چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نقش ترکیه در عقب نشینی آمریکا از التنف سوریه

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 645333
منابع آگاه از توافق سری میان آمریکا و ترکیه در خصوص پرونده توافق التنف سوریه خبر دادند.
نقش ترکیه در عقب نشینی آمریکا از التنف سوریه
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، آمریکا با ایجاد منطقه حائلی که در پایگاه التنف سوریه و 55 کیلومتری آن ایجاد کرده است این منطقه را به اشغال خود در آورده است. 

درواقع این منطقه حائل با همدستی آمریکا، بریتانیا و نروژ با اهداف مختلفی ایجاد شده است که مهمترین این هدف ها حفاظت از بقای خود در این منطقه در سایه  فرسایشی شدن جنگ سوریه بود.

این پایگاه تبدیل به پناهگاهی برای بازماندگان تروریست های داعش شده است که در آن به تجدید قوا بپردازند و بار دیگر به میدان جنگ با ارتش سوریه بازگردند. در همین حال بعضی اوقات و به فراخور مناسبت های مختلف بر لزوم تعطیلی این پایگاه و بسته شدن پرونده آن تاکید شده است اما واشنگتن هر بار اظهارات ضد و نقیضی در این رابطه داشته است و سعی بر آن داشت تا از وجود این پایگاه به عنوان برگ برنده ای در مسئله اتخاذ راهکار نهایی حل بحران سوریه به نفع خود استفاده کند.

در روزهای اخیر اظهارات زیادی درمورد ایجاد چند دستگی در درون گروه تروریستی القاعده مطرح است و مسئله ای که عجیب به نظر می رسد این است که طرف سومی در معادلات پایگاه التنف ظهور کرده است؛ یک منبع آگاه اعلام کرده است که دلیل اصلی تاخیر در اجرایی شدن توافقنامه ای که اخیرا میان طرف های آمریکایی و روس منعقد شده، ترکیه است؛ در واقع این کشور تضمین کننده انتقال همه گروه های مسلح از منطقه التنف و اردوگاه الرکبان به شمال سوریه و بازگشت شهروندان و ساکنان آن مناطق به روستاها و شهرک های محل سکونت خود در سوریه است.

این منبع همچنین اعلام کرد که طرف ترکی تاکنون با انتقال گروه های مسلح تحت فرماندهی ارتش آمریکا در التنف به جرابلس، عفرین و دیگر مناطق به شکل قاطع مخالفت کرده است. گروه های تروریستی که تحت عنوان "شهداء القريتين"، "مغاوير الثورة" و "أحمد العبدو" تحت حمایت و فرماندهی آمریکا در سوریه فعالیت می کنند.
منبع مذکور همچنین تاکید کرد که بعید نیست توافقی میان آمریکا و ترکیه درخصوص تعلل در اجرایی شدن توافق التنف صورت گرفته است و به طبع آن خروج آمریکا از پایگاه التنف مشروط شده به خروج همه گروه های تروریستی از این پایگاه چه آنها که تمایل به مصالحه و حل و فصل امور با دولت سوریه دارند و چه آن دسته از تروریست ها که خواستار مصالحه نیستند و تمایل دارند به جرابلس منتقل شوند.

این درحالی است که سرگئی ورشنین معاون وزیر خارجه اعلام کرده که مسکو همچنان بر لزوم خروج آمریکا از منطقه التنف و تعطیلی اردوگاه الرکبان در سوریه تاکید دارد. وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم اردوگاه الرکبان که در منطقه التنف قرار دارد و آمریکا به شکل غیر قانونی منطقه مذکور را اشغال کرده است مورد استفاده داعش قرار می گیرد و تروریست های داعش در این منطقه به تجدید قوا و استراحت می پردازند و این اقدام از هر نظر بسیار بد است.

در پایان سپتامبر سال جاری میان دو طرف روسی و آمریکایی توافقی درخصوص پناهجویان اردوگاه الرکبان و گروه های وابسته به القاعده در پایگاه التنف تحت اشغال آمریکا صورت گرفت که در آن بر لزوم اخراج همه گروه های مسلح که در منطقه التنف هستند و با نظامیان آمریکایی در ارتباط هستند و یا مصالحه و حل و فصل امور گروه های مسلح سوری که تمایل به مصالحه با دولت دارند و تحویل دادن سلاح هایشان دارند، تاکید داشت. این توافق همچنین بر آزادی حدود 80 هزار پناهجوی سوری که توسط نظامیان آمریکایی در اردوگاه الرکبان بازداشت شده است تاکید داشت.

به دنبال تضاد منافعی که میان آمریکا و ترکیه در پرونده التنف به وجود آمده است، انعطاف ترکیه در این پرونده بستگی به آن دارد که پرونده های دیگر چه دستاورد و منافعی را برای ترکیه بارآرود به ویژه آنکه درخصوص پرونده منبج ترکیه همچنان به طور کامل راضی نشده است و چیزی بیشتر از منبج می خواهد اما هم اکنون آنکارا تمرکز خود را بر روی توافقات سوچی با مسکو گذاشته است و این که چقدر این پرونده بتواند در پرونده التنف و تعطیلی این پایگاه و خروج نظامیان آمریکایی از آن بیانجامد قابل تأمل است و پرواضح است که هزاران نفر غیر نظامی  هستند که در اردوگاه الرکبان به دست شبه نظامیان آموزش دیده آمریکا به اسارت گرفته شده اند و خواستار بازگشت به مناطق سکونت خود و مام وطن هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *