سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۹
۱۱۲
دو ابهام درباره میمهانی منزل عبدالله نوری؛

خاتمی و دوستان میهمانان ناخوانده آیت الله شبیری!

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 649370
عبدالله نوری به قم می‌رود و در آن سفر، دیداری با آیت‌الله شبیری‌زنجانی از مراجع تقلید انجام می‌دهد. موقع خداحافظی وعده می‌گیرد اگر آیت‌الله به تهران آمد، به منزل عبدالله نوری هم سر بزند. آیت‌الله چند روز پیش به تهران آمد. عبدالله نوری از او دعوت کرد تا در منزلش حضور پیدا کند و همین بهانه‌ای می‌شود که نوری از دیگر شاگردان آیت‌الله هم بخواهد در منزل او گرد هم جمع شوند.
خاتمی و دوستان میهمانان ناخوانده آیت الله شبیری!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: جدایی خاتمی از حوزه های علمیه از همان سال‌های اول دولت اصلاحات آغاز شد. با نمایان شدن تفکرات غرب گرایانه و گاه کاملا سکولار رئیس دولت اصلاحات، نه تنها وی در حوزه های علمیه منزوی شد بلکه یکی از بزرگترین مخالفین بیست سال اخیر خاتمی نهاد حوزه و به خصوص مرجعیت بوده است.

در این میان خاتمی نیز در روزگار در دست داشتن قدرت و پس از آن در زمانی که مقبولیت و یا فهمش را فراتر از بسیاری از حوزویان می دانست با اصرار به تفکرات سکولار و غرب زده و به خصوص حمایت و پشتیبانی گاه آشکار و گاه تلویحی از جریانات ضد دینی و نهاد حوزه، بی تمایلی و حتی بی نیازی خود را به حوزه و مراجع تقلید نشان می داد.

با این وجود پس از فتنه 88 و نقش آفرینی خاتمی در آن، فاصله جریانات مذهبی و حوزه از او دو چندان شد و کار حتی به جایی رسانده که امروز نه تنها خود رئیس دولت اصلاحات بلکه بسیاری از فرستادگان وی نیز از طرف بسیاری از علما و مراجع تقلید مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

به همین دلیل است که اصلاح طلبان با انتشار عمدی و گسترده حضور خاتمی در کنار حضرت آیت الله شبیری زنجانی فرصت نشان دادن وی در کنار یک مرجع تقلید را از دست نداده‌اند و با هیاهو حتی تلاش می کنند که در این میان خود را نزدیک و همراه یک مرجع تقلید نیز نشان بدهند.

برای خاتمی و نزدیکانش که مشروعیت مذهبی و حوزوی آنها سالهاست از بین رفته انتشار این عکس بسیار حیاتی محسوب می شود و معلوم است که این عکس حکم تجدید حیات دینی و سیاسی و کمی هم کاستن از وجهه ضدمرجعیت دینی خود در طول دو دهه است.

با این وجود برخی روایت ها از دیدار آیت الله شبیری زنجانی با خاتمی و برخی از نزدیکانش نشان می دهد که این میهمانی چندان هم بدون برنامه ریزی نبوده است.

روزنامه شرق از رسانه های اصلاح طلب مدعی شده است: «عبدالله نوری به قم می‌رود و در آن سفر، دیداری با آیت‌الله شبیری‌زنجانی از مراجع تقلید انجام می‌دهد. موقع خداحافظی وعده می‌گیرد اگر آیت‌الله به تهران آمد، به منزل عبدالله نوری هم سر بزند. آیت‌الله چند روز پیش به تهران آمد. عبدالله نوری از او دعوت کرد تا در منزلش حضور پیدا کند و همین بهانه‌ای می‌شود که نوری از دیگر شاگردان آیت‌الله هم بخواهد در منزل او گرد هم جمع شوند.»

