سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

کاهش انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی

چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 653912
رییس اداره ایدز و بیماری‌ھای آمیزشی وزارت بھداشت با اشاره به کاهش شیوع انتقال ایدز از معتادان تزریقی، در عین حال از راه‌اندازی شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه HIV در ۱۰ آذرماه خبر داد.
کاهش انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر افسر کازرونی در کنگره سراسری ایدز با بیان اینکه مساله کنترل و پیشگیری از ایدز تنها بر عهده تیم وزارت بهداشت نیست، گفت: برای پیشرفت در این راستا باید سازمان‌ها و بخش‌های مختلف و مرتبط همکاری فعال داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه استراتژیک کشوری ایدز، عنوان کرد: از اسفند ۹۴، چهارمین برنامه استراتژیک پیشگیرانه وزارت بهداشت آغاز شده است. البته لازمه تاثیرگذاری این برنامه ها ایجاد هماهنگی و همکاری بین بخشی بین سازمان‌های مرتبط است که ضعف جوامع در حال توسعه مثل کشور ما در همین زمینه است. البته خوشبختانه این معضل از سال ۹۴ با همکاری تیمی و بین بخشی سازمان‌ها تا حد زیادی مرتفع شده است.

اهداف اصلی برنامه استراتژیک وزارت بهداشت برای کنترل ایدز
وی با اشاره به اهداف اصلی این برنامه، اظهار کرد: از اهداف برنامه چهارم استراتژیک که تا سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت، این است که شیوع HIV همچنان کمتر از ۰.۱۵ درصد، شیوع HIV در مصرف کنندگان تزریقی کمتر از ۱۵ درصد و در گروه‌های در معرض خطر انتقال کمتر از پنج درصد باقی بماند.

تولد سالم ۹۰ درصد نوزادان مادران مبتلا
وی با اشاره به برنامه PMTCT وزارت بهداشت در زمینه کنترل و پیشگیری از انتقال ایدز در مادران باردار، عنوان کرد: هدف این بود که نوزادان متولد شده از مادر مبتلا تا ۹۰ درصد سالم به دنیا آیند که خوشبختانه با ساختار مطلوب وزارت بهداشت در این برنامه و هماهنگی و همراهی خوب سازمان‌های مرتبط، از ۱۷۳ مادر باردار مبتلا در برنامهPMTCT تنها ۲ مورد نوزاد مبتلا تشخیص داده شدند.

۱۱ استراتژی وزارت بهداشت در برنامه کنترل ایدز
کازرونی در ادامه با اشاره به استراتژی وزارت بهداشت در برنامه کنترل ایدز، عنوان کرد: آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از انتقال خون و تامین سلامت خون، پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی و ترویج استفاده از کاندوم، تشخیص، مراقبت و درمان STI، توصیه به انجام تست، مشاوره و آزمایش تشخیصی اچ آی وی، پیشگیری از طریق انتقال مادر به کودک، مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی، حمایت و توانمندسازی، تقویت نظام مراقبت اپیدمیولوژیک و مدیریت داده‌ها و تقویت زیرساخت‌ها از مهم‌ترین استراتژی‌های این برنامه هستند.

وی با بیان اینکه آموزش و اطلاع رسانی یکی از ضعف‌های کشور ما در زمینه کنترل و پیشگیری ایدز است، گفت: تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط و همچنین رسانه‌ها و صدا و سیما باید در این زمینه رسالت خود را ایفا کنند.

در زمینه تامین سلامت خون در منطقه اول هستیم
وی با اشاره به مساله پیشگیری از انتقال خون و تامین سلامت خون، عنوان کرد: خوشبختانه کشور ما در این زمینه بسیار پیشرو است؛  به خصوص در منطقه؛ چراکه سازمان انتقال خون پیشرفته ترین تجهیزات و تکنولوژی‌ها را برای تامین سلامت خون استفاده می‌کند ولی با تمام این پیشرفت‌ها باز هم مساله دوره پنجره‌ای بیماری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

کاهش شیوع انتقال ایدز از معتادان تزریقی به ۱۳.۸ درصد 
وی با اشاره به اقدامات مطلوب صورت گرفته در رابطه با معتادان تزریقی، اظهار کرد: در موج دوم اپیدمی شیوع HIV ، آمار کشور ما چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد شیوع از طریق معتادان تزریقی بوده که خوشبختانه این رقم با اجرای برنامه کنترلی کاهش آسیب با محوریت زندان ها و سایر مراکز دست اندرکار به ۱۳.۸ درصد کاهش یافته ولی هنوز وجود دارد و افراد در معرض خطر باید حتما برای انجام تست مراجعه کنند.

کازرونی با اشاره به استراتژی پیشگیری از انتقال جنسی و ترویج استفاده از کاندوم، عنوان کرد: در این زمینه نیز اقدامات مطلوبی در مراکز ارایه خدمت در سیستم وزارت بهداشت، بهزیستی و سایر مراکز مرتبط با مصرف مواد اجراشده؛  چراکه مساله مصرف مواد مخدر محرک مثل شیشه در این زمینه بسیار قابل توجه بوده و رفتارهای پرخطر را تحریک می کند که در همین راستا استراتژی ترویج استفاده از کاندوم در پیش گرفته شده است.

استراتژی مراقبت و درمان STI یا عفونت‌های آمیزشی
وی با اشاره به استراتژی مراقبت و درمان STI یا عفونت‌های آمیزشی، عنوان کرد: در این زمینه هنوز ضعف‌هایی داریم که مخصوصا در زمینه آموزش باید اقدامات موثرتری را در پیش بگیریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به استراتژی توصیه به انجام تست، مشاوره و آزمایش تشخیصی اچ آی وی، گفت: در این زمینه جمعیت عمومی بالای ۱۵ سال، همسران افراد مبتلا، همسران مصرف کنندگان تزریقی مواد، مادران باردار سه ماهه اول، زندانیان مبتلا به سل، کودکان خیابانی و مبتلایان به بیماری‌های مقاربتی جزو افراد در معرض خطر هستند که باید به انجام تست و آزمایش ترغیب و توصیه شوند ولی نباید اجباری در این رابطه صورت گیرد.

در زمینه مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی در منطقه پیشرو هستیم
 رییس اداره ایدز وزارت بھداشت با بیان اینکه کشور ما در زمینه مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی در منطقه پیشرو است، افزود: در این زمینه در سیستم سلامت کشور سرمایه گذاری شده و کلیه مراحل آموزش، مشاوره و تشخیص و در صورت ابتلا مراقبت و درمان به طور کاملا رایگان انجام می‌شود. همچنین برای دسترسی بهتر به درمان و تحویل دارو از سال گذشته برنامه OTHER SETTING به صورت پایلوت در حال اجراست.

راه اندازی شبکه‌های تحقیقاتی برای تقویت ثبت داده‌ها و زیرساخت‌ها
کازرونی در ادامه با اشاره به استراتژی تقویت نظام مراقبت اپیدمیولوژیک و مدیریت داده‌ها و تقویت زیرساخت‌ها، از راه‌اندازی شبکه‌های تحقیقاتی در وزارت بهداشت برای تقویت ثبت داده‌ها و زیرساخت‌ها خبر داد.

وی همچنین با اشاره به شرکای اصلی برنامه استراتژیک و با اشاره به همکاری کلیدی وزارت کشور در این زمینه اظهار کرد: در این راستا سال گذشته کمیته کشوری آسیب‌های اجتماعی تصویب و از طریق وزارت کشور به کلیه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به سایر شرکای اصلی برنامه استراتژیک وزارت بهداشت، در عین حال به سازمان‌های تامین اجتماعی،  انتقال خون،  بهزیستی،  تبلیغات اسلامی، وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، رفاه، کشور و باقی سازمان‌های مرتبط اشاره کرد و شرح مختصری از وظایف هر یک از شرکا ارایه کرد.

وی در ادامه از برنامه‌های آموزش و پروش در این راستا به ارایه بسته بیماری‌های آمیزشی برای سال آخر دبیرستان اشاره کرد و گفت: هنوز در زمینه آموزشی ضعف‌هایی داریم که باید مرتفع شوند.

رییس اداره ایدز و بیماری‌ھای آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌ھای واگیر وزارت بھداشت همچنین با اشاره به اقدامات اساسی صورت گرفته با همکاری سازمان زندان‌ها، عنوان کرد: اگرچه پیش از این بحث آموزش، مشاوره و پیشگیری در سازمان زندان‌ها انجام می‌شد ولی از سال گذشته سیستم منسجمی برای مراقبت و درمان مبتلایان شکل گرفته و در زندان‌ها اجرا می شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *