چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۴
۲۸
وقتی مردم را از بازگشت تحریم ها ترساندند

«به عقب باز نمی گردیم» را دولت چگونه عملی کرد؟

يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 626515
اصلاحات شعار به عقب باز نمی گردیم را برای تخریب دولت دهم و برای ترساندن مردم جهت رای دهی به حسن روحانی مطرح کرد، اما عاقبت این شعار چه شد؟
«به عقب باز نمی گردیم» را دولت چگونه عملی کرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: «به عقب بر نمی گردیم»؛ این شعاری بود که همواره در انتخابات سال 96 از سوی حامیان حسن روحانی تکرار شد. شعاری که با شعار « با روحانی تا 1400» توامان شد. اینک مسیر تا سال 1400 مشخص است اما به نظر می رسد به طور جدی شعار « به عقب بر نمی گردیم» دچار چالش شده است.

افزایش قیمت ارز و طلا کشور را چقدر به عقب انداخت؟
دولت روحانی که همواره منتقد دولت قبل بود و در چهارسال دوره یازدهم علیه دولت قبل برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره موارد منفی که در آن زمان اتفاق افتاده بود، تلاش مضاعفی می کرد، اینک به همان مواردی مبتلا شده که در دولت دهم اتفاق افتاده است.

البته کارشناسان شرایط را بسیار سخت تر از آن زمان می دانند؛ چراکه جهش قیمت ها خصوصا قیمت ارز و طلا بسیار بیشتر بوده است و بازار نیز بعد از مدتها رکودتورمی اوضاع بدی را سپری می کند و علنا اتفاق خاصی در آن نمی افتد و خرید و فروش با واهمه در این مقطع زمانی انجام می شود.

حرفی در عقب گرد دولت در قیمت طلا و ارز نیست. اما در دولت یازدهم همواره در دل مردم این ترس را می انداختند که اگر دولت مشابه دولت دهم بیاید قیمت دلار تا 5 هزار توان می رود اما امروز دیده می شود که در دولتی که ادعا می شد تورم را کنترل کرده حالا دلار به مرز 8 هزار تومان هم رسید.

وقتی مردم را از بازگشت تحریم ها  ترساندند

همواره مطرح می شد که اگر دولتی مشابه دولت نهم و دهم روی کار بیاید بلافاصله تحریم ها باز می گردد. اما امروز شاهد آن هستیم که آمریکایی ها بدون هیچ هزینه ای از برجام خارج می شوند و حالا تهدید می کنند که عدم اجازه صادرات نفت را به ایران نمی دهند تا به قول خود شریان های حیاتی اقتصاد ایران را ببندند.

در این زمینه آمریکایی ها آنقدر وقیح عمل می کنند که به سراغ شرکای تجاری ایران و کشورهایی که کشورمان با آنها مراودات تجاری دارند رفته و سعی دارند اقتصاد ایران را علاوه بر تحریم ها فلج کنند و روابط بین المللی اقتصادی کشورمان را از بین ببرند.


سریال پرحاشیه تولید بنزین در داخل کشور

در سال 93 بود که بیژن نامدار زنگنه صریحا از جلوگیری تولید بنزین توسط پتروشیمی‌های کشور و آغاز واردات روزانه ده ‌میلیون لیتری بنزین توسط وزارت نفت خبر داد؛ بهانه زنگنه برای توقف تولید بنزین با کمک معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان محیط زیست کشور در خصوص کیفیت نامطلوب بنزین داخلی  جور شد.

آنجا بود که واردات بنزین از ارقام 5،6 و 7 میلیون لیتر در روز در سال 92 آغاز و تا ارقام 30 و 40 میلیون لیتر نیز تا همین سال گذشته رسید.

البته پیشتر زنگنه در سال 88 در روزنامه سرمایه از تولید بنزین در کشور با توجه به کاهش تولیدات پتروشیمی ها انتقاد کرده بود.