اما به نظر می رسد که این روایت نه تنها کامل نیست بلکه برخی ابهامات را نیز به آن می افزاید. از ابتدا که عکس میمهانی خانه عبدالله نوری منتشر شد چند ابهام در اینباره مطرح شد که حضرت آیت الله شبیری زنجانی از میهمانان دعوت شده مطلع بوده اند و یا خاتمی و دوستانش میمهانان ناخوانده این دعوت بوده اند!؟ همچنانکه در گزارش روزنامه شرق نیز تصریح شده که عبدالله نوری است که از دیگران - خاتمی، خوینی ها، کرباسچی و...- می خواهد که به میمهانی مذکور بروند و نه حضرت آیت الله شبیری حفظه الله .

میهمانی به درخواست عبدالله نوری بوده و با توجه به روابط فامیلی که با حضرت آیت الله شبیری زنجانی دارند، طبیعی است که بر اساس عرف فامیلی این میمهانی اجابت شده است. اما همچنانکه روزنامه شرق نیز به آن تصریح کرده، عبدالله نوری از فرصت پذیرفته شدن این دعوت استفاده کرده و دیگران را نیز به این میمهانی دعوت می کند ولی ابهام اینجاست که حضرت آیت الله شبیری از حضور دیگر میمهانان خبر داشته‌اند یا نه؟ این مساله با توجه به اینکه ایشان همواره از مدافعین انقلاب اسلامی و مخالفین تضعیف حاکمیت بوده اند، بسیار مهم است. زیرا حضور اشخاصی همانند خاتمی در این میهمانی با این رویه ایشان ناسازگار بوده است. مگر اینکه باز اصل محتوای این میهمانی برای ایشان چیزی دیگری بوده و آنهم بنا به توجیه مسایل غیرسیاسی! اینکه اخلاقا مجبور به پذیرش تعدای از شاگردان قدیمی خود شده و یا هر نیت خیری دیگری!

اما این ابهام نیز چندان مهم نیست! بخوانید:

از اطلاع و یا عدم اطلاع آیت الله شبیری زنجانی نیز که بگذریم یک ابهام بزرگتر وجود دارد . آن اینکه انتشار عکس این دیدار با تاخیر چند روزه و توسط عوامل رسانه ای اصلاح طلب منتشر و مدام بازنشر شده است. اما دفتر آیت الله شبیری زنجانی از ابتدا و تاکنون نیز علاقه ای به انتشار این خبر نشان نداده است.

در کنار این مساله تاکنون دو خبر مهم درباره این دیدار نیز به صورت غیر رسمی تاکنون منتشر شده است:

خبر اول؛ حضرت آیت الله شبیری زنجانی تنها به خاطر روابط فامیلی با عبدالله نوری، دعوت منزل ایشان را پذیرفته است و اطلاعی از دیگر میمهانان حاضر در منزل ایشان نداشته و یا حداقل در ابتدای دعوت چنین مساله ای مطرح نبوده است.
   
خبر دوم؛ (که مهمتر از خبر اول است): حضرت آیت الله شبیری زنجانی از انتشار خبر این میهمانی ناراحت هستند و قبل از این نیز خواستار عدم انتشار رسانه ای این دیدار بوده اند.

با این وجود می توان دوباره به سطور اول این نوشته برگشت؛ خاتمی و نزدیکانش پس از سالها پناه و پشتیبانی از جریانات غرب گرا و سکولار راه سختی برای بازگشت به حوزه و جلب نظر مراجع تقلید را دارند؛ کارنامه ای که از ایشان باقیمانده نشان می‌دهد که گرچه حتی تعداد بسیار محدودی از بزرگان ایشان و اطرافیانش را گاه به هر دلیل و مصلحتی به حضور بپذیرند- که تاکنون بارها با درخواست اینچنین دیدارهای مخالفت شده-  ولی نه کارنامه شان پاک می شود و نه بزرگان حاضرند خود را شریک این کارنامه بکنند.

بازگشت خاتمی به نهاد حوزه از بازگشت وی به حاکمیت نیز سخت تر است. حاکمیت با سعه صدر و رافت بسیار قابل تامل از خاتمی تنها یک عذرخواهی و روشن کردن افکار عمومی را انتظار دارد ولی بسیاری از بزرگان حوزه از خاتمی درخواست توبه...

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تحلیل درستی است ولی چند نکته لازم است: آیت ا... شبیری اکنون که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند باید از خود دفاع کنند؛ خاتمی هم بداند که چهره اش هرگز با دفاع از دین آغشته نشده بوده و نمی شود بلکه همیشه دین گریزان حامی او بوده اند و هستند....
Iran, Islamic Republic of
مطمئنا ایت الله شبیری مورد سوء استفاده قرار نگرفته ، آرا سیاسی ایشان از گذشته هم همین بوده وآگاهانه به اینگونه ملاقاتها می رود ویا مواضع سیاسی مشابهی اتخاذ می نماید ، اگر در جامعه وبین مردم حضور داشته باشید می بینید که امروز این ارا سیاسی محبوبیت بالایی دارد وطرفداران بسیار زیادی ، باید نظام از ظرفیت این مراجع وافرادی که در جامعه ذینفوذ هستند برای استحکام خود استفادده نماید نه اینکه در مقابل آنها صف ارایی کند وحتی ملاقات چند نفر از افرادی که در گذشته نه چندان دور دارای مسئولیتهای بالایی در همین حکومت بوده اند وغالبا نماینگی حضرت امام در مراکز ونهادادهای مختلف بعهده داشته اند با استاد خود را بر نتابد.
مراجع تقلید نباید جلوتر از رهبری حرکت کنند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی رهبر معظم انقلاب به سران فتنه اجازه ملاقات نمی دهند مراجع تقلید هم باید از رهبری تبعیت کنند و دور سران فتنه را خط بکشند.
هادی
Iran, Islamic Republic of
در کجای تاریخ داریم که مراجع باید از یکدیگر تبعیت کنند؟!
Romania
بحث مرجعیت نیست! بحث ولی امر است. حضرت آقا از موضع ولایت امر اینها را راه نمی دهند چون اقدام به کودتا علیه نظام شرعی کردند. چقدر این موضوع ولایت فقیه مظلوم است! هنوز بعد از 40 سال، تفاوت بین ولی فقیه یا همان ولایت امر را با مرجعیت تقلید متوجه نشده ایم. الله اکبر!
هادی
Iran, Islamic Republic of
یعنی آن زمان که مرجع تقلید آقای بهجت در قید حیات بودن می بایست از ولی امر تبیعیت می کردن؟
Iran, Islamic Republic of
بله، مطابق فتوای خود فقهای شیعه وقتی فقیهی ولایت امر و حکومت مسلمانان را بر عهده گرفت (یعنی این فقیه تمام ویژگی هایی که معصومین فرموده اند را دارد) و به اصطلاح پرچم را بر دوش گرفت تمای فقهای دیگر باید در مقام عمل از او اطاعت کنند....
عمار
Iran, Islamic Republic of
بله در امور حکومتی واداره سیاسی جامعه همه باید پشتیبان ولایت باشند.
امام خمینی(ره):پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند.
اما در امور دینی مراجع از یکدیگر تبعیت نمیکنند چون خود اعلم هستندودیگر مردم از انها تقلید میکنند.
Romania
بله همین طور که فرموده اید اگر موضوعی اجتماعی و سیاسی بود باید به نظر ولی فقیه، همه از جمله مرجع محترم و مقلدان عمل کنند.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
بله بدون شک همینطور است
هر مرجعی که حکومت اسلامی را قبول دارد باید از ولی فقیه تبعیت کند چه آیت الله بهجت در زمان خودش چه مراجع فعلی
عمار
Iran, Islamic Republic of
...
پیروزی
Iran, Islamic Republic of
بله آیت الله بهجت رضوان الله با اون چشم بصیرتشان رهبرانقلاب را نائب بحق امام عصر می دانستند.اگر خاطرات علاقه واحترام آیت الله بهجت به رهبر عزیزتعریف بشود بعضی از باطلین قبول نمی کنند .
Iran, Islamic Republic of
خود اقای بهجت این مطلب رو به شما گفتن ؟
Iran, Islamic Republic of
بله داداش جون.
احترامی که آیه الله بهجت برای حضرت آقا قائل بود از همه علما بیشتر بود
Iran, Islamic Republic of
