اول همین نگاه را همیشه مورد انتقاد قرار داده‌اند که اعتماد بیش از حد به غرب و گره زدن پیشرفت و حل و فصل مشکلات کشور به خارج از ایران مشکل اساسی تفکر برخی مسئولان است.


کد مطلب: 654035

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/654035/اروپا-نوازی-آقای-نایب-رئیس-بعد-نوازش-منتقدان-مشکل-ماست-کاره-ای-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com