کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره سخنان اخیر آقای رئیس جمهور

یک پیشنهاد به آقای روحانی؛ سکوت از همه چیز بهتر است/ موضع قهرمانانه به دولت نمی‌آید

15 آبان 1397 ساعت 13:22

رئیس جمهور در حالی در سخنرانی اخیر خود از پیروزی‌های ایران سخن گفت که موضع قهرمانانه و پیروزمندانه دولت با وضعیت اقتصادی مردم همخوانی ندارد.


گروه سیاسی جهان نیوز: رئیس جمهور دیروز در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی بعد از اینکه ترامپ دو روز زودتر از موعد مقرر یعنی 11 آبان ماه تحریم‌های برجام را دوباره اعمال کرد، درباره وضعیت اقتصادی کشور و موضوع تحریم‌ها سخن گفت.

«حسن روحانی» دیروز بدون اشاره به وعده های برجامی که رفع تحریم ها هدف آن بود از پیروزی های دیگری سخن گفت. رئیس جمهور که شعار «چرخش سانتریفیوژها به همراه چرخ زندگی مردم» را از دولت یازدهم سر داده بود از بازگشت تحریم‌ها به عنوان پیروزی بزرگ یاد کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: «این کار ساده نیست که آمریکا روی حرفی بایستد و کل اتحادیه اروپا با آن نباشد، این یعنی پیروزی دیپلماسی و پیروزی سیاست خارجی. بعضی‌ها فکر می‌کنند در برجام که مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم این موفقیت بزرگی بود که آمریکایی‌ها این موفقیت را از بین بردند نه اینگونه نیست. این تفسیر اشتباه است.»

روحانی افزود: «همان موفقیت را امروز حداقل از لحاظ سیاسی داریم. یعنی همانطور که در برجام اکثریت قاطع کشورهای دنیا به جز 2، 3 کشور همه موافق و حامی بودند. امروز هم همه کشورهای دنیا به استثناء چند کشور، در برابر آمریکا قرار دارند و در کنار ایران هستند این موفقیت دیپلماسی ما است.»

وی اظهارداشت: «اینکه امروز آمریکا ناچار می‌شود، 8 کشور را به زبان خودش در خرید نفت ایران استثناء بکند، در حالی که قبلاً به صراحت گفته بود فروش و صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانم، این پیروزی ما  و  عقب‌نشینی آمریکا نیست؟ »

این درحالی است که مردم بعد از چند سال از دولت و وعده‌های بیشماری که حسن روحانی و تیم دیپلماسی هسته‌ای کشورمان دادند منتظر تحقق این وعده‌ها بودند.

رئیس جمهور در این راستا برجام را «فتح الفتوح»، «آفتاب تابان» و «پیروزی بزرگ ملت ایران» که قرار بود هر روز یک گشایش اقتصادی برای کشورمان به ارمغان بیاورد، یاد می کرد. اما حالا پیروزی بزرگ ملت ایران به موارد دیگری تعبیر می شود و فضا تغییر یافته است! این درحالی بود که حسن روحانی در انتخابات سال 96 از تریبون رسانه ملی به مردم وعده داده بود که دیگر تحریم‌های اقتصادی را هم از سر کشورمان برخواهد داشت.

جالب است که حتی رئیس جمهور از رسانه ملی انتقاد کرد که چرا این پیروزی‌ها را به سمع و نظر مردم ایران نمی رساند و یا به جای اینکه به طور حماسی این موارد را مطرح کند فرسوده و بی‌حال آن را گزارش می‌کند.

در همین رابطه، رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته سه مرتبه از لحاظ حقوقی پیروز شدیم، گفت: «چند نفر از مردم ایران می‌دانند ما سه بار در مصاف حقوقی جهانی در برابر آمریکا پیروز شدیم. اگر الان برویم نظرسنجی کنیم. آیا 10، 20 درصد می‌دانند؟ نمی‌دانند برای اینکه رسانه‌های ما این موضوع را باز نمی‌کنند. صدا و سیمای ما باید این را برای مردم تشریح کند.»

