پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۵۴
مرعشی:

خوف این را داریم که ضعف‌های روحانی کشور را متلاشی کند/ هاشمی هم اگر بود حریف کارهای روحانی نمی‌شد/ ماجرای دیدار برجامی هاشمی با رهبر انقلاب/ ظرفیت‌های خاتمی را به رسمیت نمی‌شناسند

سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 638076
خطراتی که امروز ایران را تهدید می‌کند حتی افرادی را که امروز خارج از نظام هستند، هم نگران کرده است.
خوف این را داریم که ضعف‌های روحانی کشور را متلاشی کند/ هاشمی هم اگر بود حریف کارهای روحانی نمی‌شد/ ماجرای دیدار برجامی هاشمی با رهبر انقلاب/  ظرفیت‌های خاتمی را به رسمیت نمی‌شناسند
گروه سیاسی جهان نيوز: حسین مرعشی برادر همسر هاشمی رفسنجانی و از مریدان جدی آن مرحوم در گفتگو با ایلنا ضمن حملات مکرر به روحانی و مدیریت دولت دوازدهم گفته است: « اگر آیت الله هاشمی در حال حاضر حضور داشتند، باز هم حریف برخی سیاست‌های روحانی نمی‌شدند و نمی‌توانستند او را در عدم عقب‌نشینی در بعضی مسائل مجاب کنند.». این عضو برجسته کارگزاران همچنین گفته است: «اگر عملکرد روحانی به جریان اصلاحات آسیب برساند ما راضی هستیم، ما امروز خوف این را داریم که ضعف‌ها کشور را متلاشی کند و واهمه ما از این موضوع است.»

بخش های مهمی از این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*امسال در آستانه هفته دولت فشارهای داخلی روی دولت بسیار افزایش پیدا کرد و من متوجه این موضوع نشدم که چرا مجلس تدبیری اندیشه نکرد که مسئله سوال از رئیس‌جمهور را به گونه‌ای به بعد از هفته دولت موکول کند. این موضوع نشان از یک عجله در برخورد با روحانی داشت. 

*به نظر من روحانی همیشه فرصت برای حرف زدن دارد مگر او برای حرف زدن تریبون می‌خواهد؟ اما همان‌طور که قبلا هم مطرح کردم مسئولان هرچه کمتر حرف بزنند بهتر است. حرف زدند و قیمت دلار افزایش یافت.

*امروز کشور هیچ اولویتی مهم‌تر از حفظ ایران ندارد. اخیرا هم گفته‌ام که ایران هم از اصولگرایان مهم‌تر است و هم اصلاح‌طلبان.

*خطراتی که امروز ایران را تهدید می‌کند حتی افرادی را که امروز خارج از نظام هستند، هم نگران کرده است. امثال زاهدی و خیلی از افرادی که حتی خارج از ایران زندگی می‌کنند و دلبستگی به امروز ایران ندارند به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید موقتا مخالفت با جمهوری اسلامی را کنار بگذارند و از کلیت آن دفاع کنند فقط و فقط برای حفظ ایران.

 *به اعتقاد من وقت برای دعواهای جناحی و یقه‌کشی خواهیم داشت به این شرط که ایران بماند.

*امروز کشور به گذشت عمومی نیاز دارد، یعنی همه باید نسبت به یکدیگر گذشت کنند. این همان کاری است که در جلسه سوال از روحانی مجلسی‌ها انجام دادند... البته در آرا باید کمک بیشتری به دولت می‌شد که نشد.

*دولت با این چهره‌های فشل و بی‌انگیزه نمی‌تواند کشور را اداره کند.

*ما در سیاست خارجه نباید به انفعال برسیم و باید وزرای ما هرروز در یکی از کشورهای خارجی باشند.

*دولت باید همه آدم‌هایی که به درد مملکت می‌خورند را به کار بگیرد. اینکه افراد را بر مبنای فتنه،‌ گرین کارت، دوتابعیتی یا جناحی، دسته‌بندی کنیم، غلط است.