بله تبعیت میکردن و هر وقت آقا به منزل ایشون می رفتن برای استقبال می رفتن دم در . هادی خان هنوز خیلی مونده این چیزها رو بفهمی چون نمی خوای
بهجت شناس شدی !!!!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
در امور سیاسی می بایست تبعیت کنند.
لازم به ذکر است که حضرت آیت الله بهجت علاقه وافری به رهبر معظم انقلاب داشتند
Iran, Islamic Republic of
آقای بهجت از حکم شهرداری قم برای تخلیه و تخریب منزلش با آغوش باز استقبال فرمودند به حدی که وقتی شنیدند منزلش در طرح توسعه باید تخریب شود ماندن در آن خانه را جایز ندانستند چه رسد به سایر مسایل حکومتی
...
Iran, Islamic Republic of
خاتمی فتنه گر است و توبه نکرده و گستاخ تر از دیروزشه ....
Russian Federation
نگفته مراجع باید از هم تبعیت کنند بلکه گفته شده مراجع باید از رهبری تبعیت کنند ... این دو خیلی با هم متفاوتند ...
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
جناب۱۱:۰۲
درآنجای تاریخ که امام حسین از امام حسن علیهماالسلام تبعیت میفرماید. در آنجا که در زمان انقلاب مراجع بزرگوار مرحومین نجفی مرعشی و گلپایگانی، علیرغم تفاوت نظر در نحوه و شیوه مبارزه با رژیم پهلوی، نه تنها از امام خمینی تبعیت بلکه تأیید همراهی نیز میفرمودند.
Iran, Islamic Republic of
در تاریخ که تبعیت مراجع از مرجع اعلم زیاد هست ولیکن باید توجه داشته باشین که مطابق فقه شیعه مراجع باید از ولی فقیه تابعیت داشته باشند....در امور فقهی و منزلت فقاهت و ولی فقیه دیگه نمیشه ملاحظات را در نظر گرفت... اگر حکمی از جانب مرجعی صادر بشه و ولی فقیه به صراحت مخالفت کنه هم بر عموم مقلدین تابعیت از ولی فقیه لازمه و هم بر اون مرجع تصحیح حکم و عملکرد خود.... تا دیگه شاهد وقایعی مانند اشتباه سلیمان صرد خزایی در مخالفت با حکم جهاد جناب مسلم عقیل که نایب امام در کوفه بودند و شکست شیعه نباشیم
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
رهبر انقلاب علاوه بر مرجعیت، رهبر هستند و مراجع تقلید در امور سیاسی باید از رهبری تبعیت کنند
این ملاقات امری سیاسی بود نه دینی و عبادی.
سید قلبها محمد خاتمی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به حهان نیوز برای عکس زیبای سید قلبها محمد خاتمی
Iran, Islamic Republic of
....
سید ضیاءاین زمان
Iran, Islamic Republic of
جهان بخاطر این عکس فتنه گر را گذاشت چون شما هر چیزی به ضرر شما باشد می گویید دروغ است وافتراء.........کدام قلب ؟قلبی پراز کینه به احکام الهی
م
Iran, Islamic Republic of
کسی که قبل از انتخابات ۸۸ به دیدار پادشاه عربستان برود و بعد از انتخابات آن فتنه و درگیری ها را ایجاد گند احتمالا سید قلب های عرب ها هستند
جواب سید بی قلب
Iran, Islamic Republic of
...
سید قلبها محمد خاتمی
Iran, Islamic Republic of
سید قلبها محمد خاتمی محبوب مظلوم
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
21:09سید قلبهای سیاهتان که قائله 88 راحمایت کردید وبسیجی راسوزاندید انشاءلله با دوستان امریکایی ومنافقین ... که با انها مذاکره کردیدمحشور شوید
United States
...
لطفاً اين مقاله را تكميل فرماييد
Iran, Islamic Republic of
...
..
Iran, Islamic Republic of
