پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲۲
مفهوم اعتراف مدیرعامل سابق آسمان چیست

ابعاد تازه ماجرای خرید هواپیما در دولت تدبیر/ چگونه بدون هواپیمای نو هم می توانستیم نیازمان را برطرف کنیم؟

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب: 629835
تاکید بر نو بودن خرید هواپیماها که چندان موضوعیت نداشت، بیشتر به سبب تبلیغات سیاسی بوده است که صفحات زیادی از روزنامه های اصلاح طلب را پر کرد.
ابعاد تازه ماجرای خرید هواپیما در دولت تدبیر/ چگونه بدون هواپیمای نو هم می توانستیم نیازمان را برطرف کنیم؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: دستاوردسازی برای برجام از جمله کارهای تبلیغاتی روزنامه های اصلاح طلب بود. موضوع انعقاد قرارداد با شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس که قرار بود فقط 80  فروند هواپیمای نو از شرکت بوئینگ خریداری و به ناوگان هوایی ایران اضافه شود یکی از موارد تبلیغاتی برجام بود که حالا ابعاد تازه ای پیدا کرده است.

به گزارش جهان نيوز، روزگاری رسانه های اصلاح طلب با غرور و به طور حماسی تیتر زدند که «خرید 80 بوئینگ نهایی شد» و روز دیگر نوشتند «بوئینگ پرید.»؛ در این حین حتی ماجرای افتضاح عکس یادگاری با هواپیمای ایرباسی که بوی نویی می داد، نقل محافل خبری و رسانه‌ای شد.



وعده‌ای که محقق نشد و حالا کارشناسان این حوزه می گویند که اصلا چه اصراری بود که ما هواپیمای نو بخریم؛ درحالی که می توانستیم با هواپیمای دسته دوم خطوط هوایی کشور را تجهیز و نیازمان را به این موضوع مرتفع کنیم.



در همین رابطه، «حسین علایی»، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در مصاحبه با ایرنا گفته که 16 فروند هواپیما در شرکت آسمان خریداری و وارد کشور شده و اگر برخی سیاست‌های غلط نبود، حداقل 50 فروند هواپیما امکان ورود به ناوگان هوایی آسمان داشت.


وی درباره سیاست غلطی که حول برجام به خطوط هوایی کشور ضربه زد گفت: «تصور می‌شد همه کارها از طریق برجام و خرید هواپیمای نو انجام می‌شود درحالی‌که از روز اول، اعلام کردم باید دست شرکت‌های هواپیمایی را برای وارد کردن هواپیماهایی که خودشان تشخیص می‌دهند اقتصادی است باز گذاشت و سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای واردشده را تنها از لحاظ داشتن صلاحیت پرواز ارزیابی کند و معیارهای دیگر را باید کنار گذاشت.»



علایی با بیان اینکه منتظر هواپیمای نو ماندن اشتباه بود، اظهار داشت: «درواقع همان زمان نیز بر این موضوع تأکید کردم که توافق برجام باید فرصتی برای ورود انبوه هواپیما به کشور باشد و منتظر هواپیمای نو ماندن کار اشتباهی است. اما این‌ تصمیم که زمان ساخت هواپیماهای خریداری‌شده نباید پایین‌تر از سال 2005 باشد، فرصت زیادی را از شرکت‌های هواپیمایی برای واردکردن بوئینگ و ایرباس دست‌دوم گرفت.»


وی با اشاره به اینکه سیاست واقعی آمریکا در برجام توسط دولتمردان مغفول ماند، تاکید کرد: «نکته دیگر شعار نوسازی ناوگان هوایی بود. اگرچه کم کردن عمر ناوگان هوایی شعار قشنگی است، ولی برای کشوری موضوعیت دارد که در شرایط عادی و طبیعی باشد. این در شرایطی است که ایران دچار مشکل است و آمریکایی‌ها برجام را درست کردند تا به ایران فشار آورده و مسائل خودشان را حل کنند. برجام را درست نکردند که ایران قدرتمند شود. از دید آمریکایی‌ها فلسفه برجام این بود که جلوی برنامه هسته‌ای ایران را گرفته و مدیریت کند. بنابراین در مذاکرات خرید هواپیما، باید به مسئله دشمنی آمریکا و عدم همکاری غربی‌ها توجه می‌کردیم.»

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان توضیح داد: «باید بر این نکته تأکید شود که سن بالا برای هواپیما اشکالی ندارد. اکنون در آمریکا هم هواپیماهایی وجود دارد که با عمر بالای 40 سال پرواز می‌کند. بااین‌وجود، در فضای کشور و افکار عمومی این موضوع به‌گونه‌ای مطرح شد که حتماً باید هواپیما نو و عمرش کم باشد و ناوگان هوایی ایران را با شرکت هواپیمایی امارات و ترکیش مقایسه می‌کردند، این در حالی است که آن‌ها در شرایط عادی با جهان زندگی می‌کنند.»

حرف های علائی که پس از غائله فتنه از لحاظ سیاسی، نزدیک به تفکر اصلاح طلبان و اعتدالیون شده بود، چند نکته حائز اهمیت را یادآور می شود.

اول اینکه تاکید بر نو بودن خرید هواپیماها که چندان موضوعیت نداشت، بیشتر به سبب تبلیغات سیاسی بوده که صفحات زیادی از روزنامه های اصلاح طلب را پر کرد. نکته مهم دیگر نگاه درست به برجام بود. علایی می گوید آمریکایی ها برجام را برای پیشرفت ایران درست نکردند بلکه درست کردند که به ایران فشار بیاورند و صنعت هسته‌ای کشورمان را متوقف کنند. با این حال امریکایی هایی که سعی دارند صنعت هسته ای ایران را نابود کنند چطور امکان اینکه ایران خطوط هوایی و صنعت هوایی خود را تجهیز کند را می دادند. بنابراین نگاه رویایی و غیر واقع بینانه به برجام سبب شد تا کشورمان نتواند از فرصت پیش آمده استفاده لازم را ببرد.

به همین سبب این موضوع را هم می توان شاهکاری دیگر در حوزه برجام به شمار آورد؛ شاهکاری که در آن نه هواپیمای نو نصیب ایران شد و نه اجازه داده شد که هواپیمای دسته دوم مانند دوران های گذشته به خطوط هوایی کشور اضافه شود تا مشکلات آن حل شود. با این حال این شاهکار خطوط هوایی کشور را به عقب برگرداند که این موضوع بر خلاف شعار « به عقب بر نمی گردیم» حسن روحانی در انتخابات سال 96 بود. 

 از این رو علایی به نکته مهمی در خصوص اشتباه محض محاسباتی دولتمردان و طرفداران برجام نسبت به این سند هسته ای اشاره می کند که خود ضربات و خسارات زیادی به کشورمان وارد ساخت. به نظر می رسد مانند ماجرای ملانصرالدین که به دروغ شایعه پراکنی کرد که در کوچه ای آش می دهند و سپس با هجوم خیل جمعیت خودش هم باورش شد آش می دهند و برای گرفتن آش حرکت کرد را اصلاح طلبان و طرفداران برجام تکرار کرده‌اند.