*مجلس مطرح کرده بیش از پنج ماه است از روحانی خواسته در جلسه‌ای خصوصی شرکت کند اما روحانی نپذیرفته است. چرا این اتفاق رخ داده است؟

*اینکه احزاب به مرخصی بروند مشکلی را حل نمی‌کند متاسفانه احزاب ما مرخصی دائمی هستند. ضمن اینکه ما گاهی بر اساس احترام به روحانی در مقابل بعضی حرف‌های او سکوت می‌کنیم.

*اگر عملکرد روحانی به جریان اصلاحات آسیب برساند ما راضی هستیم، ما امروز خوف این را داریم که ضعف‌ها کشور را متلاشی کند و واهمه ما از این موضوع است. ما پذیرفته‌ایم که اصلاح‌طلبان ضربه بخورند و اصلا مساله ما این موضوع نیست.

*ممکن است تصمیم حمایت ما از روحانی تغییر کرده باشد یعنی در حال حاضر نسبت به تصمیم گذشته خود ارزیابی دیگری داریم.

*آینده نظام کاملا وابسته به عملکرد دولت است. من در حال حاضر موفقیت دولت و نظام را جدا نمی‌دانم به همین دلیل می‌خواهم بگویم ولو اینکه روحانی همان تعداد معدودی از اصلاح‌طلبان هم که به کار گرفته دیگر به کار نگیرد، مشکلی نداریم.

*ما می‌توانستیم بیانیه بدهیم رهبری هم تائید کنند که ما برجام را با چهار بعلاوه یک ادامه خواهیم داد. چه دلیلی داشت این همه به اقتصاد کشور شوک وارد کنیم که حتی قبل از شروع تحریم‌ها اثرات آن را بر اقتصاد ببیینیم و ارزش پول ملی ما یک سوم شود؟ این مساله نباید قبل از شروع تحریم‌ها رخ می‌داد.

*مگر می‌شود روحانی بیاید و پشت تریبون بگوید کشور بحران دارد؟ بدیهی است وقتی رئیس‌جمهور پشت تریبون می‌آید باید بگوید کشور بحران ندارد. مگر این مسائل باید به تریبون‌ها بیاید؟ اگر رئیس‌جمهوری پشت تریبون بگوید کشور بحران دارد، نشان می‌دهد سیاست نمی‌داند.

*عده‌ای هستند که فکر می‌کنند شکست دولت، شکست نظام نیست که ما از آنها توقعی نداریم اما من از عقلایی مثل روحانی و لاریجانی انتظار دارم. چرا باید در شرایطی که نمی‌توانیم به صورت رسمی بپذیریم بحران داریم این سوالات طرح شود که پس از آن مردم بگویند روحانی حرف ما را نمی‌فهمد؟

*من به خاطر دارم در زمان ریاست جمهوری اوباما قانونی را کنگره تصویب کرد که به نظر می‌آمد خلاف مصوبات برجام باشد، در ایران هم بحث شد که طرحی سه فوریتی توسط کریمی‌قدوسی آماده شده برای خروج از برجام و شروع فعالیت‌های هسته‌ای. در آن زمان خبر رسید آیت‌‌‌‌الله هاشمی با رهبری دیداری خارج از عرف و معمول داشته‌اند که من به دیدار آیت‌الله هاشمی رفتم و از ایشان در خصوص این دیدار پرسیدم. ایشان گفتند من نگران بودم در مقابل اشتباهات آمریکا ما هم اشتباه کنیم و گرفتار شویم که خدمت رهبری رفتم برای کسب اطلاع که متوجه شدم خوشبختانه ایشان به موقع روی موضوع دقیق شده‌اند و این طرح هیچ‌گاه در مجلس مطرح نشد.

*صراحتا می‌گویم امروز جای یک میانجی موجه در صحنه سیاسی ایران خالی است. از دیدگاه من حتی اگر آیت الله هاشمی در حال حاضر حضور داشتند، باز هم حریف برخی سیاست‌های روحانی نمی‌شدند و نمی‌توانستند او را در عدم عقب‌نشینی در بعضی مسائل مجاب کنند. چراکه او در دوره اول دولت خود هم به توصیه‌های ایت الله هاشمی جدی عمل نمی‌کرد.

