سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

اجرای مانور سونامی در جاسک

يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۶
کد مطلب: 637948
رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج‌فارس از اجرای مانور دوسالانه سونامی در جاسک خبر داد.
اجرای مانور سونامی در جاسک
به گزارش جهان نيوز، صمد حمزه ئی اظهار داشت: همزمان با 24 کشور حاشیه اقیانوس هند، مانور سونامی در شهرستان جاسک برگزار می‌شود.

وی افزود: این مانور با نام IOWave18 به منظور افزایش توانمندی و آگاهی جهت مقابله با رخداد سونامی و ارتقای سطح همکاری‌های بین المللی به صورت همزمان در 24 کشور حاشیه اقیانوس هند که امکان رخداد سونامی در آنها وجود دارد برگزار می‌شود.

رییس مرکز اقیانوس شناسی تصریح کرد: جاسک به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی گسل مکران همواره مورد تهدید سونامی قرار دارد.

حمزه ئی بیان داشت: مطابق اطلاعات موجود آخرین سونامی گزارش شده در سال 1945 در سواحل مکران به وقوع پیوسته که در سواحل پاکستان، ایران و هند نزدیک به 4000 کشته و ناپدید داشته است.

وی ادامه داد: این مانور در روز سه شنبه 13 شهریورماه از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر در روستای بحل شهرستان جاسک برگزار می‌شود.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی مرکز خلیج‌فارس افزود: در این مانور سناریوی وقوع زمین لرزه‌ای به شدت 9 ریشتر در دریای عمان در فاصله 100 کیلومتری جاسک پیش بینی شده است که امواجی به ارتفاع 15 متر را در ساحل جاسک به وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: بر اساس مدل‌سازی‌های عددی این سناریو بیشتر مناطق شهر جاسک و روستاهای ساحلی اطراف به زیر آب خواهد رفت.

حمزه ئی یا بیان اینکه این مانور در روستای بحل برگزار می‌شود، گفت: پیش بینی شده که 2 دقیقه پس از وقوع زمین، آژیر خطر به صدا در می‌آید و مردم به کمک نیروهای امدادی به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنند و در مکان‌های تعیین شده مستقر می‌گردند.

رئیس اقیانوس شناسی مرکز خلیج‌فارس ابرازداشت: یک کارگاه آموزشی نیز قبل از اجرای مانور برای مردم منطقه برگزار خواهد شد تا اقدامات لازم را هنگام وقوع سونامی انجام دهند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *