جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲
سلیمی‌نمین:

راهکارهای خاتمی حزبی و جناحی است

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 632268
یک تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با تسنیم به نقد ۱۵ راهکار رئیس دولت اصلاحات پرداخت.
راهکارهای خاتمی حزبی و جناحی است
به گزارش جهان نيوز، عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره 15 راهکاری که رئیس دولت اصلاحات روز گذشته در جمع نمایندگان ادوار مجلس ارائه داده بود، اظهار داشت: قطعا به دنبال تهاجمات ناجوانمردانه آمریکا و نقض عهد‌ آنها علی‌القاعده قرار گرفتن در این مسیرکه بتوانیم با انسجام بیشتری در مقابل این نقض‌عهدها بایستیم امر مستحسنی است اما باید دقت کنیم در مورد‌ آنچه که طرح می‌کنیم خودش عامل تفرقه و چند دستگی نشود.

وی افزود: باید دقت کنیم مطالبات و راه‌حل‌هایی که مطرح می‌کنیم خودش عامل مشکل‌زا نباشد. در ارتباط با این مطالبات طرح شده می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که چند دسته مطالبه وجود دارد و با چند دسته راه‌حل و پیشنهاد مواجه هستیم مثلا  تشکیل دادگاه‌هایی با حضور هیئت منصفه امری درست است و همه از آن دفاع می‌کنند. متاسفانه قانون در این مسئله اجرایی نشده و دادگاه‌ جرم‌های سیاسی با حضور هیئت منصفه برگزار نمی‌شود.

** مطالبه‌گری برای لطمه‌زنان به مصالح عمومی موجب تفرقه می‌شود
سلیمی‌نمین تصریح کرد: برخی از مطالبات صرفا گروهی است یعنی منافع یک حزب و گروه را دنبال می‌کند. ازجمله مسئله حصر و عفو زندانیان یک جریان سیاسی. عفو کسانی که جرم عمومی مرتکب شده‌اند و به منافع عمومی لطمه زدند نمی‌توان در چارچوب مطالبه مطرح کرد. نمی‌توان برای کسی که اموال عمومی را به آتش کشیده مطالبه‌ای مطرح کرد و چنین چیزی به‌هیچ وجه پذیرفتنی نیست.  نمی‌توانیم برای افرادی که لطمه جدی به مصالح عمومی در انتخابات زدند و با حرف‌های بی‌اساس اتهامات بی‌پایه مورد توجه نظام کردند در چارچوب دلسوزی برخورد کرد چون موجب لطمه به وحدت می‌شود یعنی یک دسته‌بندی در جامعه صورت می‌گیرد که اصلا به نفع ما در این شرایط نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ما باید روی نکاتی تکیه کنیم که بتوان حولش وفاق داشت، گفت: مطالبه‌ای مثل شنیدن  اعتراضات به‌حق مردم چیزی است که مدتی نظام در این مسیر قرار گرفته و یکی از گام‌های مهمی که طی این دو سال برداشته شده و دست‌اندرکاران جامعه ناگزیر به پذیرش آن شدند و اتفاق نظر حول آن وجود دارد. هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان بر این قضیه تاکید دارند که اگر کارگری حقش ضایع شده و اگر حقوقش نادیده گرفته  شده است، این مسئله رسیدگی شود و احقاق شود. 

** اصلاح‌طلبان برخورد با نیروهای تندروی خود را به جان بخرند
وی افزود: بحث پایان دادن به افراط خواسته همه دلسوزان است و باید افراط را مرحله اول در گروه خودمان مقابله کنیم. خوب است افراد عملا در برابر حرکت‌های افراطی جریان خودشان موضع صریح بگیرد. متاسفانه کمتر شاهد این نوع موضع‌گیری‌ها در جریان اصلاح طلب هستیم و کمتر شاهد آنیم که اصلاح‌طلبان با نیروهای تندروی خودشان برخورد کنند. اصولگرایان با تندروی نیروهایشان به کرات برخورد کردند و مواخذه شدند. نیروهای تندرو انسان‌های حرمت شکنی هستند و بافرهنگ نیستند. طبیعتا وقتی ما با نیروی تندرو برخورد می‌کنیم هتک حرمت خواهند کرد و باید برخورد با نیروهای تندرو را به جان خرید. 

** شعار خاتمی "توسعه سیاسی" بود اما برعکس عمل کرد
سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه برخی از این مطالبات مطرح شده توسط خاتمی به رشد سیاسی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: هر دولتی که روی کار می‌آید خیلی متفاوت با قبل از در قدرت قرار گرفتن عمل می‌کند. آقای خاتمی تاکید فراوانی بر «توسعه سیاسی» داشتند اما دوستان ایشان بعد از دوم خرداد به شدت حزبی و گروهی عمل کردند و در جهت حذف دیگران برآمدند. در حالی‌که خودشان انحصارات مطبوعاتی فراوانی ایجاد کردند خیلی از نیروها از صحنه خارج شدند.

وی افزود: برای مثال شخص بنده که سال‌ها مدیرمسئول رسانه‌های مختلف بودم مجوز روزنامه‌ام را در دوم خرداد لغو کردند و نگذاشتند روزنامه ما منتشر شود و بیشترین مخالفت را با توسعه سیاسی داشتند یا برای مثال کتاب نقد خاطرات آیت‌الله منتظری را برای نمایندگان فرستادیم اما هیئت رئیسه مجلس ششم از کازیو نمایندگان آن را جمع‌آوری کرد و گفتند نخواهیم گذاشت هرچیزی برای نمایندگان ارسال شود.

** همه نیروهای سیاسی باید از منافع حزبی و گروهی عدول کنند
این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید براینکه فرهنگ تحمل و بردباری به رشد توسعه‌یافتگی برمی‌گردد و این نیاز به زمان دارد و چیزی نیست که بتوانیم با یک توصیه تغییری در آن ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم همه نیروهای سیاسی در این مقطع به منافع عمومی بیاندیشند و از منافع حزبی و گروهی مقداری عدول کنند حتی اگر آن را درست هم می‌دانند اولویت قائل نشوند چون آنچه آنها برای خود به حق می‌دانند جناح مقابل کاملا ناحق می‌داند و می‌تواند منشا اختلاف باشد.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: برای اینکه امروز بتوانیم وحدت ملی ایجاد کنیم و همبستگی ملی را تقویت کنیم ابتدا باید به منافع جمع اولویت بدهیم ولو امری در مورد حزب و گروه ما رعایت نشده و ما آن را حق می‌دانیم در اولویت قرار ندهیم. خواست‌های گروهی و حزبی الزاما در مسیر مطالبات به‌حق جامعه نیست.

وی افزود: آنچه باید توجه جدی کرد این است که ما باید به‌گونه‌ای مسائل را دنبال کنیم که هرکس در جایگاه خودش پاسخگو باشد یعنی دولت اگر گرایشی داردو جهت‌گیری دارد طبیعتا در چارچوب آن جهت‌گیری‌ها و مبانی خودش می‌بایست به‌گونه‌ای عمل کند که زمینه برای عمل کردنش وجود داشته باشد که خودش هم در نهایت از یک سو مشخص باشد راه‌حل‌هایش تاچه حد دقیق و منطقی است و همچنین بتوان از وی بازخواست کرد که چه کاری کرده است.

** نباید مشکلات را از ساختار دولت خارج کرد
این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ما از اینکه امور را در ساختار خودش دنبال نکنیم خیلی نتیجه‌ای نخواهیم برد و باید امروز دولت را تقویت کنیم. همه توان را در خدمت دولت قرار دهیم اما مشکلات را از ساختار دولت خارج نکنیم و دولت باید خودش اصلاحات لازم از جمله تغییر تیم اقتصادی را انجام دهد. تیم اقتصادی بارها تصمیم گرفته و تصمیماتش موجب تشدید شرایط سخت جامعه شده است و فهم این مسئله سخت نیست که مسئولان فعلی افراد قابلی نیستند.
 
سلیمی‌نمین گفت: مشاور اقتصادی روحانی رویکرد بازاری غیرعلمی و به‌نوعی صنف‌گرا دارد و حفظ وی در این جایگاه درست نیست چراکه پاسخگو نیست و خودش را در سایه قرار می‌دهد و راه‌حلی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی ندارد لذا کار اصلی و محوری دست دولت است چراکه مسئولیت مستقیم در این قضایا را برعهده دارد. 

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شرط بلاغ گفته آمد
Iran, Islamic Republic of
خواه پند، خواه ملال
Iran, Islamic Republic of
سليمى جان تو كه مرد محترمى بودى ؟! چرا آدرس غلط ؟! خواهشاً سنجيده و منصفاه نظر بده ، و همينطور قدر خاتمى را بدان و بدانيد كه ميترسم دير شه عزيز جان !.