این جریان آنقدر با برجام به طور تبلیغاتی برخورد کرد که خود نیز باورش شد برجام برای پیشرفت ایران تهیه شده است. حال مشخص می شود که ابزار تبلیغاتی که البته دوام نیافت و زود رنگ باخت به سیاست و راهبرد کاری دولتمردان تبدیل شده بود! چند خسارت را در این حوزه از برجام می بینم. اول عدم اجازه تجهیز ناوگان هوایی کشور، دوم تبلیغات صرف سیاسی و انحراف معیار و راهبرد مدیریتی و سوم ناامیدی مردم بعد از تیترهای حماسی و امیدوار کننده.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باز این جناب علایی انقدر صداقت داشت که اشتباهات فاحش دولت در برجام واعتمادبه کدخدا رابیانکند. حضرات که هنوز خود را از تک وتاب نیانداخته اند.
Iran, Islamic Republic of
با تبلیغ خرید هواپیما برای برجام بی فرجام مانور می دادند در حالیکه امریکایی ها در قرارداد ژنو هم متعهد شده بودند که قطعات هواپیما به ایران بدهند اما هرگز ندادند.
United States
از بس پول دارشدند این اصلاح طلبان و اصولگرایان دیگه جرات سوار شدن هواپیمای از رده خارج را ندارند پس باید هواپیما نو وارد میکردند
هادی
Iran, Islamic Republic of
والا دو تا هواپیما 2017 که خریدار پول نداشت رو خریدن اینهمه حمله بود که چرا دست دو... حالا میرفتم 2010 میخریدن که هیچی.....
United States
...
France
چه بدبختمون کردید که باید هواپیما دسته ۲ روسیه و اکراین و عمان را بعد ۲۰ سال سوار بشیم. ایرانی شرمنده هستم واقعا . بعد دور اطرافمون دارند از خطوط هواییشون میلیاردی در میارن ترکیش ایر و امارات ایر و قطر ایر .
Iran, Islamic Republic of
دیگه دولت تدبیر و امیده! تا اینا باشند همین است
هادی
Iran, Islamic Republic of
زمان مموتی شما چندتا هواپیما خریداری شد؟ دست دو هم بود مشکلی نیست...
محسن پ
Iran, Islamic Republic of
این تاوان مردم سالاری که چه عرض کنم مردم سواری است که آقایان بعد از 32 سال حاکمیت اصلاح طلبان هنوز سیر نمی شوند!!!!
احمدی نژآد هم استاندار هاشمی بود با قرائتی متضاد وارد شد و حزب الله و مردم بدبخت همچنان باید چوب دولت های بی تدبیر اصلاح طلبان را بخورند
Iran, Islamic Republic of
دولت دکتر احمدی نژاد در سال 84 ناوگان هوایی کشور را با 122 فروند هواپیما تحویل گرفت و در سال 92 با 224 فروند هواپیما تحویل داد یعنی بیش از 100 فروند هواپیما با عمر حدود 10 سال وارد کردند بدون اینکه باج به کدخدا داده باشند.
هادی
Iran, Islamic Republic of
دروغ که کنتور نداره....
Iran, Islamic Republic of
عجب! عجب!
آقا هادی عزیز ما هم به این جمله کلید باور دارند که دروغ کنتور نداره!!
چه خوب!
Iran, Islamic Republic of
داشتن هواپیما خوبه اما داشتن راه اهن و جاده که 97 درصد مردم ایران از ان استفاده واجب تره ....
Iran, Islamic Republic of
ما که قطار هم بزور سوار میشیم!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
اونا مسوولین مملکت شونو آمریکا اون هم با موفقت کنست صهیونیست ها انتخاب می کنند ولی در ایران مردم انتخاب میکنن .
نوایی
Iran, Islamic Republic of
هواپیما را ول کن برادر من
...
واقعا تا کجا قرار است ارزش پول ملی ما سقوط کند و واقعا چرا مثل اول انقلاب کسی را به جرم خیانت به وطن آویزان نمیکنند. مگر وطنفروشی شاخ و دم دارد.
..., چرا ما نباید امثال این مدیران اقتصادی شیاد و وطن گریز را گردن بزنیم. چرا نمک روی زخم ملت میپاشید؟
از پارس آباد
Iran, Islamic Republic of
این عکس انداختن با هواپیما که دیگر نهایت....تحقیر ملت ایران و پیام تسلیم به دشمن بود
Iran, Islamic Republic of
اگه یادتون باشه یکی از هواپیماهای خریداری شده مرجوعی بود؛به این معنا که برای کشور دیگری ساخته شده بود ولی بعدا به ایران تحویل داده شد ولی خب کاملا نو و به قول معروف صفر کیلومتر بود.ولی اون موقع تمام رسانه های اصولگرا از این موضوع برای کوبیدن دولت حسن روحانی استفاده کردند و میگفتن چرا هواپیمای دسته دوم وارد بشه در حالیکه دسته دوم نبود.حالا امروز می بینیم که یکی از همون رسانه ها که جهان نیوز باشه داره به دولت حمله میکنه که چرا هوای دسته دوم وارد نکردین و رفتین سراغ هواپیمای نو؟؟!!!!!!!!
دین که نباشه همینه!! واقعا برای شما اصول سوارها متاسفم.
Iran, Islamic Republic of
هواپیماهای نو در واقع مبادله کالا در برابر پولهای بلوکه شده بود، توافق شده بود به جای پول اجناسشان را تو پاچه ما بکنن.
این نهایت عزتی بود که برجام روحانی برای ما اورد. متاسفم که هنوز رویشان میشود سر کار بمانند
Iran, Islamic Republic of
ایراد کار اینجاست که پول از جیب خودشان نیست والا خودرو یا هواپیمای دست دوم یا کارخانه و تجهیزات دست دوم ایراد ندارد...
Iran, Islamic Republic of
تمام افتخار وزير كار نابلد راه خريد هواپيما و عكس سلفي گرفتن با يكي از هواپيماهاي دست دوم بود كه مايه ننگ بود براش كه آن هم پريد
عامر
United Kingdom
داشتند هواپيماهاي نو ارجاعي كشور هاي ديگر به ايرباس را مي خريدند كه شما تو بوغ و كرنا كرديد اي دارند هواپيماي كهنه مي خرند !! ايا شما به معاد اعتقادي داريد ؟!