پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۳۴
یادداشت//

شریعتمداری: برای این دو سؤال چه پاسخی دارید؟!

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب: 644877
فاجعه‌ تصویب لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT)، یکی از لوایح زیر‌مجموعه FATF بارها با ارائه مستندات و دلایل غیر قابل انکار از سوی کارشناسان و صاحبنظران مطرح شده است ولی فقط نیم‌نگاهی به نظرات و دیدگاه موافقان این لایحه به وضوح نشان می‌دهد که هیچ پاسخ روشن و قابل تکیه- تأکید می‌شود که هیچ پاسخی- برای حمایت خود از این لایحه فاجعه‌آفرین ندارند.
شریعتمداری: برای این دو سؤال چه پاسخی دارید؟!
به گزارش جهان نيوز، حسین شریعتمداری ، مدیر مسؤول روزنامه کیهان در آستانه اتمام رسیدگی و تصمیم درباره لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس در یادداشتی با عنوان برای این دو سؤال چه پاسخی دارید؟! نوشت:

از حضرت امیر علیه‌السلام است که «اذا ازدحم الجواب، خفی الصواب... در ازدحام و شلوغی جواب‌ها، پاسخ صحیح و شایسته پنهان می‌ماند». امروز رسیدگی و تصمیم درباره لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، یکی از لوایح زیر‌مجموعه FATF در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. فاجعه‌ای که تصویب این لایحه در پی دارد، بارها با ارائه مستندات و دلایل غیر قابل انکار از سوی کارشناسان و صاحبنظران مطرح شده است ولی فقط یک نیم‌نگاه به نظرات و دیدگاه موافقان FATF به وضوح نشان می‌دهد که هیچ پاسخ روشن و قابل تکیه- تاکید می‌شود که هیچ پاسخی- برای حمایت خود از این لایحه فاجعه‌آفرین ندارند.

اگر باور نمی‌کنید به نظرات ارائه شده از سوی آنان و نظرات مخالفان FATF مراجعه کنید و این دو دیدگاه را به مقایسه بنشینید و سپس درباره آن قضاوت کنید.

حامیان این سند برای تصویب آن در مجلس به یک ترفند غیر‌اخلاقی متوسل شده‌اند. با این توضیح که موضوع را از عرصه فنی و حقوقی به عرصه سیاسی منتقل کرده‌اند تا نمایندگان مجلس با نگاهی سیاسی و جناحی به آن بنگرند و فارغ از سود و زیان این سند، درباره آن تصمیم بگیرند! 

در این وجیزه با تأسی به کلام مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام، تنها دو پرسش از موافقان FATF در میان است دو سؤالی که پاسخ آن می‌تواند فصل‌الخطاب باشد. چرا که هم پرسش‌ها روشن و خالی از ابهام است و هم پاسخ‌ها نیازی به ذهن پیچیده ندارد و برای همگان به وضوح قابل درک است. ابتدا و قبل از طرح دو پرسش مورد اشاره به یک توضیح ضروری توجه کنید؛ 
 گروه اقدام FATF کشورها را به لحاظ روابط تجاری به ۴ گروه تقسیم می‌کند؛

گروه اول شامل کشورهای «منطبق» است -Compliant- که اختصاراً کشورهای « C» نامیده می‌شوند. این کشورها را در انطباق کامل با استانداردها و قوانین FATF می‌دانند.

گروه دوم، کشورهایی هستند که آنها را در سطح قابل توجهی سازگار و منطبق تلقی می‌کنند- Largely compliant- این گروه به اختصار گروه «LC» نامیده می‌شوند.

گروه سوم شامل کشورهایی است که فقط با بخشی از استانداردهای FATF سازگاری دارند - Partially compliant- و به اختصار «PC» نامیده می‌شوند.

گروه چهارم به کشورهایی گفته می‌شود که با استانداردها و قوانین FATF هیچگونه انطباق و سازگاری ندارند- Non compliant- و اختصاراً «NC» نامیده می‌شوند.

FATF یا گروه ویژه اقدام مالی، جمهوری اسلامی ایران را در «لیست سیاه» قرار‌داده بود که به معنای کشوری است که روابط تجاری با آن از ریسک بالا برخوردار است و باید علیه آن اقدامات مقابله‌ای صورت پذیرد. ولی بعد از امضای سند FATF از سوی آقای طیب‌نیا، وزیر اسبق دارایی کشورمان که البته برخلاف نص صریح قانون اساسی، بدون تصویب مجلس-و حتی بدون اطلاع نمایندگان- صورت پذیرفت! و بعد از اجرای مخفیانه استانداردهای FATF از سوی دولت! که با انجام برخی از خود‌تحریمی‌ها همراه بود! گروه اقدام مالی FATF موافقت کرد که اقدامات مقابله‌ای علیه کشورمان را به حالت تعلیق در‌آورد ولی همچنان ایران را در لیست سیاه قرار‌داده و هرگونه روابط تجاری با آن را دارای «ریسک بالا» معرفی کرده و به سایر کشورها و شرکت‌ها توصیه اکید می‌کند که از معاملات تجاری با ایران خود‌داری کنند!

اکنون به طرح آن دو پرسش تعیین‌کننده می‌رسیم، بخوانید؛ 

اول: مطابق رویه جاری و قوانین حاکم بر FATF ، مواضع این گروه و تصمیم درباره برخورد با کشورها و تعیین جایگاه آنها در گروه‌های چهارگانه‌ای که به آن ‌اشاره شد با اجماع صورت می‌پذیرد، یعنی لازمه آن موافقت یا مخالفت تمامی کشورهای عضو است و درصورتی که فقط یکی از کشورهای عضو مخالف تصمیمی باشد که قرار است اتخاذ شود، آن تصمیم اتخاذ نخواهد شد و کشور مخالفت‌کننده نیز ملزم نیست که برای مخالفت خود دلیل همه‌پسند و قابل قبولی بیاورد بلکه صرف مخالفت آن می‌تواند مانع یک تصمیم شود، حتی اگر تمامی اعضای دیگر با آن تصمیم موافق باشند.

حالا به این نکته توجه کنید که آمریکا، رژیم‌صهیونیستی (این رژیم عضو ناظر ولی دارای حق رای است) و عربستان از کشورهای عضو هستند. سؤال از دولت محترم و نمایندگان موافق تصویب لایحه یاد شده این است که، برفرض محال-‌تاکید می‌شود بر فرض محال- اگر قرار باشد گروه اقدام مالی - FATF- ایران را از لیست سیاه خارج کند آیا این تصمیم با مخالفت آمریکا، عربستان و اسرائیل روبرو نخواهد شد؟! 

برای توضیح بیشتر به گزارش تیرماه ۱۳۹۶ شورای عالی مبارزه با پولشویی کشورمان توجه کنید. در این گزارش آمده است که؛«در طول یک سال گذشته و پیرو تعاملاتی که با این گروه برقرار شد، وضعیت ایران به‌ویژه در حوزه نظارت بر حوالجات الکترونیکی و نقل و انتقال فیزیکی ارز در مرزهای ورودی و خروجی کشور به نحو ملموس‌تری برای اعضا بیان شد و پیرو تلاش‌های مزبور، در اجلاس دوره‌ای FATF که ۲۸ خرداد تا ۲ تیر ۱۳۹۶ در والنسیا (اسپانیا) برگزار شد، اکثریت اعضا شامل عموم کشورهای اروپایی، روسیه، چین، برزیل، آفریقای‌جنوبی، کانادا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و مکزیک تدابیر متخذه و توفیقات حاصله را در حوزه‌های مزبور کافی و حتی قابل ملاحظه ارزیابی کرده و خواهان لغو کامل اقدامات مقابله‌ای(Counter Measure) شدند.» 

خب، نتیجه چه شد؟ از قول همان مرجع رسمی در وزارت دارایی بخوانید؛

«معدود کشورهایی شامل آمریکا، آرژانتین، رژیم‌صهیونیستی (عضو ناظر) و نماینده شورای همکاری خلیج‌فارس بدون استدلال فنی و صرفا بر مبنای انگیزه‌های سیاسی خواهان اعمال مجدد اقدامات مقابله‌ای علیه کشورمان بودند و از آنجا که بر اساس رویه حاکم بر FATF، مواضع رسمی این گروه بر پایه اجماع اتخاذ می‌شود و با توجه به مخالفت‌های برخی کشورهای عضو که به آن ‌اشاره شد، اعضا مبتنی بر راه‌حل مصالحه‌ای عمل کردند که نتیجه آن توافق کلیه اعضا بر «تصمیم به تداوم تعلیق اقدامات مقابله‌ای» قرار گرفت.» یعنی ادامه حضور ایران در لیست سیاه، اما چرا؟ بخوانید!

 چون آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان با خروج ایران از لیست سیاه مخالفت کرده بودند!

 اگرچه بنا به دلایلی که بارها مطرح شده است، هرگز با عادی شدن روابط تجاری ایران موافقت نمی‌کنند ولی بر فرض که همه کشورهای عضو نیز موافق خروج ایران از لیست سیاه باشند، سؤال از دولت و نمایندگان موافق این است که آیا رژیم صهیونیستی و آمریکا و عربستان این تصمیم احتمالی را وتو نمی‌کنند؟! بنابر‌این چه اصراری بر تصویب این سند ذلت‌بار دارید؟! آیا فاجعه برجام که ظرف بیست دقیقه تصویب و خسارت‌های فراوانی را به ملت تحمیل کردید کافی نبود؟!

دوم: مخالفت و خودداری کشورها و شرکت‌های بزرگ از برقراری روابط تجاری و بانکی با ایران ناشی از تحریم‌های ثانویه-Secondary Sanctions- آمریکاست، که براساس آن هر کشور، شرکت و شخصیت حقیقی یا حقوقی که با ایران روابط تجاری داشته باشد شامل جریمه‌های سخت و یا قطع روابط تجاری با آمریکا خواهد شد. دقیقا به همین علت است که کشورها و شرکت‌ها حاضر به برقراری روابط تجاری با ایران نیستند. مقامات عالی کشورهای اروپایی که دولت محترم اینهمه به آنان دل‌بسته است نیز بارها تکرار کرده‌اند که نمی‌توانند شرکت‌های بزرگ کشورشان را ملزم به روابط تجاری با ایران کنند.

حالا دومین پرسش از حامیان FATF این است که برفرض کسب موافقت FATF با خروج ایران از لیست سیاه، برای تحریم‌های ثانویه چه تدارکی دیده‌اید؟ و آیا بعد از اینهمه بدعهدی و کینه‌توزی غرب علیه کشورمان، هنوز وقت آن نرسیده است که به خود آئید و تلاش و همت خویش را از غرب وحشی به درون ایران اسلامی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فراوان و برزمین‌مانده آن کوچ بدهید؟! آقایان به روشنی و با صراحت برای مردم توضیح بدهید که در مقابل دو پرسش مورد ‌اشاره چه پاسخی دارید؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تصویب این قانون جنایتی آشکار است و کشور جنایتکاران را مجازات خواهد کرد. مردم کاملا به آن مشکوک اند. حرص و ولع برخی در تصویب داد می زند که این قانون برای مردم نیست.
یوسف
Iran, Islamic Republic of
از تتلو چه خبر ....................
سیدمهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام، دوستان این نظر برای به حاشیه بردن موضوع اصلی یعنی FATF داده شده. بهترین پاسخ به این نظر بی توجهی به آن و ارائه نظرات در خصوص FATF است. موفق باشید.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چشمت ...!!!
نامردید اگه نظر من رو کامل کار نکنید!
Iran, Islamic Republic of
مطمئنا کارگروه نظارت fatf عضویت ایران رو تایید نمیکنه و اقدامات اصلاحی ما رو قبول نمیکنه . دلیلش هم اینه که وقتی ما مدعی هستیم که کشور ما ایران ، یک تنه در مقابل آنچه که استبداد و امپریالیسم می نامیم ایستاده ؛ پس باید قبول کنیم که از آن طرف هم استبداد و امپریالیسم که در حدود ۱۰۰ کشور بزرگ و کوچک هستند و ما همگی اونها رو دشمن می نامیم هم با ما مقابله به مثل خواهند کرد .
پس مشخصا از ابتدا کاملا مشخص است که ما ایرانی‌ها شکست خورده این بازی هستیم و نیازی هم به تایید این لوایح در مجلس ما نیست . خودفریبی رو کنار بگذارید و مشکلات رو پایه ای حل کنید ، البته اگه می خواهید .
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
اولا کلا 37 کشور عضو اصلی دارد
دوم اینکه مغلطه نکن نمیگوییم همه آن کشور ها مخالف حضور ایران است و ایران یک تنه با همه میجنگد بلکه ایران با کشورهای استعمارگر میجنگد که سه عضو مهم آن (امریکا، اسرائیل و عربستان) است و این سه کشور به هیچ وجه به نفع ایران رای نخواهند داد
عدم رای یکی از اینها باعث میشه اجماع شکل نگیرد
محمد
Iran, Islamic Republic of
من پاسخ می دم شما بگید اشکالش چیه؟
1. خوب از لیست سیاه خارج نشیم فرقش با وضعت حالامون چیه. آیا امضای این طرح حداقل باعث رفع حساسیتهای بین المللی و بدست اوردن یه حق رای نمیشه؟
2. بازم با امضای طرح یا عدم امضای اون آیا فرقی در شرایط تکیه به توانمندیهای داخلی داره؟ امضا می کنیم و به درون مرزها تکیه می کنیم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
تصویب این طرح آماده کردن لقمه برای بدخواهان این مملکته
Iran, Islamic Republic of
بجای بیان مخالفت یا موافقت.و بجای پیدا کردن پرتقال فروش.جنابان بیان کنید که با و یا بدون fatf چگونه میتوان برای مردم آینده ای روشن بسازیم.بیان کنید که چرا به این روز افتاده ایم.بیان کنید که چرا مردم عادی باید تاوان سیاسی کاری عده ای قلیل را بدهند.چرا باید مردم لنگ بپوشند و نان خشک بخورند.چرا مردم باید اشکنه پیاز بخورند.چرا مردم باید در حسرت ازدواج فرزندانشان باشند.چرا مردم باید در حسرت خانه دار شدن باشند.چرا مردم باید کمرشان با هزینه های سر اور زندگی خورد شود. ودهها چرا ی دیگر.در پایان شماهایی که قدرت و مقام دارید وبه هیچ وجه حاضر نیستید که آن را از دست بدهید به این چراها پاسخ دهید برای مردم بی ویا با fatf فرقی نمیکند چون در هر صورت پول مردم ایران برای دیگران است نه ما نمونه اش گرفتن 150میلیارد دلار از امریکا طی همین دو سه سال قبل.کو نتیجه اش برای مردم؟
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام، تا زمانیکه ما مردم ناآگاهانه و لیستی و احساساتی رای می دهیم، همین آش و همین کاسه است. برای اینکه بهتر متوجه شوید لیست وزرا و دولتمردان را در دوره‌های متفاوت با هم مقایسه کنید.در تمام دوره‌ها فقط چند جابجایی وجود دارد. وقتی چهل سال است که به یک گروه رای می دهیم، چرا باید انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشیم؟
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
حساسیت های بین المللی حربه ای در دست انهاست وهرزمان به هردلیلی آن را برای فریب مطرح می کنند..ایا انها برای یمن وفجایع انسانی هم همین حساسیت را دارند؟
این حربه ی کثیف را توسط ابزار رسانه تا رسیدن به هدف انجام می دهند...یادمان هست بمادردولت خاتمی محور شرارت لقب دادند...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
دوم چرا خود امریکا از زیرتعهدات خارج می شود؟چه اصراری برامضاء است وقتی تضمین کری رادیدیم؟
Iran, Islamic Republic of
زهی خیال باطل...
روح اله
Iran, Islamic Republic of
سلام فرقش رو الان خدمتتون میگم فرقش اینه :بلایی که برجام با لو دادن راههای فرار از تحریمها و شناسوندن منافذ دور زدن تحریمها دست امریکاییها و صهونیستها داد خیلی خیلی دقیقترش رو دارن با این چندتا لایحه میدن دست دشمن یعنی ریزترین راههای فرار رو داریم خودمون با کیفیت عالی میدیدم دست دشمن یعنی اگه شمای نوعی رو سعودی ها با قیافت حال نکردن و سیستم بانکی ما یک تراکنش باهاتون انجام داد نه تنها برمیگردیم به لیست سیاه بلکه خیلی بدتر از اون میشه بهانه اجماع جهانی برای مصوبه ی شورای امنیت و تحریمهای بیشتر کاری که ان پی تی باهامون کرد ائنموقع هم یه عده میگفتن ان پی تی داوطلبانه است هروقت خواستیم ازش خارج میشیم تونستیم؟ شد؟این سری با گرای خیلی دقیقتر که خودمون بهش میدیم اگه این اسمش چیه؟
Iran, Islamic Republic of
نبايد براي گرفتن چند گرين كارت و اقامت و حفظ اموال چند اقا زاده و بابايي در امريكا و اروپا ما هستي ونيستي مملكتو بديم ديگه كوتاه نخواهيم امد و حرف كسي را گوش نميكنيم چرا كه هركي با اينها است شريك است در اين خيانت
کاظم
Iran, Islamic Republic of
روز ازمایش مجلس. !
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان هم راستا (در بسیاری موارد) با آمریکا، معیشت مردم را برای تصویب چنین قوانینی ابزار کرده اند و چون خودشان از محل رانت، ژن خوب، اختلاس و حقوق نجومی ،سترون هستند، نه تنها کوچکترین فشاری را تحمل نمی کنند، بلکه چه بسا باعث رونق کسب و کار اینچنانی آنان هم بشود!
skandary
Iran, Islamic Republic of
راستی مگر دولت آژانتین اونقدر با ما دوست نبود که در سازمان ملل کرشنر بسود ما و علیه دولت یانکی ها سخنرانی کرد و ادعای صهیونیستها در مورد آمیا را رد کرد.
چرا دولت فعلی که مدعی رابطه با غرب و دوستانش می باشد نتوانسته رابطه را در حد حداقلی با یکی از نورسیده های خود باخته غرب در آرژانتین حفظ کند
چرا کسی یادی از اونهمه کشورهای دوست ما که اینکه یا از ما برگشته اند و یا نومید شده اند نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
اقایانی که تو نظرات موافق هستن یکم مطالعه بیشتری روی این موضوع داشته باشن
که چه فشار های بیشتری رو کشور خواهد داشت بدون هیچ سودی برای ما
Iran, Islamic Republic of
احسنت
نه چپی نه راستی
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم آقای شریعتمداری از عدم تصویب FATF چه سودی می برند ؟
قانون FATF یک قانون بین المللی است و اگر می خواهیم با کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم باید به قوانین بین المللی احترام بگذاریم...
امین
Iran, Islamic Republic of
قوانین دنیا!!!!!
قوانین نیا حمایت مالی از داعش رو کاری نداره بهش ولی خدمات مالی به سپاه رو جرم میدونه
Iran, Islamic Republic of
خوب اگر قوانین بین المللی خوبه چرا اسراییل قانون منع تولید سلاح هسته ای را امضا نکرده و کسی اعتراض نمیکنه؟ چرا امریکا وارد توافق منع بکارگیری مینهای ضد نفر نمیشه؟ چرا امریکا از کنوانسیون پاریس خارج میشه؟ و هزارات مسایل دیگه؟؟؟؟ خوب کشورها بنا به مصالح باید وارد مقاوله نامه ها و کنوانسیونها بشن ... این که امر بدیهی هست..........اگر امریکا وارد بعضی کنوانسیونها نمیشه یعنی نمیخواد با دنیا ارتباط داشته باشه یا مصالح کشورش رو در نظر میگیره؟؟؟؟ چرا همیشه برای ما همه چی اجباریه؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
حاصل فعالیت نمایندگان پرتلاش : تصویب لایحه خودتحریمی
Iran, Islamic Republic of
سئوال ها نامربوط است . یکی می خواست بره زن بستونه رفیقش گفت از پدر زنت تضمین بگیر که دخترش با تو دعوا نکنه از مادر زنت تضمین بگیر اگر بین تو و زنت دعوا شد طرف دخترش را نگیره از برادر زنت تضمین بگیر اگر بین تو و خواهرش دعوا شد و تو زدی تو گوش زنت که می شه خواهر اون اون نیاد بزنه دهن تو رو سرویس کنه . رفیق پرسید مگه تو زن گرفتی این تضامین رو هم گرفتی ؟...
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا عزیزم در شروط عقد نامه دقت کن.تمام این تضمینها البته با کلمات مناسبتر مثل عدم سو معاشرت و وظیفه زوجین در عقد نامه ها هست
Iran, Islamic Republic of
شریعتمداری در کیهان نوشته ویلای ولایتی در سعدآباد وقفه و فقط تا زنده‌ست ازش استفاده میکنه بعدش اصلا مال خودش نیست بخدا ما هم راضیم یدونه ازون وقفیا بدن که تا زنده ایم توش با لنگ بچرخیم
Iran, Islamic Republic of
البته عزیز دل در نظر داشته باش که خود ایشون این ملک را وقف کردن و این شرط را گذاشتن...حالا شما هم اگر راست میگی نه یک ملک بلکه قسمتی از اموال خودت را وقف کن و همین شرط را بگذار.تتا متوجه بشی شرایط به چه صورتیه...
Iran, Islamic Republic of
حالا ببخشید چطور در حکومت اسلامی که حقوق همه افراد مشخصه.بطوریه که اگه همه حقوق پس انداز بشه و هیچی نخوره و نپوشه بهد از سی سال بازنشستگی بشود حول و حوش 200،300میلیون بعدش افراد حکومتی مال ومنال بالای میلیارد دارن؟
Iran, Islamic Republic of
فقط اعلا کنید، ما از جریانات مالی آمریکا با خبر میشویم و این کشور در کدام گروه قرار دارد
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب توکلی؛ مدیر دیده بان عدالت و شفافیت اخیرا اعلام کرده...همین های که قول رفع بالمره تحریم ها را با امضای برجام دادند. همین های که به مردم قول سیب و گلابی دادند. همین های که برجام را معجزه قرن می دانستند. نتیجه اش چی شد افزایش تحریم ها، افزایش دشمنی ها، افزایش مشکلات ارزی و بانکی و ... حالا هم همینطور با امضایFATF ببینید دولت چه مشکلاتی برای مردم درست می کنه!!! ؟
داوود
Iran, Islamic Republic of
در مقابل این دو سوال یک سوال هم من میپرسم
ایران عضو به همراه 180 کشور ایران عضو سازمان ملل است در این سازمان ملل بارها علیه ایران رای و قطعنامه صادر شده است آیا ارزشش را دارد که ایران همچنان عضو این سازمان باشد یا باید از آن خارج سود چون همواره به ضرر ایران رای صادر کرده
Iran, Islamic Republic of
جناب شریعتمداری شما واقعا باور کردید که اینها با این مصوبات دنبال هموار کردن مسیر تجارت و اشتغال و رونق باشن. ساده اید. اینها قطعات پازل هستن که نظام جمهوری اسلامی رو هدف گرفتن. امروز ظریف به جوک گفت. گفت با این لوایح یه بهانه از دست آمریکایی ها خارج میشه. نمیدونم روحانی با این مرد چیکار کرده؟ خب بهانه که یکی دوتا نیست. تا ما عین آمریکا نشیم بهانه ها پابرجاست. عین ایران دوران پهلوی.