ابتدا بايد تشكر كنيم از روزنامه شرق كه اين اطلاعات را ارائه كرده و گفته كه آيت الله شبيري قصد صله رحم داشته اند و بازديد آقاي نوري را پس داده اند و از ساير مهمانان مطلع نبوده اند و الي آخر. و نويسنده مقاله با استناد به مطالب روزنامه شرق، شبهه ايجاد شده را رفع نموده است. حالا مي ماند تكليف ما با نامه سرگشاده و تند حضرت آيت الله يزدي به يكي از مراجع عاليقدر جهان تشيع بدون درنظر گرفتن ملاحظات فوق. لطفاً يك توضيحي هم در اين خصوص ارائه فرماييد تا پرونده اين وضعيت ناگوار بسته شود.
Romania
مراجع بزرگوار ما باید بسیار احتیاط کنند...
Iran, Islamic Republic of
خاتمی رأس الفتنه است و هر کس با او دیده شد در موضع تهمت است آیت الله العظمی شبیری نیز خوب می دانند که باید از مواضع تهمت پرهیز کرد دفتر ایشان بایستی انتشار این تصاویر را محکوم کند تا وجهه یک مرجع تقلید حفظ شود.
Turkmenistan
آیت الله شبیری تا کنون دوستی بهتر از آیت الله یزدی نداشته است . به چند دلیل : اول دلیل روایی : قال المعصوم علیه السلام صدیقک اخوک من صدقک و لامن صدقک (ترجمه دوست تو آن است که با تو رو راست است نه آنکه تو را تایید (و تعریف و تمجید )میکند . روایت دیگر برادر خود را یاری کنید چه ظالم باشد چه مظلوم . عرض کردند اگر ظالم بود چه گونه او را یاری کنیم ؟ فر مودند جلوی ظلمش را بگیرید ( با نصیحت و..) دوم دلیل عقلی . ضرب المثل خارجی هست که میگوید : دوست آن است که می گوید و دشمن آن است که خواهد گفت .
حالا قضاوت کنید آیت الله یزدی با آیت الله شبیری دوستی کرده یا دشمنی ؟؟!! و مگسان گرد شیرینی با او دوستی کرده اند یا دشمنی ؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
بله به قول دهلوي:
دوست آنست کو معایب دوست
همچو آیینه روبرو گوید
نه که چون شانه با هزار زبان
پشت سر رفته مو به مو گوید
اما بحث بر سر نامه تند و سرگشاده بر سر كوي و برزن است. وگرنه اگر ايشان طي يك نامه خصوصي يا تماس تلفني آن هم به نحو ملاطفت آميز و محترمانه نظر خودشان را گفته بودند كه اصلاً اين جنجال پيش نمي آمد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی خبر این دیدار در فضای مجازی پخش شده خب باید نقد این کار هم در فضای مجازی پخش شود
روشنگری ، شفافیت و صراحت نیاز امروز جامعه ما
Iran, Islamic Republic of
بله مگه دیدار ایشون در خفا بوده که تذکر آقای یزدی هم در خفا باشد؟ حضرت آیه الله شبیری که نه توضیحی دادن نه برائت جستن !! اگر هیچ کس هم هیچ نقد صریحی به این دیدار نکند که کم کم قبح این قضیه از بین میرود و باید شاهد دیدارهای بعدی باشیم
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
لطفا از جایگاه حاکمیت یا مردم سخن نگویید که خاتمی با یک عذرخواهی ساده میتواند برگردد!
هرگز چنین نباید باشد. خاتمی مسئول خونهای ریخته شده در 88 است...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سعید مرتضوی و حامی اصلی او یعنی محمود احمدی نژاد که جنایت کهریزک را رقم زدند را فراموش کردید یا فرار به جلو کردید؟؟؟
قانون شکن اول رسو ابعد نابود است حالا هر کسی باشد
Iran, Islamic Republic of
هیچکس در مقابل قانون نمی تواند فرار کند همانطور منتظری از قائم مقام رهبری خلع ونتوانست فرار کند
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
محبوبیت خاتمی در بین مردم و مخصوصا نخبگان و دانشگاهیان آن چنان است که این حاکمیت است که خود را از این ظرفیت مهم محروم کرده و آیندگان قضاوت خواهند کرد که یکی از اشتباهات استراتژیک جمهوری اسلامی این بود که آغوش خود را برای خاتمی نگشود
Iran, Islamic Republic of
كينه شما نه از خاتمي!!!
نه از آيت الله شبيري!!!
نه از اصلاحطلب و..!!!!

كينه شما از مردم است!!!!!!!
...!!!!
Romania
حالت خوبه!
پاسخ به ۰۹: ۱۰
Iran, Islamic Republic of
برو بابا ما خودمون مردمیم . یعنی از ما مردم تر پیدا نمی کنی . یعنی از خودمون متنفریم ؟!!!!
...
Iran, Islamic Republic of
یعنی منظور توی صاحب نظر!!! اینه که کینه مردم به مردم ؟!
ننگ بر فتنه گر.
Iran, Islamic Republic of
خاتمی با مشارکت در فتنه 88 و خیانت به کشور خود را از حضور در حاکمیت محروم کرد و خود کرده را تدبیر نیست .
Romania
...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
اوظرفیت خود را در78 و88 نشان داده رمان که نمی نویسیم محبوبیت اوبین منافقین وضد انقلاب زیاد است وعربها هم روی او حساب باز کرده اندنظام هیچ وقت نباید از ظرفیت دشمنان استفاده کندخاتمی باعث خونهای 88 وازعاملین گرای تحریم ها
پیروزی سی بر صفر و بیست و یک بر صفر
Iran, Islamic Republic of
ظرفیت خاتمی از پیروزی سی بر صفر و بیست و یک بر صفر معلومه و همین برادرانو بشدت نگران کرده
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آرا سیاسی مراجع تقلید متفاوت است وما نمی توانیم هر مرجعی که ارا او به افکار سیاسی ما نزدیک نبود او را تخطئه نماییم ،اقایانی که با ایت الله شبیری ملاقات کرده اند در زمان حیات حضرت امام از نمایندگان آن حضرت بوده اند وبعد کناررفتن ویا کنار گذاشته شدن از قدرت وعلیرغم محدودیتهای زیادی که برایشان ایجاد شده ، هیچ وقت اصل نظام را زیر سوال نبرده اند وحتی آشکارا از نظام حمایت کرده اند دلیلی وجود نداره علیرغم محبوبیت بالایی که خواسته یا نا خواسته وقطعا بخاطر همین برخوردهای نا پخته وناشیانه ما امروز آنها در جامعه دارند ما بخواهیم انها را نادیده بگیریم وحتی برای ملاقات با یک مرجع تقلید برای آنها حاشیه سازی کنیم ،
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسد که آية الله یزدی با اين تفاصيل بهتر بود نامه شان را به صورت سرگشاده ارسال نمی کردندو یا حضوراً اين قضیه را با آية الله شبیری درميان می گذاشتند. گرچه توقع از دفتر آية الله شبيری اين است که نشر تصاويری که مورد رضايت معظم له نبوده را محکوم کنند و نشر دهندگان تصاوير را مورد سرزنش و توبيخ قرار دهند و از پذيرش آنان در دفتر، من بعد جلوگيری کنند.
Romania
...
مسعود
Iran, Islamic Republic of
...
وی
Iran, Islamic Republic of
برای فیصله دادن موضوع یک راه هست و نه بیشتر و ان هم دفتر آیت الله زنجانی رسما واقعه را شرح بدهند و وابهام زدائی کنند . چون حق مردم است که واقعیت را بدانند . اما اینکه راه سکوت را پیش بگیرند و شاگردانش هیزم به آتش بزنند . ظلم به جامعه مرجع مدار است .
Iran, Islamic Republic of
حالا کی گفته که اينها واقعا سابقه شاگردی معظم له را دارند ما که از گذشته دور افتخار شاگردی ایشان را داريم هيچگاه خبری از شاگردی آنان در محضر ايشان نشنيده ایم!!
فریبکاری نکنيد.
Iran, Islamic Republic of
خوب خیالم راحت شد. الحمدالله و المنه.....
داشتم از اضطراب می مردم...
عباس
Iran, Islamic Republic of
با دفع کردن چه چیزی حاصل شده که اینقدر بر این رویه اصرار دارید؟ خاتمی به هیچ وجه سکولار نبوده و نیست
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
توهین به مقدسات در مطبوعات در دولت اصلاحات اثبات می کند که خاتمی سکولار است .
حضرت علی ع :هرکس عزت را با ظلم وباطل طلب کند خداوندبه انصاف وحق ذلت نصیبش میکند
سعید
Iran, Islamic Republic of
ول کن ساسنسور چی !
خوب می بافیدا !!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خيز بزرگ افساد طلبان براي تصرف منابع مالي نذورات و وجوه شرعي در ايران و خارج و اين بنده خدا هم بهانه است و رد گم كني است
Iran, Islamic Republic of
كفگير نفتي داره به ته ديگ ميخوره و اقا زاد ها در ديار فرنگ خرجشون بالا رفته
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
بلاخره بن سلمان در قتل خاشق چی نقش داشت یا نه
Iran, Islamic Republic of
محمد جان بيخيال خاشقجي ما خود كم بدبختي نداريم
Iran, Islamic Republic of
خیلی قشنگ بود کلی خندیدم
Iran, Islamic Republic of
... عکس خاتمی هیچ اهمیتی ندارد ...
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
از خاشق چی چه خبر ؟کار کی بود ؟
Iran, Islamic Republic of
فتنه گران 88 اعدام باید گردند . هتاکان به ساحت امام حسین (ع) و مقدسات اعدام باید گردند تا کلا فتنه ها فیصله یابند
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
درود خداوند بر خاتمی بزرگ!
Iran, Islamic Republic of
تو با این حرفت خودتو شریک کارای خاتمی کردی..قیافت روز قیامت دیدنیه.
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر سید احمد خاتمی که همچون جناب عمار است
Iran, Islamic Republic of
منظورت مرحوم آية الله حاج آقا روح الله خاتمی است که فرموده بود پسرم سید محمد غربزده است؟
هنرمند
Iran, Islamic Republic of
بله محمدخاتمی پرستان حاضر نیستند به این فرموده پدرمحمدخاتمی گوش بسپارند...
ترس از خاتمی به خاطر شکست سی بر صفر
Iran, Islamic Republic of
ترس از خاتمی به خاطر شکست سی بر صفر و بیست و یک بر صفره و همین برادرانو بشدت نگران کرده
Iran, Islamic Republic of
نظام هشت سال موقعیت خوبی به خاتمی داد ولی ثابت کرد که لیاقت این مسولیت را نداشته واز موقیت بدست امده سوءاستفاده کرد که مطرود ملت ونظام شد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آقای عبد اله نوری و اقای خاتمی و دیگران وقتی به بهانه تقلب در انتخابات که ساز و کار و بر نامه ریزی ان دو سال قبل از انتخابات تدارک دیده شده بود و حتی شبها و در خلوتی شهر خیابان ها را بررسی کرده تا مسیر های به کف خیابان آوردن مردم را شناسی کرده بوند ( بنا بر اعتراف آقای ابطحی ) مگر حرف مراجع را گوش کردند تا کشور و حیثت بین المللی آن آسیب نبیند .
این هم یک توطئه است برای ایجاد اختلاف بین مراجع همان برنامه ای که استکبار در پی وقوع آن است (پروژ 2020) اختلاف بین مراجع صاحب نفوذ
Iran, Islamic Republic of
عجب!...
سلام
Iran, Islamic Republic of
پدرجان در تاريخ نيامده است كه علما از هم ............بلكه آمده است كه بعد از ايجاد حكومت اسلامى در مسائل حكومتى همه بايد تابع رهبرى جامعه باشند حتى آقاى بهجت سلام الله.مسائل فقهى هر كس فتواى خودش.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پیامبر اکرم می فرماید: «زمانی بر مردم می آید که ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است
.
Turkmenistan
مومنین از منافقین و کفار دوری کنند و از دوستی با اهل فتنه بپرهیزند...
Iran, Islamic Republic of
مردم در انتخابات خبرگان جواب آقای یزدی دادند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کار به جایی رسیده است که از عکس خاتمی هم میترسند !!!
درود بر خاتمی محبوب قلب ها /
خاتمی اگر اشاره کند رییس جمهور تعین میشود /
خاتمی عشق اکثریت قاطع ملت بزرگ ایران است /
جهان نیوز لطفا سانسور نکن//
ازاد
Iran, Islamic Republic of
چه حرفها!!!خودتان می گویید و خودتان می شنوید و خودتان باور می کنید
بدعت یعنی کفر.
اصغر بهرامی
Iran, Islamic Republic of
هر گی خاتمی بگه براحتی رای میاره این کجاش کفره؟
Iran, Islamic Republic of
خاتمی محبوب قلبهای بیمار
طناب پوسیده خاتمی
Iran, Islamic Republic of
مردم با تکرار میکنم خاتمی به روز سیاه نشستن .
محسن
Romania
چقدر فضای تهمت و ریا و نفاق و فحاشی و قضاوت های همراه با کینه و غرض در کشورم غبار آلود و تاریک است.
پس کی باید آفتاب حقیقت نمایان شود و دغل کاران رسوا شوند.
یک مرجع تقلید بنا بر تشخیص خودش با برخی از دوستان و شاگردانش دیدار کرده و شخصی هم از قم به این بزرگوار اعتراض کرده اکنون این ما هستیم که از روی غرض و کینه ای که به خاتمی و هم فکرانش داریم به خود اجازه می دهیم که هر طور که دلمون خواست قضاوت کنیم. یه کم با خودمون خلوت کنیم تا بفهمیم که چه اندازه از خدا دور هستیم!
قاضی شارح
Iran, Islamic Republic of
آقای خداشناس از فتنه 88 دور نشویم
قاضی اصغر
Iran, Islamic Republic of
تو همون 88 بمون برادر ولی مشکلت حل شدنی نیست
حرمت شکنان عاشورا و فتنه گران 88 اهل باطل هستن.
Iran, Islamic Republic of
فتنه 88 معیار تشخیص حق و باطل است .
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
ما نزدیک به 1400سال است که در خط سرخ شهادت اباعبدالله الحسین(ع)مانده ایم و به سوی حکومت جهانی صاحب الامر(عج)میرویم.
اصغرزاده
Iran, Islamic Republic of
خط سرخ شهادت هیچگاه با بدزبانان و بدهنان و هتاکان هم خوانی نداره
Iran, Islamic Republic of
طبق نظر مرحوم صاحب جواهر بر همه حتی مرجع تقلید اعلم اتباع از فقیه واجب است
خاصه در امور حکومتی که نمیتوان نظر شخصی را تعمیم داد حتی اگر مجتهد اعلم باشد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
شما یه چیزی شنیدید نمی دانید چیه.
ایا مرحوم صاحب جواهر میگویند مراجع به فتوای من عمل کنند یا بنا به نظر خودشان. جواب کاملا روشنه مراجع در تمام امور حتی این مثالی که زدید به فتوای خودشان عمل می کنند و تقلید برایشان حرام است.فکر کنم مساله روشن شده باشه.
با تشکر
حوزوی
Iran, Islamic Republic of
در امور سیاسی و اجتماعی همه مراجع باید از ولی فقیه تبعیت کنند تا نظام اسلامی آسیب نبیند.
Iran, Islamic Republic of
خوبی عمو فکر کنم ده تا کامنت جوابتو دادن حداقل یه بار اینارو بخون ،جواهر خوانی پیشکش
محفوظ
Iran, Islamic Republic of
ازبستگان ایت الله شبیری ام، خود وهمسرشان هیچ نسبتی باعبدالله نوری،ندارند.برای توجیه کارشایعه کردند
Iran, Islamic Republic of
ما برای حفظ مراجع بزرگ شیعه جان میدهیم اگر اسلام زنده ماند حضور علما بزرگ بود ...
Iran, Islamic Republic of
مراجع که شرایط مرجعیتشون باقی است
خداوند حفظشان فرماید
United Kingdom
سید احمد سلام
معلومه کجایی بابا؟
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فتنه گران
الماسی
Iran, Islamic Republic of
...