اما بعدها وی درباره تولید بنزین در کشور سخن گفت و بیان داشت که بایستی در این عرصه هم کار کنیم. بعدها وقتی از او پرسیدند که برای خودکفایی تولید بنزین چه کاری انجام می دهید، بیان داشت که هیچگاه نگفته است که در تولید بنزین خودکفا می شویم. این کش و قوس های درباره تولید و خودکفایی بنزین در کشور ادامه یافت تا اینکه زنگنه پس از خروج آمریکا از برجام  با اشاره به تحقق خودکفایی در تولید بنزین گفت: « وضع کشور درباره بنزین بسیار خوب است و از این جهت نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند.»

وی افزود: فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید رسیده و دارد 12 میلیون لیتر بنزین یورو5 تولید می‌کند.

بازگشت کارت سوخت به جایگاه ها
سهمیه‌بندی سوخت در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد. به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید و تمامی تلمبه‌های جایگاههای سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند. در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی متوقف گردید.

حالا قرار شده است که دستگاه‌ها سخت‌افزاری روزآمد که هم امکان پرداخت پول از طریق عابربانک را دارد و هم مقدار سوخت و اطلاعات تراکنش سوخت را ارسال می‌کند، در جایگاه سوخت رسانی نصب شود. در حال حاضر در ۴۶ جایگاه تک سکویی که شامل ۱۰۲ نازل می‌شود، این سیستم سخت‌افزاری به صورت آزمایشی نصب شده است و از پایان خردادماه این تعداد جایگاه و نازل به سیستم جدید کارت سوخت مجهز خواهند شد.

این درحالی است که درباره هزینه‌بر بودن اجرای دستگاه‌های جدید گفته می‌شود هزینه اجرای این طرح بر عهده شرکت پخش نبوده و برای آن با بخش خصوصی و بانک‌ها مراوده شده است. موضوعی که احتمالا مردم بایستی هزینه آنرا با خرید کارت های جدید بپردازند.

زنگنه در اوائل دولت یازدهم برای بیان اینکه چرا باید کارت سوخت را حذف کرد بیان کرده بود که به کاری که در هیچ کجای دنیا انجام نمی شود و ما آنرا انجام می دهیم باید شک کرد این درحالی بود که مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده بود کارت سوخت سالانه 10 میلیارد دلار سود اقتصادی دارد.  اما بعد از چند سال وزیر نفت، خود با اجباری کردن از کارت سوخت جدید رونمایی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
منظور برگشت قیمت ها به عقب بود.
یعنی قانون جدیدی هست که میگوید قیمت ها پایین نمی آید و فقط بالا میرود.
Iran, Islamic Republic of
با روحانی به عقب تر از سال 84 برگشتیم زیرا هم صنایع هسته ای و هوافضا تعطیل شد هم پروژه های عمرانی متوقف شد هم کارخانه ها تعطیل شدند و هم دچار بی برقی و بی آبی شدیم .
قابل توجه تمام دوستان بنفش پوش
Iran, Islamic Republic of
بنفش پوشان گرامی؛ آیا می دانید سراسر تناقض دارید هم در گفتار و هم در رفتار؟ در مورد پندار شما تنها گذر زمان آن را نشان خواهد داد.
Iran, Islamic Republic of
دولت هرچه میکشد از عاقبت نامردیهایست که برای تخریب ناجوانمردانه رقیب علم نمود. و خدا جای حق نشسته یکسال نشد که خدا چه واضح و سریع نشان داد که انتقام مظلوم را به بدترین شکل ممکنه از ظالم میگیرد. و این انتقام ادامه دارد تا قیام قیامت هرکس حتی اگر کوچکترین نقشی در این ستم داشته نیز منتظر عقوبت بماند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با روحانی تا 1400
Iran, Islamic Republic of
معلومه توی خونه شما برق نمیره!!!
ماهان
Iran, Islamic Republic of
عقب !!! میشه یه متر نهایت دو متر!!!
ما به 40 سال قبل برگشتیم!!!
Iran, Islamic Republic of
با این روند افزایش نرخ سکه و دلار و مسکن و خودرو تا 1400 با روحانی بیچاره خواهی شد.
همیشه سکوتم به معنای پیروزی تو نیست...گاهی سکوت می کنم تا بفهمی چه بی صدا باختی
Iran, Islamic Republic of
سکوتم از رضایت نیست ! دلم اهل شکایت نیست .
حسام
Iran, Islamic Republic of
کاش به عقب بر می گشتیم بابا جان من کاسب دیگه کاری بلد نیستم بکنم تو این شرایط پدرم در اومده دارم اجاره مغازه می دم. اونهایی که نشستن پشت کامپیوتر و از فضای واقعی خبر ندارند یکمی کاش می اومدن تو بازار ببین چه خبره. دیگه کاسبی نمونده
Iran, Islamic Republic of
شما هم که پشت کامپیوتری برادر
Iran, Islamic Republic of
به خاطر بی کاری شدم پشت کامپیوتر و میز نشین، می خوای آدرس بدم بیای یه سر بزنی ببینی کاسبی چطوره؟
Iran, Islamic Republic of
ادرس لازم نیست برادر خودم میدونم کجایی
Iran, Islamic Republic of
به کی رای دادی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روحانی تا 1400؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
روحانی تا 1400
Iran, Islamic Republic of
اینا کارمند و کارگر و بازنشته دولت هستن که بدون دغدغه سر ماه حقوق میاد به حسابشون. از حال مشاغل آزاد بی خبر هستن. طرف زنگ زده از تو اداره تو مسابقه تلفنی رسانه ملی شرکت میکنه واقعا انقدر کار میکنید خسته نشید!
عمار
Iran, Islamic Republic of
«به عقب باز نمی گردیم»یعنی چه؟
یعنی همه پلهای پشت سر را خراب میکنیم پس راهی برای بازگشت نمیماند!
این یعنی بی تدبیری محض ! وعده ای به همین شعار فریفته شدند !
برخی موارد انسان اشتباه میکند ونیازمند برگشت به عقب است چرا که ادامه راه اشتباه به ناکجا اباد میرسد .بنابراین وجود دور برگردان لازم وضروری است.
احمد
Iran, Islamic Republic of
فعلا که با این وضع خاموشی برق به زمان جنگ برگشتیم
Iran, Islamic Republic of
باید برید سراغ دولتمردای زمان جنگ و ازشون کمک بگیرد
Iran, Islamic Republic of
همه از نونوا، لبنیاتی، مرغداری، آهنگر، قصاب، صعنتکار چوب، مبلساز و کارمند ادراات.......... به برررررررررررق احتیاج دارند برای کسب روزی، دولتی تا 1400 مجبوریم تحملت کنیم و به خدا بهت رای ندادیم اقلا برق رو درست کن. همه چیز رو که خراب کردی .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اوضاع نابسامان امروز میراث (۱) دوران ۸سال حاکمیت وسیاست ویران کننده جهان نیوزها وامثال ان بوده واقعیت اینکه حسن روحانی یک مخروبه تحویل گرفته بود ودوم اینکه یکعده در دولت حسن شیخ ورود کردند که لیاقت ...نداشته اند
محمدپهلوانی
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی:والله بالله تالله سالهای ۸۴تا۹۲تمام شد
اماآنچه که طی ۵سال مشاهده کردیم ازاختلاس ۶هزار میلیاردتومانی برادرمعاون رئیس جمهوراختلاس ورشوه برادرخودرئیس جمهوررونمائی ازفیشهای نجومی رونمایی از
وزیرقاچاقچی رونمایی ازدلار۸هزارتومانی درمقابل دلار۲هزار
تومانی آنزمان یاویلای غیرقانونی وزیرکشورو...بایک حساب
سرانگشتی میتوان نتیجه گرفت به عقب برنگشته ایم به
خیلی عقب ترهابرگشته ایم خدابه داددولت بعدایشان برسد
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتند وقتی می خواهی عیب دیگرون را بگیرد، ببین خودت اون عیب را نداری!!!
وقتی سیاه نمایی کنی!! حقته که خودت در وضعیت سیاه و مبهم قرار بگیری!!
بنده‌ای
Iran, Islamic Republic of
احسنت‌دچارانتقام‌الهی‌شده‌خدایا‌ازمجلس‌صدایی‌درنمیآید
Iran, Islamic Republic of
.... نوش جونتون تا ۱۴۰۰ با روحانی