*ظرفیت‌های خاتمی را دیگران به رسمیت نمی‌شناسند در غیر اینصورت خاتمی درحال حاضر می‌توانست پیام‌آور صلح ایران در عرصه‌های بین‌المللی و کمک خوبی برای نظام باشد.

*محدودیت‌های خاتمی کم نمی‌شود و من به این موضوع اصلا خوشبین نیستم و برداشت من این است که اتفاق خاصی نخواهد افتاد...بسیاری از بزرگان مثل جهانگیری در این زمینه تلاش می‌کنند و بسیاری از بزرگان هم موافق هستند اما به نظر من این اتفاق با سرعت رخ نخواهد داد.

*انتخابات ۹۶ از جهت کاندیداتوری جهانگیری ضربه بزرگی به اصلاحات بود. به هرحال حضور جهانگیری در انتخابات ضررهایی را متوجه خود جهانگیری و جریان اصلاحات کرد. کاندیداتوری او تصمیم روحانی بود و همگان شاهد بودیم که به نفع او هم تمام شد اما برداشت من این است که تیم حلقه یک روحانی از کاندید شدن جهانگیری در انتخابات رنجیدند و در دوره دوم در شکل‌گیری دولت، جهانگیری کاملا به کنار رانده شد.

*معاون اول اصالتا نقش مستقیم و قانونی برعهده ندارد جز اختیارات و تصمیماتی که رئیس‌جمهور به او محول کند، بنابراین تا روحانی نخواهد جهانگیری نمی‌تواند نقش کارسازی در دولت ایفا کند.

*روحانی هم در شکل‌گیری دوره دوم دولت و یکسال اخیر اداره کشور علاقه‌مند بود جهانگیری نقش کمتری را در دولت داشته باشد. جهانگیری هرجا کار به او محول شده انجام داده است، اما به هرحال دوستان باید تجربه می‌کردند که در عرض یکسال ۲۵ میلیون رای را بسوزانند.

*آقای روحانی از من پرسیدند روند کار مجلس چگونه پیش خواهد رفت که من پاسخ دادم اگر شما تصمیم بگیرید این مجلس یک برنده دارد و آن هم دولت است. گفتند چطور؟ گفتم این مجلس دو فراکسیون دارد که اکثریت مطلق ندارند و به هم نزدیک هستند بنابراین تلاش می‌کنند به دولت نزدیک شوند و هردو برای اینکه اکثریت مطلق شوند در جهت نزدیکی به دولت تلاش می‌کنند که این موضوع رقابت می‌آفریند. به شرطی که شما این موقعیت را خوب بشناسید و از آن بهره بگیرید بنابراین مجلس یک برنده دارد و آن هم شما هستید. امروز که بنده در اینجا حضور دارم مجلس یک بازنده دارد آن هم دولت است. البته با تدبیر بعضی از دوستان در دولت این دو فراکسیون سه فراکسیون شد که هر سه آنها در تضعیف دولت از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