از سوی دیگر درحالی که مشکلات اقتصادی با توجه به نوسانات شدید قیمت دلار کشور را فرا گرفته و تولید کنندگان و بازاریان در سردرگمی بی‌تعادلی و بی‌ثباتی بازار قرار دارند، رئیس جمهور از «ولی الله سیف» رئیس کل سابق بانک مرکزی که در زمان وی دلار به طور افسارگسیخته گران شد، تقدیر کرد و بیان داشت: «دکتر سیف یکی از کارهای بزرگی که انجام داد بستن این موسسات غیر مجاز بود و همیشه در تاریخ ایران نام ایشان به نیکی یاد خواهد.»

از سوی دیگر، موضوع برگزاری راهپیمایی اربعین که در رسانه های مختلف مشکلات آن منعکس شد و برخی برای دریافت ارز و همچنین هماهنگی برای ورود و خروج دچار مشکلاتی بودند که در سالهای قبل چنین موضوعی نبود، رئیس جمهور حضور گسترده مردم در مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی و برگزاری آنرا با امنیت کامل  و نظم بسیار خوب عنوان کرد.

البته افراد بسیاری از جمله «صادق زیباکلام» استاد اصلاح طلب دانشگاه تهران همواره از نحوه برخورد رئیس جمهور با مشکلات مردم انتقاد کرده و بیان کرده اند که رئیس جمهوری گویی با یک مشت بچه صحبت می کند.

از سوی دیگر در همین سخنان رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، خاطرنشان کرد: «در دفاع مقدس ساعتی در کار نبود که بگویید چه ساعتی است . جلسه قرارگاه تا اذان صبح طول می‌کشید. نماز صبح می‌خواندیم بعد از آن ادامه می دادیم تا ظهر طول می‌کشید. حساب این نبود که ساعت خواب کی است موقعی که عملیات شروع می‌شد دیگر ساعت نمی‌شناخت از آن نیمه شبی که عملیات آغاز می‌شد، تا لااقل 48 ساعت حداقل، 72 ساعت آتش مداوم بود. نه وقت تعویض نیرو و نه وقت استراحت بود. چطور آن عملیات‌ها را پیش بردیم و کشور را پیروز کردیم و افتخار برای مردم آوردیم. الان هم احساس باید این باشد که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و روبروی یک دشمن قدار ایستادیم. آن وقت صدام بود، امروز ترامپ است. فرقی نمی‌کند. باید بایستیم و پیروز شویم و خداوند ما را پیروز می‌کند.»

رئیس دولت در حالی از شرایط جنگی و کار فعالیت مناسب با آن سخن می گوید که در همین دولت بود که موضوع حقوق های نجومی فاش شد که دولت هم با آن برخورد جدی نکرد. بعد از همین موضوع پاداش های نجومی هم مطرح شد. اشرافی گری برخی از دولتمردان با صحبت هایی که رئیس جمهور از مقاومت و کار و فعالیت ستادی صحبت می کند، چندان همخوانی ندارد.   

در همین رابطه زیباکلام پس از گفتگوی تلویزیونی روحانی با مردم در بهمن ماه سال گذشته گفت: «آقای روحانی راجع به خیلی مسائل اصلا صحبت نمی‌کند. بزرگترین مشکل جامعه بیکاری است ایشان یک کلام در این رابطه حرف نزد. ایشان گویی با یک مشت بچه صحبت می‌کند می‌گوید خانه‌ها قدیمی هستند و مردم باید به خانه‌های جدید بروند و بعد از آن تاکید می‌کنند که ما کلید خانه قدیمی را می‌گیریم، کلید خانه جدید را می‌دهیم. واقعا برای من سوال است که تصور آقای روحانی از مردم چیست؟»

اینکه در تنگناهای مشکلات مردم و اعمال دوباره تحریم ها توسط آمریکا که قرار بود با برجام رفع شود رئیس جمهور موضع قهرمانانه به خود می گیرد و از پیروزی‌های مختلف سخن می‌گوید موضوع بسیار جالب توجهی است. این مواضع قهرمانانه و پیروزمندانه با شرایط اقتصادی کشور و تنگناهای معیشتی که مردم در آن گرفتار هستند همخوانی ندارد.


کد مطلب: 650657

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650657/یک-پیشنهاد-آقای-روحانی-سکوت-همه-چیز-بهتر-موضع-قهرمانانه-دولت-نمی-آید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com