پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۶

قطعنامه مجلس خبرگان: لزوم اولویت تأمین کالاهای مورد نیاز مردم و ایجاد سازوکار برای کنترل گرانی

چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 638704
مجلس خبرگان رهبری در پایان اجلاسیه خود بر لزوم ساماندهی و برقراری نظم همه جانبه در بازارهای ارزی و مالی تاکید کرد.
قطعنامه مجلس‌خبرگان درباره مشکلات اقتصادی
به گزارش جهان نيوز، مجلس خبرگان رهبری در پایان پنجمین اجلاسیه خود در دوره جدید این مجلس با صدور قطعنامه‌ای بر ضرورت برنامه­‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم بویژه قشر کم درآمد تاکید کرد.

متن قطعنامه مجلس خبرگان رهبری به شرح زیر است: 

 مجلس خبرگان رهبری، پنجمین اجلاس رسمی خود را با دعوت از سران سه قوه و حضور رؤسای محترم قوای قضائیه و مقننه با موضوع «بررسی مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم» برگزار کرد و با تأکید بر بیانیه‎های اجلاس‎های گذشته در صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حقوق ملت و اعتقاد به اسلام، انقلاب و مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل، حمایت از جبهه مقاومت اسلامی به ویژه فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و مردم مظلوم بحرین، با اذعان به نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی، و تشکر از ملت صبور و مقاوم ایران اسلامی بر اهمیت منحصر به فرد جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی که منشاء مشروعیت نظام اسلامی بوده اصرار داشته و با اعتقاد به ضرورت حفظ وحدت داخلی و انسجام ملی بر مطالبات زیر تأکید می‌نماید و لازم می‌دانیم قوای سه گانه در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی تمام تلاش خود را جهت مطالبات زیر به کار گیرد:

1- با توجه به جامعیت تدابیر، رهنمودها و دستورات رهبری در کلیه امور بخصوص در توجه به اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم، انتظار دارد مسؤولین و مقامات کشور با استفاده از اختیارات حداکثری و رهنمودهای معظم له تمام همت خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به کار بندند.

2-   ضروری است برنامه­‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم بویژه قشر کم درآمد با ایجاد اشتغال مولد و اولویت بخشی به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در اسرع وقت اجرایی گردد.

3-   لازم است اصلاح ساختار بانکی کشور و ساماندهی و برقراری نظم همه جانبه در بازارهای ارزی و مالی انجام پذیرد و از بی‎تدبیری‎ها و ضعف مدیریتی بخصوص در عرصه اقتصاد پرهیز شود.

4- انتظار می‌­رود آرایش مناسب نظام اقتصادی و اداری کشور برای مواجهه با جنگ اقتصادی، بخصوص مدیریت نقدینگی و ایجاد عدالت و آرامش اجتماعی در مسیر مقابله با تحریم‎های ظالمانه و همه جانبه اتخاذ شود.

5- بر گسترش تولید ملّی، استفاده از ظرفیتها و توانمندی‎های داخلی و صادرات غیرنفتی و توسعه منابع انرژی تأکید می‌­گردد.

6-  ضروری است برای تحقق کامل و عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی و کاهش آسی‌بهای مهم اجتماعی مانند بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی و محرومیت تدابیر لازم اتخاذ گردد.

7-   لازم است نظارت دقیق بر بازار و قیمت‌گذاری‎ها و ایجاد سازوکار مناسب برای کنترل گرانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب‌­پذیر جامعه صورت پذیرد.

8-انتظار می‌­رود با صرفه جویی، ساده زیستی، قناعت و پرهیز جدی از اشرافی‌­گری گامی در جهت سبک زندگی اسلامی برداشته شود.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حقیقتا"نمیدانم مطالبی که مینویسم تا چه اندازه باب طبع جهان است اما باورکنید درجامعه ایی که ما زندگی میکنیم گاهی به اموری برمیخوریم که نقطه نظرات وبیانات مهم خصوصا"زمانی که ازناحیه افراد ویا اشخاص صاحب نام اعم از حقیقی ویا حقوقی صورت میگیرد انگشت حیرت بردهان میرود که چگونه مطالبی بیان میگردد که سنخیتی با وضع موجود جامعه ندارد . ظاهرا"رئیس اجرایی که درجایگاه خود توضیحات لازم را ارائه بایدمیکرد غیبت مینماید .خبرگان هم با وسواس بسیار وشمرده شده به چیزی اشاره میکنند که مسائل مبطلابه جامعه است وتوصیه به رفع گرفتاریهای مردم کرده اند اما این بیانیه بجز رفع تکلیف ازآنان مایه امید مردم تلقی نمیگردد . باورکنید در گذشته هم صدور این مطالب هم نتیجه ایی نداشته که حتی گره ایی از مشکل کسی باز شده باشد پیشنهاد میکنم قبل از بیان هرمطلبی ویا نصیحتی نتیجه آن بیانیه قبلی را هم که بر مدیران اجرایی تاثیر گذاشته باشد هم رقم زنید شاید تا اندازه ایی دل دردمند بسیاری از مردم هم با عمل به بیانیه ها بعنوان یک مرهم برزخم کهنه مردم باشد .
وظیفه خبرگان طبق قانون چیست
Iran, Islamic Republic of
وظیفه خبرگان طبق قانون اساسی چیست؟
Iran, Islamic Republic of
اگر وظیفه انها چیزیست که شما میگویید لزومی به صدور قطعنامه نمیباشد چونکه اتلاف وقت و حقوق مردم را ضایع کردن است .
وظایف خبرگان طبق اصل 107 قانون اساسی
Iran, Islamic Republic of
ا-انتخاب و تعیین رهبر
2. نظارت بر بقاء و استمرار شرایط رهبر
3. قانونگذاری نسبت به خود
Iran, Islamic Republic of
پس بااین شرح وطایف صدور چنین قطعنامه ای برای چیست و در کدام حوزه اختیارات این مجلس قراردارد؟
Iran, Islamic Republic of
اگروظیفه را میشمرید چرا قطعنامه