سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

یمن راه گریز ترامپ از مشکلات

پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 649621
اقدام دیروز امریکا در هشدار به عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن، در واقع راه گریز این کشور از فشار افکار عمومی است. این اقدام از چند منظر قابل بررسی است اما پیش از آن باید نگاهی به وضعیت امروز یمن داشت.
یمن راه گریز ترامپ از مشکلات
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه ایران، این روزنامه در یادداشتی به قلم قاسم محبعلی کارشناس مسایل خاورمیانه آورده است: در شرایط حاضر هیچ کدام از دو طرف این جنگ یعنی عربستان و نیروهایی که در ائتلاف با آن هستند از یک سو و از سوی دیگر نیروهای مقاومت یمن، در وضعیتی نیستند که بتوانند پیش‌بینی پیروزی آتی خود را در این جنگ داشته باشند. جنگ تبدیل به یک جنگ فرسایشی بی‌حاصل شده که می‌تواند دهه‌ها بدون نتیجه‌ای مشخص ادامه یابد.

ادامه چنین جنگی نه مورد خواست عربستان است که متحمل هزینه‌های سنگین جنگ شده و نه مورد خواست امریکا.

امریکا از شروع این جنگ تحت فشار افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری قرار داشت. اما این فشارها در چند ماه اخیر به‌دلیل انتشار چند خبر و گزارش تشدید شده‌ است. نخست گزارش‌های متعددی از افزایش قربانیان این جنگ منتشر شد. هرچند که درباره آمار دقیق آن هنوز پرده‌پوشی می‌شود. 

شمار این قربانیان نه فقط به‌دلیل بمب و آسیب‌های نظامی که به‌دلیل بروز بیماری‌هایی چون وبا روز‌به‌روز در حال افزایش است. پس از این گزارش خبر مربوط به حمله جنگنده‌های نیروهای ائتلاف به اتوبوس کودکان یمنی انتقادهای زیادی را متوجه این جنگ و عاملان آن کرد. در نهایت نیز سازمان ملل گزارشی منتشر کرد درخصوص اینکه 14 میلیون یمنی به‌دلیل جنگ جاری در کشورشان اگر از جنگ نمیرند در معرض مرگ به‌خاطر گرسنگی هستند.

در حالی که فشار افکار عمومی بر امریکا به‌دلیل روابطش با عربستانی که جنگ یمن را به راه انداخته بود، ادامه داشت، خبر ناپدید شدن و پس از آن قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول، فشارها بر امریکا را مضاعف کرد. 

امریکا بعد از سفر رئیس سیا به ترکیه و مشاهده مدارک این واقعه به این نتیجه رسید که قتل این روزنامه‌نگار نه تنها کاملاً برنامه‌ریزی شده بوده‌ است که مقامات عالیرتبه عربستان هم در آن دست داشته‌اند. بنابراین دولت امریکا چاره‌ای جز پیدا کردن راهی برای فرار از این فشارها نداشت. دولت ترامپ در این مسیر کم‌هزینه‌ترین راه را انتخاب کرد. 

واشنگتن رویارویی با این مسأله را با گزینه تحریم آغاز کرد و شماری از شهروندان عربستانی را مورد تحریم خود قرار داد. اما افکار عمومی چیزی فراتر از این را می‌طلبید. دولت ترامپ در نهایت تصمیم گرفت واکنشی در قبال عربستان اتخاذ کند که هم به ساختار این کشور آسیبی نزند و هم در عین حال پاسخگوی افکار عمومی داخل امریکا در آستانه انتخابات میاندوره‌ای این کشور و همچنین افکار عمومی بین‌المللی باشد. 

درخواست برای پایان دادن به جنگ یمن که هم ریاض و هم واشنگتن خواهان پایان آن بودند، بهترین راه گریزی بود که دولت امریکا می‌توانست برای حل این مشکل پیدا کند. حل بحران یمن برای ایران هم از اهمیتی ویژه برخوردار است. یمن نقطه اختلاف عربستان و ایران است. اگر مسأله یمن حل و فصل شود، بخشی از مشکلات ایران و عربستان هم حل می‌شود. 

البته باید دید پایان دادن جنگ به چه معنا است و قصد امریکا و عربستان از شروع مذاکرات چیست. اگر بخواهند ادامه جنگ نظامی را در مذاکرات ادامه دهند و در مذاکره به دنبال قلع و قمع انصارالله باشند، مشکلات باقی می‌ماند. اما اگر در نگاهی واقع‌بینانه خواهان تشکیل دولتی ائتلافی در یمن باشند که در آن همه احزاب و گروه‌ها حضور داشته باشند، می‌توان امیدوار به پایان جنگ به صورت مسالمت‌آمیز بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *