کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی مختصر نطق‌های رئیس‌جمهور؛

چرا روحانی تنها به یک فرمایش رهبری اشاره می‌کند؟

18 شهريور 1397 ساعت 13:27

سکوت رسانه‌ها در شرایط تنگنای اقتصادی که مردم منتظر شنیدن خبر و مطلبی درباره وضعیت اقتصاد کشور هستند آیا باعث تشویش بیشتر اذهان عموم نمی شود؟


گروه سیاسی جهان نیوز: پس از اینکه اصولگرایان از دولت به واسطه اوضاع اقتصادی که بر کشور حاکم شده و مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است حمایت و اعلام کردند که با همه انتقاداتی که به کار و رویه دولت دارند جهت رفع مشکلات مردم حاضرند که همیاری کنند، طرف مقابل هم ساز وحدت و همبستگی ملی کوک کرد.

رهبر معظم انقلاب هم به سان رویه گذشته که از همه دولتها در شرایط سخت حمایت کردند، در دیدارهای مختلف از جمله دیدار اخیر با هئیت دولت بیان کردند : « اگرچه در ماه‌های اخیر با مشکلاتی به‌ویژه در حوزه‌ی ارز مواجه بوده‌ایم اما همان‌گونه که در گذشته مشکلات سخت‌تری را پشت‌سر گذاشته‌ایم، با تدبیر می‌توانیم از این مشکلات هم عبور کنیم.»

البته مقام معظم رهبری با بیان اینکه در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و باکیفیت کار کرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات باید شب و روز نشناسند با انتقاد از ادامه بنگاهداری بانک‌ها و کارهای هزینه‌آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی گفتند: «بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانکها و مؤسسات مالی شود.»

در این حیطه اما رویه دولت آنچنان که می‌بایست پیش رونده و نتیجه بخش نبوده است. یکی از انتقاداتی که امروز به دولت مطرح می شود مسئله عدم تغییر کابینه و در مقام بالاتر تغییر و اصلاح ساختار اقتصادی است. در این خصوص کارشناسان، نمایندگان مجالس خبرنگان و شورای اسلامی و افکارعمومی در شبکه های اجتماعی نسبت به تغییر ساختار اقتصادی و تصمیم های سازنده برای کشور مسائلی را مطرح کردند اما دولتمردان بیان می کنند که این روزها تنها بایستی به مردم امید داد و انتقاد از سیستم اقتصادی کشور را بر نمی تابند.

در این عرصه رئیس جمهور با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای همبستگی و حمایت از دولت و دوری از مبالغه و مضطرب کردن جامعه برای برون رفت از مشکلات اقتصادی بیان می کند: «مقام معظم رهبری از اینگونه رفتار به ویروس بدبینی تعبیر کردند، برخی امروز ویروس بدبینی را در کشور در سخنانشان و تریبون‌ها و رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند.»

همچنین رئیس جمهور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: «سخنان ایشان هیچ‌ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند که امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد پشت دولت را خالی کند.»

اینکه رئیس جمهور این فرمایشات رهبری را مد نظر قرار داده و امروز در جلسات مختلف بیان می‌کنند موضوع قابل توجهی است اما رهبر معظم انقلاب نسبت به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی بخصوص درباره «اقتصاد مقاومتی» مسائل مهمی را بارها و بارها مطرح کردند که به نظر می رسد روحانی و دولتمردانش بایستی این موارد را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند.

در حوزه بانکی، اقتصاد خرد و صنایع کوچک، بسترسازی برای سرمایه گذاران خصوصی، تولید ملی و توجه به توان داخلی، مقابله با فساد،استفاده از مدیران با انگیزه، عدم نگاه به دستان غرب و ... رهبر انقلاب مسائل مختلفی را در طول 5 سال اخیر مطرح کردند که اگر دولتمران دراین محورها تلاش بیشتری به خرج می داند، امروز شاهد وضعیت بسیار بهتری دستکم در حوزه اقتصادی بودیم. معطل ماندن کشور در حوزه برجام تا به امروز و بعد از آن عهدشکنی آمریکایی ها که همواره مورد اشاره رهبری بود و ایشان بدبینی خود را نسبت به غرب و امریکا همواره مطرح می کردند از جمله مسائلی بود که در مشکلات اقتصادی امروز اثرگذار است.

از سوی دیگر تعبیر هر گونه انتقاد از دولت و مسائل اقتصادی در شرایطی که مردم در تنگنای معیشتی قراردارند به عنوان بدبینی و مبالغه از طرف دولت نیز درست نیست. این درحالی است که این انتقادات از سوی رسانه های حامی دولت نیز امروز مطرح می‌شود. بستن دهان منتقدان دلسوز با برچسب بدبینی همانقدر مضر است که رهبر معظم انقلاب درباره مبالغه و مضطرب ساختن جامعه از آن انتقاد کردند. همه این موارد نیز اصل پاسخگویی دولت به مردم و رسانه ها که نماینده مردم هستند، را از بین نمی برد. این در شرایطی است که دولت سخنگو هم ندارد و رسانه ها را به سکوت در شرایط سخت معیشتی مردم می خواند که این موضوع بازخورد خوبی در جامعه ندارد و بیشتر باعث اضطراب و تشویش در مردم می شود.


کد مطلب: 639368

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639368/چرا-روحانی-تنها-یک-فرمایش-رهبری-اشاره-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com