يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰
۱

دور باطل فارغ التحصیلان در آزمونهای استخدامی!

چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 638527
جمعیت بی‎شمار دانش آموختگان که اکنون به واسطه بی‌توجهی‌های مسئولان امر و مشکلات اقتصادی کشور هنوز موفق به یافتن شغل مناسب نشده و بیکار هستند، اکنون به بازار مکاره‌ای برای برخی نهاد‌های خصوصی تبدیل شده‌اند که در سایه بی‌توجهی نهاد‌های نظارتی اقدام به سوء استفاده از آن‌ها می‌کنند؛ نهاد‌هایی که با برگزاری آزمون‌های استخدامی بی‌نتیجه تنها می‌توانند برای مجریان آزمون اشتغال ایجاد کنند!
دور باطل فارغ التحصیلان در آزمونهای استخدامی!
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، در سال‌های گذشته جدا از نهاد‌های دولتی که با برگزای آزمون‌های استخدامی متعدد و پرمخاطب، تنها اقدام به استخدام تعداد محدودی از متقاضیان کار می‌کنند، شرکت‌های خصوصی و غیردولتی نیز با درک بازار بالقوه این حوزه به آن ورود کرده‌اند و اقدام به برگزاری آزمون‌های فراگیر می‌کنند؛ آزمون‌هایی که به واسطه جمعیت پرشمار جویندگان کار، همواره با استقبال ده‌ها هزار داوطلب رو‌به‌رو می‌شوند.

در میان همه مجموعه‌های دولتی و غیردولتی که با اقدام به برگزاری آزمون استخدامی با موج گسترده‌ای از داوطلب رو به رو می‌شوند و به واسطه اخذ حق ثبت نام از آن‌ها به درآمد قابل ذکری دست می‌یابند، شرایط برای یکی از این مجموعه‌های فعال در این حوزه کاملاً متفاوت است؛ متفاوت از این حیث که تقریباً در همه آزمون‌های استخدامی در نهایت تعدادی از شرکت‌کنندگان هر چند اندک جذب کار می‌شوند، اما در آزمون استخدامی مورد نظر شفافیتی در این باره وجود ندارد!

سخن از آزمون‌های استخدامی بخش خصوصی است که دوره اول آن در سال گذشته با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر برگزار شد و اکنون نیز بناست که دومین دوره آن دقیقاً شبیه به شرایطی که در اولین دوره رخ داد، برگزار شود.

شرکت برگزارکننده آزمون، در سال گذشته با حمایت‌های همه‌جانبه صدا و سیما و برخی از مسئولان ارشد وزارت کار و نیز برخی مسئولان ارشد دیگر اقدام به برگزاری آزمونی کرد که با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. از جالب‌ترین بخش‌های آزمون استخدامی بخش خصوصی این بود که در آن هیچ‌گاه جزئیات دقیقی در مورد تعداد، محل و رشته شغلی نیرو‌هایی که قرار است جذب شوند، مطرح نشد.

با این حال و تحت تأثیر تبلیغات گسترده و پر نفوذ این مجموعه، در طول بازه زمانی ثبت‌نام از کارجویان، چیزی بالغ بر ۳۳ هزار کارجو برای شرکت در آزمون استخدامی شرکت مذکور ثبت نام کردند و هر کدام از آن‌ها از ۵۷ هزار تومان تا ۹۴ هزار تومان حق ثبت نام پرداخت کردند؛ مبالغی که با یک حساب و کتاب سرانگشتی و در یک بازه زمانی کوتاه، بیش از ۲ میلیارد تومان برای شرکت مذکور عایدی داشت.

آزمونی که به آن اشاره شد و حق ثبت نامی آن به مراتب از حق ثبت نامی آزمون‌های متداول دیگر بیشتر بود، در ادامه و بدون حضور فیزیکی داوطلبان که مستلزم هزینه‌های مضاعف مثل چاپ دفترچه، اجاره فضا و... کاملاً به صورت اینترنتی برگزار شد و در نهایت از میان نزدیک به ۳۴ هزار شرکت‌کننده تعداد ۲۰ هزار نفر برای مصاحبه انتخاب شدند.

برگزار کنندگان این آزمون که در استان‌های مختلف امکاناتی برای برگزاری آزمون مصاحبه حضوری نداشتند، برای تکمیل بخشی از تعهدات خود و در فصل زمستان گذشته به صورت گردشی در استان‌های مختلف حاضر شدند و اقدام به برگزاری مصاحبه حضوری کردند.

با این حال پس از پایان مرحله مصاحبه حضوری، هیچ گاه به صورت رسانه‌ای و شفاف تعداد نهایی پذیرفته‌شدگان این آزمون استخدامی از طریق پایگاه اینترنتی این آزمون و رسانه‌های وابسته منتشر نشد؛ اتفاقی که در نوع خود عجیب بود و این شائبه را پیش آورد که اساساً در این آزمون استخدامی تعهدات به صورت کامل عملیاتی نشده است و افرادی که باید پس از معرفی به شرکت‌های خصوصی جذب کار شوند، جذب کار نشدند.

در حالی که این شائبه‌ها همچنان در مورد شرکت مورد اشاره مطرح است و هنوز پاسخ مشخصی برای آن از سوی مجریان این آزمون داده نشده، حالا شنیدن در مورد عزم مجریان این آزمون برای برگزاری دومین دوره آزمون قابل تأمل است.

 براساس روند آزمون استخدامی سال گذشته که در جریان مبالغ قابل توجهی برای مجریان آزمون درآمد مالی داشت و هیچ نهاد نظارتی مشخصی نیز پیگیر کیفیت عمل آن‌ها به تعهداتشان نشد، حالا مدیران این شرکت ترغیب شده اند تا دومین دوره آزمون خود را در سال جاری برگزار کنند؛ آزمونی که به نظر می‌رسد جز تعداد افرادی که در جریان برگزاری آن هستند، اساساً برای شخص دیگری شغلی حاصل نکرد و نخواهد کرد.

با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، به نظر بهتر است شرکت مذکور قبل از اقدام برای برگزاری هر آزمون استخدامی دیگر، ابتدا نسبت به شفاف‌سازی در مورد آزمون سال گذشته اقدام کند و با انتشار لیست دقیق پذیرفته‌شدگان و عنوان و محل خدمت آن‌ها به شائبه‌های پیش آمده در مورد این آزمون پایان دهند و سپس اقدام به برگزاری آزمون دوم کنند.

ناگفته پیداست که اگر توفیق قابل ذکری توسط این شرکت خصوصی در مورد استخدام جویندگان کار صورت گرفته بود، قطعاً آن‌ها تلاش می‌کردند با انتشار لیست افراد جذب شده به افزایش اعتماد عمومی کمک کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
آزمون های وکالت، سردفتری و نظام مهندسی وضع بسیار بدتری دارند. مافیای عجیبی دارند. پول کلانی می گیرند. همه رو رد می کنند. یک بازار سیاهی درست کردن.
بقیه آزمون ها که صرفا برای کارکنان غیر رسمی سازمان ها برگزار می شه و البته برای درآمد زایی از راه گرفتن پول آزمون. مثلا وزارت خارجه یک نفر رشته ی جغرافیای سیاسی می گیره، نگو یکی نفر اونجا همین الان داره با این رشته کار می کنه فقط قرار دادی است می خوان رسمی بکنند. 200 نفر هم فارغ التحصیل این رشته در استان ها و شهرهای مختلف کشور با امید در آزمون شرکت می کنند خبر ندارند فردی که قرار است استخدام بشود همین الان در وزارت خارجه حضور دارد!

کی قرار است به اینا رسیدگی کنه؟ این ظلم کی تموم می شه؟