*احمدی‌نژاد در دوره اول ریاست خود، خودش را به نظام تحمیل کرد. در واقع او ماحصل تصمیم نظام نبود و محصول فروپاشی دو جناح سیاسی ایران بود... دوره دوم ورود احمدی‌نژاد به فضای سیاسی ایران اشتباه تاریخی اصولگرایان بود چراکه پایان دوره احمدی‌نژاد مشخص بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جناب مرعشي! شيخ حسن روحاني و بسياري از وزراي دولت ايشون از آستين همان مرحوم غرق شده در استخر فرح بيرون آمدند. به همين دليل و دهها دليل ديگر ,دولت شيخ حسن ادامه دولت آن مغروق استخر فرح است!!!
فراموش نكرديم ايام پس از پيروزي شيخ كليدساز در انتخابات سال 92 را كه آن مرحوم با ذوق زدگي خاصي فرمايش فرمودند كه " الآن ديگه با خيال راحت مي توانم بميرم " !!!!
Iran, Islamic Republic of
...
خدا لعنت کند حامیانی که امروز حاشا می کنند
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
خاتمی و هاشمی و امثال مرعشی، سینه چاک روحانی بودند تا رأی بیاورد. و منتظرند تا یک نفر شعار استخر فرح را سر دهد تا و او را در دم خفه کنند و با مردم انقلابی تسویه حساب کنند . پس امروز این حامیان بی حیای روحانی باید خجالت بکشند و دم نزنند
Iran, Islamic Republic of
کشوروقتی ضربه خورد که عده ای از مسئولین زندگی اشرافی برای خود و فامیلشان درست کردند و طبقه اشرافیگر ظهور پیدا کرد و زندگی عامه مردم تحت تاثیر این نوع زندگی کردن قرار گرفت
Iran, Islamic Republic of
اقای مرعشی همون نبود که به ""آی کیو بالا ""بودنشون پز میداد؟؟؟!
Iran, Islamic Republic of
چرا تا الان حرفی نمیزدی؟!!!!!
United States
فکر مبکنم ابن بهترین روشی هست که برای مهار گرانی و فساد آقای روحانی دارد انجام میدهد وگرنه قیمت دلار و طلا از صد هزار تومان هم بالاتر خواهد زد
Iran, Islamic Republic of
فیش حقوقیت رو ضمیمه کن ببینم داداش !
Iran, Islamic Republic of
منظورت اینه که کلا چهاردست وپا بی حرکت نگاه کردن=روشی برای مهار گرانیست؟خداوند در ثواب این مدل کنترل و اثری که بر سفره مردم مستضعف میگذارد ،در دنیا واخرت شریکت کند.انشالله.
صمد
Iran, Islamic Republic of
یقه کشی ودعوای سیاسی کم به مملکت آسیب زده میخواهیدآنرادنبال کنید...
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام، حق کاملا با شماست و این وضع کشور نتیجه اختلافات درونی و خیانتهاست و ما ملت، باید از این اتفاقات درس بگیریم و افراد خود برتربینی را که برای اثبات خود به دنبال تخریب دیگران هستند و عملکرد آنها در چند دوره که در راس امور بوده اند، قابل دفاع نیست برای همیشه بایگانی کنیم و به افراد نواندیش و علمی و متعهد و در عین حال جوان و دارای قدرت کار رای بدهیم نه به لیستهایی که حتی ده دقیقه بعد از رای دادن نتوانیم بگوییم به چه کسی رای داده ایم.
Iran, Islamic Republic of
فعلاتاانتخابات مانده ونمیتوان واردمصادیق شدولی مردم
بین خودشان این یک نکته راداشته باشند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دوره دوم ورود احمدی‌نژاد به فضای سیاسی ایران اشتباه تاریخی اصولگرایان بود چراکه پایان دوره احمدی‌نژاد مشخص بود............
Iran, Islamic Republic of
حسین راغفر که در انتخابات ۹۶ از روحانی حمایت می‌کردنیزسیاست‌گذاری های دولت را نوعی همسویی با دشمنان ایران می‌داند و می‌گوید: «به صراحت می‌گویم که میان سخنان نتانیاهو و سیاست‌های برخی مسئولین هماهنگی و همسویی وجود دارد. ما امروز به وضوح می‌بینیم که برخی مسئولین به نام سرفرازی ایران سیاست‌های ضد منافع ملی را پیگیری می‌کنند.»
سلمان
Iran, Islamic Republic of
(جهانگیری هرجا کار به او محول شده انجام داده است، اما به هرحال دوستان باید تجربه می‌کردند که در عرض یکسال ۲۵ میلیون رای را بسوزانند.)
دقيقاً دلار را به آقاى جهانگيرى محول كردند ايشون هم كه علاقه به بزرگ كردن هر چيز دارند مثل اينكه يك خونه چند صد مترى در كرمان را تبديل به ويلاى چند هزار مترى در لواسان كنند يا يك دادش معمولى كارمند دولت ديپلمه را بكنند يك مولتى ميلياردر همون جور دلار را هم چند ماهه كردن ١٣٠٠٠ تومن
ضمناً دوستان ارزش پول ملى افت نكرده ارزش دلار رفته بالا چون تو حبابه و حباب هم رو به بالا حركت ميكنه
دولت فعلی یادآور دولت هاشمی و بحران اقتصادی دهه هفتاد.
Iran, Islamic Republic of
سیاست اقتصادی که دولت روحانی دنبال می کند همان سیاست لیبرالی است که در دولت کارگزاران در سالهای 68 تا 76 اجرا شد و نتیجه آن تورم 50 درصدی و خورد شدن استخوانهای مردم زیر چرخهای اقتصاد سرمایه داری بود.
ببین آش چقدر شور شده که حامی منتقد شده .
Iran, Islamic Republic of
این آش را حجت الاسلام هاشمی و اصلاح طلبان برای ملت پختند و باید تبعات حمایت از شیخ حسن را بپذیرند.
بریزید توی خیابونها !!!!
Iran, Islamic Republic of
مرعشی سال 88 خوف نداشتید که فتنه کشور را متلاشی کند ؟!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد هرچی بود از شماها خیلی بهتر بود و بفکر مردم بود.
Iran, Islamic Republic of
شما که چندین بار به احمدی نژاد لگد زدی ونتیجه نگرفتی این یکی هم روش
عباس گودرزی
سلام اگر خیلی نگران هستی خود و اقوامتان را متقاعد کنید ارز ها و سکه و طلای انباشته خود را چه در داخل و چه در خارج به بازار تزریق تا این مشلات روانی اقتصادی آرام گیرد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
اینها نگران پایگاه اجتماعی و موقعیت خودشان هستن نه نگران مردم و انقلاب !
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
8 سال دولت هاشمی رفسنجانی هم دست کمی از امروز نداشت و چندین برابر شدن نرخ دلار و مسکن و بنزین و تورم 50 درصدی در سالهای 68 تا 76 هنوز از فراموش نشده است .
Iran, Islamic Republic of
ما هم دقیقا همین خوف را داریم. خوف این که.... روحانی کار را به ناامیدی مردم بکشاند (که تا حدودی کشانده). و بعد از آن افرادی معلوم الحال به راس کار بیایند که موجب محو موجودیتی به اسم ایران از صفحه روزگار شوند! افرادی که افکارشان نزدیک به افکار وب سایت خبری حاضر است!
Iran, Islamic Republic of
مثبت اشتباهی زدم.موجودیت ایران توسط مدیریت کسانی تهدید میشه که 5سال کشور رو پادرهوا نگه داشتند که برجام میاد اب خوردنتون رو تامین میکنه.ولی خواب آشفته ای بیش نیست.به زودی ایران واقعی را خواهی دید که از این شرایط ،توسط جوانان برومندش مثل زمان جنگ تحمیلی قدرت مندتر از قبل بیرون میاد.
Iran, Islamic Republic of
شما انقدر بی منطق و هیجانی هستید که حتی پوئن دادن به مطلب رو اشتباهی کلیک کردید بعد توقع دارید این طرز فکرتان موجب پیشرفت مملکت شود؟
Iran, Islamic Republic of
عزیزم ِما فکر میکنیم همه مثل خودمون صاف وساده حرفشون رو میزنند...
Iran, Islamic Republic of
تاروزگارهست ایران هست دست حکمتی درکاراست تاایران باشدواین مردمی که به هرحال تحت فشارهای مختلف قرارگرفته اندسزاواراست روزی شاهدآرامش واقعی باشند
Iran, Islamic Republic of
اگر فقط پولها و دلارهایی رو که فقط ( مهدی هاشمی ) بالا کشیده به جامعه برگرداند می شود تمام مملکت را از ابتدا ساخت و همه در رفاه و اسایش کامل قرار خواهند گرفت .
Iran, Islamic Republic of
....
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب مرعشی؛ این دسته گلی بود که شما در دامان مردم انداختید، سری به افاضات تئوریسینتون جناب زیبا کلام و حجاریان بزنید بد نیست، طوری حرف می زنید که کم کم داریم باور می کنیم که شما اصلاحاتی ها این اوضاع را به وجود آورید....
وقتی دلسوزان چند سال پیش نگران امروز بودند ...اونها رو دلواپسان میخواندند و... رگ گردن کلفت میکردند و میگفتند با روحانی تا 1400 الان چی شده خوف سراسر وجودتون رو برداشته اف بر شما اف بر شما
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب مرعشی‌؛ شما نبودید که گفتی در سال 84 نه ولی در سال 88 ایجاب می کرد به خاطر منافعمان مردم را به خیابون ها بکشونیم!!!! حالا نگران سرنوشت ایران هستید!؟ ...÷
Iran, Islamic Republic of
بخاطر منافع حزبی و شخصی 8 ماه مملکت را به آشوب کشیدند و دشمن را به تشدید تحریمهای ظالمانه ترغیب کردند خدا ازشون نگذره .
یک دوست - بخش اول
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز‌؛ مطلبی دارم که امیدوارم حتما بگذارید، بعد از انقلاب اسلامی عده ای دو آتیشه خودشون را انقلابی محض می دانستند خودشون را صاحب انقلاب، در حالیکه رفتار و منش اینان نه با امام و انقلاب بلکه علیه امام و انقلاب جهت گرفت. منافقین یا همان جنبش مجاهدین، توده ای ها، ملی مذهبی ها و در حال حاضر جریان ... افساد طلب؛ چون هر جای که وارد شدند جز نکبت و بدبختی برای مردم به همراه نیاوردند. تفکری که هیچگاه به فکر ملت نبوده و نخواهد بود و در هر دوره ای که مجلس و دولت را در اختیار داشتند دیدیم که چگونه خون مردم را مکیده و جنایت کردند در عین اینکه همواره طلبکار بوده اند...
یک دوست - بخش دوم
Iran, Islamic Republic of
مثلا در عرصه سیاسی در دوره خاتمی مجلس ششم و هفتم را داشتیم و دولت فشل خاتمی و دستاوردهای سخیف سیاسی کنفرانس برلین، کمپین های منافقین و خودتحریمی های دولتی های خاتمی که اسناد آن همیشه موجوده، ضمن آنکه همواره شاهد اعتراضات خیابانی فتنه گران بودیم فتنه 78 و سالهای پی در پی آشوب و اغتشاش که به قول خود پزشکیان ... که گفته بود در دولت خاتمی هم اعتصابات کارگران زیاد بود، البته کدام اعتصابات کارگران که اعتصابات، اعتراضات فتنه گران بود...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
Canada
خوف این را داریم که ضعف‌ها کشور را متلاشی کند!!!!
بالا رفتن دلار آسیب بیشتری از جنگ ۸ ساله به مملکت وارد کرد !!!!
Iran, Islamic Republic of
١- ظرفيتهاى خاتمى با نظر رهبرى واكثريت مردم همخوانى ندارد از او بت نسازيد. ٢-در دوره اول اصلاح طلبان روحانى را هل دادندتا كشور را به بحران كشاندندحالا مدعى ومعترض هستند ٣- شماها تسليم را صلح ونوكرى امريكا را استقلال و پيشرفت ميدانيد با وجود شماها كشور از بحران خارج نخواهد شد وصد البته شماهم به ارزويتان نخواهيد رسيد پس بحران ووووووووووووووووووووووووو
Sweden
...
Sweden
...
Canada
...
۷۷....
Iran, Islamic Republic of
محض رضای خدا تحلیل نده اقای مرعشی....به اندازه کافی مشکل داریم برای رضای اکبر هم که شده سکوت کن...
۷۷...
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هرچه گفته است حقیقت دارد و من آنرا تایید می نمایم!!!!!!!!!!!.
Iran, Islamic Republic of
...
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
...
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
./..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی با تشکر یک نظریه باید کوتاه ، موجز، با الفاظ و کلمات مناسب ، مستقیم و بدون حاشیه پردازی، تکه پرانی، ساده و بدون دو پهلو بودن، در حد و اندازه ایی که در حوصله خواننده باشد، عمومیت داشتن و... باشد .جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
...