شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
کاخ الیزه:

درباره روابط استراتژیک با ریاض تصمیم عجولانه نمی‌گیریم

چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 648610
کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه گفته است تا زمانی که حقایق درباره کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا مشخص نشده، تصمیم عجولانه‌ای درباره روابط پاریس با ریاض اتخاذ نخواهد شد.
درباره روابط استراتژیک با ریاض تصمیم عجولانه نمی‌گیریم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) امروز (چهارشنبه) تأکید کرد، تا زمانی که حقایق درباره مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا روشن نشده، پاریس هیچ تصمیم عجولانه‌ای درباره آینده روابط استراتژیک خود با ریاض اتخاذ نخواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک منبع در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه گفته است:‌«اگر قرار بر اتخاذ تصمیماتی در آینده باشد، این تصمیمات گرفته خواهد شد اما بر اساس حقایقی که مشخص شده و مسئولیت‌هایی که به صورت شفاف بر عهده گرفته شده است».

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار 59 ساله سعودی مقیم آمریکا، روز دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول، توسط تیمی پانزده نفر که از قبل به کنسولگری رفته بود، بازداشت و کشته شد.

هرچند ریاض در پاسخ به درز اطلاعاتی مقامات ترکیه مبنی بر کشته شدن خاشقچی مدعی بود که او از کنسولگری خارج شده و از سرنوشتش بی‌اطلاع است، اما هجده روز بعد از حادثه، دولت عربستان سعودی تحت فشار جهانی بناچار به کشته شدن او اعتراف کرد اما مسئولیت آن را بر عهده چند مقام اطلاعاتی و امنیتی انداخت و گفت که سران سعودی بی‌اطلاع بوده‌اند.

رسانه‌های ترکیه بر اساس اطلاعاتی که در اختیارشان قرار گرفته، می‌گویند تیم پانزده نفره ترور، روز حادثه چهار تماس مستقیم با دفتر ولی‌عهد سعودی برقرار کرده و امکان ندارد ولی‌عهد سعودی از ماجرا بی‌اطلاع بوده باشد. 

عربستان گفته تحقیقات داخلی در این خصوص در جریان است و هجده نفر را بازداشت و چند مقام اطلاعاتی از جمله نایب رئیس استخبارات و مشاور دیوان سلطنتی را برکنار کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *